Permalänk

Ny dator för spel

Hejsansvejsan! Jag är på jakt efter en dator, kan väl påstå att budgeten ligger på någonstans vid 20k! Kan inte så mycket om datorer och vill inte bygga den själv, gjort de innan och var nog de stressigaste stunden i mitt liv.

Nu kommer ju det stora problemet, jag har inte den blekaste vad som är bra att ha i en dator..? Tänker inte streama eller göra någon redigering för fem öre, utan det är 100% spela spel och lyssna på Spotify som står på schemat.

Spelen jag tänker mig är något i stil med Wow, gta, CS, OW och om jag blir ofantligt uttråkad även fortnite. Enda kravet jag såsätt känner är att allting ska flyta på, inga onödiga drops om någon smokear av mig, inga loadingscreens i 14 dagar när jag ska göra en duengon på WoW, kunna spränga 14 bilar på gta utan allt fryser fast.. Skulle det gå att trixa ihop?

De behöver inte vara olika delar man plockar ihop en komplett dator funkar också, men maximerar helst burken för budgeten. (När jag säger 20k så menar jag på delarna och inte tjänster såsom inet bygger den till mig etc.)

Utöver datorn kanske ni känner till en skärm som är skön? Inte glad för curvade, och ser helst 144hz minimum.

Mvh Dennis

Permalänk
Medlem

IMac 27"

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Osäker om de var ett seriöst svar, men kan även tillägga PC, inte Mac, förstår mig ej på dem datorerna hahah!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisandren:

Osäker om de var ett seriöst svar, men kan även tillägga PC, inte Mac, förstår mig ej på dem datorerna hahah!!

Haha, kan även tillägga att det är fulltmöjligt att ha windows på en mac, råkade bli så när jag skulle uppgradera en imac till ssd som visade inte va tom

Permalänk
Viking

Tycker inte att du behöver lägga mer än så här på datorn eftersom det i år släpps både nya grafikkort och processorer.

https://www.inet.se/datorbygge/b1158614/datorbygge

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Tycker inte att du behöver lägga mer än så här på datorn eftersom det i år släpps både nya grafikkort och processorer.

https://www.inet.se/datorbygge/b1158614/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1158614/datorbygge

Ska jag invänta tills de nya släpps isåfall? Betalar hellre för något som är bra och håller än köpa för att liksom, på så sätt kan man spara undan mer och öka budgeten!

Permalänk
Viking
Skrivet av Dennisandren:

Ska jag invänta tills de nya släpps isåfall? Betalar hellre för något som är bra och håller än köpa för att liksom, på så sätt kan man spara undan mer och öka budgeten!

Ja om du orkar vänta tills hösten. För vad man vet nu så släpps det nya processorer som tidigast i september och grafikkorten troligen nån månad efter.
Men annars kan du köpa en billigare processor nu och sedan uppgradera den eftersom moderkortet kommer stödja nästa generationen.
Du kommer inte ha problem i spel med den här processorn:
https://www.inet.se/datorbygge/b1158616/datorbygge

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Mitt tips
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13739393

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisandren:

Ska jag invänta tills de nya släpps isåfall? Betalar hellre för något som är bra och håller än köpa för att liksom, på så sätt kan man spara undan mer och öka budgeten!

Hej Dennis

Om du inte har oerhört bråttom hade jag väntat på iaf nVidias nya gpuer och Amds nya cpuer (och när du ändå väntat så länge kanske det är läge att invänta även Amds nya gpuer ). Vad gäller rökgranater i CS undrar jag om den dator är uppfunnen som inte tankar fps rejält i det scenariot? Jag är ingen CS spelare men jag har fått det intrycket Om du inte kan vänta och har pengar som bränner hål i fickan hade jag tittat på typ en Amd 3300x och ett X570/B550 mobo/ Intel i5 10400 och Z490 (rykten säger att Z490/lga 1200 ska ha kompatibilitet även med nästa cpu generation) och ett Radeon 5600XT/ Nvidia 1660 super och sedan uppgraderat någon gång efter nyår.

Glhf!

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ja om du orkar vänta tills hösten. För vad man vet nu så släpps det nya processorer som tidigast i september och grafikkorten troligen nån månad efter.
Men annars kan du köpa en billigare processor nu och sedan uppgradera den eftersom moderkortet kommer stödja nästa generationen.
Du kommer inte ha problem i spel med den här processorn:
https://www.inet.se/datorbygge/b1158616/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1158616/datorbygge

Asså problemet med mig är att jag aldrig vågar uppgrader 😅😅 Plocka ut de gamla o in de nya.. Hade en dator jag skulle göra så med men blev aldrig av haha..

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Hej Dennis

Om du inte har oerhört bråttom hade jag väntat på iaf nVidias nya gpuer och Amds nya cpuer (och när du ändå väntat så länge kanske det är läge att invänta även Amds nya gpuer ). Vad gäller rökgranater i CS undrar jag om den dator är uppfunnen som inte tankar fps rejält i det scenariot? Jag är ingen CS spelare men jag har fått det intrycket Om du inte kan vänta och har pengar som bränner hål i fickan hade jag tittat på typ en Amd 3300x och ett X570/B550 mobo/ Intel i5 10400 och Z490 (rykten säger att Z490/lga 1200 ska ha kompatibilitet även med nästa cpu generation) och ett Radeon 5600XT/ Nvidia 1660 super och sedan uppgraderat någon gång efter nyår.

Glhf!

Nä, asså bråttom har jag inte, är bara så uttråkad i hemmet 😂 Inget att göra direkt så tänkte en dator är alltid bra underhållning! Men vänta kan jag göra om det är de smartare valet

Permalänk
Viking
Skrivet av Dennisandren:

Asså problemet med mig är att jag aldrig vågar uppgrader 😅😅 Plocka ut de gamla o in de nya.. Hade en dator jag skulle göra så med men blev aldrig av haha..

Äh, skärp dig... Det är superlätt

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisandren:

Nä, asså bråttom har jag inte, är bara så uttråkad i hemmet 😂 Inget att göra direkt så tänkte en dator är alltid bra underhållning! Men vänta kan jag göra om det är de smartare valet

Alltså, vad är det smarta valet? Om du behöver en dator idag är det smartaste valet att köpa idag. Ny hårdvara kommer ju alltid, mao kan man alltid vänta... Donnerstahls bygge är prisvärt och cpun uppgraderingsbar i framtiden. Jag hade nog tittat på 3600 minnen och ett Phanteks P400A chassi men det är kanske bara jag

edit: håller med åskstålet, uppgradera är enkelt OCH roligt!

Permalänk
Viking
Skrivet av [SmR]BMF:

håller med åskstålet

Hahaha, bra smeknamn där!

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hahaha, bra smeknamn där!

Du får genast byta

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Alltså, vad är det smarta valet? Om du behöver en dator idag är det smartaste valet att köpa idag. Ny hårdvara kommer ju alltid, mao kan man alltid vänta... Donnerstahls bygge är prisvärt och cpun uppgraderingsbar i framtiden. Jag hade nog tittat på 3600 minnen och ett Phanteks P400A chassi men det är kanske bara jag

edit: håller med åskstålet, uppgradera är enkelt OCH roligt!

Haha, ja kanske får bita i det sura äpplet och våga mig på att uppgradera i framtiden.. 😂 Kanske blir en ny hobby!

Av priset att dömma har han skickat två olika datorer, vilken är den du tyckte var prisvärd? Eller bägge kanske?

Edit: Är det en SSD i den han skicka eller det är inget nödvändigt kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisandren:

Haha, ja kanske får bita i det sura äpplet och våga mig på att uppgradera i framtiden.. 😂 Kanske blir en ny hobby!

Av priset att dömma har han skickat två olika datorer, vilken är den du tyckte var prisvärd? Eller bägge kanske?

Edit: Är det en SSD i den han skicka eller det är inget nödvändigt kanske?

Idag tycker jag att en Ryzen 3600 cpu är det mest prisvärda, Donnerstahl har inkluderat en 2,5" ssd på 1tb, själv har jag en m.2 nvme ssd, lite snabbare och lite dyrare. Linus Tech Tips gjorde ett inslag om Sata vs nvme och i vardagligt användande var det väldigt liten skillnad, så liten att testpanelen inte kunde avgöra vad som var vad. Med det sagt tycker jag att m.2 nvme är lite sexigare Jag tycker inte att man ska avfärda intel bygget, 10600k processorn verkar vara riktigt bra och ska datorn uteslutande användas för spelande är det kanske det bästa alternativet särskilt som det har pratats om att Lga 1200 sockeln och z490 chipseten ska stödja även nästa generation cpuer. Däremot är frågan hur mycket mer prestanda intel kan mjölka fram ur 14nm, den som lever får se

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Idag tycker jag att en Ryzen 3600 cpu är det mest prisvärda, Donnerstahl har inkluderat en 2,5" ssd på 1tb, själv har jag en m.2 nvme ssd, lite snabbare och lite dyrare. Linus Tech Tips gjorde ett inslag om Sata vs nvme och i vardagligt användande var det väldigt liten skillnad, så liten att testpanelen inte kunde avgöra vad som var vad. Med det sagt tycker jag att m.2 nvme är lite sexigare Jag tycker inte att man ska avfärda intel bygget, 10600k processorn verkar vara riktigt bra och ska datorn uteslutande användas för spelande är det kanske det bästa alternativet särskilt som det har pratats om att Lga 1200 sockeln och z490 chipseten ska stödja även nästa generation cpuer. Däremot är frågan hur mycket mer prestanda intel kan mjölka fram ur 14nm, den som lever får se

Ah men dåså! Då kan man ju välja den ryzen 3600!

Följdfråga dock, sett andra kundvagnar och de har så mycket fler grejer i sig, tänker är de nödvändiga delar eller bara för de vill maxa?

Liksom dessa som blivit rekommenderade är det bara plug n play liksom! 😁

Men ja, då kan man ju fixa en sån sen bara uppgradera cpu samt gpu, resten funkar bra eller? 😁😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisandren:

Ah men dåså! Då kan man ju välja den ryzen 3600!

Följdfråga dock, sett andra kundvagnar och de har så mycket fler grejer i sig, tänker är de nödvändiga delar eller bara för de vill maxa?

Liksom dessa som blivit rekommenderade är det bara plug n play liksom! 😁

Men ja, då kan man ju fixa en sån sen bara uppgradera cpu samt gpu, resten funkar bra eller? 😁😁

Det ska fungera bra att uppgradera cpu/gpu senare vid behov. Sätt dig och gör en kundvagn på inet eller annan leverantör och publicera här för konstruktiv kritik

glhf!

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Det ska fungera bra att uppgradera cpu/gpu senare vid behov. Sätt dig och gör en kundvagn på inet eller annan leverantör och publicera här för konstruktiv kritik

glhf!

Ahhh skönt, men då snor jag nog ovanstående kundvagn och uppgraderar i framtiden! 😁 😁 Tack för all tips och hjälp!

Permalänk
Viking
Skrivet av Dennisandren:

Ahhh skönt, men då snor jag nog ovanstående kundvagn och uppgraderar i framtiden! 😁 😁 Tack för all tips och hjälp!

Vilken blir det?

Mvh Åskstålet

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Vilken blir det?

Mvh Åskstålet

Med tanke på jag behöver allting nytt så har jag gjort en kundvagn med allt utom bord.. Men vet inte om jag blir lurad av recensioner eller om diverse produkter faktiskt är bra haha!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13739801

Permalänk
Viking
Skrivet av Dennisandren:

Med tanke på jag behöver allting nytt så har jag gjort en kundvagn med allt utom bord.. Men vet inte om jag blir lurad av recensioner eller om diverse produkter faktiskt är bra haha!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13739801

Jo men det där blir säkert bra!
Men med tanke på att du ska uppgradera så kanske det räcker med en 3600 istället för 3700x, men samtligt är inte prisskillnaden enorm.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisandren:

Med tanke på jag behöver allting nytt så har jag gjort en kundvagn med allt utom bord.. Men vet inte om jag blir lurad av recensioner eller om diverse produkter faktiskt är bra haha!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13739801

Ser fint ut, håller med Åskstålet att en 3600 kanske hade räckt om du ändå planerar att uppgradera senare, med det sagt sitter jag själv på en 3700x och är väldigt nöjd Kanske lägga till någon hundring på 3600 minnen och sedan försöka få ner latensen lite på dem manuellt, fast det borde ju fungera att få upp frekvensen på de minnen du valt också

glhf!!!