Välja processor och moderkort - måndagsnörderi

Permalänk
Medlem

Välja processor och moderkort - måndagsnörderi

Hej! Det börjar bli dags att byta upp datorn, men behöver lite råd. Tanken med denna tråd är inte "här är min budget, länka en varukorg", utan att diskutera valmöjligheterna som finns. Min budget är definitivt inte satt i sten, och trots att jag är student har jag råd att köpa en ny dator (var tionde år 😂), isåfall är det snarare min järnstarka snålhet som sätter käppar i hjulet. Hur som haver:

En möjlighet är att fortsätta köra team blå och skaffa en styck 10600KF. Denna prolle presterar uppenbarligen fint i spel enligt sweclockers tester, men problemet ligger i att moderkorten och chipsettet z490 känns väldigt....tråkigt och omodernt.

Ett annat alternativ är att gå bak en generation, men om man kör på 9600kf tappar man hyperthreading vilket känns som ett enormt bakslag. 9700kf känns för dyr för vad man får, men presterar uppenbarligen mycket bra.

Eller så byter man till team rött:
3600/3600x/3700 ger mycket bra prestanda/kr, men moderkorten sticker iväg lite i pris om man ska ha x570 där fördelen är pci express 4. B450 moderkorten kan också funka beroende på bios, och dessa ser på pappret ut att var rätt lika z490 korten.

Använder precis som alla andra min dator till allt möjligt, men spel är det enda jag har större prestandakrav på. Min nuvarande 3770k har rullat på fint hittills, och skulle ha fortsatt duga om jag bara kunnat nöja mig med 60 fps, men jag vill ha fler än så.

Och tillsist, den stora elefanten i rummet:DDR5 som står på tröskeln om ett par år... Man kan alltid vänta på nästa stora grej, men just ddr5 känns som en så pass stor grej att det är värt att vänta på. Nu lever ju tyvärr inte min dator upp till mina krav längre, så jag är på jakt efter en "så länge dator" som kommer avyttras om några år när jag bygger nästa "riktiga dator", därför kan begagnatvärdet av komponenterna om ett par år definivit vara ett bra argument för det ena eller andra (pci express 4 tex?).

Ett annat alternativ är ju att köpa begagnat, men jag tycker att det mesta på begagnat marknaden är överprisat. Blocket är ett skämt när det kommer till datorkomponenter, och på tradera går det ganska dyrt. Sweclockers marknad kikas på flitigt redan, men hittar sällan något vettigt. Kollar man i graferna på spelen i recensionen från Intels 10 gen tappas det snabbt många procent när man går tillbaka ett par generationer, och prestanda/pris förhållandet på allt begagnat sticker snabbt iväg åt fel håll.

Hjälp en tentapluggsprokrastinerande datornörd ut från djungeln av hans övertänkande.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Vila i frid

Köp det som känns bra idag, för dig. Det enda vi vet om framtiden är att den kommer att vara annorlunda mot idag.

Det tog 9 år innan min 2500k ersättas av en 3900x men inte pga av singeltrådsprestandan, utan pga att jag behövde prestandatesta T-SQL script och behövde en low end (i molnet) och en high end (mycket cpu med snabb 480GB Intel Optane/1TB 970 Evo Plus) att jämföra sakers ting.