Köpråd ny hårddisk?

Permalänk
Medlem

Köpråd ny hårddisk?

Tjena, jag ska köpa en ny hårddisk på 1tb eller 500gb. Osäker på om man ska köpa en "vanlig" ssd eller en m.2? Är det stor skillnad på hastigheten? Värkar som priset inte skiljer sig jätte mycket.
Sitter för tillfället på en 1tb hdd för spel och en 120gb ssd med windows och annat skräp som jag inte riktigt vet vad det är 😂.

Vill ha windows på min nya disk samt spelen jag spelar mest för tillfället. (Har ett aorus z390 pro med en 9700k om det skulle spela roll...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmen:

Tjena, jag ska köpa en ny hårddisk på 1tb eller 500gb. Osäker på om man ska köpa en "vanlig" ssd eller en m.2? Är det stor skillnad på hastigheten? Värkar som priset inte skiljer sig jätte mycket.
Sitter för tillfället på en 1tb hdd för spel och en 120gb ssd med windows och annat skräp som jag inte riktigt vet vad det är 😂.

Vill ha windows på min nya disk samt spelen jag spelar mest för tillfället. (Har ett aorus z390 pro med en 9700k om det skulle spela roll...)

M.2 är en formfaktor och antyder inget på hur snabbt det är.

SSD i m.2 är antingen SATA (som din nuvarande "vanliga" SSD) eller i Pci-e, där den sistnämnda är det du antagligen förknippat med snabbare hastigheter.

För spel och i Windows lär du knappast märka av någon skillnad mellan en SATA-ssd och en snabbare pci-e SSD.

Kör på den storlek du känner att du vill har råd med 😁

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

M.2 är en formfaktor och antyder inget på hur snabbt det är.

SSD i m.2 är antingen SATA (som din nuvarande "vanliga" SSD) eller i Pci-e, där den sistnämnda är det du antagligen förknippat med snabbare hastigheter.

För spel och i Windows lär du knappast märka av någon skillnad mellan en SATA-ssd och en snabbare pci-e SSD.

Kör på den storlek du känner att du vill har råd med 😁

Aha, så m.2 är bara formen..... Men m.2 nvme är det skillnad från "vanliga" solid state diskar?

Några tips på bra ssd diskar? Både i m.2 formar och vanliga formen som kopplas med sata kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmen:

Aha, så m.2 är bara formen..... Men m.2 nvme är det skillnad från "vanliga" solid state diskar?

När PCIe SSDer först kom så använde de AHCI, samma protokoll som SATA SSDer fortfarande använder, men NVMe kom sen rätt snabbt som ett protokoll bättre anpassat för PCIe. Så en gång i tiden var NVMe någon som var värt att nämna i marknadsföringen, sen har det av någon anledning hängt kvar även fast alla PCIe SSDer använder NVMe nu för tiden. Om du ser en SSD säljas som "NVMe" så är det alltså en PCIe SSD det handlar om, oavsett formfaktor.

Skrivet av Sajmen:

Några tips på bra ssd diskar? Både i m.2 formar och vanliga formen som kopplas med sata kabel

Kingson A2000 (500 GB, 1 TB) är väldigt prisvärd. Om du har plats för en M.2 SSD så är det svårt att rekommendera en SATA SSD istället, eftersom A2000 presterar mycket bättre och ändå inte är mycket dyrare än de billigare SATA SSDerna. Vill du ha något ännu bättre så finns t.ex. Samsung 970 EVO, men du kommer troligtvis inte märka någon skillnad mot A2000.

Permalänk
Medlem

Framtiden är nvme, så det är lika bra att du kör på det direkt.
några hundringar extra är de absolut värt

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du har plats för en M.2 SSD så är det svårt att rekommendera en SATA SSD istället, eftersom A2000 presterar mycket bättre och ändå inte är mycket dyrare än de billigare SATA SSDerna.

Så m.2 är inte bara en formfaktor? Utan även en prestanda skillnad?

Nu blir jag rejält förvirrad.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmen:

Så m.2 är inte bara en formfaktor? Utan även en prestanda skillnad?

Nu blir jag rejält förvirrad.....

Nej m.2 är enbart en anslutningstyp.

Det ovan menade var den länkade m.2 NVMe SSD:n som då går över PCI-E istället för SATA.

Skillnaden här är ca 2000Mb/s mot 200-300Mb/s som en "vanlig" / SATA SSD har.

Tänk såhär:
SATA-SSD kan ha anslutas genom antingen m.2 direkt på moderkortet, eller via en SATA-kabel. Oavsett anslutning så går data genom SATA.

PCI-E SSD, eller NVMe som det heter, kan gå genom antingen m.2 eller en PCI-E slot på moderkortet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kingson A2000 (500 GB, 1 TB) är väldigt prisvärd.

Jag läste lite recensioner om disken och hörde om ganska många som fått problem med bluescreens efter några månader med denna hårdisken.
Hur länge har du haft den?
Tror du att det är safe å köpa den trots att folk upplever problem med den, eller borde man ist lägga lite mer pengar å köpe en 970 evo eller liknande?

Citat webbhallen recension
"Fungerade bra i några månader tills jag fick massa bluescreens. Ibland fick jag en bsod i månaden och andra gånger kanske 7 gånger i rad vid boot.
Fick felmeddelanden som "SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED + stornvme.sys".
Googlar man detta problem så kommer man till massor med forum där folk har samma problem med just denna A2000-modell.
Köpte en ny Samsung SSD och har inte haft några problem sedan dess."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmen:

Hur länge har du haft den?

Jag äger inte en A2000 själv. Vilka hårdvara som är mest prisvärd ändras hela tiden, så man kan inte sitta och rekommendera baserat på vad man själv råkar använda

Skrivet av Sajmen:

Tror du att det är safe å köpa den trots att folk upplever problem med den, eller borde man ist lägga lite mer pengar å köpe en 970 evo eller liknande?

Om du söker lite så kommer du hitta en hel del rapporter om folk som fått blåskärmar med 970 EVO också, eller vilken annan populär SSD som helst. Populära produkter kommer alltid ha fler dåliga exemplar eftersom det helt enkelt finns fler exemplar av dem totalt.

Men vad jag kan hitta verkar det inte vara något utbrett problem med just A2000. Den har varit en av de mest rekommenderade SSDerna det senaste året här på forumet, och jag har inte märkt av att just den modellen orsakar ovanligt många problem.

Permalänk
Medlem

@perost: Okej, tack för att du tog dig tid och hjälpa mig!
Tror det blir en a2000 500gb isåfall:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nej m.2 är enbart en anslutningstyp.

Det ovan menade var den länkade m.2 NVMe SSD:n som då går över PCI-E istället för SATA.

Skillnaden här är ca 2000Mb/s mot 200-300Mb/s som en "vanlig" / SATA SSD har.

Tänk såhär:
SATA-SSD kan ha anslutas genom antingen m.2 direkt på moderkortet, eller via en SATA-kabel. Oavsett anslutning så går data genom SATA.

PCI-E SSD, eller NVMe som det heter, kan gå genom antingen m.2 eller en PCI-E slot på moderkortet.

Jäklar vad snabba pci-e är
Och tack för att du förklarar, förstår vad alla menar nu:)

Permalänk
Medlem

Jag skulle precis bara dubbelkolla så a2000 var compatible med mitt mobo. Fick detta medelandet av pc part picker "The motherboard M.2 slot #1 shares bandwidth with a SATA 6.0 Gb/s port. When the M.2 slot is populated, one SATA 6.0 Gb/s port is disabled."
Jag förstår inte vilken sata port dom menar. På moderkortet finns totallt 6st sata portar och alla dessa är vid vänstra delen av kortet. Är det då dem övre av dessa som inte funkar längre?

Googla kanske upp moderkortet (aorus z390 pro) för att få en bild av hur det ser ut. Jag planerar att sätta min nya a2000 vid m.2 porten precis under min cpu kylare.

Permalänk
Medlem

@Sajmen: Kolla i manualen istället, där sidan 20 finns en fin tabell som visar vilka kombinationer av M.2 och SATA-portar man kan använda.

Men sätter du en SSD i M2A-porten, den närmast CPUn, så ryker en av SATA-portarna (SATA3 1) om SSDn använder SATA, men inte om SSDn använder PCIe. Om du sätter en A2000 i den porten så kommer alltså alla SATA-portar fortfarande fungera.

Om du däremot sätter en SSD i M2M-porten så ryker två av SATA-portarna (SATA3 4 och 5) oavsett om den använder SATA eller PCIe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Sajmen: Kolla i manualen istället, där sidan 20 finns en fin tabell som visar vilka kombinationer av M.2 och SATA-portar man kan använda.

Men sätter du en SSD i M2A-porten, den närmast CPUn, så ryker en av SATA-portarna (SATA3 1) om SSDn använder SATA, men inte om SSDn använder PCIe. Om du sätter en A2000 i den porten så kommer alltså alla SATA-portar fortfarande fungera.

Om du däremot sätter en SSD i M2M-porten så ryker två av SATA-portarna (SATA3 4 och 5) oavsett om den använder SATA eller PCIe.

Okej, tack så mycket