Microsoft stoppar Windows 10 version 2004 på vissa datorer

Permalänk

Det enda jag märkt med uppdatering är Defrag
Även fast man optimerat diskarna så nollställs datum och tid när man stänger av och sätter på datorn igen.
Ibland räcker det med att man stänger programmet och startar det igen.
Då står det "Aldrig kört" igen.

Jag testade detta i en virtuell maskin och det är samma sak där så det är inte min dator det är problem med.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Hos mig har det fungerat utan anmärkning på de två av 4 datorer jag kör med Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har satt en 365 dagars delay på feature updates. Bästa inställningen någonsin satt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Det enda jag märkt med uppdatering är Defrag
Även fast man optimerat diskarna så nollställs datum och tid när man stänger av och sätter på datorn igen.
Ibland räcker det med att man stänger programmet och startar det igen.
Då står det "Aldrig kört" igen.

Jag testade detta i en virtuell maskin och det är samma sak där så det är inte min dator det är problem med.

Japp samma här. Dock behöver man inte gå in manuellt och köra optimeringen, bara så du vet.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nucce:

Om man inte blir erbjuden uppgraderingen via Windows Update så kan man ladda hem följande program(Windows10Upgrade9252.exe)från Microsoft och starta uppgraderingen manuellt med följande länk:
https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=799445

Eller ta omvägen och klicka längst upp på följande sida:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Lycka till!

//nucce

Klaga inte på ev. problem sedan bara...

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur många användare Microsoft har, hur många miljader kombinationer av hårdvaror och mjukvaror så är det ju knappast oväntat att problem också kan uppstå. Microsoft sköter detta bra idag, med tanke på omständigheterna och hur det varit historiskt med vissa uppdateringar. SP2 till Windows XP, eller var det rent av SP1?, gav en del arbete vid tidpunkten. Själv har jag aldrig haft några problem utöver denna uppdatering som också fixades fort.

Permalänk
Medlem

Äntligen lyckades jag installera uppdateringen med Media Creation Tool. Inte så stor skillnad sen tidigare.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk

Jag installerade den på den äldsta datorn jag hade. Q9450/7970. Efter det tappade jag internet samt så blev bakgrunden svart. Efter tredje omstarten kom internet tillbaka och bakgrunden var bara att ändra.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

Hahaha

Som tur sitter man säkert i båten Windows 7.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Har det på fem datorer, helt odramatiskt så här långt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av superegg:

Hahaha

Som tur sitter man säkert i båten Windows 7.

Inte sedan början av året.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Antar att du är ironisk, men jag kör faktiskt Snipping Tool från Windows 10 version 1703 här Sista versionen utan länk till Paint 3D. Har även lagt in MS Paint från version 1607 Önskar att Microsoft hade gjort det enklare att välja vilka program man vill köra, utan att bygga egna image-filer (SFC & DISM får lätt fnatt).

nej faktiskt inte, använder båda ganska ofta. Speciellt Snipping Tool, den nya ersättaren tycker jag inte om

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hahaha

Som tur sitter man säkert i båten Windows 7.

"Säkert"

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Jaha, blir till att vänta ett halvår som vanligt då

Angående saker som MS slutar att stödja...
Någon som vet vad som sagts om "Windows 7 Backup" funktionen som finns i gamla kontrollpanelen? Använder fortfarande den för att schemalägga en full image av C:.

Inte riktigt svar på din fråga, men funktionen finns i alla fall kvar och verkar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danka:

Inte riktigt svar på din fråga, men funktionen finns i alla fall kvar och verkar fungera.

Tackar! Då kan man pusta ut ett tag till.

Förväntar mig vid varje större funktionsuppdatering att MS skall åter igen ta bort det som man gjorde i win8 ett tag.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Hahaha

Som tur sitter man säkert i båten Windows 7.

Den båten är nog snart full med hål...

Permalänk
Medlem

Ser bara en nyhet som är av intresse. Microsoft Edge. Det är förvånansvärt bra för att vara en webbläsare som hänger med installationen av Windows 10.. Installerade om Windows häromdagen, har inte laddat ner ny webbläsare än. Tänkte att jag ger Edge en chans och jag är nöjd. Äntligen gjorde de något vettigt med Edge. En Chromium-webbläsare utan Google-integrering och så kan man använda sökmotorn Google utan att spammas med reklam om Chrome stup i kvarten! Win-win för oss som ogillar Google.
Har inte märkt nå problem med 2004 än, men det återstår väl att se om något går åt helvete.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Har senaste drivarn från AMD och 5700xt med Freesync skärm. Ser ibland att den fastnar på 60hz.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Oj, var naiv och trodde att Microsoft skulle ha lärt sig av tidigare misstag.

Undra hur många användare som vill fortsätta att spela rysk roulette med sina Windows-installationer. Tycker det är dags för Microsoft att börja testa på riktig hårdvara igen och inte enbart virtuellt. Det är ganska tydligt att testerna med Insiders inte speglar verkliga användare.

Hur många buggar har de hittat och fixat innan denna releasen kom ut? Det vet du inte!

Detta kanske bara är 0.1% av alla problem som fanns.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BobMarley:

Inte sedan början av året.

Man kommer långt med ett bra antivirus program, sen så tar jag inte emot okända pdf filer.

Skrivet av Pepsin:

"Säkert"

Jag har haft mindre problem med mitt os, än vad det är i vare Windows 10 uppdatering.
Och jag får aldrig jobbiga uppdateringar heller som förstör mitt os, och jag slipper få massa skit i uppdateringar som jag inte ens behöver eller kommer använda mig av.

Jag gillar att ha ett rent os och Windows 10 kommer aldrig blir ett rent os.

Skrivet av anon42512:

Den båten är nog snart full med hål...

Vilken tur att man tar med sig silvertejp, heller sjunker jag av lite små hål än att Windows 10 använder sitter i en stor båt och har så mycket problem med motorerna så att dom tvingas att hoppa av båten så att dom får slimma till land.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på hur många användare Microsoft har, hur många miljader kombinationer av hårdvaror och mjukvaror så är det ju knappast oväntat att problem också kan uppstå. Microsoft sköter detta bra idag, med tanke på omständigheterna och hur det varit historiskt med vissa uppdateringar. SP2 till Windows XP, eller var det rent av SP1?, gav en del arbete vid tidpunkten. Själv har jag aldrig haft några problem utöver denna uppdatering som också fixades fort.

Stämmer, det är en helt fruktansvärd mängd kombinationer av hårdvara som Windows måste funka på och det är nästan otroligt att det inte blir fler problem.

Har bara haft problem med en Windows uppgradering och det var Vista tack vare Nvidias då helt värdelösa drivisar som gjorde att det blåskärmade stup i kvarten, många som hade problem med det innan de äntligen släppte drivisar som var stabila.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Ingen av mina två datorer kvalificerar sig för uppdateringen ännu. Helt olika plattformar (en AMD - AMD, en Intel - Nvidia). Jaja. Jag har inte bråttom. Hellre att uppdateringen blir ok när den väl anses redo än att jag får den snabbt och den blir kass.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hur många buggar har de hittat och fixat innan denna releasen kom ut? Det vet du inte!

Detta kanske bara är 0.1% av alla problem som fanns.

Sant! Men jag vet inte heller hur många buggar som Microsoft skapat i samband med 2004-releasen. Jag vet bara att vissa saker fungerade bättre tidigare (läs version 1803/1809) samt att många services inte hade lika hårt beroende till varandra då.

Jag är van vid att felsöka Windows genom diverse loggar, process explorer och dylikt, men med alla rättighetsproblem och UWP-appar, så har det börjat bli en plåga. Saknar faktiskt Windows 95/98 där allt gick att byta ut hur som helst. De flesta blåskärmar på den tiden berodde på felaktiga DLL-filer eller att någon nyckel saknades i registret. FileMon och RegMon från SysInternals var mina vänner

Permalänk
Skrivet av Reefer:

Japp samma här. Dock behöver man inte gå in manuellt och köra optimeringen, bara så du vet.

Jo, på sätt och vis.
Om du har en SSD så känner defrag appen i Windows 10 igen det och kör Trim istället för defragmentering.
Har du mekaniska diskar så kör den vanlig defragmentering.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormrwlr:

Funkar fint hittills, 2 av 3 uppdaterade. Den sista är en gammal 2-i-1 så den kanske man avvaktar några veckor med.

Samma här 2 datorer uppdaterades utan problem nr 3 blev det manuell uppdatering, enda problemet jag har hittat
är att automatisk inloggning inte fungerar, får inte upp valet att ta bort bocken vid "användarnamn och lösenord måste
anges för användning av datorn"

HANS

Visa signatur

HANS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Man kommer långt med ett bra antivirus program, sen så tar jag inte emot okända pdf filer.

Jag har haft mindre problem med mitt os, än vad det är i vare Windows 10 uppdatering.
Och jag får aldrig jobbiga uppdateringar heller som förstör mitt os, och jag slipper få massa skit i uppdateringar som jag inte ens behöver eller kommer använda mig av.

Jag gillar att ha ett rent os och Windows 10 kommer aldrig blir ett rent os.

Vilken tur att man tar med sig silvertejp, heller sjunker jag av lite små hål än att Windows 10 använder sitter i en stor båt och har så mycket problem med motorerna så att dom tvingas att hoppa av båten så att dom får slimma till land.

Om du inte förstår liknelser ska du inte använda dom...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reefer:

Stämmer, det är en helt fruktansvärd mängd kombinationer av hårdvara som Windows måste funka på och det är nästan otroligt att det inte blir fler problem.

Har bara haft problem med en Windows uppgradering och det var Vista tack vare Nvidias då helt värdelösa drivisar som gjorde att det blåskärmade stup i kvarten, många som hade problem med det innan de äntligen släppte drivisar som var stabila.

Precis, grovt överskattat är varje Windowsinstallation i princip unik. Undantaget skulle väl vara hårt kontrollerade miljöer där man har identiska system ståendes körandes identisk mjukvara där användaren själv inte kan installera egen mjukvara eller byta hårdvara. Men dessa borde i antal vara så pass få att de lätt kan räknas bort.

Klart problem uppstår med sånna siffror i kombinationer man kommer upp i.
För de flesta verkar inga problem uppstå, folk brukar oftast inte rapportera att saker går bra utan det är de krånglande fallen som syns mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har haft mindre problem med mitt os, än vad det är i vare Windows 10 uppdatering.

Alla individer har mindre problem med sina OS än alla fel som dyker upp överlag på en OS-uppdatering eftersom felen naturligtvis inte drabbar alla utan sker för vissa med specifika konfigurationer. Man bör inte jämföra äpplen och päron. Jag har t ex aldrig haft något problem med någon Windows 10-uppdatering men jag kan ju inte jämföra min enskilda erfarenhet med hela resten av användarbasen.

Permalänk
Medlem

Undrar när de tänker få ordning på Task View, var annan till var tredje gång man trycker på den så crashar det och startar om explorer.exe....

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Undrar när de tänker få ordning på Task View, var annan till var tredje gång man trycker på den så crashar det och startar om explorer.exe....

Vad säger Event Viewer? Kanske någon service som krånglar i bakgrunden?