Har de rätt att behålla originalförpackningen vid reklamation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag kan förstå båda lägren här.
Men om det varit en ny iPhone som man blir ersatt med skulle jag bli misstänksam att något fuffens är på gång om jag inte fått den i kartong.

Det beror väl på vilket företag det är du har köpt telefonen av. I detta fall är det Inet och dom hade jag inte misstänkt något fuffens av. Hade det varit Arne Larssons Telefon & livs AB i en källare runt hörnet så förstår jag din invändning.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Det beror väl på vilket företag det är du har köpt telefonen av. I detta fall är det Inet och dom hade jag inte misstänkt något fuffens av. Hade det varit Arne Larssons Telefon & livs AB i en källare runt hörnet så förstår jag din invändning.

Nog för att Inet har haft bra kundservice online.
Men i dessa tider så tvivlar jag inte på att en butik tänjer på gränserna för att minimera förluster.

Mina erfarenheter av deras online butik/service och fysisk butik är som dag och natt

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag kan förstå båda lägren här.
Men om det varit en ny iPhone som man blir ersatt med skulle jag bli misstänksam att något fuffens är på gång om jag inte fått den i kartong.

Fast du får aldrig en ”ny” iPhone utan de skickar ut en refurbished i en vadderad påse utan orginallådan. Det är då direkt från Apple.

Som svar på TS så antar jag att Inet behöver lådan för att skicka in produkten till leverantören, det är vanligt förekommande och när jag själv jobbade i butik gjorde vi på ett liknande sätt för dyrare varor. Det var för att skydda produkterna vid leverans

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Bidrar med ett ovälkommet svar:

Förstår inte varför du kastade kartongen så vansinnigt snabbt? Hur hann du? Du måste ju sett en sådan defekt på varan direkt efter montering.

Vidare, vad är problemet? Vad ska du med originalkartong till när stolen ändå är monterad? Du skulle ju med samma logik omedelbart kasta den, som med den första?

Permalänk
Medlem

Jag förstår TS för jag har ett liknande problem.
Köpte ny tv från Netonnet och PostNord leverera till min dörr. Jag notera ett stort hål i original förpackningen som PostNord tog kort på och dokumentera. Jag kontakta Netonnet och de bad mig packa upp och testat TVn. TVn fungera och såg inget synligt fel med produkten. Dock var det skador på inre emballaget som ska skydda TVns panel. Jag är givetvis orolig att TVn tagit skada med fel som inte är synliga men Netonnet tycker original förpackningen har gjort sitt jobb. Inte heller bryr de sig om original förpackningen är trasig så jag inte kan transportera TVn om jag ska flytta eller utnyttja ångerrätt eller öppetköp. Blir svårt att sälja TVn med för ingen vettig människa köper TVn när de ser hur original förpackningen ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T1000:

Blir svårt att sälja TVn med för ingen vettig människa köper TVn när de ser hur original förpackningen ser ut.

Så du sparar alla förpackningar? Jag har fullt på min vind med alla prylar som inte används för tillfället. Tänk om jag hade sparat alla mina orginalförpackningar också, då hade jag inte fått plats i huset själv...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Jag sparar förpackningar som krävs för en säker transport av produkten.

Permalänk
Medlem

Sensmoral. Behåll kartongen om den har ett affektionsvärde för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T1000:

Jag förstår TS för jag har ett liknande problem.
Köpte ny tv från Netonnet och PostNord leverera till min dörr. Jag notera ett stort hål i original förpackningen som PostNord tog kort på och dokumentera. Jag kontakta Netonnet och de bad mig packa upp och testat TVn. TVn fungera och såg inget synligt fel med produkten. Dock var det skador på inre emballaget som ska skydda TVns panel. Jag är givetvis orolig att TVn tagit skada med fel som inte är synliga men Netonnet tycker original förpackningen har gjort sitt jobb. Inte heller bryr de sig om original förpackningen är trasig så jag inte kan transportera TVn om jag ska flytta eller utnyttja ångerrätt eller öppetköp. Blir svårt att sälja TVn med för ingen vettig människa köper TVn när de ser hur original förpackningen ser ut.

Spännande. Alla TV-apparater jag sålt så har köparen varit chockad över att jag haft kvar kartongen. Aldrig fått någon som ens frågat om original kartongen finns innan köp. Är mer jag som får pusha på dom kartongen. Tror det varit ytterst sällsynt att original kartong påverkat mina möjligheter vid begagnade produkter. Skulle jag leta efter en begagnad stol skulle jag överhuvudtaget ej vilja ha kartongen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Du slängde ju den förra förpackningen, vad ska du med den nya till? Kommer du stångas med dom bara för att få en till låda att slänga så fort du kommer hem ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scham:

Tji på mig som trodde jag skulle få något vettigt utav denna tråden... Era åsikter och upplevelser har noll relevans till frågan, då det handlar om de har rätt att göra på detta viset eller ej.

Men tack för svar , oavsett hur oanvändbara de än må vara.

Du har ju inte gjort ett återköp utan en reklamation. Du lämnade in den utan förpackning, och således får du ingen tillbaka. Ingenting konstigt där. Du kom in med den i delar till butiken, grymt schysst av dom att montera den åt dig så slipper du göra det.

Du kan ju inte bli tjurig för att folk här inte skriver vad du tycker de borde skriva.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scham:

Hej, Jag köpte nyligen (14.05.20) en Dxracer King k06 stol som visade sig vara felaktig.

Eftersom att jag dumt nog slängde originalförpackningen så fick jag lämna in den för reklamation. Efter att serviceteknikern tagit sig en titt resulterade det i att jag nu kommer få en ny produkt, men att de kommer behålla originalförpackningen för den nya produkten samt leverera den färdigmonterad.

Har de rätt att leverera produkten monterad samt behålla originalförpackningen utan att ha hört med mig först?

Hela ärendet hanterades lite halvdant vilket fick mig att "snea" lite över denna detalj då det försvårar transporten för min del.

//Scham

Fan vad schysst att få den levererad färdigmonterad! Förövrigt nej dom har inte rätt att behålla originalförpackningen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fan vad schysst att få den levererad färdigmonterad! Förövrigt nej dom har inte rätt att behålla originalförpackningen.

Varför har de inte rätt att behålla originalförpackningen? Hur resonerar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Varför har de inte rätt att behålla originalförpackningen? Hur resonerar du?

För att enligt konsumentköplagen så behöver inte kunden behålla emballage eller förpackningen, och om det sker en reklamation där varan helt byts ut, så har kunden självklart rätt till en ny förpackning.

Dock förstår jag inte hur TS resonerar i just det här fallet, eftersom han istället får stolen ihop monterad.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

För att enligt konsumentköplagen så behöver inte kunden behålla emballage eller förpackningen, och om det sker en reklamation där varan helt byts ut, så har kunden självklart rätt till en ny förpackning.

Dock förstår jag inte hur TS resonerar i just det här fallet, eftersom han istället får stolen ihop monterad.

Varför är det självklart att kunden har rätt till en ny förpackning, om det sker en reklamation där varan helt byts ut? Står det i konsumentköplagen?

Kan butiken komma runt denna regel genom att återanvända armstöden eller bara en skruv från den reklamerade stolen? Då skulle det mesta av varan bytas ut, men inte riktigt hela.

Permalänk
Medlem

@inet kanske kan ge ett bätte svar på detta?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

SPEKULATION: Kan det vara som så att kartongen ska användas i någon form av "If I fits I sits - cosplay"?

Förstår i så fall att detta kan vara mycket frustrerande, men du kanske kan fråga om närmaste ICA/COOP har någon bananlåda över?

I annat fall så nej, du ska ha en ny liknande vara - du har fått en ny liknande vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

För att enligt konsumentköplagen så behöver inte kunden behålla emballage eller förpackningen, och om det sker en reklamation där varan helt byts ut, så har kunden självklart rätt till en ny förpackning.

Du får hemskt gärna visa var i KKöpL detta går att läsa. I vanlig ordning har du fel när du uttalar dig i konsumenträttsliga frågor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du får hemskt gärna visa var i KKöpL detta går att läsa. I vanlig ordning har du fel när du uttalar dig i konsumenträttsliga frågor.

Här var det pajkastning, kan säga detsamma om dig när det kommer till konsumenträttsliga frågor.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag har kollat lite i konsumentköplagen.

Förpackning ska stämma överens med vad som är avtalat, står det, annars kan man reklamera. Har TS avtalat om en extra originalförpackning? Annars är det väl snarare risk för avtalsbrott om butiken leverar det, för då stämmer ju inte antalet.

Jag kan i alla fall inte se att man skulle ha rätt till det.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att du har fått en butiks/demo stol och att de inte har emballaget kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag kan förstå båda lägren här.
Men om det varit en ny iPhone som man blir ersatt med skulle jag bli misstänksam att något fuffens är på gång om jag inte fått den i kartong.

Har genom jobbet fått ett stort antal iPhones utbytta på garanti. Ersättningsprodukten har då ALLTID varit en lös telefon utan originalkartong. I de fallen vi har emballerat genom att placera telefonen i en kartong, ibland till en annan modell, så har den återkommit i den kartongen vi använde. Till och med bubbelplast kommer oftast i retur med ersättningsprodukten

Dessa ärenden har gått via serviceverkstaden till en av landets största mobiloperatörer.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

För att enligt konsumentköplagen så behöver inte kunden behålla emballage eller förpackningen, och om det sker en reklamation där varan helt byts ut, så har kunden självklart rätt till en ny förpackning.

Dock förstår jag inte hur TS resonerar i just det här fallet, eftersom han istället får stolen ihop monterad.

Hade kunden reklamerat varan med förpackningen hade jag hållt med dig om ovanstående (dock inte att den skulle vara bytt, utan att den ska följa med när utbytesvaran levereras), däremot finns det inget krav på att kunden ska få förpackning om kunden enbart reklamerar produkten.

Annars får du gärna peka på var KKL stödjer ditt påstående om att kunden rätt till en ny förpackning i samband med reklamation där kunden själv inte lämnat in förpackning.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du får hemskt gärna visa var i KKöpL detta går att läsa. I vanlig ordning har du fel när du uttalar dig i konsumenträttsliga frågor.

Skrivet av muSashi:

Här var det pajkastning, kan säga detsamma om dig när det kommer till konsumenträttsliga frågor.

Det muSashi säger här stämmer delvis, man behöver inte som konsument spara förpackningen för att utnyttja sin reklamationsrätt - men man har dock ingen rätt att få en ny originalkartong om återförsäljaren ersätter med en ny produkt.

För övrigt är det väldigt mycket gissande i denna tråd. Till TS: jag kan förstå din frustration men rent legalt har du ingen rätt att få ersättningsprodukten i originalkartong. Du skulle kunna begära att få produkten paketerad så att du kan transportera hem den, men det skulle kunna räcka med typ bubbelplast eller generisk kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Här var det pajkastning, kan säga detsamma om dig när det kommer till konsumenträttsliga frågor.

Du får hemskt gärna påpeka om jag har fel i en tråd, jag brukar kunna backa upp det jag påstår med källor och refererar inte till lagrum utan att faktiskt dubbelkolla så jag inte missminner mig vad där står.

Problemet med att som du gör, skriva sådant som i bästa fall är delvis riktigt men även innehåller felaktig information är att andra användare läser det som skrivs och tar det för korrekt. Ber någon om råd får man antingen ha på sig på fötterna, strunta i att ge råd om man inte vet, eller gissa lite och då också vara övertydlig med att det är mer en gissning än faktisk kunskap. Detta blir än mer viktigt då man råder någon i dennes försök att värna om sina rättigheter. Kommer någon hojtande till en återförsäljare om att "Det står Y i lag X så därför har jag rätt!" och detta inte stämmer har man inte hjälpt personen utan snarare stjälpt den.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Ok, va väl dumt att ta en iPhone som exempel. Men om vi byter det mot en elektrisk tandborste eller dildo, hade ni accepterat en produkt utan obruten försegling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ok, va väl dumt att ta en iPhone som exempel. Men om vi byter det mot en elektrisk tandborste eller dildo, hade ni accepterat en produkt utan obruten försegling?

Det är hygienartiklar vilket en stol inte är.
Också dåligt exempel.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Det är hygienartiklar vilket en stol inte är.
Också dåligt exempel.

Så det finns olika lagar för detta?

Nu I corvidtider så kan man ju hävda att stolen är kontaminerad, det är ju troligen ett demo-ex han har fått. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Så det finns olika lagar för detta?

Nu I corvidtider så kan man ju hävda att stolen är kontaminerad, det är ju troligen ett demo-ex han har fått. 🤔

Japp det är olika köpregler på detta.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Så det finns olika lagar för detta?

Nu I corvidtider så kan man ju hävda att stolen är kontaminerad, det är ju troligen ett demo-ex han har fått. 🤔

Tur att du är stuntman för där gick du på en mina