Permalänk
Skrivet av Superolle:

Blir lite orolig nu när jag körde med en industrimodell på datorn hemma :S Varför måste den vara oljefri? Vad är det för skillnad alltså?

Spruta olja på elektronikkomponenter är jätte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Blir lite orolig nu när jag körde med en industrimodell på datorn hemma :S Varför måste den vara oljefri? Vad är det för skillnad alltså?

Vad jag hört kan det bli så att det kan följa med oljepartiklar när du blåser vilka i sig kan leda ström och orsaka problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Deba:

Vad jag hört kan det bli så att det kan följa med oljepartiklar när du blåser vilka i sig kan leda ström och orsaka problem.

Aj då :S Hmm... Bäst vi skiter i mitt tips då ^^

Permalänk

http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Minikompres...
Oljefri med vattenavskiljare. 4 bar. Den hade jag valt.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Eftersom alla andra lyckats med kompressor utan att förstöra något så tog jag hem en från jobbet. Utan att tänka mig för körde jag igång! POOOOFF! Stort dammmoln i hela rummet

Tack för alla svar

Då får man bygga sig ett;)

Nä men tror att man kan få tag i adaptrar till det. ska kolla

Denn borde passa ifall de går att plocka ut sladden:
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

annars:
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

Permalänk
Skrivet av Mazooor:

Varför inte bara köra med lufrkompressorn? Finns det några fördelar med luftpåbörK?

Luften är inte lika ren. Luften i en kompressor innehåller både vatten och olja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Alltså... Såg rubriken i "Nytt i forumet" och tänkte:
"Varför ska folk envisas med att köpa luft på burk. Det krävs inte många burkar innan man kan köpa en oljefri kompressor."

Sen insåg jag att det var min trådstart och skämdes... 7år visare nu dock!

Permalänk
Medlem

En ganska väsentlig skillnad mellan billigare och dyrare "tryckluft på burk" är att de billigare brukar kunna bestå av synnerligen brandfarlig butan. De dyrare är oftast någon HFC-gas, som är relativt inert. Kan vara bra att veta, man bör väl förmodligen låta bli att använda de billigare varianterna sånadär torra dagar då det där med statiska urladdningar kan bli ett faktum, och vara noga med att datorn inte är spänningssatt när man håller på.

HFC-gaser är på väg att fasas ut som köldmedia av klimatskäl, så man kan väl också räkna med att det kommer bli mer och mer butan, om man inte hittar någon mindre otäck ersättare med lagom ångtryck vid rumstemperatur.

Angående kompressorer och olja, det där med oljefri kompressor handlar väl mest om att man helst slipper gegg i datorn. Att köra med vätskeavskiljare är en bra idé oavsett, vid tryckfallet då luften lämnar tanken blir det kallt, den relativa luftfuktigheten höjs, och vatten kan kondensera ut.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Någon som testat Inets? Har bara testat Ullareds och där blev det kondens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Åter till denna hemska städning...
Vilket är det mest prisvärda/bästa alternativet när det kommer till luft på burk? Vilken innehåller mest, fungerar bäst eller är billigast?
Dela gärna med er av både bra och dåliga erfarenheter!

så länge du håller burken rak och inte uppochned och "snöar" in i datorn

jag brukar köra på webhallens egna.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Luften är inte lika ren. Luften i en kompressor innehåller både vatten och olja.

Skickades från m.sweclockers.com

.. hmm, varför grävde du upp denna tråd ur gravfältet?

Skrivet av Superolle:

@Knotvillage: Alltså... Såg rubriken i "Nytt i forumet" och tänkte:
"Varför ska folk envisas med att köpa luft på burk. Det krävs inte många burkar innan man kan köpa en oljefri kompressor."

Sen insåg jag att det var min trådstart och skämdes... 7år visare nu dock!

Haha!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ekstam:

.. hmm, varför grävde du upp denna tråd ur gravfältet?

Haha!

För att jag googlade ”bästa tryckluft på burk”?

Förr har jag kört med kompressor men nu har jag byggt in den pga. ljudnivån. Sen har jag skaffat custom loop och nog ska den klara av att bäras ut till garaget men tyckte det verkade smidigare med en burk. Har kört med Ullareds men där kom det extremt mycket kondens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

När jag använde Inets luft på burk och totalrengjorde min ganska smutsiga dator så använde jag ungefär halva burken så jag skulle säga att den räcker till 2 ordentliga städningar eller 4 små vilket är nog för mig.

håller med

Permalänk
Medlem

Gammal tråd som bara den... men jag vågar påstå att det är STOR skillnad på webhallens deltaco och sen andra dyrare..?
På jobbet har vi dessa två, och hemma har jag haft tidigare nämnda, det är dag och natt skillnad på deras tryck.
https://www.dustinhome.se/product/5010374102/tryckluft-duster...
Likgiltig med webhallens men lite starkare
https://www.dustinhome.se/product/5011071109/tryckluft-in-spr...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Det ironiska med "lufttryck på burk" är att de innehåller allt annat än luft, har kollat MSDS på flera stycken burkar och de innehåller butan, propan, isobutan och en specifik produkt kör på 1,3,3,3-Tetrafluoropropene.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Kan bjuda på en anekdot i "luft på burk" världen!

Jag hade köpt Inets luft på burk, glad i hågen för att jag skulle göra rent datorn samt byta grafikkort. Då jag var (well typ är) relativt nyopererad käkade jag då rätt tung smärtmedicinering som gjorde mig mer domnad i huvudet än vad jag nog insett själv.

Öppnade upp datorn, kopplade ur och tog bort grafikkortet samt började spraya bort damm. När jag skulle spraya sista delen runt nätagett fick jag en smärre chock. Det SPRUTADE eld ur luftburken in i datorn. Ett stort jäkla eldklot sköt ut. Håret på min arm sveddes upp (luktade ju som vi vet inget vidare) och det rök lite suspekt från nätaggregatet.

Det verkade dock vara damm som brann upp då allt fungerar prima än idag och det har ändå gått ett par veckor sedan incidenten.

Vad var det som hänt då? Jo, bakom datorn stod en lykta med två värmeljus i som min fru tänt och jag heeelt missat att se och ta med i beräkningen. Luften från burken hade helt enkelt letat sig igenom spjällen på datorn när jag sprejade och fattat eld i värmeljusen vilket ledd till en eldkastareffekt!

En intressant upplevelse vill jag lova!

Men luftburken gjorde sitt jobb och datorn blev åtminstone ren i slutändan...

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av Razkaz:

håller med

Får ställa mig i samma led. 2 städningar a’ 50kr/st. Nu köpte jag en smuts/vatten avskiljare till kompressorn istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare som privatperson inte använt så mycket luft på burk men sen jag startade mitt företag går det åt en hel del mer därför har jag också haft funderingen att skaffa en kompressor.

Hittade den här nätta lilla saken på clasohlson och köpte lite extra saker till den från Biltema bland annat då en vattenavskiljare
https://www.clasohlson.com/se/Kompressor-Cocraft-HC-16/p/41-1...
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/tryckluftstillbehor/...

Blev inga mega summor direkt och går även att använda till diverse annat.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Har turen att äga hela 3 st kompressorer men då måste jag släpa ner burken i garaget vilket är jobbigt om man är lat. Har två långhåriga hundar som båda två älskar att bada och om jag inte fönar dom efter ett bad så får dom våtexem(dyrt och jobbigt) så jag införskaffade förra sommaren en hundfön och den funkar helt perfekt att blåsa rent datorn med har jag kommit fram till.

En sån här har jag: https://www.vidaxl.se/e/8718475814467/vidaxl-hundfon-med-varm... Inte det billigaste alternativet men den blåser på riktigt bra och har man hund som gillar att bada är det en nobrainer att införskaffa

Permalänk
Skrivet av luri:

Har turen att äga hela 3 st kompressorer men då måste jag släpa ner burken i garaget vilket är jobbigt om man är lat. Har två långhåriga hundar som båda två älskar att bada och om jag inte fönar dom efter ett bad så får dom våtexem(dyrt och jobbigt) så jag införskaffade förra sommaren en hundfön och den funkar helt perfekt att blåsa rent datorn med har jag kommit fram till.

En sån här har jag: https://www.vidaxl.se/e/8718475814467/vidaxl-hundfon-med-varm... Inte det billigaste alternativet men den blåser på riktigt bra och har man hund som gillar att bada är det en nobrainer att införskaffa

JTC har ju oxå någon form av fön i sina videor när han gör rent burken. Verkar vara vara bra drag i den oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv

Ta med datorn till macken och blås ur med den prylen man fyller på däcken.
Va försiktig då det är högt tryck så inte fläktar mm går sönder

Permalänk
Medlem

Jag köpte för första gången en "Luft på burk" för nån månad sen efter ha använt kompressor i alla år.
I min mening på tok för klent för att smidigt/snabbt blåsa rent filter o så.
Var en Deltaco burk, kanske fick ett måndags ex men levererade inte till förväntan iaf

Permalänk

Är det fortfarande värt att köpa på burk eller ska man köpa oljefri kompressor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det fortfarande värt att köpa på burk eller ska man köpa oljefri kompressor?

Luft på burk funkar lika bra då som nu!
Men har du plats och kommer ha användning av kompressor till annat så skulle jag rekommendera att köpa en kompressor till 100%
Köper du kompressor enbart för städning av datorn, och aldrig kommer använda till annat.. Då är det helt enkelt upp till dig om vad du vill lägga ut!

// Skoowgis

Visa signatur

Dreamt i was king, woke up, still king.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Är det fortfarande värt att köpa på burk eller ska man köpa oljefri kompressor?

En 400ml flaska räcker till cirka 2 städningar om det är skitigt. Skaffa en kompressorn med vatten/smutsavskiljare.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av skoowgis:

Luft på burk funkar lika bra då som nu!
Men har du plats och kommer ha användning av kompressor till annat så skulle jag rekommendera att köpa en kompressor till 100%
Köper du kompressor enbart för städning av datorn, och aldrig kommer använda till annat.. Då är det helt enkelt upp till dig om vad du vill lägga ut!

// Skoowgis

Jo men jag undrar om inte en kompressor är värt i längden? Jag drar mig oftast för att rensa datorn då jag känner att göra rent den med kompressor kostar skjortan i längden. Pengar som man kunde lagt på annat.

Skrivet av Knotvillage:

En 400ml flaska räcker till cirka 2 städningar om det är skitigt. Skaffa en kompressorn med vatten/smutsavskiljare.

Tipsa mig om en sådan! Gärna oljefri också.

Jag har en Stanley DN200 redan som de antyder är oljefri på produktlistan men jag vet inte om den är vattenfri.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jo men jag undrar om inte en kompressor är värt i längden? Jag drar mig oftast för att rensa datorn då jag känner att göra rent den med kompressor kostar skjortan i längden. Pengar som man kunde lagt på annat.

Tipsa mig om en sådan! Gärna oljefri också.

Jag har en Stanley DN200 redan som de antyder är oljefri på produktlistan men jag vet inte om den är vattenfri.

Varför oljefri. Skaffa avskiljare på slangen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jo men jag undrar om inte en kompressor är värt i längden? Jag drar mig oftast för att rensa datorn då jag känner att göra rent den med kompressor kostar skjortan i längden. Pengar som man kunde lagt på annat.

Tipsa mig om en sådan! Gärna oljefri också.

Jag har en Stanley DN200 redan som de antyder är oljefri på produktlistan men jag vet inte om den är vattenfri.

Liten, portabel och oljefri. Inte så fasligt dyr heller. Och det går ju att göra mer än att blåsa rent datorer, pumpa en cykel, luftmadrass, fotboll och whatever.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...
Observera dock att denna inte har någon tank, och därför måste gå hela tiden.

Lite större, men har tank.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Permalänk
Medlem

Detta verkar ju vara en trevlig lösning. Lite sugen på att slå till.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kompressor i garaget, så behöver man inte pungs ut 100kr för några sprut luft

Visa signatur

En dator