Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon121881:

Ja som så många så upptäckte man mycket senare att det finns 2 rörs AC och nu tröttnade jag på min som inte har det.

Hade plexiglas hemma, så böjde till och passade på där där maskinen tar inluft.
Nu slipper jag att maskinen tar luft ifrån rummet och går mycket snabbare att nå temp

https://i.imgur.com/VPhY1RB.jpg
https://i.imgur.com/JeHfveN.jpg

Jag la ingen energi på att få någon snygg finish på den för där maskinen står så syns det inte ändån

//skane

Haha fyfan vad bra. Bra jobbat! Jag köpte ju min tvåslangade i november förra året, den står och kör just nu. Från 25C till 19C i lägenheten nu. Inget undertryck här inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon121881:

Ja som så många så upptäckte man mycket senare att det finns 2 rörs AC och nu tröttnade jag på min som inte har det.

Nu slipper jag att maskinen tar luft ifrån rummet och går mycket snabbare att nå temp

Jag la ingen energi på att få någon snygg finish på den för där maskinen står så syns det inte ändån

//skane

Det där var absolut en av de snyggaste hemmamoddarna så där behöver du inte skämmas för alls.

Snyggt jobbat!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Har gjort ett eget fönsterkitt, inte det snyggaste men det fyller sin funktion

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon121881:

//skane

Jag blev så inspirerad av ditt inlägg igår att jag åkte och köpte material för att modifiera min egna pjäs! Lär bli aningen fulare då min maskin har fyra ingångar för luft på två olika sidor.... Ska ta itu med det ikväll eller imorgon.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rasolo:

Haha fyfan vad bra. Bra jobbat! Jag köpte ju min tvåslangade i november förra året, den står och kör just nu. Från 25C till 19C i lägenheten nu. Inget undertryck här inte!

Tack så mycket och ja en jäkla skillnad nu när man slipper undertrycket

Skrivet av blade80:

Det där var absolut en av de snyggaste hemmamoddarna så där behöver du inte skämmas för alls.

Snyggt jobbat!

Tusen tack

Skrivet av Shrudder:

Jag blev så inspirerad av ditt inlägg igår att jag åkte och köpte material för att modifiera min egna pjäs! Lär bli aningen fulare då min maskin har fyra ingångar för luft på två olika sidor.... Ska ta itu med det ikväll eller imorgon.

Ahh men jäklar va kul ! Lycka till och lovar du kommer få en grymt bättre effekt

Permalänk
Medlem

Jag är helt novis inom ämnet AC, men min sambo har börjat efterfråga en till sommaren, och nu måste jag försöka prestera något!

I vår lägenhet har vi balkongdörr i sovrummet, vilket dels blir jobbigt att täta samt så vill man kunna använda balkongen. Utblåset, eller vad det kallas, känns därför svårt att lösa smidigt.

Kan man ta och låta en AC tömmas i en dunk under tiden den körs eller blir det problem? Finns det några AC som är utan utblåsslang osv?

För tillfället tittade jag på en halvbillig Andersson från Netonnet, skulle jag kunna köpa och "installera" denna modell på ett bra sätt?

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag är helt novis inom ämnet AC, men min sambo har börjat efterfråga en till sommaren, och nu måste jag försöka prestera något!

I vår lägenhet har vi balkongdörr i sovrummet, vilket dels blir jobbigt att täta samt så vill man kunna använda balkongen. Utblåset, eller vad det kallas, känns därför svårt att lösa smidigt.

Kan man ta och låta en AC tömmas i en dunk under tiden den körs eller blir det problem? Finns det några AC som är utan utblåsslang osv?

För tillfället tittade jag på en halvbillig Andersson från Netonnet, skulle jag kunna köpa och "installera" denna modell på ett bra sätt?

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Ojdå, den där ska du undvika om du vill ha en portabel AC (7000BTU(känns högt räknat på den) kommer kanske kyla ned men inte orka med alls vid varmare dagar).

De behöver alla en utblåsslang för att forsla bort värmen tyvärr. Om du inte kan ha det så får du nog kika på permanent AC med inne och utedel.
Det finns dörrkit som liknar fönsterkit. I princip tältduk med dragkedja i mitten så du kan öppna och stänga balkongdörren samt gå in och ut vid behov. Sen kan jag inte säga vilken som passar dig eller om det finns någon färdig för just din dörrs passform osv.
Läs igenom några av de sista sidorna här så får du en hel del tips.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ojdå, den där ska du undvika om du vill ha en portabel AC (7000BTU(känns högt räknat på den) kommer kanske kyla ned men inte orka med alls vid varmare dagar).

De behöver alla en utblåsslang för att forsla bort värmen tyvärr. Om du inte kan ha det så får du nog kika på permanent AC med inne och utedel.
Det finns dörrkit som liknar fönsterkit. I princip tältduk med dragkedja i mitten så du kan öppna och stänga balkongdörren samt gå in och ut vid behov. Sen kan jag inte säga vilken som passar dig eller om det finns någon färdig för just din dörrs passform osv.
Läs igenom några av de sista sidorna här så får du en hel del tips.

Aha! Jag förstår. Tack för snabbt svar. Jag tar en kik här tidigare i tråden och ser ifall jag blir något klokare.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Finns det någon som moddat om sin exp35 till två luftsslang?

Blir det stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Det var dags att damma av ACn igår, hade över 30grader inne så jag startade upp den som vanligt. Har en gammal portabel AC med 9000BTU som jag köpte för många år sedan men den gör sitt jobb, har moddat ett myggnät i fönstret och leder ut röret med varmluft där. Dock så har jag en vanlig skurhink på golvet där slangen för kondensvattnet går, men efter flera år med en katt som envist ska antingen äta på slangen så den åker ur hinken och ligger på golvet eller välta ut hinken hur det än är så slutar det med att det är en stor pöl vatten på golvet. Jag har provat att tejpa slangen, stripea fast den i hinken och att skrika på katten på småtimmarna när man hör han bita i slangen eller slå omkull hinken. Jag har iof inte testat att tejpa fast katten (ibland är det lockande mitt i natten) men det är ingen lösning Annars får man kanske kolla på en annan AC som kan få ut kondensvattnet med luften, någon som har något bra förslag?

Någon som har koll på de här fläktarna som kallas rumkylare med vattentank fungerar de dugligt? Skulle behöva kyla i fler rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Det var dags att damma av ACn igår, hade över 30grader inne så jag startade upp den som vanligt. Har en gammal portabel AC med 9000BTU som jag köpte för många år sedan men den gör sitt jobb, har moddat ett myggnät i fönstret och leder ut röret med varmluft där. Dock så har jag en vanlig skurhink på golvet där slangen för kondensvattnet går, men efter flera år med en katt som envist ska antingen äta på slangen så den åker ur hinken och ligger på golvet eller välta ut hinken hur det än är så slutar det med att det är en stor pöl vatten på golvet. Jag har provat att tejpa slangen, stripea fast den i hinken och att skrika på katten på småtimmarna när man hör han bita i slangen eller slå omkull hinken. Jag har iof inte testat att tejpa fast katten (ibland är det lockande mitt i natten) men det är ingen lösning Annars får man kanske kolla på en annan AC som kan få ut kondensvattnet med luften, någon som har något bra förslag?

Någon som har koll på de här fläktarna som kallas rumkylare med vattentank fungerar de dugligt? Skulle behöva kyla i fler rum.

Kanske snabb och billig lösning:

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Hehe visste inte ens att det fanns, kan vara värt att prova. Men annars finns det portabla AC som skickar ut kondensvatten med utluften i vanlig kyldrift så att säga? hade varit skönt att slippa vattenhinken oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Hehe visste inte ens att det fanns, kan vara värt att prova. Men annars finns det portabla AC som skickar ut kondensvatten med utluften i vanlig kyldrift så att säga? hade varit skönt att slippa vattenhinken oavsett.

Dagens portabla AC skickar ut kondens ur slangen så du slipper tömma vatten via AC / Fläktläge men kräver vattentanken / slang vid avfuktning.

En portabel AC och sedan rumkylare / större fläkt för att flytta runt luften skulle kunna fungera men såklart inte alls lika effektivt som ett säg stängt rum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg denna tråd...

Gått i tankar ett tag om att införskaffa ac. Bor i en liten 1a 40kvm, hyreslgh så kommer ju inte köra luftvärmepumpar eller ngt stort. 3 fönster mot typ öst, sol större delen av dagen. Kan bli upp mot 35grader inne en fin sommardag, men oftast mellan 28,29-32 typ.
Har ett fönster som kan stå lite öppet med slang ut om det behövs. Eller om man kan ha droppslang ner i vasken eller ngt?

TLDR: AC för ett rum på 40kvm?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Såg denna tråd...

Gått i tankar ett tag om att införskaffa ac. Bor i en liten 1a 40kvm, hyreslgh så kommer ju inte köra luftvärmepumpar eller ngt stort. 3 fönster mot typ öst, sol större delen av dagen. Kan bli upp mot 35grader inne en fin sommardag, men oftast mellan 28,29-32 typ.
Har ett fönster som kan stå lite öppet med slang ut om det behövs. Eller om man kan ha droppslang ner i vasken eller ngt?

TLDR: AC för ett rum på 40kvm?

Woods cortina eller Electrolux EXP35 som länkats tidigare. Samt Solfilm från tex biltema med 70% värmeavstötning på fönstren borde hjälpa för dig!

https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/solskydd/solfilm-... exempelvis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad brukar man ha för AC till sovrum? Skiljer det sig om det är till ett stort vardagsrum eller sovrum eller spelar det ingen roll?
Tar gärna emot tips för en AC till ett litet sovrum.
Några funktioner som är bra att ha eller något speciellt man måste tänka på när man köper AC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Vad brukar man ha för AC till sovrum? Skiljer det sig om det är till ett stort vardagsrum eller sovrum eller spelar det ingen roll?

Det spelar ingen roll vad det handlar om för rum, utan det är rummets storlek som har betydelse eftersom ju större rum ju kraftigare (högre BTU) AC behöver man för att få effektiv kylning.
Men i just ett sovrum så kanske man vill ha en så tyst AC som möjligt om man är ljudkänslig, då en AC låter en hel del.

Skrivet av finally:

Några funktioner som är bra att ha eller något speciellt man måste tänka på när man köper AC?

Det är beroende på vad man har för ventilation i bostaden, har man helt passiv ventilation (självdrag) så bör man satsa på en dubbelslang lösning för att undvika att man får ökat undertryck i bostaden vilket stör ut ventilationen och man kan istället för att det sugs ut luft, få att det sugs in luft genom ventilationen vilket inte alltid är så trevigt om man te.x har rökande grannar.
(Vet man inte vilken typ av ventilation det är, så bör hyresvärden kunna svara på det.)

Nu är dock tyvärr AC med dubbelslang lösning obefintliga i Sverige, så vill man ha en sådan så är det att köpa från utlandet som gäller, eller modifiera en enslangs själva.

Bor man i hus kan man istället satsa på en AC som har seperat inne och ute del, man också ha det i en lägenhet där man får lov att sätta upp en ute del på fasaden.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har någon lyckats hitta en tvåslangslösning? Eller en split som inte kostar en arm + ben? Jag har förgäves sökt på Prisjakt men det är inte helt lätt att filtrera och jag hittade ändå inget till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Har någon lyckats hitta en tvåslangslösning? Eller en split som inte kostar en arm + ben? Jag har förgäves sökt på Prisjakt men det är inte helt lätt att filtrera och jag hittade ändå inget till slut.

Jag har sökt på det enligt tidigare, finns ingen modell i Sverige att köpa tyvärr. Vill man ha det måste man modifiera en enslang själv.
Beroende på hur undertrycket fungerar i just din lägenhet/bostad så fungerar även 1slang.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Microapple:

Har gjort ett eget fönsterkitt, inte det snyggaste men det fyller sin funktion
https://i.imgur.com/i9WLMvU.jpg

Hur sitter den fast med silikon?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Har provat flertalet portabla AC och har aldrig varit nöjd. Alla portabla AC låter en jäkla massa och inte kunnat kyla till behaglig nivå när de låter som minst.
Gjort slag i sak och köpte en billig fast variant på Jula. Köldmediumet är instängt i rören och superenkel att installera.
Köpte en hålsåg med avsedd diameter (står i manualen), hängde upp innerdelen, ställde utedelen på några fötter man kan köpa till och sen var det bara PnP. Otroligt simpelt och fungerar skitbra så här två år senare.

Se dock till att det är de med köldmedium i rören.
Installerar man själv försvinner garantin då det är krav på att behörig personal gör det, men det är bara löjligt...

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Yep, ACn är monterad och redo för en till sommar

Permalänk
Lego Master

Luftvärmepump med AC i vardagsrummet. Bästa investeringen jag gjort sen vi flyttade in. Helt perfekt inomhusklimat, även om det är kokhett ute. Love it.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har en gammal som farsan fixade från ett företag som bygger kylrum m.m. 3.6 Kw, kyleffekt. 54 dB, 35 kg best, 450 m3/h, dock R410A men men. Slipper dock all strul med att tömma då den pumpar ut kondensen genom röret. Har monterat slangen ut genom ett av bostadens ventilationsrör. Blir kallt ganska fort.

Glömsk
Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Avstängd

Beställde hem en sådan som jag nu väntar på; https://www.inet.se/produkt/3301245/deltaco-smart-ac-9000-btu

Någon som har erfarenheter av den?

Gillar att man kan starta den via appen, dvs när jag inte är hemma och komma hem till en kallare lägenhet.

Vad har ni rustat upp er med 2020?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Har provat flertalet portabla AC och har aldrig varit nöjd. Alla portabla AC låter en jäkla massa och inte kunnat kyla till behaglig nivå när de låter som minst.
Gjort slag i sak och köpte en billig fast variant på Jula. Köldmediumet är instängt i rören och superenkel att installera.
Köpte en hålsåg med avsedd diameter (står i manualen), hängde upp innerdelen, ställde utedelen på några fötter man kan köpa till och sen var det bara PnP. Otroligt simpelt och fungerar skitbra så här två år senare.

Se dock till att det är de med köldmedium i rören.
Installerar man själv försvinner garantin då det är krav på att behörig personal gör det, men det är bara löjligt...

Portabel AC är en nödlösning, helt klart, för även de rejält påkostade med två slangar är ruskigt högljudda, specifikt kompressorn.

Däremot har jag för mig att det är strikt icke-tillåtet att montera fast AC/värmepump själv, pga att alla varianter av köldmedium är extremt potenta växthusgaser (bara olika mycket), eller så blandar jag ihop det och det är ozon-dräpande, men i vilket fall så är det stört förbjudet att släppa ut dem. Ingen aning om det rent är lag på det, men jag vet att det bara är certifierade installatörer som får göra det.

Dvs, garantin är väl en sak, men eventuellt miljölagbrott är betydligt värre.

Grävde lite, och hittade detta:

http://www.installera-varmepump.se/att-installera-sjalv

Det är förbjudet enligt lag.

Jag försöker hitta var det står i miljöbalken, men jag är ingen jurist, så det kan ta ett tag.

Det KAN vara här (SFS 2016:1129), osäker:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Inaktiv

Portabla AC'ar är självklart värdelösa. Hela konstruktionen är ju liksom någon typ av nödkonstruktion för folk som inte har någon möjlighet att ha en ordentlig AC installerad hemma.

Bara hela konceptet. För det första att ha kompressorn innomhus som särskilt på äldre modeller låter som inni helvette. Sedan att den tar från den redan kylda innomhusluften och blåser ut den genom en stor slang som ska gå ut genom ett öppet fönster känns ju smått vansinnigt.

För alla som bor i villa som känner behov av en AC så är ju en fastinstallation det enda vettiga. Då kan man ju använda den för att värma huset resten av året också.

Personligen tycker jag det är behagligt innomhus upp till en ca. 28c. Efter det så får man öppna fönstrena och dra på en fläkt. Vid 30-31 ryker nog t-shirten också eller så går AC'n på men jag föredrar att öppna fönstrena och få in lite frisk luft om det inte är för fuktigt. Kommer man upp mot 34c innomhustemp när man ska sova som jag hade en sommar innan jag köpt in AC så börjar det kännas på gränsen av vad kroppen klarar av, det blir svårt att sova mm. Fläkten börjar kännas som att den bara blåser varmluft på en. Och det är väl kanske inte så konstigt när vi är byggda för att hålla en kroppstemp på 36-37.

Min rekommendation för er som bor i Sverige vore att köpa minsta modell. Men försök absolut att hitta en med kompressor som kan jobba stegvis. Att ha en för kraftig AC gör bara att man får en helvettes massa kallluft vilket gör att man fryser om man exponeras mot den, sen när den angivna innomhustempen är nådd så stängs ACn av (ingen mera kall luft) och det börjar snabbt kännas varmt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Personligen tycker jag det är behagligt innomhus upp till en ca. 28c. Efter det så får man öppna fönstrena och dra på en fläkt. Vid 30 ryker nog t-shirten också eller så går AC'n på men jag föredrar att öppna fönstrena och få in lite frisk luft om det inte är för fuktigt. Kommer man upp mot 34c innomhustemp när man ska sova som jag hade en sommar innan jag köpt in AC så börjar det kännas på gränsen av vad kroppen klarar av, det blir svårt att sova mm. Fläkten börjar kännas som att den bara blåser varmluft på en. Och det är väl kanske inte så konstigt när vi är byggda för att hålla en kroppstemp på 36-37.

Jag kan säga att vid 28 grader är jag helt utslagen. Allt över 25 är väldigt smärtsamt och gör livet drygt, speciellt med tanke på hur fuktigt det blir. Kroppstemperaturen har inte så mycket med saken att göra. Därför svettas vi långt innan temperaturen runt oss blir 37 grader.

Inte direkt så att människor som bor i varmare delar av t.ex. USA låter sina hem bli så pass varma. Där går AC:n igång långt tidigare för att behålla en behaglig temperatur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FribBe:

Jag kan säga att vid 28 grader är jag helt utslagen. Allt över 25 är väldigt smärtsamt och gör livet drygt, speciellt med tanke på hur fuktigt det blir. Kroppstemperaturen har inte så mycket med saken att göra. Därför svettas vi långt innan temperaturen runt oss blir 37 grader.

Inte direkt så att människor som bor i varmare delar av t.ex. USA låter sina hem bli så pass varma direkt. Där går AC:n igång långt tidigare för att behålla en behaglig temperatur.

28c har jag faktiskt just nu det är riktigt skönt. Men jag sitter ju still framför datorn nu också så hade man rört en massa på sig hade man väl fått byta till kortbyxor.

Permalänk
Medlem

Angående detta med 2 rör:
Skulle det funka lika bra att ställa maskinen utomhus, och sen fixa ett montage för utblåset av kyla in i lgh?
På så sätt skulle man förhoppningsvis även slippa en del buller...