Permalänk
Medlem

Budget mellan 6000-8000kr.

Behöver ej köpa skärm, och tangentbord och mus skiter jag i egetnligen. Vill bara ha en stabil dator som håller de närmsta 5 åren.

Har ni några tips? Vad skall jag satsa på? Jagh har hört att man absolut inte skall snåla med nätagget. Som jag skrev i en annan tråd har jag haft sönder 8-10st SSD diskar de senaste 1,5åren, och jag börjar misstänka att det beror på billiga nätagg..

Utöver det, Vad får man för bästa grafikkort för de pengarna, samt vilket processor skall jag satsda på? Ram minnen känns inte som en prio just nu, då jag inte är mycket av en gamer, snabare en pogrammeraere/hacker. Det går alltid att uppgradera.

Snälla, ge mig lite tips på vad och hur jag skall tänka.

Mvh

Vad är det mest prisvärda att satsa på egentligen? Jag gamar inte mycket, programmerar mest. Kan tänka mig att lägga 3000-4000 max. Men vill ha något som kan räcka mig i fem år kanske.

Kom med lite tips. Som sagt, är inte ute efter att gejma, Mer ett stabilt kort, som fungerar med 2-3 stora skärmar (brukar använda platttvapparaer när jag programmerar) och som håller en längre tid framöver.44Tack för jkälpem.

Permalänk
Medlem

Budget mellan 6000-8000kr.

Är det alltså ett grafikkort du tänker på? Du definerar inte riktigt i ditt inlägg, och tråden är skapad i "Processorer, moderkort och minnen".

Om det är ett grafikkort, så vad är det du programmerar? Överlag i den prisklassen är RX 5700 det mest prisvärda: https://www.inet.se/produkt/5410586/msi-radeon-rx-5700-8gb-ev...

Men, om du har något du använder för tillfället så skulle jag vänta med att uppgradera. Priserna är höga just nu på grund av corona, och det är nya kort på kommande till hösten.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Är det alltså ett grafikkort du tänker på? Du definerar inte riktigt i ditt inlägg, och tråden är skapad i "Processorer, moderkort och minnen".

Om det är ett grafikkort, så vad är det du programmerar? Överlag i den prisklassen är RX 5700 det mest prisvärda: https://www.inet.se/produkt/5410586/msi-radeon-rx-5700-8gb-ev...

Men, om du har något du använder för tillfället så skulle jag vänta med att uppgradera. Priserna är höga just nu på grund av corona, och det är nya kort på kommande till hösten.

Han spelar inget men du rekommenderar grafikkort för över 4000 kr?! XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Han spelar inget men du rekommenderar grafikkort för över 4000 kr?! XD

What? Han frågade efter ett kort i prisklassen 3000-4000kr, och jag gav det mest prisvärda kortet inom det spannet, på 3699kr.

Sen kan man klara sig på billigare kort också, men därför frågade jag vad han programmerar. Det finns många olika användningsområden. Antagligen kan han klara sig fint på typ ett begagnat rx 580 eller liknande (för 8gb minne).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Spelar ingen roll. Du hittar inget grafikkort på marknaden idag som inte klarar av två stora bildskärmar. Och prestanda spelar som du själv var inne på ingen roll.

Varför behöver du ens ett grafikkort? Har du eller ska du bygga en dator som inte har integrerad grafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernos:

Mest prisvärt?

Vad är det mest prisvärda att satsa på egentligen? Jag gamar inte mycket, programmerar mest. Kan tänka mig att lägga 3000-4000 max. Men vill ha något som kan räcka mig i fem år kanske.

Kom med lite tips. Som sagt, är inte ute efter att gejma, Mer ett stabilt kort, som fungerar med 2-3 stora skärmar (brukar använda platttvapparaer när jag programmerar) och som håller en längre tid framöver.44Tack för jkälpem.

Nu har jag ingen aning vad du är ute efter. Du har stoppat tråden i Processorer, moderkort och minnen. Dock verkar du fråga efter ett grafikkort. Vad vill du ha hjälp med?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Detta är enligt mig det mest prisvärda kortet idag.

https://www.webhallen.com/se/product/319222-ASUS-GeForce-RTX-...

EDIT: Denna faller nog bort, såg nu att du ska koppla 3 skärmar. Denna saknar så många anslutningar. Men utöver det ett super kort till priset.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Tolkar det som att han vill ha en komplett dator för 6000-8000:-? Men att han har skärm, tangentbord och mus. Fast sen börjar han babbla om 3000-4000.....på vad?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Kanske är jävig men jag skulle gå på något begagnat i den prisklassen.

https://www.sweclockers.com/marknad/184874-speldator-gtx-1080
Här är min annons, bara att skriva om du har några frågor

Visa signatur

Kinnarps 8000