Hög temp på m.2 NVME disk.

Permalänk
Medlem

Hög temp på m.2 NVME disk.

Hejsan.

Vi har lite problem med en datormodell på jobbet där disken vill gå rätt så varmt. modellen ifråga är en DELL Latitude 3301 där det sitter en m.2 NVME formfaktor 1620, så det är en väldigt liten disk. Dessa sitter monterade precis bakom CPUn så luftflöde är det inte att tala om.

Vårat problem är att dessa kan gå upp emot straxt över 80C vid användande. Jag vet att dessa degraderas om dom går för varmt, men hur lång livslängd kan man räkna med om dom går så varmt? Vi har en användare som har denna dator som har stora problem och jag misstänker att disken har börjat ge med sig och funderar på om man kan underlätta lite genom att sätta i en större disk och på så sätt sprida ytan lite av enheten, eller tänker jag fel?

Dom blir varma rätt så fort bara av att CPUn går upp i temp då dom ligger direkt bakom CPUn så CPUn blir ju att värma disken och sätter man då även lite press på disken så drar tempen iväg direkt till straxt över 80C :/

Vad tror mina kära Sweccare om detta? Kan man komma runt problemet, eller är det enklare att köra med en vanlig m.2 SATA disk som inte blir lika varm?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Diskarna kan skruva ned prestandan för att skydda sig mot just överhettning så det ”borde” vara lugnt. Datorn är nog testad tillräckligt för att ta höjd för sånt.

Med det sagt så säger samsung 0-70c som operating temperature för sin 950 pro, din disk kanske klarar mer.

Att köpa större formfaktor är jag tveksam till då det är minneskontrollern som tar stryk om jag har googlat rätt, och den är väl lika stor oavsett formfaktor.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Diskarna kan skruva ned prestandan för att skydda sig mot just överhettning så det ”borde” vara lugnt. Datorn är nog testad tillräckligt för att ta höjd för sånt.

Med det sagt så säger samsung 0-70c som operating temperature för sin 950 pro, din disk kanske klarar mer.

Att köpa större formfaktor är jag tveksam till då det är minneskontrollern som tar stryk om jag har googlat rätt, och den är väl lika stor oavsett formfaktor.

Jag förstår vad du menar, med större formfaktor tänkte jag att man med lite tur kanske kunde få sprida ut värmen lite mera, men det är nog kanske bara önsketänkande.

Just dessa 3301or har vi haft rätt så mycket strul med och Dell har själva erkänt att det finns vissa problem med dessa, men då dom är populära så får dom vara som dom är typ. Vad jag har fått fram så borde dom throttla vid ca 68C och dete uppnår ju diskarna rätt så fort, så dom är ju throttlade typ hela tiden :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kolla om ni kan montera på en kylfläns, typ https://www.electrokit.com/produkt/kylflans-bga-14x14mm/ eller https://www.electrokit.com/produkt/kylflans-bga-20x20mm/
Borde hjälpa att få ner temps en aning och om den sitter nära CPUn så kanske luftflödet från CPU-kylaren kan nå kylflänsen.

Visa signatur

RIPE LIR