Anonyma kontantkort kan stoppas 2022

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Henrik21:

Nu är det väl ändå skillnad på anonymt i förhållande till att ingen vet vem som brukar något till anonym i förhållandet att ingen annan än din operatör vet vem som nyttjar något? "Lite mer utsatt hotbild", lägenhetsdörr och bil vandaliserad, är det tillräckligt? Ser i sak inte poängen med ett anonymt kontantkort i det fallet. Det handlar ju trots allt mer om att vissa uppgifter inte per definition ska vara offentliga.

Har ett exempel (egenupplevt) där jag och andra kollegor fått personliga brev från ett parti i min kommun adresserat "du som kommunanställd". Det är ju inte förenligt med GDPR...

Vi har ju rekommenderade brev (mottagningsbevis). Det finns ju trots allt rätt många som är målvakter för fordon (även om det har gått ner en del sedan myndigheterna börjat flytta fordon med skulder).

Alltså, grejen är att om din operatör vet vem du är så vet också myndigheterna vem du är. Varken operatörer eller myndigheter är heller jättebra på att hålla tätt med den personliga informationen. Det är ofta möjligt att "social engineera" fram abbonentuppgifter givet ett telefonnummer. Då är ju det så klart mycket bättre att operatörerna inte lagrar informationen till att börja med. Om vi hade operatörer och myndigheter vi kunde lita på att hålla tätt så hade det varit mycket enklare.

Grejen med bilmålvakter har ju varit att de är i princip omöjliga att röra eller göra något åt. "Alla" vet vem som är en bilmålvakt, men de kan fortsätta vara målvakter eftersom de inte har några utmätbara tillgångar, och eftersom det inte finns några risker med t.ex. fängelsestraff.

Rekommenderade brev är ju något helt annat, det är ett sätt att säkerställa att ett brev spårbart går fram till rätt person. Du kan skicka ett rekommenderat brev med ett fingerat namn och adress, det finns inget som hindrar sig från att göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Here there, everywhere?
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av pv2b:

Alltså, grejen är att om din operatör vet vem du är så vet också myndigheterna vem du är. Varken operatörer eller myndigheter är heller jättebra på att hålla tätt med den personliga informationen. Det är ofta möjligt att "social engineera" fram abbonentuppgifter givet ett telefonnummer. Då är ju det så klart mycket bättre att operatörerna inte lagrar informationen till att börja med. Om vi hade operatörer och myndigheter vi kunde lita på att hålla tätt så hade det varit mycket enklare.

Grejen med bilmålvakter har ju varit att de är i princip omöjliga att röra eller göra något åt. "Alla" vet vem som är en bilmålvakt, men de kan fortsätta vara målvakter eftersom de inte har några utmätbara tillgångar, och eftersom det inte finns några risker med t.ex. fängelsestraff.

Rekommenderade brev är ju något helt annat, det är ett sätt att säkerställa att ett brev spårbart går fram till rätt person. Du kan skicka ett rekommenderat brev med ett fingerat namn och adress, det finns inget som hindrar sig från att göra det.

Så, på vilket sätt är det ett problem att din operatör och myndigheter vet vem som har ett visst SIM-kort? Jag är mer orolig för kriminella element som hittar mitt telefonnummer och uttrycker hot än jag är orolig över operatör/myndighet. Det är mindre kul att ha varit utsatt för den typen av hot/skadegörelse. Sen just pga att det finns anonyma kontantkort så läggs det ju ner (rätt ordentliga hot kring liv och hälsa) då personen inte kan kopplas till det...

Fordonen är ju utmätbara tillgångar, men slutar ju oftast med ett skrotat fordon. Där vill politiken inte begränsa antalet fordon som en person äger...

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av Henrik21:

Så, på vilket sätt är det ett problem att din operatör och myndigheter vet vem som har ett visst SIM-kort? Jag är mer orolig för kriminella element som hittar mitt telefonnummer och uttrycker hot än jag är orolig över operatör/myndighet. Det är mindre kul att ha varit utsatt för den typen av hot/skadegörelse. Sen just pga att det finns anonyma kontantkort så läggs det ju ner (rätt ordentliga hot kring liv och hälsa) då personen inte kan kopplas till det...

Fordonen är ju utmätbara tillgångar, men slutar ju oftast med ett skrotat fordon. Där vill politiken inte begränsa antalet fordon som en person äger...

Att ta bort "anonyma kontantkort" kommer inte ha någon som helst effekt på detta, eller jo, kanske 1%, men inte mer.
För att det ska ha någon effekt, så måste man ta bort ALLA möjligheter till anonymisering. Inte bara i Sverige.

Detta är bara ett exempel:
Det är inte svårare än att du betalar någon i USA tex, för att de ska gå till walmart, plocka ut ett MasterCard-kort laddat med $25 som du sedan laddar ett Skype-konto med, så har du mer eller mindre ett anonymt kontantkort.
Efter en liten sökning, ser jag att det även finns "prepaid gift cards" för skype också.

https://mashtips.com/anonymous-call-from-computer/