iMac hittar inte USB-ansluten Scanner.

Permalänk
Medlem

iMac hittar inte USB-ansluten Scanner.

Anledningen till att jag ibland använder Mac är för att man inte brukar behöva trixa med Drivrutiner. Saker brukar fungera hyfsat bra även om tillverkarna inte släppt några drivrutiner för Mac.
Sitter på ett jobb med en antik scanner "Konica Minolta PS7000C MKii" Senaste officiella drivrutinen för Windows är för windows 7 32bit
Hade hoppats att Macdatorn skulle kunna prata med den ändå men får ingen kontakt alls.
Inget kommer upp i Finder när jag kopplar in USB-kabeln och under Systeminställning > skrivare och scanner så är den inte heller synlig. har testat att öppna programmet bilder för att försöka lura datorn att scannern är en gammal digitalkamera men det fungerar inte heller.

Tror ni det är dött lopp?
Min tro på att Appledatorer ska klara sig från drivrutiner börjar kännas som en uppdiktad lögn av mig själv :/

Permalänk
Medlem

Scannern är alltså omkring 15 år gammal (PS7000 verkar kommit redan 2002) och du förväntar dig att det skall vara plug & play med ett modernt operativsystem, bara för att det är OSX? Verkar ju aldrig funnit något supportstöd för den modellen till OSX. Jag skulle verkligen gissa att det är dött löpp.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Dyker den överhuvudtaget upp som USB-enhet om du tittar i till exempel Systeminformation?

Tillbehör fungerar endast utan specifik drivrutin om de är följer en ren referensimplementation som fungerar med Apples egna generisk drivrutiner. Är scannern antik gör den antagligen inte det.

Tänkte föreslå att titta på VueScan men verkar inte finnas någon PS7000C med i listan över hårdvarustöd:
https://www.hamrick.com/vuescan/minolta.html#scanner-drivers

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Scannern är alltså omkring 15 år gammal (PS7000 verkar kommit redan 2002) och du förväntar dig att det skall vara plug & play med ett modernt operativsystem, bara för att det är OSX? Verkar ju aldrig funnit något supportstöd för den modellen till OSX. Jag skulle verkligen gissa att det är dött löpp.

Japp
Det är det som gjorde att jag en gång i tiden började gilla Apple nästan all utristning gick att använda även om skaparna inte hade tänkt sig att det skulle gå att använda på em macdator.
Men här verkar det vara för svårt även för Apple

Får nog bli att försöka hitta en annan dator med Win 7 32bit
Men ska försöka några timmar till först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Dyker den överhuvudtaget upp som USB-enhet om du tittar i till exempel Systeminformation?

Tillbehör fungerar endast utan specifik drivrutin om de är följer en ren referensimplementation som fungerar med Apples egna generisk drivrutiner. Är scannern antik gör den antagligen inte det.

Tänkte föreslå att titta på VueScan men verkar inte finnas någon PS7000C med i listan över hårdvarustöd:
https://www.hamrick.com/vuescan/minolta.html#scanner-drivers

Tack jag har testat Vue redan då jag använder det not en enklare scanner.
Bildinsamlaren ser inget som anslutet alls när USB är ipluggad.

Är ganska säker på att den här maskinen kunde prata bra med en iBook som körde Panter eller Tiger men det är väldigt många år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Japp
Det är det som gjorde att jag en gång i tiden började gilla Apple nästan all utristning gick att använda även om skaparna inte hade tänkt sig att det skulle gå att använda på em macdator.
Men här verkar det vara för svårt även för Apple

Får nog bli att försöka hitta en annan dator med Win 7 32bit
Men ska försöka några timmar till först

Du kan ju inte klaga på Apple, att Konica inte har stöd för OSX på en enhet som snart är äldre än många av Sweclockers medlemmar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Canon-skanner, kanske snart 10 år, som är lite egen vad gäller kontakten med Macen. Har aldrig installerat någon drivrutin. Jag använder Preview för att skanna så jag startar det programmet, kopplar in skannern och går in under typ File eller vilken meny det är som man använder för att skanna, där finns Scan with Canon.... eller något så jag väljer det. Ibland startar den då skannern så jag kan börja skanna men ibland gör den inte det så då gör jag om proceduren.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Menar inte alls att klaga på Apple syftar mer på att det kanske är dags att jag slutar tänka på Macdatorer som magiska maskiner som kan lösa alla mina problem

Permalänk
Medlem

@hypermode: Det är en av anledningarna att gammal teknik är så roligt att jobba med
När det fungerar så är det grymt men när det inte fungerar så förstår man inte varför