Telia vill installera Intenoswitch - Kan man inte bara använder sig av en router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Känns inte som att de ska dra ny fiber eftersom det lär inte vara något man kommer på 1 vecka innan man ska utföra det. Lär ju ta sin tid att fixa till allt det i 100 lägenheter så detta jobbet borde ju gjorts klart för länge sedan när vilka lägenheter som de ska börja med och ge föreningen en planering för detta.

Nej, men det finns många fiberomvandlare med en port som antingen är det uttag TS använder eller att denna sitter i elskåpet och uttaget TS använder går dit. Därav att TS får fråga någon annan när han inte delar med sig av vad han har idag trotts att flera redan frågat.

Edit: Som jag skrivit flera gånger, har de FTTH så måste den nya mediaomvandlaren installeras, annars får de inte högre hastighet. Har de FTTB så uppgraderas ju såklart hastigheten oavsett om mediaomvandlaren som nu bara agerar tjänstefördelare är inkopplad eller inte, det är ingen nackdel med tjänstefördelaren för de som inte använder TV.

Fastighetsnätet är ofta fastighetsägarens ansvar, men har de överlåtit ansvaret till Telia så kan de såklart inte neka tillgång till lägenheterna.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för all svar. Jag har fått tag på Telia teknikerns nummer nu och kommer att ringa honom imorgon och se vad det är som händer. Men som det ni säger så verkar det inte gå att använda tjänsten utan denna omvandlare, så det är bara att köra på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Jag har en Asus RT-AC68U router som kommer att kopplas in detta switchen. Jag behöver dock öppna en port för min Plex server. Går det att öppna portar via Intenoswitchen?

tänk på att Asus RT-AC68U ej är ens i närheten klara 1000/1000 enl prisjakt