Permalänk
Inaktiv

Billig 15-tums laptop

Pappas dator har lagt av och han behöver en ny. Det enda han gör på datorn är att sitta i webbläsaren och betala räkningar. Hans enda önskemål är 15-tums skärm och SSD (liten SSD går bra). Han hade gärna haft bakgrundsbelyst tangentbord också men då går priset upp.

Datorn som la av gick på 4000 kr så det är vad han är villig att betala, gärna mindre. Den var på 15,6-tum och hade 4 GB RAM och 128 GB SSD, TN panel och inget bakgrundsbelyst tangentbord.

Funderar på om en Chromebook skulle passa honom? Han kör Android på telefon också. Kan man koppla en skrivare och skriva ut via Chromebook som med vilken dator som helst? Det är en HP LaserJet P1102w som måste funka med datorn (med kabel).

Hittade följande Chromebook:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5328057

Ej bakgrundsbelyst tangentbord av vad jag kan se men det är ok för priset. IPS panel i varje fall. 64 GB SSD duger för honom också.

Har ni tips på andra laptops i prisklassen 3000-4000 kr? Skärmstorlek och SSD viktigast, panel och tangentbord spelar mindre roll för honom. Antar att 4 GB RAM är det lägsta idag? 64-128 GB SSD går bra, dock inte så lågt som 32 GB som jag vet att vissa Chromebooks har. Undrar om jag har missat någon billigare laptop med Windows...

Permalänk
Inaktiv

Nu sa pappa helt plötsligt att stationär kunde funka också. Men det blir väl knappast billigare? Stationär innebär ju både dator, skärm och tangentbord (mus har vi). Finns det något billigt där kanske? Han har ju låga krav.

Permalänk

Kolla mina annonser i marknaden

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Nu sa pappa helt plötsligt att stationär kunde funka också. Men det blir väl knappast billigare? Stationär innebär ju både dator, skärm och tangentbord (mus har vi). Finns det något billigt där kanske? Han har ju låga krav.

4000 kr är ganska lite för en hyfsat okej dator hittade denna 15 tum laptop för 4K är en ASUS M509DA Ryzen 3200U, 4GB RAM, 1080p TN skärm och 256GB SSD.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/ASUS-Laptop-M509DA-EJ073...

Stationär är inte billigare ifall ni behöver ett helt system.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken ålder din far är men mina föräldrar gick tillbaka till stationär för några år sedan och den stora skillnaden var väl att de såg bättre på skärmen när de gick från 13"->23".

Sen chromebooks kan vara bekväma om man verkligen inte behöver något mer än det som finns på dem. Skrivaren verkar fungera med en CB om man ska tro på https://h30434.www3.hp.com/t5/LaserJet-Printing/Hp-P1102w-pri... så det ska nog gå att lösa.

Viktigt att tänka på med CBs är att saker som t.ex. bankid kan vara krångligt, tror inte ens det är möjligt att installera på dem i dagsläget? Har din far också nå små mystiska program för t.ex. kartor, spelande (tipset?) eller liknande kommer de nästan garanterat inte att fungera och Flash-stödet försvinner i december i år om jag inte missminner mig.

Det ska däremot sägas att CB är oerhört bekväm att felsöka, om något går fel kör du en powerwash och är tillbaka på ruta ett och alla inställningar ligger bekvämt i molnet. De går att ställa in så att alla filer hamnar i en backup på drive som kontinuerligt synkas, du får ett officepaket gratis och ekosystemet är inte helt dumt så länge man inte vill göra något krångligt. Vill man ha mer avancerade program kan man köpa en modell med linuxstöd och många modeller har även stöd för Android play store och delar av det utbudet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

4000 kr är ganska lite för en hyfsat okej dator hittade denna 15 tum laptop för 4K är en ASUS M509DA Ryzen 3200U, 4GB RAM, 1080p TN skärm och 256GB SSD.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/ASUS-Laptop-M509DA-EJ073...

Stationär är inte billigare ifall ni behöver ett helt system.

Kände också att stationär blir dyrare. Tack för tipset. Lite osäker på ProShop, känns smidigare med garantiärenden om svensk återförsäljare.

Hittade själv följande men vet inte om de är något att ha?

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=4014724

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Kände också att stationär blir dyrare. Tack för tipset. Lite osäker på ProShop, känns smidigare med garantiärenden om svensk återförsäljare.

Hittade själv följande men vet inte om de är något att ha?

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=4014724

Alla är skit de 2 första med väldigt dåliga CPU även för billiga laptop och den sista med 720p skärm.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daz:

Vet inte vilken ålder din far är men mina föräldrar gick tillbaka till stationär för några år sedan och den stora skillnaden var väl att de såg bättre på skärmen när de gick från 13"->23".

Sen chromebooks kan vara bekväma om man verkligen inte behöver något mer än det som finns på dem. Skrivaren verkar fungera med en CB om man ska tro på https://h30434.www3.hp.com/t5/LaserJet-Printing/Hp-P1102w-pri... så det ska nog gå att lösa.

Viktigt att tänka på med CBs är att saker som t.ex. bankid kan vara krångligt, tror inte ens det är möjligt att installera på dem i dagsläget? Har din far också nå små mystiska program för t.ex. kartor, spelande (tipset?) eller liknande kommer de nästan garanterat inte att fungera och Flash-stödet försvinner i december i år om jag inte missminner mig.

Det ska däremot sägas att CB är oerhört bekväm att felsöka, om något går fel kör du en powerwash och är tillbaka på ruta ett och alla inställningar ligger bekvämt i molnet. De går att ställa in så att alla filer hamnar i en backup på drive som kontinuerligt synkas, du får ett officepaket gratis och ekosystemet är inte helt dumt så länge man inte vill göra något krångligt. Vill man ha mer avancerade program kan man köpa en modell med linuxstöd och många modeller har även stöd för Android play store och delar av det utbudet.

Pappa är 65 så visst är större skärm bara bättre. Men han ska inte ha haft problem med 15-tum. Använder till och med en Android på 5-tum utan problem men han behöver glasögon.

Det där med att CB är enkla och lagrar i molnet låter bra då han suger på att göra backup. Han förlorade allt när datorn la av nu (trots att jag har tjatat om backup) men han verkade inte bry sig allt för mycket, så kanske han inte hade så viktiga saker ändå. Sen använder han telefonen mycket mer än datorn. Det är mer för att kunna skriva ordentligt som han använder datorn eller för saker som fungerar dåligt på telefon.

BankID hade jag helt glömt. Han är emot att ha på telefon och då går ju CB bort. Ska höra om han ändå inte kan överväga mobilt BankID.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara peta in en ipad. https://www.apple.com/se/ipad-10.2/

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Pappa är 65 så visst är större skärm bara bättre. Men han ska inte ha haft problem med 15-tum. Använder till och med en Android på 5-tum utan problem men han behöver glasögon.

Det där med att CB är enkla och lagrar i molnet låter bra då han suger på att göra backup. Han förlorade allt när datorn la av nu (trots att jag har tjatat om backup) men han verkade inte bry sig allt för mycket, så kanske han inte hade så viktiga saker ändå. Sen använder han telefonen mycket mer än datorn. Det är mer för att kunna skriva ordentligt som han använder datorn eller för saker som fungerar dåligt på telefon.

BankID hade jag helt glömt. Han är emot att ha på telefon och då går ju CB bort. Ska höra om han ändå inte kan överväga mobilt BankID.

Inrego har annars billiga stationära datorer som är rekonditionerade de köper in äldre företag datorer som de fixar till och säljer vidare till konsumenter/företag.

Några exempel

DELL OPTIPLEX 9020 i5 4570, 480GB SSD, 4GB DDR3 för 2374 kr
HP PRODESK 600 G1 i5 4570, 500GB HDD, 8GB DDR3 för 2299 kr

Lägg till skärm+tangetbord+mus så hamnar du nära 4K

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

Alla är skit de 2 första med väldigt dåliga CPU även för billiga laptop och den sista med 720p skärm.

Tack för påpekandet. Får kika närmare på ditt förslag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noob I am:

Han har en Android platta också som han sällan använder. Vill ha dator för kunna ansluta saker som skrivare, USB och fysiskt tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

Inrego har annars billiga stationära datorer som är rekonditionerade de köper in äldre företag datorer som du fixar till och säljer vidare till konsumenter/företag.

Några exempel

DELL OPTIPLEX 9020 i5 4570, 480GB SSD, 4GB DDR3 för 2374 kr
HP PRODESK 600 G1 i5 4570, 500GB HDD, 8GB DDR3 för 2299 kr

Lägg till skärm+tangetbord+mus så hamnar du nära 4K

Det lät ju intressant. Ska kika på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

Inrego har annars billiga stationära datorer som är rekonditionerade de köper in äldre företag datorer som du fixar till och säljer vidare till konsumenter/företag.

Några exempel

DELL OPTIPLEX 9020 i5 4570, 480GB SSD, 4GB DDR3 för 2374 kr
HP PRODESK 600 G1 i5 4570, 500GB HDD, 8GB DDR3 för 2299 kr

Lägg till skärm+tangetbord+mus så hamnar du nära 4K

Såg att de hade datorpaket också. Vad sägs om denna om jag bara väljer SSD som man kunde?

https://shop.inrego.se/datorpaket/kontorspaket-1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Såg att de hade datorpaket också. Vad sägs om denna om jag bara väljer SSD som man kunde?

https://shop.inrego.se/datorpaket/kontorspaket-1

Ska nog funka fint rekommenderar dock 8GB RAM som minimum 4GB är ganska lite idag men är annars ganska enkelt att uppgradera RAM.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

Ska nog funka fint rekommenderar dock 8GB RAM som minimum 4GB är ganska lite idag men är annars ganska enkelt att uppgradera RAM.

4 GB räcker men det går ju att uppgradera som du skriver.

Han blev faktiskt mer intresserad av stationär nu. Tror vi beställer den.

Tack så mycket för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

4 GB räcker men det går ju att uppgradera som du skriver.

Han blev faktiskt mer intresserad av stationär nu. Tror vi beställer den.

Tack så mycket för tips!

Ah såna här lösningar hade jag glömt, kan nog vara ett riktigt bra alternativ! Men likt annan postare skulle jag nog pusha för lite mer ram utöver den ssd du tänkt lägga till.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

Nu är datorn beställd. Tog 120 GB SSD men han ville inte uppgradera RAM (haft 4 GB i flera år). Fick 10% rabatt också när jag signade upp på deras nyhetsbrev.

Han har tänkt försöka få igång sin bärbara senare (troligen korrupt SSD) men kan inte be om hjälp just nu p.g.a. Corona (riskgrupp). Så får han igång den senare blir det ett bra komplement till en stationär istället för två bärbara.

Stort tack @Anders9110 för tipset. Såg även att de hade bra omdömen på TrustPilot.