Hjälp... Formaterad Hårddisk säger den är tom men säger där är för lite plats när man ska lägga in filer.

Permalänk
Medlem

Hjälp... Formaterad Hårddisk säger den är tom men säger där är för lite plats när man ska lägga in filer.

Formaterade en av mina M2 Diskar percis.

Det kom upp att ett program använde den och att de kunde störas, sket i det o formaterade den. Nu står de i Windows att den är tom 465GB av 465GB. Tänkte lägga in en mapp på 300GB, Kommer upp att det saknas plats på den, att den bara har 116gb ledigt.
Är lite som att den är formaterad men filerna ligger kvar eller något. Tips?

Testade clean all i diskpart, blev ingen skillnad, fick mindre plats bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Formaterade en av mina M2 Diskar percis.

Det kom upp att ett program använde den och att de kunde störas, sket i det o formaterade den. Nu står de i Windows att den är tom 465GB av 465GB. Tänkte lägga in en mapp på 300GB, Kommer upp att det saknas plats på den, att den bara har 116gb ledigt.
Är lite som att den är formaterad men filerna ligger kvar eller något. Tips?

Testade clean all i diskpart, blev ingen skillnad, fick mindre plats bara.

Vilket filsystem kör du med?
Samt MBR eller GPT?
Optimalt skulle väl vara GPT + NTFS

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@SirMacke: Konverterade den till MBR och sen formaterade jag den på nytt i diskhanteraren i Windows.

bild 1

bild 2

Detta är mitt bekymmer...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FardrowN:

@SirMacke: Konverterade den till MBR och sen formaterade jag den på nytt i diskhanteraren i Windows.

bild 1

bild 2

Detta är mitt bekymmer...

Partitionera om den och välj GPT innan du formaterar, varför valde du MBR ?
Det går väl förresten inte heller att konvertera gpt till mbr i win utan bara mbr till gpt så hur konverterade du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Följde denna guiden o testade mig fram bara för att se om det skulle funka

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1155391-guide-konvertera-gpt-till-mbr-och-vice-versa

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FardrowN:

@mrqaffe: Följde denna guiden o testade mig fram bara för att se om det skulle funka

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1155391-guide-konvertera-gpt-till-mbr-och-vice-versa

Men vad är syftet med att vilja ha MBR ? Mbr är ett gammalt partitionsformat som du inte längre bör använda, det behövs om du har en gammal dator som ska boota win 7 eller tidigare från bios.
Du har tydligen en m.2 enhet så ditt moderkort har efi och du ska troligen inte köra win 7 helelr ?
Radera alla partitioner på enheten, partitionera om enheten i GPT, formatera och prova igen eller förklara varför du tror dig behöva ha den partitionerad med mbr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Partionerade om den till GPT format. Samma bekymmer...

Bild

Får mindre plats varje gång jag gör något med den nu...

Följde guiden punktligt bara, tänkte de kunde lösa mitt bekymmer kanske, men icke.. Hade spel på den innan och även Forza via Windows store. Formaterade datorn med stora spel på den, och flyttade över dom på en annan disk när datorn var formaterad. Formaterade sedan denna disken då jag inte kunde ta bort Forza från den då Microsoft skrivskyddat alla sina filer så man inte ens kommer in i mapparna. Vet inte om det har något med saken att göra?

Några andra tips?

Diskpart Bild

Är förövrigt Disk nr 3 jag har bekymmer med om detta kanske kan hjälpa dig något?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FardrowN:

@mrqaffe: Partionerade om den till GPT format. Samma bekymmer...

Bild

Får mindre plats varje gång jag gör något med den nu...

Följde guiden punktligt bara, tänkte de kunde lösa mitt bekymmer kanske, men icke.. Hade spel på den innan och även Forza via Windows store. Formaterade datorn med stora spel på den, och flyttade över dom på en annan disk när datorn var formaterad. Formaterade sedan denna disken då jag inte kunde ta bort Forza från den då Microsoft skrivskyddat alla sina filer så man inte ens kommer in i mapparna. Vet inte om det har något med saken att göra?

Några andra tips?

Diskpart Bild

Är förövrigt Disk nr 3 jag har bekymmer med om detta kanske kan hjälpa dig något?

Hur ser den ut från diskhanteraren ?
Den kan ju också vara trasig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

@mrqaffe: Partionerade om den till GPT format. Samma bekymmer...

Bild

Får mindre plats varje gång jag gör något med den nu...

Följde guiden punktligt bara, tänkte de kunde lösa mitt bekymmer kanske, men icke.. Hade spel på den innan och även Forza via Windows store. Formaterade datorn med stora spel på den, och flyttade över dom på en annan disk när datorn var formaterad. Formaterade sedan denna disken då jag inte kunde ta bort Forza från den då Microsoft skrivskyddat alla sina filer så man inte ens kommer in i mapparna. Vet inte om det har något med saken att göra?

Några andra tips?

Diskpart Bild

Är förövrigt Disk nr 3 jag har bekymmer med om detta kanske kan hjälpa dig något?

Hur försöker du kopiera filerna ?
Det ser ut som om din dator verkar ta vägen via din c: partition för filöverföring som på första bilden hade 115GB ledigt.
Hur mycket ledig plats finns det på c:\ nu ?

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur ser den ut från diskhanteraren ?
Den kan ju också vara trasig.

Diskhanterare

Står den är felfri, är förövrigt den som heter PLeb haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Hur försöker du kopiera filerna ?
Det ser ut som om din dator verkar ta vägen via din c: partition för filöverföring som på första bilden hade 115GB ledigt.
Hur mycket ledig plats finns det på c:\ nu ?

Du sa något smart där, finns de något sätt att gå runt detta? Det stämmer överens med C:\ plats.

Försöker kopiera filerna från skrivbordet direkt till hårddisken genom att dra dom bara.

förutom att kopiera filerna i småderlar såklart.

Permalänk
Medlem

Löste sig för övrigt att kopiera filerna o ta bort efterhand, konstigt den gör så bara, någon som har någon bra anledning?

Permalänk
Medlem

@FardrowN: Av skärmdumparna att döma verkar det som att du försöker kopiera till C: ( "Lokal disk" + den har Windowsloggan=systemdisk ). Din tomma disk heter "Ny volym" och har enhetsbeteckningen D: .

Varför inte kopiera direkt till D: istället för att försöka ta omvägen via C: som ändå inte har plats? Öppna D: i Filhanteraren och dra filerna dit?

Edit : såg att trådskaparen hann lösa det medan jag skrev inlägget.

La till "Edit : såg att..."
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

@FardrowN: Av skärmdumparna att döma verkar det som att du försöker kopiera till C: ( "Lokal disk" + den har Windowsloggan=systemdisk ). Din tomma disk heter "Ny volym" och har enhetsbeteckningen D: .

Varför inte kopiera direkt till D: istället för att försöka ta omvägen via C: som ändå inte har plats? Öppna D: i Filhanteraren och dra filerna dit?

Edit : såg att trådskaparen hann lösa det medan jag skrev inlägget.

Det som är det skumma. Filerna låg på Skrivbordet (C:\) och försöker bara dra in dom på D:\ men den ville inte godkänna det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Löste sig för övrigt att kopiera filerna o ta bort efterhand, konstigt den gör så bara, någon som har någon bra anledning?

Skrivet av FardrowN:

Det som är det skumma. Filerna låg på Skrivbordet (C:\) och försöker bara dra in dom på D:\ men den ville inte godkänna det?

För att ge mig på att ge en förklaring vad som skedde, så misstänker jag att det handlade om någon form av cache innan filerna blev kopierade, det hade förmodligen gått om du hade valt att flytta filerna istället för att kopiera dem.

För övrigt så anser jag att Explorer (Filhanteraren) är otroligt korkad och använder mig sällan av den för att kopiera/flytta filer utan kör med ett 3:e part program (TotalCommander).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Det som är det skumma. Filerna låg på Skrivbordet (C:\) och försöker bara dra in dom på D:\ men den ville inte godkänna det?

Låter som ett udda problem, och mitt morgonkaffe har inte kickat in ännu. En lösning kan vara att använda ett program för att flytta/kopiera filer, Windows har ju Robocopy i Command Prompt eller Powershell. Dock har jag inte använt det så jag ska inte uttala mej om det är bra eller inte.

Det finns gratisprogram med grafiskt användargränssnitt (GUI) som gör samma sak som Robocopy, men det börjar kännas som att jag hamnar i en gråzon i och med att det hemska ordet "filkopiering" skulle nämnas som kan missuppfattas. Så jag stoppar här.

OBS! Vet du inte vad du gör med kommandona i Robocopy : fråga först eller gör det inte alls.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Dagens fråga: "Du har väl startat om datorn efter att du tagit bort partitionen och mixtrat med diskpart?"

Om inte, gör det.

Ibland när man tvingar windows att göra dumheter, så kan olika program/processer ha "krokar" som ligger kvar.

Om det inte hjälper, så är min spontana kommentar, Starta diskpart igen, kör en ny "clean" på den disken, men ingen konvertering.
Starta om datorn. (viktigt steg)
Se om du kan åter-initiera disken och skapa en partiton i windows Diskhanteraren.

En sak som är udda med ditt system.
Varför har du "Bootpartitionen" på en annan disk än Systemdisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Dagens fråga: "Du har väl startat om datorn efter att du tagit bort partitionen och mixtrat med diskpart?"

Om inte, gör det.

Ibland när man tvingar windows att göra dumheter, så kan olika program/processer ha "krokar" som ligger kvar.

Om det inte hjälper, så är min spontana kommentar, Starta diskpart igen, kör en ny "clean" på den disken, men ingen konvertering.
Starta om datorn. (viktigt steg)
Se om du kan åter-initiera disken och skapa en partiton i windows Diskhanteraren.

En sak som är udda med ditt system.
Varför har du "Bootpartitionen" på en annan disk än Systemdisken?

Startade om datorn men hade samma bekymmer haha. Skönt de löste sig, trodde m2 disken va förstörd haha.
Men de med bootpartionen lät intressant. Vad menar du? Förstår inte riktigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Diskhanterare

Står den är felfri, är förövrigt den som heter PLeb haha.

När det kommer till UEFI och GPT system, så har man en boot-partition på 100-600MB och sedan oftast "Det vanliga Windows-systemet" på samma disk.
I ditt fall, när man studerar denna bild, så ser man att du har en "Reserverad av systemet"-partition på "Disk 2", som även innehåller paritionen "Lager (F:)".
Tittar man i listan ovan, så ser man "(C:)" -> Status-kolumn: "Felfri (Syst.."
Eftersom samtliga övriga partitioner, utom den listad "Reserverad av systemet" har texten "Felfri (Pri..." i Status-kolumnen, så kan man dra slutsatsen att ditt systems "boot-partition" ligger på "Disk 2".
Man kan dock, med hjälp av parametrar i diskpart, faktiskt dölja partitioner, dock brukar det vara så att OEM-tillverkare döljer "Fabriksåterställnings-partitionen" men inte boot-partitionen.

Om jag skulle dra till med en vild gissning, så har du haft "Disk 2" som system-disk förut.

Detta är mitt svar, ända tills jag precis slängde en blick på din "diskpart"-bild, där jag ser att (C:)?, inte är en GPT partiton?, och inte heller "Disk 2"?
Du kör MBR partitions-system på System-disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

När det kommer till UEFI och GPT system, så har man en boot-partition på 100-600MB och sedan oftast "Det vanliga Windows-systemet" på samma disk.
I ditt fall, när man studerar denna bild, så ser man att du har en "Reserverad av systemet"-partition på "Disk 2", som även innehåller paritionen "Lager (F:)".
Tittar man i listan ovan, så ser man "(C:)" -> Status-kolumn: "Felfri (Syst.."
Eftersom samtliga övriga partitioner, utom den listad "Reserverad av systemet" har texten "Felfri (Pri..." i Status-kolumnen, så kan man dra slutsatsen att ditt systems "boot-partition" ligger på "Disk 2".
Man kan dock, med hjälp av parametrar i diskpart, faktiskt dölja partitioner, dock brukar det vara så att OEM-tillverkare döljer "Fabriksåterställnings-partitionen" men inte boot-partitionen.

Om jag skulle dra till med en vild gissning, så har du haft "Disk 2" som system-disk förut.

Detta är mitt svar, ända tills jag precis slängde en blick på din "diskpart"-bild, där jag ser att (C:)?, inte är en GPT partiton?, och inte heller "Disk 2"?
Du kör MBR partitions-system på System-disken?

Tjena, Jätte sent svar o ber om ursäkt för det. Testade faktist för någon vecka sedan att koppla ut Lager (F:) o då kunde datorn inte boota igång windows. Så ja du har rätt, Datorn bootar visst från (:F) men mitt Windows ligger på (C:). Någon aning varför den gjort så?

(:F) Va en System disk eller Windwos disk en gång i tiden vad du nu vill kalla det, men det är mååånga år sedan haha.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FardrowN:

Tjena, Jätte sent svar o ber om ursäkt för det. Testade faktist för någon vecka sedan att koppla ut Lager (F:) o då kunde datorn inte boota igång windows. Så ja du har rätt, Datorn bootar visst från (:F) men mitt Windows ligger på (C:). Någon aning varför den gjort så?

(:F) Va en System disk eller Windwos disk en gång i tiden vad du nu vill kalla det, men det är mååånga år sedan haha.

Så där kan det göra när du installerar på en ny disk medan den gamla systemdisken är inkopplad.
Kan även hända att det läggs in en bootpartition på SATA 1, om man försöker installera på högre SATA nummer.
Ett tips är att koppla ur alla diskar förutom den du installerar på, när du installerar Windows.
Lägg också in Windows på första SATA enheten, om du installerar på en SATA-disk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så där kan det göra när du installerar på en ny disk medan den gamla systemdisken är inkopplad.
Kan även hända att det läggs in en bootpartition på SATA 1, om man försöker installera på högre SATA nummer.
Ett tips är att koppla ur alla diskar förutom den du installerar på, när du installerar Windows.
Lägg också in Windows på första SATA enheten, om du installerar på en SATA-disk.

Så inget som går att lösa utan att formatera datorn på nytt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FardrowN:

Så inget som går att lösa utan att formatera datorn på nytt?

Jo det går att skapa en ny bootloader. https://social.technet.microsoft.com/Forums/Lync/en-US/0ca88e...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrqaffe:


Bockar och bugar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |