Macbook Pro 2020 13 tum kopplat till LG27UD88-W

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 2020 13 tum kopplat till LG27UD88-W

Hej,

Jag har beställt en Macbook Pro 2020 13 tummare som jag ska koppla till min LG27UD88-W bildskräm.

Jag har en USB-C to USB-C vit kabel räcker denna? Läst lite om att jag bör ha en thunderbolt 3 to USB-C kabel istället? Eller vad blir skillnaden? Mycket förvirring... Fattar inte.

Upplys mig tack

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sutekido:

Jag har en USB-C to USB-C vit kabel räcker denna?

Förutsatt att det är en fullkopplad kabel dvs alla pins anslutna så ja. Har du fått kabeln med skärmen är den sannolikt det. Apples laddningskablar däremot är det till exempel inte.

Skrivet av sutekido:

Läst lite om att jag bör ha en thunderbolt 3 to USB-C kabel istället? Eller vad blir skillnaden?

Ingen skillnad, exakt samma kabel förutsatt att den enligt ovan är fullkopplad. Billigare kablar som kanske endast innehåller de pins som behövs för att USB 3.0 skall fungera kanske däremot inte ger stöd för Thunderbolt 3, USB 3.1 Gen 2 eller DisplayPort Alternate Mode.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Håller med. Är riktigt rörigt. Håller precis på o luskar själv då jag vill ha mer skärmyta till min 2018 15"
Hdmi, Dp, usb C, thunderbolt...
vill få ut 60hz gärna på en 4K skärm så smidigt som möjligt till ett bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Förutsatt att det är en fullkopplad kabel dvs alla pins anslutna så ja. Har du fått kabeln med skärmen är den sannolikt det. Apples laddningskablar däremot är det till exempel inte.

Ingen skillnad, exakt samma kabel förutsatt att den enligt ovan är fullkopplad. Billigare kablar som kanske endast innehåller de pins som behövs för att USB 3.0 skall fungera kanske däremot inte ger stöd för Thunderbolt 3, USB 3.1 Gen 2 eller DisplayPort Alternate Mode.

Precis. USB-C till USB-C kabeln fick jag med skärmen och tänker att den bör duga, men sen läser jag om att Thunderbolt 3 (USB-C) är snabbare...?

Sen när jag skriver in Thunderbolt 3 kabel hittar jag en dyr kabel för 799 kr:
https://www.macforum.se/handla/produkt/belkin-thunderbolt-3-k...

Och apple har sin egna Thunderbolt 3 kabel här:
https://www.apple.com/se/shop/product/MQ4H2ZM/A/thunderbolt-3...

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem
Skrivet av insane88:

Håller med. Är riktigt rörigt. Håller precis på o luskar själv då jag vill ha mer skärmyta till min 2018 15"
Hdmi, Dp, usb C, thunderbolt...
vill få ut 60hz gärna på en 4K skärm så smidigt som möjligt till ett bra pris

Hehe bara låna tråden

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sutekido:

Precis. USB-C till USB-C kabeln fick jag med skärmen och tänker att den bör duga, men sen läser jag om att Thunderbolt 3 (USB-C) är snabbare...?

Din skärm förstår inte Thunderbolt 3, det protokoll den använder är DisplayPort Alternate Mode över USB-C. Så länge den kabel du har klarar den bandbredd som krävs för DisplayPort och full upplösning (och det bör den göra om den levererats med skärmen) är det pengar i sjön att köpa en finare kabel specad för Thunderbolt 3 med full bandbredd.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av insane88:

Håller med. Är riktigt rörigt. Håller precis på o luskar själv då jag vill ha mer skärmyta till min 2018 15"
Hdmi, Dp, usb C, thunderbolt...
vill få ut 60hz gärna på en 4K skärm så smidigt som möjligt till ett bra pris

Bästa alternativet är givetvis en skärm med USB-C som stödjer DisplayPort Alt Mode och minst 60 W USB-PD. I någon tråd häromdagen fanns länk till en kabel med USB-C i ena änden och DisplayPort i andra som jag tror uppgavs klara 5K 60 Hz vilket i sådana fall också borde vara ett säkert kort. Undvik adaptrar USB-C till HDMI så de allra flesta max klarar 4K 30 Hz, eller läs åtminstone specarna ordentligt. Verifiera även att skärmen har stöd för tillräckligt hög HDMI-version så inte maximal prestanda endast går att få genom DP.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Din skärm förstår inte Thunderbolt 3, det protokoll den använder är DisplayPort Alternate Mode över USB-C. Så länge den kabel du har klarar den bandbredd som krävs för DisplayPort och full upplösning (och det bör den göra om den levererats med skärmen) är det pengar i sjön att köpa en finare kabel specad för Thunderbolt 3 med full bandbredd.

Ok tack så mycket för detaljerad info! Kör på det

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Bästa alternativet är givetvis en skärm med USB-C som stödjer DisplayPort Alt Mode och minst 60 W USB-PD. I någon tråd häromdagen fanns länk till en kabel med USB-C i ena änden och DisplayPort i andra som jag tror uppgavs klara 5K 60 Hz vilket i sådana fall också borde vara ett säkert kort. Undvik adaptrar USB-C till HDMI så de allra flesta max klarar 4K 30 Hz, eller läs åtminstone specarna ordentligt. Verifiera även att skärmen har stöd för tillräckligt hög HDMI-version så inte maximal prestanda endast går att få genom DP.

Tror han ska ha en sån här, exakt som jag har:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/usb-t...

Hade problem med samma skärm med min nuvarande MBP 2015 med samma skärm kunde endast få 30 hz hur jag än gjorde och denna kabel läste 60 hz.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem

@Mayhem SWE:
Tack o bock. Jo, kollat runt på adaptrar/dockor. Såg att de flesta bara stödjer 30hz

Permalänk
Medlem

Notera dock att USB-C i alt.mode med en 4k 60Hz-skärm bara kommer stödja USB2.0. Det finns inte tillräckligt med bandbredd att köra 4k60Hz och USB3 helt enkelt. Så om du tänker ansluta en docka som har USB-C så tänk på det ovan. Skaffa hellre en TB3-docka, det kostar lite mer men fungerar å andra sidan i det fallet

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux