Permalänk

iPhone SE 2020 eller XS?

Tjena!
Har en Xiaomi MI9SE som jag visserligen är hyfsat nöjd med. Har kört Android de senaste 5 åren och hållt på med allt möjligt från rooting till custom ROMS. Är dock sugen på att återgå till "simpler times" när jag hade min iPhone 6 och den bara funkade utan att jag var sugen på att mixtra eller orolig över spionerande stater.

I och med lanseringen av iPhone SE 2020 känns det som att det är ett bra läge att komma in i ekosystemet för ett bra pris - skulle jag behålla mina 20gb surf på Tele2 skulle totalen landa på 378/mån. Såg dock att Comviq har erbjudande på XS-modellen inkl 10gb surf för 345 kr/mån (studentrabatt).

Undrar därför vad ni skulle rekommendera? Vet exempelvis att SE har ett nyare chip, men sämre skärm & batteri. Also, är hyfsat Google-integrerad med Chromecast och Nest i hemmet. Skulle en iPhone slänga några käppar i hjulen fördet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Tjena!
Har en Xiaomi MI9SE som jag visserligen är hyfsat nöjd med. Har kört Android de senaste 5 åren och hållt på med allt möjligt från rooting till custom ROMS. Är dock sugen på att återgå till "simpler times" när jag hade min iPhone 6 och den bara funkade utan att jag var sugen på att mixtra eller orolig över spionerande stater.

I och med lanseringen av iPhone SE 2020 känns det som att det är ett bra läge att komma in i ekosystemet för ett bra pris - skulle jag behålla mina 20gb surf på Tele2 skulle totalen landa på 378/mån. Såg dock att Comviq har erbjudande på XS-modellen inkl 10gb surf för 345 kr/mån (studentrabatt).

Undrar därför vad ni skulle rekommendera? Vet exempelvis att SE har ett nyare chip, men sämre skärm & batteri. Also, är hyfsat Google-integrerad med Chromecast och Nest i hemmet. Skulle en iPhone slänga några käppar i hjulen fördet?

Jag hade nog tagit SE över XS för den har ju samma grejer har jag för mig som 11 och lär ju vara något snabbare tack vare lägre upplösning. Dock kan du garanterat välja den du vill och säkert ändå vara nöjd.
Jag förnyade min telefon för två dagar sen och tänkte valt en iphone xs max men blev en 11 pro max pga att den var bättre helt enkelt enligt de videos jag kollat på tester och jag blev imponerad men för de pengarna den kommer kosta totalt så var ju min lillebrorsas oneplus 8 mer imponerande att kolla på men XS Max kostade nästan lika mycket som en 11 pro max så klart man tar det senaste. Körde chromecast via min 7 plus en gång och det funkade som det gjorde på min s8 dock har jag aldrig kört nest. Men överlag så är väl både XS och SE bra telefoner och du borde välja den du vill ha, är ju inte precis så att du kommer bli besviken men kolla vilken telefon som har det du behöver t.e.x bäst kamera, ljud ,skärm, batteri tid etc.

Permalänk
Medlem

Gå inte tillbaka till en telefon med stora svarta kanter. Du hade ångrat dig snabbt och det är därför jag tycker iPhone SE2 är helt värdelös. Välj iPhone XS alla dagar i veckan. Om du vill ha en billigare välj iPhone X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Gå inte tillbaka till en telefon med stora svarta kanter. Du hade ångrat dig snabbt och det är därför jag tycker iPsone SE2 är helt värdelös. Välj iPhone XS alla dagar i veckan. Om du vill ha en billigare välj iPhone X

Varför är ”stora” svarta kanter en nackdel?

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Gå inte tillbaka till en telefon med stora svarta kanter. Du hade ångrat dig snabbt och det är därför jag tycker iPhone SE2 är helt värdelös. Välj iPhone XS alla dagar i veckan. Om du vill ha en billigare välj iPhone X

Har inga större problem med kanterna, för att vara ärlig. Om något kan det vara rätt skönt att ha något att ta i utan att råka klicka på saker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför är ”stora” svarta kanter en nackdel?

Jag trodde detta borde vara fullständigt uppenbart för var och en. Men tydligen inte!
Stora svarta kanter är bara dött utrymme som skulle kunna tjäna bättre till att ge större skärm. Istället är det bara just stora svarta kanter. Skärmstorleken är mycket mindre på en iPhone SE, trots telefonens i stort sett jämna storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag trodde detta borde vara fullständigt uppenbart för var och en. Men tydligen inte!
Stora svarta kanter är bara dött utrymme som skulle kunna tjäna bättre till att ge större skärm. Istället är det bara just stora svarta kanter. Skärmstorleken är mycket mindre på en iPhone SE, trots telefonens i stort sett jämna storlek.

Jag tycker inte det är så viktigt.

Jag håller oftast händerna på de svarta kanterna och då äre bra om händerna inte täcker någon information.

För mig känns det mest kostnadsdrivande och ger inte något särskilt värde.

Jag förstår dock om andra prioriterar annorlunda.

Permalänk
Medlem

Sitter och har samma val då min mor skall ha en ny telefon.

Se har snabbare processor. Me XS har mycket större batteri.

XS är dock 2 år gammal. Hur många år av uppdateringar har vi framför oss?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Sitter och har samma val då min mor skall ha en ny telefon.

Se har snabbare processor. Me XS har mycket större batteri.

XS är dock 2 år gammal. Hur många år av uppdateringar har vi framför oss?

Säkert fyra år till, i alla fall.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt XS alla dagar i veckan och den främsta anledningen är navigering. Iochmed införandet av gester/svepande för att navigera så tycker jag att iOS riktigt trevligt. Att inte behöva gå bakåt uppe till vänster i varenda app är skönt. Gesterna kommer naturligt. Har kört Android sen Galaxy S2, men gick nyss över till en iPhone 11 utan större problem.

Sen föredrar jag formatet på XS, SE känns för gammal.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

XS hade jag valt.

Bättre Display
Modernare Design
Bättre kamera