Simplistisk cockpit för DCS F/A 18 och VR (Martin Baker SJU/5A ejection seat) Nu med sponsorer!

Permalänk
Medlem

Inte lirat så mycket, sist jag spelade försökte jag tanka, frusterande så jag sköt ner planet bara

Dagens lilla framsteg;

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2020-04-17 CORONA!

Hade planerat för permittering som det sker för många andra med rådande situation.
Men så blir inte fallet men detta projektet dök snabbt upp I huvudet vad jag ska skulle göra
med all ledig tid. Men kan givetvis inte glömma det nu så det är på G igen!

Idag tänker jag försöka få ihop lite provisoriska delar till sätesbasen så man kan provsitta, känna av var spaken bör sitta I förhållande till kroppen etc, samma gäller gasreglage. Realism I all ära men det är ett spel, och man vill ju kunna sitta längra pass med och kriga

Har jag tur hittar jag CAD-filerna och kan bara ta dessa, annars får jag höfta lite nu först bara.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Senaste "framstegen"
Glömde toleranser på bitarna, försökter övertala allt att passa, gick väl sådär

Gjorde en skalaenlig modell för att se hur det skulle se ut i 3dskrivaren istället

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Framsteg under helgen

Från att ha haft enbart CAD-ritningar, ett misslyckat försök att passa ihop en liten del, till att nu ha hela basen klar.
Fräst alla delar till sätet med, nu ska jag bara passa in dessa till hålen som redan är förborrade för att få till hål i ändarna på ryggstöd och sittdel så att jag kan förstärka med plugg. Tror trälim och 1.6mm dyckert är i klenaste laget om än bara för att testa allt.

Kommer ju ändå brukas för att testa positionering av reglagen etc.

Började under veckan med ett tolerans-kit för att testa vad som funkar.

Vilket föranledde kommande resultat.

Bjuder även på en dålig video

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Ett litet tvådelat inlägg

Först, basen är så långt kommen nu att jag kan börja testa komfort, sen utifrån detta börja jobba med v2 som ska bli mer lik
originalet men behålla komforten från v1.

Tänkte försöka montera både spak och gas-reglage idag för att testa en passande position. Spaken har jag redan tveksamheter med, men får se hur det blir. Gasreglaget har jag designat en liten hålla åt som man hänger på vänstersidan så är det bara att flytta fram och bak för att se i vilken höjd det blir bra

Idéen är densamma för test och slutversion att man ska ha en "slot-in" variant bara därför fick jag modifiera gasreglagets bas.
Väldigt tillfälligt trodde jag men tror det funkar skarpt med, se nedan

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

2020-06-21

Midsommarhelgen är till övers, en trevlig långhelg.
Lördagen bjöd på vitt vin i mängder, som sätter igång mitt kreativa sinne; kallar det för den moderne mannens Absint
Lättdrucket, gött att dricka för att bara ha något gott och man blir inte sådär farligt påverkad.

Men detta tillsammans med natten några dagar innan; låg och vred och vände mig och hjärnan gick på högvarv.
Caddade "virtuellt" i huvudet, ritade upp delarna i fräsmjukvaran och körde fram. Det blev HELT PERFEKT!

Sen dagen efter fick jag inte riktigt pli på det jag tänkt ut när jag försökte somna, men under helgen släppte det.

Det hela resulterade i nedan delar

I sina beståndsdelar relativt tråkigt, ihopbyggt, nästan ännu tråkigare =D

Men monterat och placerat där det hör hemma, så blir jag lite exalterad när jag såg resultatet.
Nu har jag kunnat testa placeringen av gasreglaget och det verkar bli riktigt trevligt. Vad jag insett är att spaken sitter alldeles för långt fram och lite för lågt. Kunskapen tar jag med mig till V2 där jag ska sy ihop allt jag lär mig och applicera på en design som ser mer rätt ut

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Uppdatering; projektet skrotas pga brist av tid och lägger min fokus på andra projekt

Spak, gasreglage och pedaler kommer ut på marknaden inom kort.

Paketpris runt 2-3kkr kommer det hamna på ifall någon vill hålla ögonen lite extra öppna

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

@ODDNAME: Vad synd. Hoppas den som köper det fortsätter bygget och visar oss.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.