Hej Alla !
Då har dagen kommit. Sista arbetsdagen hos min nuvarande arbetsgivare. Efter idag är jag arbetslös...
Well, jag har skapat en konsultfirma så kommer jobba med lite konsultuppdrag så man överlever och kan ställa mat på bordet, men fokus kommer absolut bli att utveckla det här spelet.
Jag har inte skrivit här på ett tag, och vet inte hur många som egentligen läser, men jag gillar att hålla tråden uppdaterad ändå
Vi har fått in väldigt många på våran Discord, och kanske följer ni oss där men om ni inte gör det och vill hålla er mer uppdaterade så finns våran Discord server öppen för er!
----------
Steam
Vi arbetar på en ny stor uppdatering av spelet, som kommer visa en hel del nya tillägg. Vi har också valt att skrota våran Launcher, och publicera spelet på Steam istället.
Vi har satt upp allting på Steam, och jobbar i dagsläget på våran "Butikssida". Vi har en hel del saker som vi vill göra klart också innan vi släpper nästa version, mer om det nedan.
Spelet kommer släppas på Steam som ett Early Access, och kommer efter våran första version där uppdateras reguljärt.
Vi har satt ett mål att ha detta färdigt 1 Maj.
En sak som vi hade velat få ihop till våran Steam-sida är en Trailer. Är du intresserad av att hjälpa oss, och är duktig på Video-editering så får du mer än gärna höra av dig! Skriv till mig (Undeadstawa) på våran Discord, eller skicka ett PM här på SC.
----------
UI
Vi har arbetat flera veckor på spelets UI, och har systematiskt gått igenom alla fönster, ikoner mm och gjort om allt från scratch.
Det UI som vi använde var temporärt, och har varit med oss sedan starten av projektet för många år sedan. Det fanns bara en sak att göra, börja om och gör det ordentligt. Så det gjorde jag: Jag skapade nya Prefabs(typ templates/mallar för er som inte arbetar i Unity) på allting som var UI relaterat. Fönster, Headers, Scrollbars, Dropdowns, Input fields, Checkboxes, Buttons, Progress Bars etc.
Jag byggde sedan alla fönster och UI element med dessa Prefabs. Genom att arbeta på detta sättet så kan jag ändra saker på en Prefab, som sedan slår igenom på alla UI element där vi använt den. Vi kommer kunna ändra / fixa saker mycket lättare när det uppstår problem, samt bygga nya fönster betydligt mycket snabbare.
Det grafiska till vårat nya UI köpte vi från Asset Store, då vi saknar In-house designer
---OLD UI SCREENSHOTS---
(hade lite svårt att hitta bilder från hur det förra UI såg ut, och orkar inte gå in i gamla klienten för att skapa nya)
---NEW UI SCREENS---
Character Window
Spellbook
Quest Log
Trading
Misc
Vi ville att våran nästa version verkligen skulle kännas "ny", och det nya användargränssnittet gör att spelet känns mycket bättre. Sen vill vi ha feedback från er användare om vad vi kan förbättra ytterligare.
----------
Tutorial
Vi ville att spelarna skulle få en bättre första upplevelse av spelet. Som spelare i tidigare versioner startade man direkt på Solitary Isles, och man fick inte speciellt mycket upplärning förutom en del popup-text som förklarade vissa delar.
Som ny spelare i nästa version, kommer man starta på en ny egen Instans(inga andra spelare) istället. Där kommer man få spela sig igenom små uppdrag som alla lär spelaren en ny mekanik. På så sätt fasas man sakta in i alla kontroller, och det kommer förhoppningsvis inte kännas lika överväldigande för nya ovana spelare. Man kommer kunna skippa hela Tutorial-delen om man vill.
Målet med detta är att vi vill att nya spelare ska stanna lite längre. Det vi sett under tiden vi hade spelet öppet innan var att många slutade spela redan efter ett par minuter.
En överväldigande del av de som stannade längre period lämnade väldigt bra feedback och såg potential i spelet, och i de flesta fall hade de en bra upplevelse.(Testade du spelet men inte lämnat någon feedback? Gör det, vi uppskattar det verkligen!).
----------
Journal
Har implementerat ett system för en Journal. I Journalen kommer vi dokumentera framsteg som spelaren gör, samt diverse annat som kan vara kul för spelaren att kolla upp.
Journalen stödjer allt från Bilder och Text till Videos och Hemsidor.
Journalen kommer egentligen bestå av många olika böcker.
I nuläget har vi endast
Diary,
Monsterdex
samt Tutorial.
När man "Upptäcker" nya monster, så kommer journalen (Monsterdex) fyllas i automatiskt med information om dessa. Detsamma kommer gälla NPCs, Items etc.
Vi kommer även visa all statistik i Journalen när det är färdigt (Kills, Total Damage, Total Healed, med många fler).
Vi använder faktiskt journalen internt också då jag har dokumenterat vilka Commands som mina kollegor kan använda sig av in-game i den ;).
----------
Annat
Vi har arbetat på så mycket senaste tiden att jag inte riktigt kan gå igenom allt. Det blir så när man arbetar på ett sånt stort projekt att man måste hoppa lite fram och tillbaka på sina uppgifter för att inte fastna för länge på en enskild sak.
---Settings
Har gjort ett fönster för lite inställningar. Just nu finns det bara några inställningar för UI (Scale & Transparency) samt lite Audio Settings.
En annan bra grej jag implementerade på klienten är Caching av kartor. Så att när en spelare laddar en bit av kartan från servern, sparas den delen ner på fil. Så nästa gång spelet måste ladda den delen, behöver den inte hämta all Tile-data från servern, utan bara kolla om revisionen (versionen) på den världsdelen har förändrats sedan sist. Om inte så läser den in datat direkt från hårddisken istället.
Detta sparar enormt mycket bandbredd såklart.
----------
Patreon
Vi har skapat en Patreon, då vi måste finna ett sätt att få in lite pengar, främst för att hålla servern uppe, men även för att kunna öppna upp servrar i andra regioner så spelare i andra länder kan testa spelet med bra ping.
Vårt mål är självklart att finansiera oss så pass att vi skulle kunna jobba med detta på heltid, och kanske ta in fler folk i framtiden. Då känns Patreon som en bra start.
Så om ni har några kronor över varje månad, och känner att spelet intresserar er tillräckligt så finns vår Patreon Här.
-----------------------------------------------------------------------------
Vill ni ha mer info, eller har några som helst frågor så tveka inte att höra av er. Lättaste sättet att få tag på oss är direkt på våran Discord
-----------------------------------------------------------------------------
Tack o hej!
/Robin @ Team Gellyberry