Permalänk
Medlem

hur funkar memtest?

jag undrar hur memtest funkar och hur lång tid det tar att scana 256 mb ddrram (ungefärlig tid såklart) och vad är en "cycle" / hur många såna går det på 1 i ram tex?

Permalänk
Medlem

http://www.memtest86.com <--Är det detta du menar?, jag hadde det på i 16timmar tror ja o sen orka jag inte vänta längre eftersom det inte komm upp nått errorr terror...

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

En koll tar väl c:a 20 minuter tror jag? Sen loopar den bara...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag menar det som går att ladda ner på denna sida och nu har jag scanat 5 mb ddrram i ca 40 min o inga errors

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nteee
jag menar det som går att ladda ner på denna sida och nu har jag scanat 5 mb ddrram i ca 40 min o inga errors

Den har väl börjat om från början igen... som sagt, programmet loopar tills du stoppar det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det farligt med fel i memtest?
Min bror fick 1500 fel i memtest men sket i att göra nånting.
Twinmos PC2700 256mb. Borde han lämna tillbaka detta och få nytt?
Vet dock inte hur klockat det var då, tror det låg på 166 som det skulle ligga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hula
Är det farligt med fel i memtest?
brorsan fick 1500 fel i memtest men skit i att göra nånting.
Twinmos PC2700 256mb. Borde han lämna tillbaka detta och få nytt?
Vet dock inte hur klockat det var då, tror det låg på 166 som det skulle ligga.

Minnesfel ledde till oförklarliga krascher för mig... och då var det bara 2-3 fel i memtest. Det blev bra när jag satte i helt minne.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

brorsan tack för tipsen känns som att du vet vad du pratar om

Permalänk
Medlem

Vissa fel är farliga, andra är gulliga.
Om datorn inte hänger sig för övrigt så tycker jag det verkar onödigt att få det utbytt

Permalänk
Medlem

Jo tänkte så jag också.
Jag har visat honom "klockningsvärlden" och han har minst sagt hängt med lite och blir mer och mer intresserad. Han fick min "gamla" 1700+ DUT3C'a och köpte ett Epox 8rda+ och ett Twinmos PC2700 256 Mb. Han vet själv att det var lite dumt men hade hade väldigt lite stålar. Hur som helst testade han memtest och fick massor med fel och minnet är ostabilt en bit över 166 FSB. Jag skulle nog ha bytt men jag tror han skippar det, han köper nog nya snart då han fick ett nytt uppdrag via jobbet (konsult, inte agent ).

Permalänk
Medlem

memtest

hej har kört min nu i 24 .30 tim hp nx9420 hur lång tid ska man köra testet errors 0 pass 17 står det
jag har 2gb minne i kört den 1 dygn redan svara gärna på denna mailadress idag
mikkeey@swag.se

Permalänk
Medlem

Helt induvidiellt. Efter ett tiotall pass känner sig många nöjda, andra villha ett hundratal, Ju fler, desto bättre, ett fel kan uppträda först efter 10 000 passager, andra kommer med en gång.

Fel som kommer med en gång, och varje gång, är mer kritiska, men även ett sällsynt fel är ett fel. Det kommer orsaka instabilitet, och kan bara för att jävlas krascha bara en gång nånsin, men väljer att göra det när du sitter med någonting viktigt, som du självklart inte sparat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Öh har jag missuppfattat det helt, men ska man inte lämna tillbaka minnet om memtest får errors?. Det är väl "förstört" om man får error på memtest?

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Öh har jag missuppfattat det helt, men ska man inte lämna tillbaka minnet om memtest får errors?. Det är väl "förstört" om man får error på memtest?

Om memtest ger errors på för minnet avsedd frekvens. Ja. sen är det sannolikt så att även ett friskt minne kommer ge ett error om man kör länge nog. Det handlar genast om otroligt länge dock.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det läskigaste med minnesfel är inte att datorn kan krascha utan att data på hårddisken kan förstöras.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det läskigaste med minnesfel är inte att datorn kan krascha utan att data på hårddisken kan förstöras.

Precis, en vanlig följd av defekta minnen är ofta att datan också blir defekt. Speciellt rar-arkiv fick jag lära mig den hårda vägen =/
Sen som jag fattar det kan det vara så att man får nått enstaka fel i memtest om man kör väldigt många loopar utan att det för den sakens skull är fel på minnet. De gånger jag råkat ut för riktiga defekter har jag fått mellan 50-100000 fel inom en halvtimme...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Sen som jag fattar det kan det vara så att man får nått enstaka fel i memtest om man kör väldigt många loopar utan att det för den sakens skull är fel på minnet. De gånger jag råkat ut för riktiga defekter har jag fått mellan 50-100000 fel inom en halvtimme...

Du har fattat det fel. Fel är fel, regeln är definitiv. Det är dock skillnad på instabila minnen, och därmed tillfälliga fel, och statiska fel, alltså fel som hela tiden finns i ett visst minnessegment. Det senare är det som ger massor av fel, eftersom de återkommer flera gånger vid varje loop. Det tidigare är sådana fel som kanske bara blir ett av, på 10 dygn. Det är precis lika illa, men mycket svårare att vara säker på.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hjälpsam

Man kan visst få ett fel i memtest utan att det är fel på minnet.
Det finns alltid en mycket liten risk att en skrivning eller läsning går fel även på ett helt friskt minne, det måste man räkna med när det gäller hårdvara.
Det är därför man har felrättande minnen i vissa datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Man kan visst få ett fel i memtest utan att det är fel på minnet.
Det finns alltid en mycket liten risk att en skrivning eller läsning går fel även på ett helt friskt minne, det måste man räkna med när det gäller hårdvara.
Det är därför man har felrättande minnen i vissa datorer.

Du kan helt kallt räkna med att ett fel, är ett fel, och reklamera minnet. Den gången du får ett fel baserat på slumpavdrift, kan du räkna med att vinna på lotto med. Men visst, vill du hård dra det så. Får du ett fel på 100 dagar, ja, då kan du räkna minnet som friskt. Får du två på 100 timmar, på samma ställe, reklamera. Får du två, på 100 dagar, på olika ställen, reklamera.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Memtest till vilken nytta?

Min dator krashade och fick blåskärm med felmeddelandet driver_irq_less_or_equal
Efter sökning på google rekommenderades att göra ett memtest. Jag hittade filen och gjorde en bootbar cd så jag kunde köra memtest.

Nu undrar jag vad memtest skall vara bra för. Kan memtest laga trasiga minnen eller vad?

Under min test fick jag 1 error på minnet. men efter jag startat om och kört memtest två gånger till och inte fått något felmeddelande då.

Permalänk
Medlem

1 error, är error. Hur länge låter du memtest rulla?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du hittar fel på minnet under en test kan det antingen vara för tighta inställningar/felaktig spänning och/eller fel på det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det rullade tills det stod scan finished eller liknande. Hade datorn igång under natten. Tog garanterat över fyra timmar

Permalänk
Medlem

Uh.. Finished?

Vi pratar om Memtest86 eller Memtest86+, ja? (Jag föredrar den senare)
Inget av dem är någonsin "finished". De loopar i all evighet.

Rött = inge bra

Känns det igen över huvudtaget?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Med memtest finns bara ett acceptabelt resultat, 0 errors.
Om man får fel i memtest när frekvens, spänning och timings är korrekt inställda är något definitivt inte som det ska, tex inkompatibilitet, instabilt nätagg eller defekta minnesstickor mfl.

Defekta minnesstickor ger ofta många fel, tämligen omgående.

Beträffande spontana minnesfel, statistiskt uppkommer ett sådant tex pga kosmisk strålning nägonstans i intervallet var sjätte månad till 2 år. Därav ECC-minnen på servrar.

Ex en serverpark utan ECC-minnen med 100 servrar, skulle annars få störningar ca 1-4 ggr i veckan pga detta.

Känsligheten för detta torde öka när kretsarna får minskade ledningsbredder och datorerna förses med mer och mer minne.
Detta borde göra ECC intressant även för vanliga PC framöver.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem

Förr var det i princip standard i PC-världen med ECC-minnen, men någonstans efter EDO-minnena blev vanligt med utan

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Med memtest finns bara ett acceptabelt resultat, 0 errors.
Om man får fel i memtest när frekvens, spänning och timings är korrekt inställda är något definitivt inte som det ska, tex inkompatibilitet, instabilt nätagg eller defekta minnesstickor mfl.

Defekta minnesstickor ger ofta många fel, tämligen omgående.

Beträffande spontana minnesfel, statistiskt uppkommer ett sådant tex pga kosmisk strålning nägonstans i intervallet var sjätte månad till 2 år. Därav ECC-minnen på servrar.

Ex en serverpark utan ECC-minnen med 100 servrar, skulle annars få störningar ca 1-4 ggr i veckan pga detta.

Känsligheten för detta torde öka när kretsarna får minskade ledningsbredder och datorerna förses med mer och mer minne.
Detta borde göra ECC intressant även för vanliga PC framöver.

Fo3

Har faktiskt funderat på ECC-minnen men priset är mindre roligt. Dock så blir det nog en UPS först.

Dock tycker jag att jag ändå borde fått nåt minnesfel nån gång med tanke på att jag kört 100% CPU-belastning 24/7 i 1,5 år utan ECC-minnen. Iofs kanske det har skett utan att jag vet om det och inte påverkat nånting men ändå lite konstigt att jag aldrig fått nån krasch. Eller beror det på att jag ibland startar om datorn så felet hinner aldrig uppenbara sig. I snitt kanske jag startar om en gång i veckan ungefär för att jag känner för det eller pga nån installation eller dylikt.

Det värst är väl dock om filer blir korrupta på hårddisken - speciellt när man inte vet om det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Det var en person som skrev till mig att jag borde köra memtest.
Men hur gör man?
Först: Man bränner en CD först verkar det som och sen stoppar man in den med BOOT på just CDn.
Efter det: Sen då? Sker allting automatiskt och man får sedan vänta i 20 minuter tills det komit fram några resultat?

1. Är det så man gör eller något särskilt man ska tänkta på?

2. Någon som vet vad det är för skillnad på memtest86 och memtest86+ ?

3. Varför går minnen sönder/får error? Beror det bara på kosmisk strålning eller något annat?

EDIT:
4. Hur många olika slags fel kan förekomma på grund av internminnesfel? Datorn startas om t ex, men hur många andra saker kan det finnas?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Fråga 3 Standarssvar : förslitning/ålder/ESD "you take a pick" ;).
Om jag var dig skulle jag ta hem Ultimate Boot Cd (Googla), bränna den iso:n och sedan starta burken med skivan i och bara välja från smörgåsbordet som denna skiva har/innehåller, vilka ingredienser ser du på sidan du tar hem den ifrån. Låt den gå igenom en runda iaf, blir det rött hör av dig igen så skall vi syna lite närmare vad som kan vara fel

Good Luck!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

4. Hur många olika slags fel kan förekomma på grund av internminnesfel? Datorn startas om t ex, men hur många andra saker kan det finnas?

Tja, BSOD/omstart, program/operativsystem/BIOS vägrar starta och grafikfel i spel har jag varit med om iaf. Finns säkert massor med annat skumt som hända.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W