UnGoogle med Fairphone 3, /e/

Permalänk
Medlem

UnGoogle med Fairphone 3, /e/

Är det någon som har testat Fairphone 3 med eller utan /e/ ?

Har länge varit sugen på att testa andra OS än Android. Har sneglat på Pinephone med alternativa OS och även Lineage OS.
Har ingen lur som är kompatibel med Lineage OS och att köpa en ny eller beg har inte varit så lockande.

Sen såg jag en nyhet om Fairphone 3 med /e/ och slog till på en.
Fick den efter 2-3 dagar och har bara hunnit småpilla med den på kvällarna.
Första intrycket är att den känns helt ok, men jag har inte vant mig med Bliss launcher (Ska vara väldigt iPhone likt).

Har installerat några appar ifrån deras store, F-droid och Aurora store.
Hoppas jag får lite mer tid i helgen och ska prova köra den som daglig lur.

https://e.foundation/product/e-os-fairphone-3/
https://shop.fairphone.com/en/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Fairphone är intressant men /e/ är egentligen bara en kopia av LineageOS-kodbas. Vilket gör att stödet för telefoner är desamma som för LineageOS.

Du har förmodligen sprungit på GrapheneOS i dina sökningar, i dagsläget är det helt klart det man kan rekommendera för att slippa Google och använda en telefon med hög säkerhet. Jag kör det själv sedan en tid tillbaka och kan varmt rekommendera det.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

LineageOS är i högsta grad Android, om än utan googles appar (GApps) som är valfritt att lägga till.
Du kan ju kolla lite på MicroG, den ger kompatibilitet med google utan att vara google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Fairphone är intressant men /e/ är egentligen bara en kopia av LineageOS-kodbas. Vilket gör att stödet för telefoner är desamma som för LineageOS.

Du har förmodligen sprungit på GrapheneOS i dina sökningar, i dagsläget är det helt klart det man kan rekommendera för att slippa Google och använda en telefon med hög säkerhet. Jag kör det själv sedan en tid tillbaka och kan varmt rekommendera det.

Dom har gjort en "fork" av Lineage och sedan gjort det till sin egen grej.
Står lite mer om det i deras FAQ.
https://e.foundation/get-support/#faq

GrapheneOS har jag konstigt nog inte stött på.
Kanske blir att kika närmare på

Skrivet av ojz0r:

LineageOS är i högsta grad Android, om än utan googles appar (GApps) som är valfritt att lägga till.
Du kan ju kolla lite på MicroG, den ger kompatibilitet med google utan att vara google.

Jag sneglade även på det, men jag har ingen lur som är kompatibel och blev sugen på testa nått som ska funka "Out of the box".
Aurora store ger tillgång till appar i Google play store, utan att behöva ett konto.
https://auroraoss.com/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv

@Lembritt Fungerar BankID och bankappar med /e/?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

@Lembritt Fungerar BankID och bankappar med /e/?

Japp, BankID och min bankapp fungerar utan problem

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lembritt:

Japp, BankID och min bankapp fungerar utan problem

Hur fungerar det när du hämtar BankID? Fungerar Swish?

Frågar då sökning på BankID inte gav något resultat:
https://e.foundation/e-os-available-applications/

Nyfiken på hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Hur fungerar det när du hämtar BankID? Fungerar Swish?

Frågar då sökning på BankID inte gav något resultat:
https://e.foundation/e-os-available-applications/

Nyfiken på hur det fungerar.

Hämta Aurora store, så får du tillgång till apparna som inte finns i Apps och F-droid.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lembritt:

Hämta Aurora store, så får du tillgång till apparna som inte finns i Apps och F-droid.

Tack för info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Japp, BankID och min bankapp fungerar utan problem

Fast då har du väl Google Play Services?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast då har du väl Google Play Services?

Är väl inte ett måste? Hur fungerar t.ex Huaweis version? Den borde vara utan Google services osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är väl inte ett måste? Hur fungerar t.ex Huaweis version? Den borde vara utan Google services osv.

Den versionen hittar du ju inte på Aurora, och den versionen kräver istället HMS.

Har bara sett folk köra BankID med HMS, GMS eller microG. Senaste alternativet av dessa så är det knappast problemfritt.

Kör du GMS så är det ju inte Googlefritt. Kör du GMS kan du säkert installera Play Store också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast då har du väl Google Play Services?

Nästan 😉 Jag har microG.
/e/ har det förinstallerat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Den versionen hittar du ju inte på Aurora, och den versionen kräver istället HMS.

Har bara sett folk köra BankID med HMS, GMS eller microG. Senaste alternativet av dessa så är det knappast problemfritt.

Kör du GMS så är det ju inte Googlefritt. Kör du GMS kan du säkert installera Play Store också.

Aldrig hört HMS nämnas i samma sammanhang som GMS och MicroG är det nåt alternativ eller nån hårdvara?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Aldrig hört HMS nämnas i samma sammanhang som GMS och MicroG är det nåt alternativ eller nån hårdvara?

https://en.wikipedia.org/wiki/Huawei_Mobile_Services

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Nästan 😉 Jag har microG.
/e/ har det förinstallerat.

Fungerar alla funktioner? Har hört om problem med QR förut, och det är något jag numera måste använda exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fungerar alla funktioner? Har hört om problem med QR förut, och det är något jag numera måste använda exempelvis.

Inte haft något problem med BankID.
Alla tjänster fungerar utan problem för mig. Swish, Kivra, banken, Försäkringskassan osv..

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Inte haft något problem med BankID.
Alla tjänster fungerar utan problem för mig. Swish, Kivra, banken, Försäkringskassan osv..

Inkl när man behöver skanna QR-koder i BankID-appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inkl när man behöver skanna QR-koder i BankID-appen?

Japp, tryck på QR, skanna, klart 😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Bankid kräver väl google play service eller microg (eller huawei motsvarighet).

Jag testade bankid på en lineage tele utan microg eller google play service = no go

Därav kommer inte bankid fungera med grapheneOS för de saknar möjlighet att köra microg till graphene. Men det finns en annan rätt ny okänd variant som är extremt intressant.

CalyxOS.

Det är med starkare privacy och säkerhet än lineageos eller /e/ men fördelen mot grapheneos är att det kommer med microg så bankid osv fungerar.

Nackdelen är att det bara fungerar med google pixel telefoner för man låser bootloadern igen så går inte roota eller nåt sånt då.. men det blir maximal säkerhet jämfört med lineageos.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Japp, tryck på QR, skanna, klart 😊

Jag har precis fått hem en FaiPhone 3+ med inbyggd microg, men det går inte att koppla Bankid. Swedbank kräver scan för att koppla md den failar vid scan.

Någon sm har tips på hur man löser det? Bankid är ju ganska nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofpp:

Jag har precis fått hem en FaiPhone 3+ med inbyggd microg, men det går inte att koppla Bankid. Swedbank kräver scan för att koppla md den failar vid scan.

Någon sm har tips på hur man löser det? Bankid är ju ganska nödvändigt.

Köpte du den ifrån e.foundation?
Har du installerat BankID ifrån Aurora store?

Minns inte att jag hade några problem att få igång det.
Har inte Swedbank, så vet inte hur verifieringen från dom går till.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Köpte du den ifrån e.foundation?
Har du installerat BankID ifrån Aurora store?

Minns inte att jag hade några problem att få igång det.
Har inte Swedbank, så vet inte hur verifieringen från dom går till.

Tjena.
Köpte direkt från FairPhone med e/os.
Men på swedbank går det till som så, man beställer nytt så kommer en QR upp som ändrar sig hela tiden.
Jag scannar den och banken reagerar och väntar på svar från appen, men apen ger ett meddelande om att den endast funkar om man beställt genom banken, vilket jag gjort.

Nu har jag även testat med LineageOS och microg och testat gapps, samma sak där, även testat med googled android från FairPhone. Samma där.
Så börjar undra om det är hårdvaran i de nya som inte har stöd för det.

Lite trist för jag gillar verkligen konceptet med FairPhone. Men känns som man får skicka tillbaka den om man inte kan få en så passa viktig sak som bankid att fungera.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt ett ärende till FairPhone om detta inte går att lösa på något vis så måste jag returnera telefeonen och även meddelat att det kommer bli svårt att sälja denna telefonen på svenska marknaden om man inte kan använda BankID.
Man kan ju i princip inte göra något utan BankID idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofpp:

Tjena.
Köpte direkt från FairPhone med e/os.
Men på swedbank går det till som så, man beställer nytt så kommer en QR upp som ändrar sig hela tiden.
Jag scannar den och banken reagerar och väntar på svar från appen, men apen ger ett meddelande om att den endast funkar om man beställt genom banken, vilket jag gjort.

Nu har jag även testat med LineageOS och microg och testat gapps, samma sak där, även testat med googled android från FairPhone. Samma där.
Så börjar undra om det är hårdvaran i de nya som inte har stöd för det.

Lite trist för jag gillar verkligen konceptet med FairPhone. Men känns som man får skicka tillbaka den om man inte kan få en så passa viktig sak som bankid att fungera.

Då får du göra det enda rätta... Byt bank 😉
Skämt åsido, tråkigt att det inte funkar för dig.

Är fortfarande riktigt nöjd med telefonen. Skönt att slippa G och FB.
Har bara nödvändiga appar och behöver inte ladda så ofta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Då får du göra det enda rätta... Byt bank 😉
Skämt åsido, tråkigt att det inte funkar för dig.

Är fortfarande riktigt nöjd med telefonen. Skönt att slippa G och FB.
Har bara nödvändiga appar och behöver inte ladda så ofta.

Ok, nu känner jag mig lite dum. Läste inte ordentligt när jag fösökte lägga upp den.
När jag använde gamla BankID så kom jag vidare och kunde lägga till det nya.
Kör för övrigt LineageOS med microg förinstallerat från detta projektet. https://lineage.microg.org/
Funkar klockrent förutom min dåliga läsfömåga på Swedbank.

Så nu kommer jag såklart behålla luren.

Ha en trevlig helg.