MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av Nauie:

Jag var inte nervös, föränns när jag väl satt och skulle börja manöverprovet xD.

Det var samma för mej, tänkte att det här går nog bra, men när man sedan stod där som en glasspinne och såg folk faila gång på gång så slog verkligheten en i fejjan. Tänk om man inte klarar det, tänk om man får vänta ett år till nu när man har nya hojen hemma. Sen va jag var rent av skitnärvis när jag skulle köra lågfart, det var den jag hade mest problem med tidigare men som jag ändå hade spikat många gånger ett par dagar innan.

Jag strulade naturligtvis till det med ett motorstopp (det första någonsin) och fick sätta ner foten på lågfarten. Men körde sedan på som inget hänt och klarade det. Han frågade om man var nervös och jag svarade ja, men med tanke på att man gjorde det mesta så pass bra som nervös så hade han väll inte mycket att klaga på.

Förmodligen hade man lite panik ändå, det var svårt att släppa tankarna på momenten och slappna av. När jag var ute i trafiken med honom bakom så tänkte jag aldrig på om jag skulle klara det eller inte, eller på att hojen stod där hemma och väntade om det skulle lyckas. Det enda man tänkte på var att lyssna på instruktioner samt att köra på vägar man aldrig tidigare sett. Inte ens när man kom hem hade man förstått det riktigt, men senare, då jädrans!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Robban75:

Vad sitter folk på för moppar?
Själv kör jag en racekittad R1 från 2016 och en gammal trött Öhlins-pimpad SV 650 från 2003 som instruktörshoj.
Gatukörning har jag lagt på hyllan efter att ha plockat upp för mycket folk ur diverse diken. Droppen var när tredje polaren dog på Slingerbulten för snart två år sen.

Nästa år tänkte jag bli med ny racehoj, ev nya S1000RR och prova dynamisk fjädring för första gången.

KTM 790 R Rally för i år, men den kommer antaglige bli en keeper för ett par år framöver. Asfalt är endast tansportsträcka, det ska var grus och skogsstigar som underlag.

Imöra blir det en sväng TET.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2011

@sunnis: Vilken sträckning blev det? Om det blev något.

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2011

Ta det försiktigt där ute. Två allvarliga olyckor i närheten av Askersund i helgen. Kollision med bil. 2 MC förare och 1 passagerare till sjukhus.

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Anaii:

@sunnis: Vilken sträckning blev det? Om det blev något.

Körde sträcka 1 och gick på Kristinehamn tills jag gått genom hela kil, sen drog jag ett eget spår hemåt. Planen är väl att ta mig dit igen och fortsätta en bit uppåt med lite övernattning. Vi får se. Helt ok spår. Till semestern blir det söderutöver. Mest testa, en del vägar har man kört på tidigare. Kul att man liksom sytt ihop detta så enormt stort.

Men Tet blev uppdaterat idag ser jag och uppdelat fler delar, så kollar man nu var det sträcka 2

Bjuder på en bild, men detta var på egna spåret på hemvägen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Efter att ha följt tråden under en ganska lång tid så la jag igår en deposition på en 2020 MT-07! Har bara en lektion inbokad nästa vecka där jag ska försöka diskutera fram en plan. Hade varit skönt att köra mest privat för att spara lite pengar..
Har inte köpt hjälm än men har tittat på HJC RPHA 70, någon som har erfarenheter av den?
Kul att äntligen få vara en i gänget!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Zoegas22:

Efter att ha följt tråden under en ganska lång tid så la jag igår en deposition på en 2020 MT-07! Har bara en lektion inbokad nästa vecka där jag ska försöka diskutera fram en plan. Hade varit skönt att köra mest privat för att spara lite pengar..
Har inte köpt hjälm än men har tittat på HJC RPHA 70, någon som har erfarenheter av den?

Du kommer bli jättenöjd med MT-07

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Zoegas22:

Har en HJC FG-ST och väldigt nöjd med den, RPHA 70 är nyare liknande modell och du lär säkert gilla den om den passar. Enligt oberoende test är dock den äldre säkrare.

CPU: Intel i7-7700K Cooler: Zalman CNPS 9900 Max MB: Asus Maximus VIII Gene GPU: Asus Strix 1070 Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB Mem: Corsair Platinum 2133MHz CL10 16GB PSU: Corsair AX760 OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005

Satte precis teorin, uppkörning den 30e. Vet inte vad jag ska ha för MC sen, lutar mot mt07 2021. Men bästa kanske är att testa några olika för att se om den passar en.

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | SSD ~2.5TB
SRV1(W10) - P8P67 | 3770S 3.90GHz | 24GB | HD4650 | 15TB HDD
SRV2(unRaid) - Z77A-GD65 | 3470S 3.60GHz | 16GB | LSI9211 | 40TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma i hörnan
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Ahlen:

Satte precis teorin, uppkörning den 30e. Vet inte vad jag ska ha för MC sen, lutar mot mt07 2021. Men bästa kanske är att testa några olika för att se om den passar en.

Stort grattis! Jag har min snart så fräschar upp min 17år gamla teorikunskap

Jag har en MT-07 2017 i garaget, vilket också är/blir min första hoj.

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av =):

Stort grattis! Jag har min snart så fräschar upp min 17år gamla teorikunskap

Jag har en MT-07 2017 i garaget, vilket också är/blir min första hoj.

Om du inte gjort ännu, glöm inte kontrollera stötdämparna om de fixat problemet med för lång stav.

I7 8700K, Asus GTX 1080TI, Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync och annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma i hörnan
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om du inte gjort ännu, glöm inte kontrollera stötdämparna om de fixat problemet med för lång stav.

Jag trodde att det dom fixade med stötdämparna, från 2018 och uppåt(?), var att dom var för mjuka?
Men tack för tipset! Menar du att detta är ngt som ska gå på min garanti?

Mvh
Tobbe

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2002

Uppdatering från mig: Körde på Mårtenssons MC skola idag i kungsbacka. Gick superfint! har nu bokat risk2an och teoriprov till augusti. Går ju framåt det här

Ha en bra helg alla MC vänner!

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av =):

Jag trodde att det dom fixade med stötdämparna, från 2018 och uppåt(?), var att dom var för mjuka?
Men tack för tipset! Menar du att detta är ngt som ska gå på min garanti?

Mvh
Tobbe

Jo men du skrev 2017 😅.

Osäker på det faktiskt!

I7 8700K, Asus GTX 1080TI, Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync och annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Timrå
Registrerad
Jan 2003

Hur kommer det sig att en snabb tripp till affären som ligger 1km bort alltid förvandlas till en 100km lång omväg via en närbutik i grannkommunen, genom minst en annan kommun? Men hey, med vyer som dessa är det svårt att se en nackdel!

Nej nu tror jag bestämt att jag måsta åka och handla chips tills ikväll. Hudiksvall kanske

PS. Någon som kan tipsa om en bra ryggsäck för kameror+objektiv? Vore kul att få med lite fotosaker på färden!

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma i hörnan
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo men du skrev 2017 😅.

Osäker på det faktiskt!

Hahaha, ja min är en 2017 och har där med dom "gamla" dämparna. Men jag trodde som sagt inte att det var något som man fick på garanti eller så, för att det enda dom gjort (vad jag vet) är att styvat upp dom för att många klagade på att dom var för mjuka

Men jag ska gräva lite i det! Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2011

@Nauie: Lowepro gör bra kameraväskor. Bara att välja en lagom stor för dina behov.

~John Moore

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av =):

Hahaha, ja min är en 2017 och har där med dom "gamla" dämparna. Men jag trodde som sagt inte att det var något som man fick på garanti eller så, för att det enda dom gjort (vad jag vet) är att styvat upp dom för att många klagade på att dom var för mjuka

Men jag ska gräva lite i det! Tack!

Hej,

Jag tror inte det går på garantin men du kan ju kika på denna video för att få lite info om vad det handlar om med mera.
https://www.youtube.com/watch?v=s91qcAXWKpI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma i hörnan
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hej,

Jag tror inte det går på garantin men du kan ju kika på denna video för att få lite info om vad det handlar om med mera.
https://www.youtube.com/watch?v=s91qcAXWKpI

Tackar tackar, det ska jag göra