Ny dator inför rtx 3000, uppgraderingsbar?

Permalänk
Medlem

Ny dator inför rtx 3000, uppgraderingsbar?

Hej,

Jag planerar att köpa en ny dator och senare uppgradera med rtx 3000-kort. Har kollat runt en del och kommit fram till det i bilden nedan, så min huvudsakliga fråga är om det kommer fungera bra med ett nytt grafikkort i den sen?

Undrar även om chassit kommer ha plats för ett 3000-kort? Min senaste dator har ett marginellt större chassi och kortet kändes svårt att få plats med när jag byggde den.

Tar tacksamt emot andra tips/förslag på förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonr:

Undrar även om chassit kommer ha plats för ett 3000-kort? Min senaste dator har ett marginellt större chassi och kortet kändes svårt att få plats med när jag byggde den.

Beror ju på hur stort kortet är. Det kommer säkert som vanligt att finnas ett antal olika modeller av kort att välja på från olika tillverkare med olika storlekar.
Något kort från 3000-serien kommer säkert att få plats. Troligen de flesta korten.
Kommer alla kort från 3000-serien att få plats? Antagligen inte - det finns kort på marknaden idag som är för långa för att få plats i det chassit.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Tack, då kan jag säkert hitta något kort som passar sen.

Permalänk
Medlem

Varmt välkommet om någon vill komma med tips eller förslag på förbättringar.

Jag är i dagsläget inte van vid att bygga ihop datorer (men har byggt ett antal stycken genom åren) och har dålig koll på hur alla olika delar fungerar tillsammans i dagsläget.

Permalänk
Inaktiv

Vad har du tänkt använda HDDn till?

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa MSI Mortar Max och två stycken M.2 enheter istället. Känns onödigt med en hårddisk på 1TB när man kan få 4-6TB för dubbla pengen, hellre ssd i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonr:

Hej,

Jag planerar att köpa en ny dator och senare uppgradera med rtx 3000-kort. Har kollat runt en del och kommit fram till det i bilden nedan, så min huvudsakliga fråga är om det kommer fungera bra med ett nytt grafikkort i den sen?

https://komponentkoll.se/bild/sqMdf.png

Undrar även om chassit kommer ha plats för ett 3000-kort? Min senaste dator har ett marginellt större chassi och kortet kändes svårt att få plats med när jag byggde den.

Tar tacksamt emot andra tips/förslag på förbättringar.

Vad ska du ha datorn till? Till spel kan eventuellt Intel vara ett bättre val, lite beroende på upplösning. Blev lite billigare också. Lite mer prisvärt kanske - bortsett från eventuellt processorn (+moderkort) beroende på användningsområde som jag var inne på ovan.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@anon201296: Jag har nog inget större behov av den just nu, men bara för att ha extra lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

@medbor: Jag tänkte bara att det kunde vara bra med lite extra lagringsutrymme, föreslår du annat moderkort för att kunna ha fler ssd?

När jag tittade närmare på ASUS ROG STRIX B450-F Gaming så ser jag att det står att minneshastighet som stöds maximalt är 3200, i så fall blir minnena jag valt som är på 3600 begränsade?

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Jag kommer använda datorn till allt möjligt, så som att spela, jobba, surfa och titta på streams. Oftast har jag många saker igång samtidigt, därför jag vill ha mycket ram (jag lyckas alltid få det till en flaskhals annars) och jag vill dessutom att ramminnet ska vara snabbt. Därför jag hade valt 3600 på dem.

Jag valde ryzen enbart för att de verkar mest populära just nu, skulle du rekommendera intel eller ryzen utifrån ovanstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonr:

@medbor: Jag tänkte bara att det kunde vara bra med lite extra lagringsutrymme, föreslår du annat moderkort för att kunna ha fler ssd?

Om du vill kunna ha flera M.2 SSDer så bör du hellre kolla på något X570-moderkort, eller vänta på att B550-moderkorten kommer. B450/X470 har för klent med PCIe-banor och flera M.2-portar blir alltid en kompromiss på såna moderkort. På MSI Mortar Max som rekommenderades så är t.ex. den andra M.2-porten bara PCIe 2.0, d.v.s. halva hastigheten mot normalt.

Skrivet av Simonr:

När jag tittade närmare på ASUS ROG STRIX B450-F Gaming så ser jag att det står att minneshastighet som stöds maximalt är 3200, i så fall blir minnena jag valt som är på 3600 begränsade?

Jag vet inte vart du sett det, men Asus själva säger att 3600 är max. Kom bara ihåg att du måste slå på minnesprofilen i BIOS för att de ska gå i rätt hastighet, det brukar heta D.O.C.P. på Asus AMD-moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonr:

@medbor: Jag tänkte bara att det kunde vara bra med lite extra lagringsutrymme, föreslår du annat moderkort för att kunna ha fler ssd?

När jag tittade närmare på ASUS ROG STRIX B450-F Gaming så ser jag att det står att minneshastighet som stöds maximalt är 3200, i så fall blir minnena jag valt som är på 3600 begränsade?

Många moderkort med B450 släpptes till 2000-serien och deras begränsade minneshastigheter står kvar. Minneskontrollern sitter i processorn och moderkortet ska inte begränsa nämnvärt

Permalänk
Medlem

@medbor: och @perost: ok, så om jag nöjer mig med en ssd, fungerar paketet jag valt ut bra då?

Permalänk
Medlem

Helt andra krav på hur banorna till minnena går på ett X570, skulle absolut inte snåla på något sådant.
Detta är några hundralappar till
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5102536
Annars är ju som sagt Intel prismässigt med och för det mesta så är en 10700K en bättre processor men marginellt. Det finns skillnader utöver rent prestanda. 3700X har 20 Pcie 4.0 banor, 10700K bara 16st 3.0. Ryzen är mer energieffektiv.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, nu har jag uppdaterat. Tog bort hdn i och med att jag har plats för en till M.2-ssd nu, så kan jag lätt lägga till det framöver om jag behöver mer plats.

Så här ser det ut nu, håller det ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonr:

Tack för tipsen, nu har jag uppdaterat. Tog bort hdn i och med att jag har plats för en till M.2-ssd nu, så kan jag lätt lägga till det framöver om jag behöver mer plats.

Så här ser det ut nu, håller det ihop?

https://komponentkoll.se/bild/SYTnz.png

Ser grymt ut, antar att du inte kan tänka dig ett billigare grafikkort tills 3000-serien eller RDNA2-serien släpps? Tror det kommer tappa rejält i värde om ryktena stämmer.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Jo jag kan absolut tänka mig ett sämre grafikkort under tiden, men vet i så fall inte vilket.

När jag väl köper ett 3000-kort kommer jag dock använda detta kort för att göra en annan dator som primärt kommer användas för WoW och att surfa på. Så jag tänkte att jag tar ett som verkar ge ganska bra prestanda för pengarna och landade då på det ovan.

Har du något förslag på alternativ som kan tänkas täcka det behovet?

Permalänk
Avstängd

Byt ut chassit mot detta nyligen lanserade (28e April 2020) chassit istället: beQuiet Pure Base 500DX. Superb kvalitet, jävligt enkelt att bygga i, rymligt för kabeldragning och komponenter, får plats med upp till 360mm vattenkylning, ingår 3st tysta fläktar (sätt dem på 50% volt så hörs de knappt), snygg RGB ingår. Köp den snygga vita varianten så ser du ej damm som samlas vid lufthålen!

Detta chassi slår ut samtliga tidigare "Kungar" som Meshify-serien och Phanteks P400A, och är både lägre temperaturer och mindre noise än dem.

Du kan läsa mycket information om det i diskussionerna här:

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/g74wc2/now_i_j...

Och i GamersNexus recension:

https://www.youtube.com/watch?v=zCnagbKkVzE

Köpte det efter över en veckas forskning och är extremt nöjd.

Permalänk
Medlem

Om du vill lägga tvåtusen på något annat så klarar dom flesta sig på ett GTX1660 Super för just 2000Kr mindre. Drar 100W mindre ström också.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

@the squonk: Instämmer. AMDs grafikkort är totalt jävla skräp vad gäller drivrutiner och mjukvara. nVidia är världsledarna i det som räknas: Stabila drivrutiner, speloptimerade drivrutiner så snabbt som nya spel släpps, och mjukvaru-himmelriket: nVidia CUDA, RTX Voice, RTX Raytracing, NVENC encoding, GameStream, Ansel, FreeStyle, DLSS AI upscaling, etc. De har en av världens största och mest kraftfulla supercomputers och är marknadsledande inom artificiell intelligens och industri (medicin, factories, militär, self-driving cars, etc), och använder all den kraften för att utveckla algoritmerna som de sedan även inkluderar i konsumentprodukterna. Därmed får man t.ex. DLSS 2.0 AI upscaling som renderar spel i typ 720p / 1080p och uppskalar till 4K med nästan lika perfekt bild som native 4K. Detta är ett avancerat neural network som de tränat med sin supercomputer. AMD är typ 10 år bakom nVidia vad gäller mjukvaruutveckling. AMD kan inte ens få fram stabila drivrutiner som inte kraschar till sina nya kort som 5700 XT. :/

Permalänk
Medlem

@dextrodammit: AMD behövs dock för att inte Nvidia skall bli för självgoda, men i stort så visst är Nvidia vassare och har större feature set på sina GPU.

Tror och hoppas att RDNA2 skall göra att AMD kommer ikapp lite mer, eftersom den arkitekturen är samma som i PS5/Xbox X så kommer mycket spelmjukvara att vara anpassad för RDNA2. Och feature set kommer att vara i paritet med Nvidia, förutom Cuda och DLSS som är rätt exklusivt men det sistnämnda fungerar bara på RTX-korten inte GTX.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

@dextrodammit: AMD behövs dock för att inte Nvidia skall bli för självgoda, men i stort så visst är Nvidia vassare och har större feature set på sina GPU.

Tror och hoppas att RDNA2 skall göra att AMD kommer ikapp lite mer, eftersom den arkitekturen är samma som i PS5/Xbox X så kommer mycket spelmjukvara att vara anpassad för RDNA2. Och feature set kommer att vara i paritet med Nvidia, förutom Cuda och DLSS som är rätt exklusivt men det fungerar bara på RTX-korten inte GTX.

Håller med totalt. AMDs press på nVidia är helt underbar eftersom nVidias priser har skenat i väg för högt. Och vi kan tacka AMD för att nVidia kom ut med "Super"-varianterna som ger mycket prestanda för pengarna, just för att nVidia inte ville falla bakom Radeon 5700 XT.

Sen vad gäller RDNA 2 så är det helt klart en fantastisk arkitektur som kommer innebära väldigt snabba grafikkort. Man får hoppas AMD anställer mer kunniga programmerare och fixar sina Windows-drivrutiner! Väldigt vanligt att folk med 5700 XT skriver om krascher och typ "nedgradera till drivrutin X.Y.Z så kraschar det mindre". Jämfört med nVidia som i stort sett "Just works". (De fåtal gånger som nVidia gjort något fel med sina nya drivrutiner så släpper de alltid inom typ 1-3 dagar en Hotfix som går att installera för att lösa det.)

Oavsett bra eller dåliga drivrutiner hos AMDs nya kort så kommer iaf RDNA 2 att rejält sätta press på nVidia's nya Ampere, så vi kan vänta oss att priserna inte kommer kunna skena iväg igen! Båda märkena är snabba och konkurrerar! Detta är bra för alla konsumenter! Ser fram emot att byta RTX 2070 Super mot RTX 3xxx i höst! Ser mest fram emot att de har 4x mer raytracing cores och därmed kommer kunna köra raytracing utan störande prestandaförlust!

Permalänk
Medlem

Köp 5600XT så länge

Permalänk
Medlem

1660 Super helt klart, slipp huvudvärken med RDNA 1.

Permalänk
Medlem

Tittade närmare på 1660 Super och det verkar klara sig bra för wow. Bra tips! Något speciellt av dessa 1660 Super-korten som är att föredra?

Vad gäller chassi så får jag titta närmare på det. Jag tittade igenom videon, men jag gillar att det jag hade valt är någon cm smalare då det får plats bättre där jag tänkt ha det då. Ska jämföra mer då jag gärna vill att ljudvolymen inte ska vara allt för hög.

Just nu ser det därmed ut så här, med reservation för att jag möjligtvis ändrar chassi då:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonr:

Tittade närmare på 1660 Super och det verkar klara sig bra för wow. Bra tips! Något speciellt av dessa 1660 Super-korten som är att föredra?

Vad gäller chassi så får jag titta närmare på det. Jag tittade igenom videon, men jag gillar att det jag hade valt är någon cm smalare då det får plats bättre där jag tänkt ha det då. Ska jämföra mer då jag gärna vill att ljudvolymen inte ska vara allt för hög.

Just nu ser det därmed ut så här, med reservation för att jag möjligtvis ändrar chassi då:
https://komponentkoll.se/bild/fhABL.png

Min andraburk ser nästan identisk ut, fungerar mycket bra, har dessutom foldat dygnet runt i 10 veckor nu utan att gå på knäna och är mycket tyst

Den består av
3700X
X470 Prime Pro
32GB Corsair LPX
GTX1660 Super
Kingston A2000 1GB
BeQuiet! Dark Rock Pro 4
Cooler Master V550S PSU
Cooler Master NR600 Chassi med Mesh

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonr:

Hej,

Jag planerar att köpa en ny dator och senare uppgradera med rtx 3000-kort. Har kollat runt en del och kommit fram till det i bilden nedan, så min huvudsakliga fråga är om det kommer fungera bra med ett nytt grafikkort i den sen?

https://komponentkoll.se/bild/sqMdf.png

Undrar även om chassit kommer ha plats för ett 3000-kort? Min senaste dator har ett marginellt större chassi och kortet kändes svårt att få plats med när jag byggde den.

Tar tacksamt emot andra tips/förslag på förbättringar.

Köp inte AMD kort från Asus, gjort det misstaget TVÅ gånger nu och det är alltid tillverkningsfel på skitet, kör på sapphire eller powercolor om du ska ha AMD kort.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonr:

Tittade närmare på 1660 Super och det verkar klara sig bra för wow. Bra tips! Något speciellt av dessa 1660 Super-korten som är att föredra?

Vad gäller chassi så får jag titta närmare på det. Jag tittade igenom videon, men jag gillar att det jag hade valt är någon cm smalare då det får plats bättre där jag tänkt ha det då. Ska jämföra mer då jag gärna vill att ljudvolymen inte ska vara allt för hög.

Just nu ser det därmed ut så här, med reservation för att jag möjligtvis ändrar chassi då:
https://komponentkoll.se/bild/fhABL.png

Måste du ha just de RAM-minnena och den dyra SSD:n? Finns annars mycket pengar att spara där utan nämnvärd prestandaförlust (alt. kan du köpa en annan NVME-disk på 2TB för ungefär samma pris). Likaså när det kommer till CPU-kylaren så finns det bättre val till lägre eller samma pris.

Är ljudnivå något du prioriterar finns det också bättre val än Meshify.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Måste du ha just de RAM-minnena och den dyra SSD:n? Finns annars mycket pengar att spara där utan nämnvärd prestandaförlust (alt. kan du köpa en annan NVME-disk på 2TB för ungefär samma pris). Likaså när det kommer till CPU-kylaren så finns det bättre val till lägre eller samma pris.

Är ljudnivå något du prioriterar finns det också bättre val än Meshify.

Det finns ytterst få måsten. Men jag vill ha 32gb ram och att de är snabba. Vad gäller ssd vill jag ha en bra som håller länge. Därför jag landade på dessa, men om det finns vettiga alternativ vill jag gärna titta på dem. Har du några exempel?

Jag överväger det där chassit som listades tidigare i tråden. Har dock inte tittat så mycket på chassin öht och ska börja jämföra olika. Har inget behov av led belysning och vill främst att det ska vara bra avseende ljud och temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonr:

Det finns ytterst få måsten. Men jag vill ha 32gb ram och att de är snabba. Vad gäller ssd vill jag ha en bra som håller länge. Därför jag landade på dessa, men om det finns vettiga alternativ vill jag gärna titta på dem. Har du några exempel?

Skall du ha 32GB snabba minnen så kanske du kan hitta lite billigare, men inte mycket.
Vad gäller SSD så kan du spara ett par hundralappar på att köpa en Kingston A2000 istället. En aning långsammare, vilket du antagligen inte ens kommer att märka, men i övrigt likadan som den du valt.