Permalänk
Avstängd

Atom vägrar spara

Ursäkta uttrycket men detta program borde förbjudas i programmeringsvärlden. Problemet har dessutom varit känt i 2 år nu och inte har någon uppdatering av programmet kommit sedan dess.

Jag sitter och kodar världens simplaste HTML-kod (h1 upp till h6 rubriker) och ibland när jag gör detta så får jag vips INTE spara filen, inte ens som ny, inte ens på någon hårddisk. Och då har jag ändå startat programmet (Atom) på samma sätt som tidigare gånger.

Problemet kan ibland försvinna om jag startar om datorn men jag kan inte identifiera varför det fungerar ibland och ibland inte.

Jag blir så less på detta program som annars fungerar. Tänk dig själv att du sitter och kodar i flera timmar och sedan skall spara och så får du inte göra det och så när du stänger programmet frågar dig det om du vill spara och du tackar ja men inget sparas på filen som du sedan skapar.

Nu plötsligt gick det att spara när jag höll på att skriva detta och dett ahar inträffat då och då helt oväntat varför. Helt jävla otroligt. Ett riktigt skitprogram. Jag måste gå över till VSCode eller något. Men mitt skript måste fungera utan att det buggar med tabs (använder AutoHotKey för att skriva in automatiska h1 till h6-taggar med massa förskrivna tecken ibland, ibland i++ beräkningar med siffror, så det fungerar inte med att bara göra h1TAB för att få dem färdigskrivna).

Hursomhelst, har du löst mysteriet med att Atom vägrar spara ibland helt plötsligt? Jag tycker att personen/personerna som programmerat detta program borde lägga ned sin programmeringskarriär och hålla sig till Candy Crush. Ursäkta uttrycket återigen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Använder själv Atom och har inte stött på detta problem. Om du däremot överväger att gå över till VSCode (som verkar vara den mest populära textredigeraren just nu?) och skriver mycket HTML, så borde du kolla in Emmet om du inte känner till det. Blir något nytt att lära, men det ska vara ett väldigt effektivt verktyg för snabb HTML.

Permalänk
Medlem

Istället för att gnälla så kan du ju försöka hjälpa Atom teamet att fixa det istället.
Alternativt kolla in deras issue tracker https://github.com/atom/atom/issues/20551#issuecomment-617188...

Permalänk
Medlem

Kan helt klart rekommendera byte till VSCode. Körde själv Atom för några år sedan men den klarade inte av när kodbasen växte och blev rätt snabbt hopplöst långsam. VSCode hänger på rätt bra fortfarande. Just nu runt 65 000 rader TypeScript- och HTML-kod i projektet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tänk dig själv att du sitter och kodar i flera timmar och sedan skall spara

Jag skulle rekommendera att spara betydligt oftare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lydell:

Jag skulle rekommendera att spara betydligt oftare än så.

Speciellt om man jobbar i team. Annars kommer det en git commit "done some stuff" med 10 olika filer redigerade haha