Permalänk
Medlem

Datorn laggar

Så, för några dagar sen så updaterade mitt geforce och av någon anledning så började datorn frysa nån millisekund, hörde mest på ljudet när jag spelade, lyssnade på musik eller kolla på film, använde DDU och gjorde en fräsch installation. Nu efter 30min-1h användning så börjar den sakta men säkert bli värre å värre till en början hör man lite knaster i ljuden innan det 10 minuter senare fryser till med ojämna mellanrum, har även provat installera den gamla versionen men det hjälper inte. Har genomsökt datorn med malware och tagit bort det den hittat, enligt HWinfo så ligger tempen under 40 grader så nu vet jag inte vad jag ska ta mig till.

win 8.1
Processor: intel core i7-4790K
moderkort: MSI MS 7821
nvidia geforce GTX 970

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att installera Windows 10? Windows 8.1 är väldigt gammalt.
Du skulle också kunna prova att ta ut grafikkortet och använda den integrerade grafiken, för att kunna utesluta om det är fel på grafikkortet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Du har inte funderat på att installera Windows 10? Windows 8.1 är väldigt gammalt.
Du skulle också kunna prova att ta ut grafikkortet och använda den integrerade grafiken, för att kunna utesluta om det är fel på grafikkortet.

ja, windows kanske är lite gammalt, men tycker det funkar utmärkt, inte råd å köpa nytt windows heller för den delen. Hu använder jag det integrerade grafiken då? har ingenstans att plugga in skärmen förutom grafik kortet, räcker det med att avinstallera drivrutinerna till mitt geforce?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samma3l:

ja, windows kanske är lite gammalt, men tycker det funkar utmärkt, inte råd å köpa nytt windows heller för den delen. Hu använder jag det integrerade grafiken då? har ingenstans att plugga in skärmen förutom grafik kortet, räcker det med att avinstallera drivrutinerna till mitt geforce?

Du behöver inte betala för det. Du kan aktivera det med din befintliga licens. Ladda ned Media Creation Tool, ha ett USB-minne med minst 8GB utrymme ansluten till dator, kör programmet. Sen startar du upp datorn på USB-minnet, installerar, uppdaterar, klart.

Ah, du har visst ingen integrerad grafik på ditt moderkort, nej.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Behöver jag ha tillgång till min befintliga windows nyckel för detta? Glömde bort att skriva ner den när jag bytte låda och har slängt den för länge sen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av samma3l:

@Dreijer: Behöver jag ha tillgång till min befintliga windows nyckel för detta? Glömde bort att skriva ner den när jag bytte låda och har slängt den för länge sen :/

Finns flertal program som kan hitta produktnyckeln av ditt installerade Windows.
http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html är ett av dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av samma3l:

@Dreijer: Behöver jag ha tillgång till min befintliga windows nyckel för detta? Glömde bort att skriva ner den när jag bytte låda och har slängt den för länge sen :/

Du kan vara lugn. Det är bundet till ditt moderkort och aktiveras vid internetanslutning när Windows installerats.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: okey, bara försöka spara pengar till ny grafik kort också :/ om det nu är så att det är pga åldern vilket låter mystiskt när det funkade felfritt fram till uppgraderingen av drivrutinerna, det är som det är, tack för hjälpen ialf

Permalänk
Medlem
Skrivet av samma3l:

@Dreijer: okey, bara försöka spara pengar till ny grafik kort också :/ om det nu är så att det är pga åldern vilket låter mystiskt när det funkade felfritt fram till uppgraderingen av drivrutinerna, det är som det är, tack för hjälpen ialf

För att verkligen utesluta allt i Windows så behöver man göra en ren installation och då kan du först lika gärna testa att uppdatera till 10. Vissa behövde göra en ren installation efteråt för att bli av med fel som dök upp eller som blev kvar från gamla Windows.

Behöver man installera om 10 (tex disken gick sönder) kan man skipa steget där den frågar efter nyckeln. 10 aktiveras igen efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Man bruka använda den andra blå knappen som laddar ned verktyget MediaCreationTool som laddar i sin tur ned 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm.

Permalänk
Medlem

Testa uppdatera bios alt som de andra skriver uppdatera operativsystemet. Lycka till

Permalänk
Medlem

Så, jag laddade ner ProduKey men malwarebytes raderade så stängde av malwarebytes och jag lyssnade på musik samtidigt å det laggade å frös men det slutade när jag stängde av malwarebytes, så kanske är det inga problem med grafik kortet, alltid haft malwarebytes körandes i bakgrunden å inga problem tidigare. se om det återkommer å testa runt med malwarebytes å se om det påverkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av samma3l:

Så, jag laddade ner ProduKey men malwarebytes raderade så stängde av malwarebytes och jag lyssnade på musik samtidigt å det laggade å frös men det slutade när jag stängde av malwarebytes, så kanske är det inga problem med grafik kortet, alltid haft malwarebytes körandes i bakgrunden å inga problem tidigare. se om det återkommer å testa runt med malwarebytes å se om det påverkar

Va? Snälla, installerade om Windows bara.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samma3l:

Så, för några dagar sen så updaterade mitt geforce och av någon anledning så började datorn frysa nån millisekund, hörde mest på ljudet när jag spelade, lyssnade på musik eller kolla på film, använde DDU och gjorde en fräsch installation. Nu efter 30min-1h användning så börjar den sakta men säkert bli värre å värre till en början hör man lite knaster i ljuden innan det 10 minuter senare fryser till med ojämna mellanrum, har även provat installera den gamla versionen men det hjälper inte. Har genomsökt datorn med malware och tagit bort det den hittat, enligt HWinfo så ligger tempen under 40 grader så nu vet jag inte vad jag ska ta mig till.

win 8.1
Processor: intel core i7-4790K
moderkort: MSI MS 7821
nvidia geforce GTX 970

Det är inte alltid som de senaste grafikkortsdrivrutinerna för Nvidia (iallfall) är de bästa, särskillt om man har äldre hårdvara och OS.
Jag har flera gånger råkat ut för att något äldre drivrutiner fungerar bättre. Jag kör själv på gamla drivrtuiner, för att de för mig fungerar bättre. Har rullat tillbaka till de gamla drivrutinerna några gånger efter att uppdaterade drivrutiner inte fungerat tillfredställande.

Din Windows-nyckel ska vara kopplat till ditt moderkort, så om du uppdaterar till Windows 10 så ska det aktivera automatiskt, förutsatt att du laddar hem rätt version i förhållande till den version du har (Win10Home, om det är Win8.1Home du har), och skulle du ångra dig, så ska det bara vara att kasta in Win8.1 igen. Finns också att ladda hem från microsoft.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Din Windows-nyckel ska vara kopplat till ditt moderkort, så om du uppdaterar till Windows 10 så ska det aktivera automatiskt, förutsatt att du laddar hem rätt version i förhållande till den version du har (Win10Home, om det är Win8.1Home du har), och skulle du ångra dig, så ska det bara vara att kasta in Win8.1 igen. Finns också att ladda hem från microsoft.com

Jo, men hur funkar det om jag vill gör en ren installation, brukar ju fråga efter nyckel då och läst att dessa programm som letar upp nycklar på datorn kanske inte funkar till 100%, vill ju inte sitta där utan nyckel eller windows installerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av samma3l:

Jo, men hur funkar det om jag vill gör en ren installation, brukar ju fråga efter nyckel då och läst att dessa programm som letar upp nycklar på datorn kanske inte funkar till 100%, vill ju inte sitta där utan nyckel eller windows installerat

Lagade en defekt bärbar dator för några år sedan utan hårddisk. Windows 8.1 klistermärke men ingen seriekod.
Laddade ner Windows 8.1 från https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows8ISO och installerade.
Blev lite förvånad när jag såg att den aktiverade automatiskt. Hade räknat med att gå över till linux på den pga brist av Windows-licens. Kör linux på den iallfall, men kan boota up Win8.1 om jag önskar.
Nyckeln är kopplad till bios-chipset.

Undrar om jag inte aktiverade Window 10 på den först, men stod inte ut med det, så 8.1 åkte in.

Sedan är det inte säkert att du kan läsa ut den faktiskta nyckeln med dessa program.
I endel fall byts den riktiga nyckeln ut mot en allmän nyckel efter att Windows blivit aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samma3l:

Jo, men hur funkar det om jag vill gör en ren installation, brukar ju fråga efter nyckel då

Det svarade jag på tidigare. Bara att skipa steget där 10 frågar om nyckeln.

Dessutom finns det ingen tidsgräns för hur länge man kan köra 10 utan nyckel.

Vissa saker under anpassa meny är blockerad utan nyckel men alla andra sätt att byta tex bild funkar. Hur mycket man kan välja varierar mellan olika sätt. Tex öppna bilden med det förvalda bildprogrammet eller webbläsare Firefox och höger klicka på bilden ger flera va.

Länkarna visar bla var den ursprungliga bilden finns om du vill ha tillbaka den mm.
https://winaero.com/blog/change-windows-10-desktop-wallpaper-...
https://www.howtogeek.com/244678/you-dont-need-a-product-key-...

Skrivet av samma3l:

och läst att dessa programm som letar upp nycklar på datorn kanske inte funkar till 100%, vill ju inte sitta där utan nyckel eller windows installerat

Exakt vad menade dom med inte 100%?

Tex på vissa märkesdatorer fick Windows 8x nyckeln från datorn eller nått och att vissa versioner av såna program inte fick fram den nyckeln. Sånt borde du märka.

Du kan alltid koppla ur alla gamla diskar och köpa en ny disk eller låna disk som du testar installera om.