Nytt tangentbord med vissa kriterier, vad ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Nytt tangentbord med vissa kriterier, vad ska jag välja?

Är på jakt efter ett nytt lite mindre tangentbord än vad jag har idag (fullstort).
Jag vill ha mekaniska brytare, bakgrundsbelyst (vitt räcker), TKL (inte mindre, då jag behöver både piltangenter och F-knappar)
Kanske skulle klara mig på ett utan F-knappar, men vissa av dom används ändå rätt mycket..
Typ F4, F5, F8 iallafall.
Tangentbordet får gärna vara ganska kortslagigt, alltså att man inte behöver trycka så djupt för att trycka ner tangenten.
Vill inte att tangentbordet har mjukvara för att styra bakgrundsbelysning, utan vill att det ska kunna styras från tangentbordet
direkt, typ så som Ducky har.

Kortfattat:
* Mekaniska brytare (gärna så tysta som möjligt, Cherry MX Red Silent?)
* Bakgrundsbelyst (vitt räcker, men gör inget om det är RGB)
* TKL (möjligen, möjligen 65%)
* Ingen mjukvara, ska kunna styras direkt från tangentbordet.
* Undviker gärna vita tangenter då dom tenderar att se smutsiga ut efter en tid.

Jag har gått igenom Inets hela sortiment av Duckys tangentbord, men tycker inte riktigt
jag hittar den variant jag vill ha. Det finns ett ducky som skulle passa perfekt
(https://www.inet.se/produkt/6100903/ducky-one-2-tuxedo-tkl-mx...) men färgerna
är inte alls tilltalande, tyvärr. Är inte sugen på att köpa nya caps heller till ett helt nytt tangentbord.. :/

Alternativ?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

@SanTeoX:
Hittar du inget här https://www.maxgaming.se/datortillbehor/tangentbord-tillbehor så får du titta utomlands eller bygga eget.

Detta tex. https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/va88m-charcoal-pb...

Permalänk
Medlem

Det där såg ju riktigt trevligt ut. Får titta närmare på det.
Logitech G915 TKL verkar ju trevligt med, men lite i dyraste laget. Vore ju dock trevligt med trådlöst.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Varmilo va88m

Permalänk
Medlem

Tycker också du ska satsa på Varmilo. De har oslagbar skrivkänsla och kvalité enligt mig.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Låter som det får bli ett varmilo.
Va88m Charcoal var ju grymt trevligt. Inet har ju också va88m men inte charcoal utan en variant som inte alls tilltalade mig rent estetiskt.
Vad finns det för inställningar för bakgrundsbelysningen på va88m?
Jag behöver iofs inte mycket inställningar, men någon inställning vore ju trevligt.
Vad är det för skillnad på MX Red Silent och MX Brown-brytare?
Varianten med bruna brytare är några hundringar billigare och jag har fått för mig att bruna brytare är trevliga att skriva mycket med samtidigt som dom inte är så högljudda, ungefär samma som mx red silent verkar vara.(Jag spelar absolut ingenting)

Edit: Inet hade visst charcoal.. Dock ej i lager. Får bli ett med silent red-brytare tror jag.

Edit2: Hur stor skillnad i premiumkänsla är det mellan Varmilo och Ducky? Jag tilltalas faktiskt mer av Ducky då bakgrundsbelysningen lyser genom tangenten och inte mellan, bland annat. Såg knapparna på Varmilos TKL-variant är upphöjda så att man ser belysningen under. Deras fullstora variant har det inte så, vilket hade varit bättre om även TKL-varianten hade så.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Edit2: Hur stor skillnad i premiumkänsla är det mellan Varmilo och Ducky? Jag tilltalas faktiskt mer av Ducky då bakgrundsbelysningen lyser genom tangenten och inte mellan, bland annat. Såg knapparna på Varmilos TKL-variant är upphöjda så att man ser belysningen under. Deras fullstora variant har det inte så, vilket hade varit bättre om även TKL-varianten hade så.

Har faktiskt inte lagt märke till att varmilio's TKL är low-profile förut.
Föredrar själv high-profile så förstår dig på den punkten.
Ducky anses väl vara snäppet under Varmilio rent kvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har faktiskt inte lagt märke till att varmilio's TKL är low-profile förut.
Föredrar själv high-profile så förstår dig på den punkten.
Ducky anses väl vara snäppet under Varmilio rent kvalitetsmässigt.

Hade inte sett det eller läst det innan jag noterade det. Deras fullstora i samma serie är inte low profile, hade som sagt gärna sett tkl-varianten vara likadan som den fullstora på den punkten. Det får nog bli ett Ducky One 2 TKL
RGB med bruna switchar tror jag pga detta. Det verkar trevligt, även om det kanske är något mindre premium än Varmilo..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |