Permalänk
Medlem

Uppgradering budgetdator

Hallå allesammans!

Jag har precis köpt en begagnad dator med följande spec:
Cooler Master Elite 342
WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
AMD Ryzen 3 1200 3.4 GHz 10MB
ASUS PRIME B450-K
ASUS Geforce GTX 1050 2GB STRIX GAMING OC
be quiet! System Power 9 400W
HyperX 4GB (1x4GB) DDR4 2666MHz Fury Black

Min tanke var att uppgradera denna och den ska användas till kontorsarbete och lite lättare spel.

Jag söker förslag på vad jag bör uppgradera och jag själv är inne på SSD samt 8-16 GB RAM men vet inte om jag kanske bör hålla utkik efter exempelvis en snabbare processor?

Som sagt, vad tycker ni är lämpligt att uppgradera och vilka budgetprylar tycker ni är värda att satsa på?

Kan absolut tänka mig att köpa begagnat men behöver tips

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Korttidsplanering:

Om du tänkte sälja komponenterna som du byter ut så kan du sälja minnet och köpa antingen en RAM-sticka på 8GB >=3000MHz att börja med, eller köra direkt på 2x8GB så det är klart.

Om du inte redan har en SSD så är det rekommenderat att skaffa en (SATA) då det snabbar upp systemet generellt sett. Beroende på hur mycket utrymme du behöver till spelen och annat, så kanske 240-500GB räcker.

Resten av komponenterna bör fungera till mindre krävande spel, så länge du inte har för höga krav.

Långtidsplanering:

Moderkortet stödjer även Ryzen 2000 -och 3000-serien (BIOS-uppdatering kan behövas), så någon gång i framtiden så kan du köpa t.ex en Ryzen 5 3600 eller liknande.

Grafikkortet kan du byta ut när du känner att du vill ha mer spelprestanda. Med ett nätagg på 400W så blir du lite begränsad, men generellt bör du kunna stoppa i kort från medelsegmentet, t.ex RTX 2060, RX 5700, GTX 1080 eller under.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn är redan nästan lämplig för kontorsarbete och lättare spel. Det som sätter käpparna i hjulet är att du bara har 4 GB RAM och endast en hårddisk.

Se till att datorn har minst 8 GB RAM och en SSD så är den helt okej för kontorsarbete, och även lätta spel om du inte kör några andra program i bakgrunden. Eller dra upp den till 16 GB för att lyxa till det lite.

Vill du uppgradera den framåt så kan ditt moderkort stödja processorer ur Ryzen 3000-familjen, t.ex. en Ryzen 3 3300X eller en Ryzen 5 3600. Det finns även grafikkort runt 2000 kr som kommer ge dig ett rejält lyft från ett 1050 och stanna inom din strömbudget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Korttidsplanering:

Långtidsplanering:

Skrivet av pv2b:

Datorn är redan nästan lämplig för kontorsarbete och lättare spel. Det som sätter käpparna i hjulet är att du bara har 4 GB RAM och endast en h..........

Stort tack för era svar, uppskattas verkligen!

Jag tänkte ev. beställa dessa komponenter, vad tror ni om dem?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdm2/k...
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...

Alternativt dessa minnen kanske:
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Jag vet inte vad skillnaden blir att köra minnen på 3200MHz vs minnen på 2666MHz?

Så kan jag hålla utkik efter exempelvis en Ryzen 5 3600 framöver och ev. ett annant grafikkort vid behov?

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, minne på 2666 MHz känns inte värt att köpa om det går att köpa snabbare minnen till typ samma pris. Det där kittet du hittade i fyndhörnan är klart mer prisvärt. Kör på det! Första generations Ryzen har ibland svårt att köra kit i 3200 MHz så du kan behöva ställa ner det i värsta fall. Men det är ändå klart bättre än 2666.

Jag hade inte köpt en SSD så liten som 256 GB med tanken att ha spel på den. Den funkar okej som ren system- och dokumentdisk, men du får tänka på att många moderna spel tar 50-100 GB per spel. En 256 GB SSD blir därför väldigt snabbt full. En SSD på 500 GB har dessutom mer lagring per krona, så en 250 GB känns lite dymsnålt.

Den där disken du väljer är förresten en M.2 SATA-disk. Den är alltså varken snabbare eller långsammare än en 2,5" SATA-disk. Däremot tar den upp din enda M.2-plats i moderkortet och stänger dörren för NVMe i framtiden... ska du ha SATA så är 2,5" smartare tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nja, minne på 2666 MHz känns inte värt att köpa om det går att köpa snabbare minnen till typ samma pris. Det där kittet du hittade i fyndhörnan är klart mer prisvärt. Kör på det! Första generations Ryzen har ibland svårt att köra kit i 3200 MHz så du kan behöva ställa ner det i värsta fall. Men det är ändå klart bättre än 2666.

Jag hade inte köpt en SSD så liten som 256 GB med tanken att ha spel på den. Den funkar okej som ren system- och dokumentdisk, men du får tänka på att många moderna spel tar 50-100 GB per spel. En 256 GB SSD blir därför väldigt snabbt full. En SSD på 500 GB har dessutom mer lagring per krona, så en 250 GB känns lite dymsnålt.

Den där disken du väljer är förresten en M.2 SATA-disk. Den är alltså varken snabbare eller långsammare än en 2,5" SATA-disk. Däremot tar den upp din enda M.2-plats i moderkortet och stänger dörren för NVMe i framtiden... ska du ha SATA så är 2,5" smartare tror jag.

Tack igen, då byter jag till de andra!

Jag förstår absolut ditt resonemang kring disken och även om jag inte kommer fylla den ändå kör jag kanske på en större.

Jag tänkte att den har stöd för högre hastigheter och NVMe vet jag inte ens vad det innebär? Googlade lite men förstod inte riktigt innebörden just i mitt fall.

Permalänk
Hedersmedlem

M.2 är en "formfaktor", d.v.s. en storlek. En slags kontakt och en plats att montera den helt enkelt. Grejen är att en M.2-disk kan antingen kommunicera med SATA, precis som "äldre" SSD:er eller via PCIe (ett mycket snabbare gränssnitt, även kallat NVMe).

Att köpa en M.2 SATA-disk kan teoretiskt vara vettigt om man har en kompakt dator där det inte finns plats med en 2.5" SSD, men man inte vill betala extra för NVMe-prestanda.

Grejen är att M.2 SATA brukar vara dyrare än 2,5" SATA, och det finns ingen fördel med dessa framför 2,5" SATA, snarare en nackdel att man tar upp den enda platsen för M.2 om man vill använda det i framtiden.

Den extra prestandan i en NVMe behöver du inte heller bry dig om, inte ens på en high end-maskin spelar den extra prestandan någon särskilt stor roll för spel och generell kontorsanvändning.

Hittar du å andra sidan en M.2 SATA-disk som är billigare än motsvarande 2,5" SATA-disk, eller om du inte har några extra SATA-kablar och vill spara några tior på att inte köpa en kabel, så kanske en M.2 SATA kan vara vettigt i alla fall.

Permalänk
Medlem

@Conne3:
1. Det moderkortet har bara 2 RAM platser så skaffa antingen en likadan sticka som du har 399:- på Webhallen, eller köp nya 2x16GB 3200MHz CL16 för 1549:- på NetonNet.
(Det är inte meningsfullt att köra på 2x8GB på det moderkortet om du ska ha det några år om du inte finner nöje i att köpa och sälja.)
2. Skaffa en SSD; Kingston A400 480GB 749:- eller Samsung QVO 860 1TB 1290:- är bra val.
3. Ett 1650Super för 2000:- skulle göra susen för spel och det är strömsnålt så din PSU kan klara det.
4. 3000-seriens CPU kan du skaffa senare 3600 är ett bra steg men om du inte har bråttom så finns det chans att du kan få stöd för 4000-serien.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Conne3: Disken du länkade är visst det NVME, så det är alltså av den snabba typen. Jag tycker dock inte det är värt det. M2 brukar man köpa för att slippa sladdar, men du har ju redan sladdar dragna till din 1TB så meh. Köp en 250GB SATA 2.5" SSD som lagring för Windows och lägg stora saker på hårddisken.

Jag tycker 16GB ram är en bra uppgradering. 8GB är absolut minimum, men det är bra att ha lite svängrum och prispåslaget upp från 8GB är inte mycket. Lägg 50kr extra mot det du själv länkade tidigare så får du lite snabbare minnen. Knappt märkbart egentligen, men lite placebo kanske det ger?

Processor: Sysslor du bara med kontorsarbete kommer du förmodligen inte ens märka av en uppgradering. Jag hade börjat med det två andra uppgraderingarna först och testat om du känner dig nöjd.
Ska du spela lite grann kan det dock vara en bra idé. 3300X är rätt nice, den har högre klockfrekvens och dubbla antalet trådar gentemot du har nu. Ryzen 3600 har ännu fler trådar om du anser dig ha pengarna till det.

Och så kommer vi till grafikkortet. Vad är lättare spel? GTX 1050 räcker en bit, men inte särskilt långt om du ska spelar moderna stortitlar. Då tycker jag du ska spana in ett GTX 1660 Super.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13756537

Permalänk
Medlem

@Conne3: bra köp med b450 modekort. Kan uppgradera fritt i den där(tänkt dock på att det bara är 400 w psu)

lite nyfiken på vad du fick ge för den :)? va det via blocket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

M.2 är en "formfaktor", d.v.s. en storlek. En slags kontakt och en plats att montera den helt enkelt. Grejen är att en M.2-disk kan antingen kommunicera med SATA, pre....

Skrivet av Fenrisulvfan:

@Conne3:
1. Det moderkortet har bara 2 RAM platser så skaffa antingen en likadan sticka som du har 399:- på Webhallen, eller köp nya 2x16GB 3200MHz CL1....

Jag hade redan gjort en beställning på M.2-disken och den gick ej att ändra men den kostade bara 490 kr som fyndvara. Jag kommer bara ha 1 eller 2 spel installerade så jag bör klara mig med den.

Ni har båda två absolut en poäng så jag får grubbla lite, kanske lämnar tillbaka den och kör på en större...

Ang. RAM-minnena så förstår jag hur du tänker men det får räcka med 16 GB. Jag köpte datorn för 1500 kr och tanken var att hålla en väldigt låg budget. Med den nya disken och 16 GB RAM ligger jag nu på totalt 2750 kr vilket jag är väldigt nöjd med.

Jag kör på 16 GB RAM förutsatt att jag inte hittar nått lämpligt begagnat i helgen och jag funderar en sista vända på 500 GB SSD.
Framöver håller jag lite utkik efter ett ev. fynd på ny processor eller grafikkort.

Verkligen ett stort tack till alla som svarar!

Permalänk
Medlem

@mrE1
Datorn köptes på Blocket med alla kvitton osv, datorn är drygt ett år gammal.
@tBiorrith
Jag var lite ivrig och beställde Kingston M.2 disken och jag kör på den förutsatt att jag inte trillar över något annat fynd under helgen.

På inrådan av @pv2b körde jag på Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 16 GB för 799 kr istället men det var en bra deal du hittade också.

Bra tips där också, ska hålla lite koll på prylarna du föreslog!

Permalänk
Medlem

@Conne3: Det du har köpt blir hur bra som helst, behåll det du!
Du tänker helt rätt, börja med dessa två och se hur det känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Conne3: Det du har köpt blir hur bra som helst, behåll det du!
Du tänker helt rätt, börja med dessa två och se hur det känns.

Tack!

Ni är grymma allesammans, tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan @tBiorrith @pv2b & @Decster

Det blev dessa minnen istället: https://www.inet.se/produkt/5310160/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Hittade ett par beggade för 1200 kr så jag lämnar tillbaka de andra.

Fick lite mersmak så nu letar jag efter processor...

Vad säger ni, hålla utkik efter en Ryzen 3300X, Ryzen 3600 eller har ni något annat förslag?

Eller kanske invänta nästa generation som @mrE1 var inne på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Fick lite mersmak så nu letar jag efter processor...

Vad säger ni, hålla utkik efter en Ryzen 3300X, Ryzen 3600 eller har ni något annat förslag?

Eller kanske invänta nästa generation?

För det första, har du provat några av de lättdrivna spelen för att kolla vad du får för prestanda? Vilka spel pratar vi om, upplösning och Hz / fps-nivå som du vore nöjd med?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

@Fenrisulvfan @tBiorrith @pv2b & @Decster

Det blev dessa minnen istället: https://www.inet.se/produkt/5310160/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Hittade ett par beggade för 1200 kr så jag lämnar tillbaka de andra.

Fick lite mersmak så nu letar jag efter processor...

Vad säger ni, hålla utkik efter en Ryzen 3300X, Ryzen 3600 eller har ni något annat förslag?

Eller kanske invänta nästa generation som @mrE1 var inne på?

Om du inte har bråttom så kommer nästa (4000-serien) i höst. Tror det är värt att vänta för din del om du vill få så mycket du kan för pengarna. Det värsta som kan hända är ju att du sparar lite på 3000-serien för att den går ner i pris efter lanseringen.

Behöver/vill du byta nu är 3300x eller 3600 de solklara valen. 3600 är lite dyrare men kan också lite mer, 3300x är framförallt för gaming just nu, men kommer nog inte hålla lika länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

För det första, har du provat några av de lättdrivna spelen för att kolla vad du får för prestanda? Vilka spel pratar vi om, upplösning och Hz / fps-nivå som du vore nöjd med?

Skrivet av medbor:

Om du inte har bråttom så kommer nästa (4000-serien) i höst. Tror det är värt att vänta för din del om du vill få så mycket du kan för pengarna. Det värsta som kan hända är ju att du sparar lite på 3000-serien för att den går ner i pris efter lanseringen.

Behöver/vill du byta nu är 3300x eller 3600 de solklara valen. 3600 är lite dyrare men kan också lite mer, 3300x är framförallt för gaming just nu, men kommer nog inte hålla lika länge

@Decster jag får hem allt i början så ska testa då, jag misstänker att allt kommer flyta på utan några som helst problem för min del och spelen är exempelvis Dota 2, Fortnite, Battlefield V.

@medbor känns precis som du säger helt klart mest vettigt att vänta till hösten och hålla utkik då. Jag ska sätta ihop allt i början av veckan så får vi se då men lär förhoppningsvis inte märka några problem.

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

jag får hem allt i början så ska testa då, jag misstänker att allt kommer flyta på utan några som helst problem för min del och spelen är exempelvis Dota 2, Fortnite, Battlefield V.

BFV lär bli svårt, men möjligtvis kan det fungera i <=1080p Low/Medium runt 60 fps. Gissningsvis så lär du få vissa micro-stutters ibland på grund av 4 kärnor/trådar och/eller 2GB VRAM.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14