Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem

Nyfiken, hur har det löst sig för folk? Någon som orkat driva det vidare och som fått varan till utlovat pris?

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Skrivet av Discharged:

Nyfiken, hur har det löst sig för folk? Någon som orkat driva det vidare och som fått varan till utlovat pris?

På sätt o vis. Fick telefon för 2171kr om jag tog deras AB 8gb för 119kr i 24mån.
Så 199kr/mån för Telenor 8GB + P30 pro på 24mån.
Jag är inte bunden i 24mån men avslutar jag AB inom 24mån försvinner rabatten....

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Fick slutfakturan från Telenor - 3500 kronor. Totalt alltså 3751:- för telefonen, vilket ändå bör anses som ett riktigt klipp. Helnöjd!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XFTality:

Fick slutfakturan från Telenor - 3500 kronor. Totalt alltså 3751:- för telefonen, vilket ändå bör anses som ett riktigt klipp. Helnöjd!

Jag hittar den billigast för typ 7-8000, så det får det helt klart vara.
Själv tog jag en via comviq, skulle ändå byta abonnemang och betalar 200 kr/månad = 4800 kr i telefonkostnad vilket jag var väldigt nöjd med i September (tror jag det var).

Permalänk

Kom till ett stopp med deras kundservice, gjorde en ARN anmälan. Fick svar för ett par dagar sen och deras uttalande stämmer inte vad som sagts hos kundservice eller Telenor.

Kundservice hävdar bugg i systemet, rabatten skulle varit på abonnemanget. Från Telenor stämmer det också.

I ARN svaret hävdar Elgiganten att det inte var en bugg eller fel prissättning men att MTK bara gäller om man följer avtalet. Bryter jag abonnemanget ändras priset.

För mig är detta ett tecken på att de inte har rent mjöl i påsen då de ändrar sin historia. Jag kommer svara i min anmälan ikväll och sen får vi se vart det bär av.

Tillsvidare har jag sagt upp abonnemanget och fått telefonen för 3600. Telenor har generellt sett var hjälpsamma då detta verkar ha blivit ett stort problem för de med.
Jag hade inte orkat bry mig om detta ifall Elgiganten varit lite med tillmötesgående och haft en bra kundservice. Men med copy pastade svar och noll sympati så blir jag så förbannad.
Totalt orimligt att skicka en telefon till någon och inte berätta att priset är ändrat. Flera dagar senare får man själv ta kontakt med dem istället för att de tar kontakt med en.

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som inte fått någon slutfaktura än? Telenor sa början på juni men har inte sett någon hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lollertits:

För mig är detta ett tecken på att de inte har rent mjöl i påsen då de ändrar sin historia.

Nu består ett företag av Elgigantens storlek inte av en enskild individ, utan av åtskilliga mot- och medarbetare där ärenden och policys inte alltid samordnas eller tolkas på samma sätt. Det är därmed fullt möjligt att få olika svar av olika personer helt utan att det skulle ligga en ond sammansvärjning bakom.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Nu består ett företag av Elgigantens storlek inte av en enskild individ, utan av åtskilliga mot- och medarbetare där ärenden och policys inte alltid samordnas eller tolkas på samma sätt. Det är därmed fullt möjligt att få olika svar av olika personer helt utan att det skulle ligga en ond sammansvärjning bakom.

Med tanke på hur många jag pratat med från deras support och de jag pratat med Telenor om så håller de sig inte till samma berättelse. Det är inte policy utan prissättning, ska inte kunna vara en tolkningsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Är det någon annan som inte fått någon slutfaktura än? Telenor sa början på juni men har inte sett någon hittills.

Ja, jag och min fru fick våra 2 veckor efter uppsägning. Vi sa upp abonnemangen dagen efter vi fick telefonerna.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar era svar som att det inte är någon som lyckats att få telefonen för MTK, alltså 2171 kronor. Ni som tagit det vidare till ARN, har ni även bestridit fakturan och endast betalt det ni anser att ni ska betala? Eller hur har ni burit er åt? Söker lite tips för hur jag själv ska agera.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lollertits:

...
I ARN svaret hävdar Elgiganten att det inte var en bugg eller fel prissättning men att MTK bara gäller om man följer avtalet. Bryter jag abonnemanget ändras priset.
...

Här har du dem ju i ett punggrepp, MTK är ju just det; Minsta TotalKostnad. Att hävda att man måste betala för ett abonnemang för att MTK ska gälla gör ju att MTK inte är MTK utan falsk marknadsföring!

Be dem förklara hur man ska få produkten för den MTK de meddelat och be dem att du vill ha den så, blir då totalkostnaden över 2171:- be dem förklara.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Jag tolkar era svar som att det inte är någon som lyckats att få telefonen för MTK, alltså 2171 kronor. Ni som tagit det vidare till ARN, har ni även bestridit fakturan och endast betalt det ni anser att ni ska betala? Eller hur har ni burit er åt? Söker lite tips för hur jag själv ska agera.

Kanske är det så att det finns de som fått igenom MTK men inte skriver om det här.
Vad har du gjort för försök att få igenom MTK?

Permalänk
Skrivet av Lollertits:

Kom till ett stopp med deras kundservice, gjorde en ARN anmälan. Fick svar för ett par dagar sen och deras uttalande stämmer inte vad som sagts hos kundservice eller Telenor.

Kundservice hävdar bugg i systemet, rabatten skulle varit på abonnemanget. Från Telenor stämmer det också.

I ARN svaret hävdar Elgiganten att det inte var en bugg eller fel prissättning men att MTK bara gäller om man följer avtalet. Bryter jag abonnemanget ändras priset.

För mig är detta ett tecken på att de inte har rent mjöl i påsen då de ändrar sin historia. Jag kommer svara i min anmälan ikväll och sen får vi se vart det bär av.

Tillsvidare har jag sagt upp abonnemanget och fått telefonen för 3600. Telenor har generellt sett var hjälpsamma då detta verkar ha blivit ett stort problem för de med.
Jag hade inte orkat bry mig om detta ifall Elgiganten varit lite med tillmötesgående och haft en bra kundservice. Men med copy pastade svar och noll sympati så blir jag så förbannad.
Totalt orimligt att skicka en telefon till någon och inte berätta att priset är ändrat. Flera dagar senare får man själv ta kontakt med dem istället för att de tar kontakt med en.

Men som jag svarade tidigare i tråden.
Med den summan du kommer betala i månaden under ”avtalstiden” så kommer du ju komma upp i MTK månad 6. Menar Elgiganten att du inte ska betala mer sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyJoe:

Kanske är det så att det finns de som fått igenom MTK men inte skriver om det här.
Vad har du gjort för försök att få igenom MTK?

Just nu väntar jag på min slutfaktura som de meddelade skulle vara på runt 3900:- (150*24 + 269). Jag meddelade då att jag kommer bestrida den fakturan och endast betala 1920 + 269 då jag ändå använt abonnemanget och ska därmed hamna på en totalkostnad på 2500:-. Återstår att se vad fakturan som dimper ner är på.

Känns som att Telenor är hyffsat trötta på Elgiganten efter denna soppan, den jag pratade med på Telenors kundtjänst verkade inte så imponerad av Elgiganten.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Skrivet av Discharged:

Be dem förklara hur man ska få produkten för den MTK de meddelat och be dem att du vill ha den så, blir då totalkostnaden över 2171:- be dem förklara.

Ska definitivt fråga hur de tänker med MTK. Med deras lösning finns det inget sätt att lösa det. Fullföljer jag abonnemanget blir kostnaden för telefonen rätt, men då måste jag betala abonnemanget som då blir en obligatorisk kostnad. Om det är en obligatorisk kostnad är det inte MTK på 2171kr.
Vad jag har förstått genom Telenor har EG sålt en jäkla massa P30 pros under påskrean och nu försöker de bara mitigera skadan på enklaste sätt. Dvs inte hjälpa en jäkel och be alla skicka tillbaka sina telefoner.

Skrivet av persson78:

Men som jag svarade tidigare i tråden.
Med den summan du kommer betala i månaden under ”avtalstiden” så kommer du ju komma upp i MTK månad 6. Menar Elgiganten att du inte ska betala mer sen?

Jadu, vem vet. Från en konsument håll är det svårt att reda ut. Speciellt eftersom det verkar skilja sig från deras andra abonnemangslösningar.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett ärende till ARN. Idag ringde Telenor och slutfakturan blir på 1920:-

Slutet gott allting gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matsca2m:

Jag gjorde ett ärende till ARN. Idag ringde Telenor och slutfakturan blir på 1920:-

Slutet gott allting gott.

Jag behöll telefonen och väntar på min slutfaktura (har inte dykt upp ännu eftersom jag inte aktiverat och använt simkortet)

Frågan är ju om man kan hänvisa till ditt ARN-ärende ? Eller om man måste göra ett eget ärende ? Eller om man får den lägre slutfakturan nu per automatik ? (knappast troligt)

Permalänk
Medlem

Lägg upp ett ärende på ARN. Tog 5 minuter

Skrivet av Pulver:

Jag behöll telefonen och väntar på min slutfaktura (har inte dykt upp ännu eftersom jag inte aktiverat och använt simkortet)

Frågan är ju om man kan hänvisa till ditt ARN-ärende ? Eller om man måste göra ett eget ärende ? Eller om man får den lägre slutfakturan nu per automatik ? (knappast troligt)

Permalänk
Medlem

Jag sa upp abonnemanget innan jag aktiverat det och skulle få slutfaktura i början på juni. Idag fick jag en faktura på 407 kr. Ringe Telenor och killen sa att allt är i ordning och att en slutfaktura på "resterande" belopp kommer längre fram. Är 100% säker på att det kommer bli fel belopp på den och att jag återigen kommer behöva kontakta dem. Jag hade telenor senaste 2012-2014 tror jag och det var problem när jag sa upp det abonnemanget också, att de skickade faktura trots att abonnemanget hade löpt ut. Mobiloperatörer är såna jävla skojare.

Permalänk
Medlem

Ni som gått till ARN, har ni tagit med både Telenor och Elgiganten eller bara Elgiganten? Telenor hävdar ju att de inte är part i affären om själva telefonen utan bara levererar abonnemanget.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Ni som gått till ARN, har ni tagit med både Telenor och Elgiganten eller bara Elgiganten? Telenor hävdar ju att de inte är part i affären om själva telefonen utan bara levererar abonnemanget.

Tog bara med Elgiganten då jag gjorde köpet hos dem.

Permalänk
Skrivet av Discharged:

Nyfiken, hur har det löst sig för folk? Någon som orkat driva det vidare och som fått varan till utlovat pris?

Jo, det blev på utsatt pris men inte enligt de regler som stod vid köpet så som jag förstod det. Jag får bara hela rabatten om jag fortsätter med Telenor, annars utgår en del av rabatten.
Däremot gick det fint att byta till mindre data = lägre kostnad. Så 80 kr/mån för mobil tror jag det var vilket blir 1920 kr och 119 kr per månad för abonnemanget har jag för mig, efter att jag ändrat till mindre data. Jag betalade kring hundralappen för mitt tidigare abonnemang. Tråkigt att bli låst 2 år till dem, men egentligen gör det inte mig så mycket.

PS, detta är utan att driva det vidare på något sätt. Jag orkar inte bry mig så mycket om den enda ändringen som blev, alltså att jag måste fortsätta med Telenor 2 år eller så blir det lite dyrare pris (men ändå väldigt billigt) om jag avbryter abonnemanget.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Jag sa upp abonnemanget innan jag aktiverat det och skulle få slutfaktura i början på juni. Idag fick jag en faktura på 407 kr. Ringe Telenor och killen sa att allt är i ordning och att en slutfaktura på "resterande" belopp kommer längre fram. Är 100% säker på att det kommer bli fel belopp på den och att jag återigen kommer behöva kontakta dem. Jag hade telenor senaste 2012-2014 tror jag och det var problem när jag sa upp det abonnemanget också, att de skickade faktura trots att abonnemanget hade löpt ut. Mobiloperatörer är såna jävla skojare.

Framför allt Telenor. Helt värdelöst. Skulle det vart ett annat företag kanske jag hade försökt mig på detta också, men så fort jag såg att det var Telenor visste jag att det skulle bli ett helv...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jo, det blev på utsatt pris men inte enligt de regler som stod vid köpet så som jag förstod det. Jag får bara hela rabatten om jag fortsätter med Telenor, annars utgår en del av rabatten.
Däremot gick det fint att byta till mindre data = lägre kostnad. Så 80 kr/mån för mobil tror jag det var vilket blir 1920 kr och 119 kr per månad för abonnemanget har jag för mig, efter att jag ändrat till mindre data. Jag betalade kring hundralappen för mitt tidigare abonnemang. Tråkigt att bli låst 2 år till dem, men egentligen gör det inte mig så mycket.

PS, detta är utan att driva det vidare på något sätt. Jag orkar inte bry mig så mycket om den enda ändringen som blev, alltså att jag måste fortsätta med Telenor 2 år eller så blir det lite dyrare pris (men ändå väldigt billigt) om jag avbryter abonnemanget.

Det kan vara värt att nämna att du INTE är låst till dom i 2 år. Du får ju avsluta ditt abbonemang när du vill.

EDIT: Även om du nämner det i ditt PS

Permalänk
Medlem

Nu har Elgiganten svarat på min anmälan till ARN, föga överraskande så bestrider de mina krav. Motiveringen är helt enkelt att MTK är korrekt beräknat och att rabatten upphör om abonnemanget sägs upp, med hänvisning till Telenors villkor.

Jag skall svara senare i veckan och kommer att trycka på att det ingenstans framgick att rabatten var villkorad samt att MTK isf i mina ögon måste inkludera abonnemangskostnaden.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nu har Elgiganten svarat på min anmälan till ARN, föga överraskande så bestrider de mina krav. Motiveringen är helt enkelt att MTK är korrekt beräknat och att rabatten upphör om abonnemanget sägs upp, med hänvisning till Telenors villkor.

Jag skall svara senare i veckan och kommer att trycka på att det ingenstans framgick att rabatten var villkorad samt att MTK isf i mina ögon måste inkludera abonnemangskostnaden.

Dina ögon?
Konsumentverkets ögon ger mer tyngd:
https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/telekomtjans...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jo, jag vet. 10 paragrafen KoVFS 2012:1 är ganska tydlig på den punkten.

Det som är intressant är att de inte hänvisar till tryckfel eller "bugg i systemet" den här gången som de gjort för andra utan tvärtom hävdar att beräkningen av MTK är korrekt så som den annonserades.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jo, jag vet. 10 paragrafen KoVFS 2012:1 är ganska tydlig på den punkten.

Det som är intressant är att de inte hänvisar till tryckfel eller "bugg i systemet" den här gången som de gjort för andra utan tvärtom hävdar att beräkningen av MTK är korrekt så som den annonserades.

Anledningen till varför de inte hänvisar till tryckfel beror på att man i så fall varit tvungen att annullera alla ordrar, inte bara de ordrar som önskar uppsägning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

"Sluta följa" från och med nu, det har varit roligt att läsa tills nu 😁

Permalänk
Medlem

Efter 13 mail med Telenor så "gav de goodwill" och gav mig priset 2269 (98kr för två pappersfakturor).
Ja det var besvärligt men det var värt det 😁

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.