Köpläge? "ASUS ROG STRIX XG248Q" på Webhallen

Permalänk
Medlem

Köpläge? "ASUS ROG STRIX XG248Q" på Webhallen

Hej

Jag skal försöka plocka ihop en bra speldator och en sak jag vill testa är dubbla monitorer, inte primärt 2 för ett spel men den ena för spel och den andra för "sidosurf" men får gärna funka för spel såklart
Webhallen har en deal för medlemmar länk
den går då på 4190 kr, hur bra är det? på prisjakten är priset 5290 kr på Webhallen och Komplett
Om jag skall bygga en ny speldator med nytt skrivbord och stol samt en setup så man får båda skärmarna (vad det nu blir för skärmar) snyggt bredvid varandra.

Det skall vara en bra speldator för kanske 15-20 000 kr exkl monitorer

Permalänk
Medlem

@Salvion: Nja. Jag kan tänka mig att dessa skärmar har vart hyfsat populära år 2018, men teknik utvecklas så otroligt snabbt så jag tror inte att en TN panel för 4tusen, desutom 1080p, är värt. Om du dock vill ha topp prestanda för professionellt spelande till ett lågt pris så funkar TN paneler men bättre priser går att hitta.

Inet ska ha en sommarkampanj på skärmar om 3 dagar. Jag ska själv kolla om jag hittar någon IPS skärm till ett bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Hej

Jag skal försöka plocka ihop en bra speldator och en sak jag vill testa är dubbla monitorer, inte primärt 2 för ett spel men den ena för spel och den andra för "sidosurf" men får gärna funka för spel såklart
Webhallen har en deal för medlemmar länk
den går då på 4190 kr, hur bra är det? på prisjakten är priset 5290 kr på Webhallen och Komplett
Om jag skall bygga en ny speldator med nytt skrivbord och stol samt en setup så man får båda skärmarna (vad det nu blir för skärmar) snyggt bredvid varandra.

Det skall vara en bra speldator för kanske 15-20 000 kr exkl monitorer

Kommer inte uttala mig om skärmen är bra eller då jag inte kan mycket om det men vill ge dig ett tips på en bra speldator mellan 15-20 tusen:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 3700X (3 575 kr hos Komplett)
Grafikkort: KFA2 GeForce RTX 2080 Super EX 8GB (8 490 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400A RGB Black (990 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS Prime X570-P (1 999 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (999 kr hos Webhallen)
SSD: Gigabyte M.2 PCIe 3.0 x4 NVMe (1 599 kr hos Inet)
PSU: Seasonic Focus GX 650 650W (1 049 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro (948 kr hos CDON)
Fläkt: be quiet! Pure Wings 2 140mm High-Speed PWM (149 kr hos Inet)
Summa: 19 798 kr

- Bra spel processor till ett vettig pris kommer också vara framtidssäker med am4 socket med att du kommer kunna uppgradera processorn till 4 gen senare. Den har 8 känor och 16 trådar så den kommer klara sig ett bra tag
- Ett vettig x570 moderkort med bra vrm och kommer kunna supporta 4000 ryzen series
- 16 gb ram 3600mhz till ett bra pris
- Vettig processor kylare som kommer vara tyst och kyla processorn bra
- bra 1td ssd till bra pris
- en bra psu med 10 års garanti, 80+ guld och semi passiv fläkt
- Bra chassi med bra luftflöde

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Gnome:

@Salvion: Nja. Jag kan tänka mig att dessa skärmar har vart hyfsat populära år 2018, men teknik utvecklas så otroligt snabbt så jag tror inte att en TN panel för 4tusen, desutom 1080p, är värt. Om du dock vill ha topp prestanda för professionellt spelande till ett lågt pris så funkar TN paneler men bättre priser går att hitta.

Inet ska ha en sommarkampanj på skärmar om 3 dagar. Jag ska själv kolla om jag hittar någon IPS skärm till ett bra pris

Det var ungefär vad jag gissade mig till, att skärmen var från 2018 och därför sänks, och gällande professionellt spelande så nej det är inte jag (även om jag en gång ville tro det haha)
Jag är bara en som spelar hyfsat mycket men på amatörnivå med lite dåligt omdöme med pengar

Tack för din input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

Kommer inte uttala mig om skärmen är bra eller då jag inte kan mycket om det men vill ge dig ett tips på en bra speldator mellan 15-20 tusen:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 3700X (3 575 kr hos Komplett)
Grafikkort: KFA2 GeForce RTX 2080 Super EX 8GB (8 490 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400A RGB Black (990 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS Prime X570-P (1 999 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (999 kr hos Webhallen)
SSD: Gigabyte M.2 PCIe 3.0 x4 NVMe (1 599 kr hos Inet)
PSU: Seasonic Focus GX 650 650W (1 049 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro (948 kr hos CDON)
Fläkt: be quiet! Pure Wings 2 140mm High-Speed PWM (149 kr hos Inet)
Summa: 19 798 kr

- Bra spel processor till ett vettig pris kommer också vara framtidssäker med am4 socket med att du kommer kunna uppgradera processorn till 4 gen senare. Den har 8 känor och 16 trådar så den kommer klara sig ett bra tag
- Ett vettig x570 moderkort med bra vrm och kommer kunna supporta 4000 ryzen series
- 16 gb ram 3600mhz till ett bra pris
- Vettig processor kylare som kommer vara tyst och kyla processorn bra
- bra 1td ssd till bra pris
- en bra psu med 10 års garanti, 80+ guld och semi passiv fläkt
- Bra chassi med bra luftflöde

Det var snällt att komma med en så utförligt tips, verkligen!
Dock ähar jag inte beslutat exakt när inköpet skall ske, kan bli så att det blir Bord och Stol först men jag behåller ditt tips, tack!