Samsung Odyssey är välvda 1440p-spelskärmar med 240 Hz och QLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Om du jämför det med CRG9 då med 1800x i böjning? Var tror du är att föredra för att minska distortion? Reklamen säger ju Oddysey G9 med 1000x men gör det så stor skillnad i praktiken?

Jag är ingen direkt FPS gamer, så jag vet inte hur bra FPS-spel är anpassade för ultrabreda skärmar. Givet samma bild så tror jag inte att perspektivförändringen blir mer störande på R1000 än R1800, eller ens en helt platt ultrabred. Det ser nog typ lika dåligt ut i kanterna på alla om inte spelmakarna gjort en särskild ansträgning för att stödja ultrabreda format. För andra aktiviteter än FPS kan jag dock se fördelar med de krökta ultrabreda.

Permalänk
Medlem

@deltascu: Tror du det gör någon större skillnad på R1000 och R1800 då för spel som inte är FPS? Kanske svårt att säga utan att ha sett själv och provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

@deltascu: Tror du det gör någon större skillnad på R1000 och R1800 då för spel som inte är FPS? Kanske svårt att säga utan att ha sett själv och provat.

Tja, för 2D-spel (RTS?) är R1000 kanske mer optimalt i teorin, men som du säger är det nog ganska personligt tyckande också. R1000 kanske är för extremt krökt jämfört med vad man är van vid. Skulle vara kul att testa. Fast 32:9 är nog för låg höjd för mig, men gärna typ 24:9 med samma bredd.

Permalänk
Medlem

@deltascu: Tror du R1000 skulle vara optimalt för RTS alltså? Inte den mer platta skärmen? Varför tror du det? Känns sponant för mig att det skulle vara tvärtom.

Permalänk
Medlem

@Sienar: Det är nog personligt vad man föredrar så det är säkrast att testa först om man har möjlighet. Jag tror jag skulle föredra den krökta för att vara mer omsluten och ha mindre perspektivfel på skärmytan (för 2D-grafik). För en ultrabred skärm kommer annars kanterna långt ut, och man ser dem under vinkel som inte är normal mot synriktningen. Av samma anledning som man vinklar skärmar inåt, om man har fler.

Permalänk
Medlem

R1000 måste rimligtvis kräva att man vrider huvudet (eller kroppen) mer än R1800 för att se ytterkanterna, rätt? Det borde rimligtvis isf tala för att R1000 är lite bättre ergonomiskt (så länge man inte vrider på hela kroppen men då borde man istället få problem med tangentbord och mus).

Permalänk
Medlem

Noterar att Samsung själva skriver:

"Samsung’s G9 and G7 will be available globally beginning Q2 2020."

Vet inte om Samsung brukar ha bättre trackreckord för sina estimerade releasedatum än Asus, Acer osv där man får lägga på 2-3 år på deras utlovade releasedatum? Föreställer mig att Samsung tillverkar sina egna paneler och därmed borde ha bättre koll än de som köper in dessa.

Permalänk
Medlem

@improwise: Har sett flera videor som säger att Samsung brukar vara bättre på att hålla sina timelines.

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått något svar av Samsung ännu, hur skärmen uppnår 240 hz native upplösningen 10 bit, utan någon form av DSC? Eftersom den överstiger vad nuvarande bandbredden för 1.4 DP klarar av.
Kör dom med dubbla DP 1.4 portar? Eller måste man dra ner färgerna (Chroma subsample)?

Kanske våran egna @laxpudding vet?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Är det någon som fått något svar av Samsung ännu, hur skärmen uppnår 240 hz native upplösningen 10 bit, utan någon form av DSC? Eftersom den överstiger vad nuvarande bandbredden för 1.4 DP klarar av.
Kör dom med dubbla DP 1.4 portar? Eller måste man dra ner färgerna (Chroma subsample)?

Kanske våran egna @laxpudding vet?

Har inte hört att de inte använder DSC? Tror flera bedömare misstänker att det är det de använder. Sjukt frustrerande att Samsung inte släpper fler detaljer. Är denna eller CRG9 som blir min nästa skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Har inte hört att de inte använder DSC? Tror flera bedömare misstänker att det är det de använder. Sjukt frustrerande att Samsung inte släpper fler detaljer. Är denna eller CRG9 som blir min nästa skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej inte jag heller, men jag har heller inte lyckats hitta någon källa som bekräftar att skärmen har stöd för DSC. Man kan alltid hoppas att den har en sådan lösning eller dual DP 1.4, för att nå den höga bandbredden som krävs, annars kommer man behöva skala ner bilden en massor, vilket gör 240 hz poänglöst enligt mig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Verkar finnas en produktsida om än inte speciellt informativ

https://displaysolutions.samsung.com/monitor/odyssey

Permalänk
Medlem

Undrar om den har HDMI 2.1? Känns fel att köpa en (dyr) skärm 2020 som inte har det.
(Och detsamma för ett grafikkort för den delen )

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Stackars min lilla plånbok

Permalänk
Medlem

Nu finns den listad på Overclockers.co.uk med pris och massa specifikationer.
Ingen HDMI 2.1 som det ser ut tyvärr.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Enligt Inet har Odyssey G9 DSC, vilket är förståeligt då den gamla CRG9 är ganska precis vid gränsen av vad dp 1.4 klarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Nu finns den listad på Overclockers.co.uk med pris och massa specifikationer.
Ingen HDMI 2.1 som det ser ut tyvärr.

Finns listad i Sverige också, bland annat på Inet.

https://www.inet.se/produkt/2216596/samsung-49-odyssey-c49g95...