Vad använder ni era Surfplattor till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kan göras mindre och stoppas ner i bakfickan t.ex, försök det med en iPadda.
Pocketböcker kan få plats i jackfickan om man vill det + att det är mycket trevligare och läsa en riktig bok istället för att läsa en fil på skärmen.

Helt rätt men samtidigt lika fel. Jag har i varje fall problem med att få ner en bokhylla i väskan.

Gillar man läsa på platta så gör man, föredrar man böcker så gör man. Jag ser för- och nackdelar med båda.

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pkzlol:

Helt rätt men samtidigt lika fel. Jag har i varje fall problem med att få ner en bokhylla i väskan.

Gillar man läsa på platta så gör man, föredrar man böcker så gör man. Jag ser för- och nackdelar med båda.

Jovisst finns det både för och nackdelar med båda hur man än vrider och vänder det:)

Permalänk
Medlem

Väcker en gammal tråd till liv.
Har lyckats få tillbaka min samsung tab a6 i fungerande skick igen.
Men vad fanken ska jag ha den till.
Nu spelar jag lite spel och youtubar i sängen, fast mobilen känns bättre till det.
Tänkte jag kunde ha den på väggen som huvud terminal till mitt hue system kanske.
Chatta är också lite lättare på plattan än mobilen.
Men över detta vet jag inte jag vill göra på den.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Darkie:

Väcker en gammal tråd till liv.
Har lyckats få tillbaka min samsung tab a6 i fungerande skick igen.
Men vad fanken ska jag ha den till.
Nu spelar jag lite spel och youtubar i sängen, fast mobilen känns bättre till det.
Tänkte jag kunde ha den på väggen som huvud terminal till mitt hue system kanske.
Chatta är också lite lättare på plattan än mobilen.
Men över detta vet jag inte jag vill göra på den.

Ett kul sätt att använda en gammal trött surfplatta är som fotoram. Välj ut ett tema som är tillräckligt avgränsat för att du ska orka leta fram bilder till det (och med fördel sådant att du vet när bilderna kan vara tagna, så att du hittar dem lättare). Välj sedan ett sätt att visa dem på plattan, till exempel med hjälp av Fotoo.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ett kul sätt att använda en gammal trött surfplatta är som fotoram.

Jo det hade varit fräckt, men så trött är den inte ännu.
Har haft liknande planer fast med en 46+ tunn tv.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Skrivet av Darkie:

Väcker en gammal tråd till liv.
Har lyckats få tillbaka min samsung tab a6 i fungerande skick igen.
Men vad fanken ska jag ha den till.
Nu spelar jag lite spel och youtubar i sängen, fast mobilen känns bättre till det.
Tänkte jag kunde ha den på väggen som huvud terminal till mitt hue system kanske.
Chatta är också lite lättare på plattan än mobilen.
Men över detta vet jag inte jag vill göra på den.

Surfplatta var en fluga när den var "ny" och folk gjorde allt möjligt på den för att det blev en upplevelse.
Nu blir surfplattan en mellanting mellan ens mobil och laptop, där många som mig inte väljer att konstant bära med sig alla 3st ut.

Där surfplattan har en mängd fördelar emot laptopen genom att den ofta är väldigt billig och lätt. Mobilerna har samtidigt blivit större, vanlig storlek idag på bättre mobiler är 6,7". Vilket gör att det går att arbeta mycket på dem.
Så jag tar med mig surfplattan ut när jag vet om att jag ska läsa mycket. Men jag läser också böcker på dem inomhus.

Så mitt råd är ha den som slängs när du är ute och ändå vill kunna arbeta.

Permalänk
Medlem

Bra att kolla på Netflix och Youtube om man kör mycket cardio på gymmet 😁 det är vad jag gör i alla fall.
I alla år tidigare har jag använt mobilen för detta som ändå har fungerat men aldrig igen.

Jag o frugan gillar att spela någo lättare spel tillsammans som avslappning före sova, eller lite film i sängen när man är slö.

Om man har bil så låt frugan köra och montera plattan på en hållare så kan man sträcka ut sig i baksätet på längre körningar.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Strömmar Plex, Netflix och Youtube till min Galaxy Note(2014)-platta i sängen som jag monterat på ett ställ - kört så i sex år. Har även teve där inne men när man har glasögon för att kunna se så långt kan man inte slumra sig bort medans man tittar på den. Med plattan går det utmärkt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag gör mer eller mindre allt på plattan idag.

Permalänk
Lego Master

iPad 2019.
Ungarna kollar Netflix/youtube
Kollar recept
Shoppar gemensamma saker med sambon
Allt rollspelsrelaterat (formulär-PDFer, tärningsappar, OneNote..)
E-böcker
Annat random crap

Har ett Logitech K480 till den, så i praktiken kunde den ersätta en laptop nära nog helt.

Tycker Apple har rätt idé vad gäller tablets, tycker inte de android-plattor jag haft varit lika bra på att vara just surfplattor. Skulle inte skaffa en iPhone på en miljon år, men just iPad funkar för jävla bra för vad den är till för.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Läsa serietidningar.
Har betat av en galen mängd x-men, från 60-talet fram till runt 2012 eller så, ska ta mig till ”nutid”

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag använder min iPad pro med Apple Pencil till högskolestudier dagligen, för att ta anteckningar och jag har experimenterat lite med att programmera på den också. Kollar också mycket youtube, spelar lite spel, slösurfar och använder några teckningsappar ibland.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

Har en Ipad Air(gen3), använder den till största delen att rita på och i andra hand till slösurf i soffan.

Permalänk
Medlem

Ger den till barnen och får lugn och ro....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Läsa serietidningar.
Har betat av en galen mängd x-men, från 60-talet fram till runt 2012 eller så, ska ta mig till ”nutid”

Har du ett speciellt vis eller en app till det? Var laddar man ner gamla serier?

Permalänk
Avstängd

Är min sambo som använder platan mest men det är mest slösurf, recept, shopping på nätet, youtube och liknande. Ingen av oss har fastnat för filmstreaming.
Har en Ipad Air Gen3.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

För mig är är surfplattan min mobila privata enhet, kör en iPad pro 12.9” med ett Magic Keyboard. Så jag gör mycket på den egentligen och gillar att kunna använda den både som surfplatta och laptop. Hoppas på att Xcode skall komma till iPad OS i höst som det ryktas om så kan jag börja koda direkt på plattan också. Python finns ju och fungerar ypperligt så lär gå bra så länge mjukvaran kommer.

Permalänk
Medlem

Har en Surface Pro, enbart för att streamat material.

Hade det bara funnits en billigare med samma skärmstorlek hade jag kört den. Android hade varit trevligare än Windows också.

Permalänk
Medlem

iPad Air legat i byrålådan sista året...frugan kanske tar fram den 1 ggr per år när vi åker till landet o hon vill offline:a lite film

Alla har ju 6"+ stora telefoner, så plattan har pensionerats

// LZ

Permalänk

Ungen spelar roblox, annars är den ett dyrt kaffekoppsunderlägg..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd

Slösurf i soffan är väl det största användningsområdet för mig. Försökte ha en som multifjärr, först genom IR-porten på en gammal Note-platta men det fungerade dåligt, sen köpte jag en Harmony Hub och tänkte att man skulle kunna styra den, vilket funkade bättre men ändå inte lika enkelt som att styra saker med den medföljande fysiska fjärrkontrollen. Låsa upp och öppna eller växla till rätt app är segt jämfört med att bara trycka på en knapp.

Sonen däremot använder sin surfplatta mycket till att se på streamat och spela barnspel. Han har dock blivit bättre på att hantera teven på sistone så han föredrar ofta den, mycket sannolikt för att den inte har någon tidsbegränsning vilket hans platta har.

Permalänk
Medlem

Strömmar spel via Steam, kollar på film/serier och surfar. Speciellt när jag inte är hemma, när jag väl är hemma så blir den ofta liggandes dock. Köpte en Samsung Tab 5e (hade tidigare en iPad mini Gen1), den nya är av förklarliga skäl, hästlängder bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Har du ett speciellt vis eller en app till det? Var laddar man ner gamla serier?

Marvel har en egen app, men vi kan väl säga att det finns andra som gör ett bättre jobb med att pussla ihop alla gamla nummer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Brukade titta lite film och slösurfa men använder numera min telefon och ultrabook med touchskärm istället. Har varit lite sugen på samsungs nya tillsammans med tangentbordet för det verkar vara en väldigt smidig lösning men det kostar lika mycket som en fullgod laptop.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Sambon har en Samsung Galaxy Tab A och hon brukar ladda ner serier från Netflix, Viaplay och Cmore till pendlingen varje fm och em, hon brukar hinna se ganska precis ett avsnitt innan hon är framme.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Använder min iPad till surf när jag inte sitter vid datorn. Tex kolla recept handla mat etc när jag sitter i annat rum än datorn. Sen youtube, Netflix och annan streaming när jag inte är vid TV:n. Sen är den ju skön att ha med på hotell och resor istället för en tung dator.
Just för film är iPaden dock inte lika trevlig med tanke på att den inte har en 16:9 skärm vilket är standard just i film. Men för att få en Android som har liknande batteritid, skärm och fllyt så får man hosta upp betyldigt mer pengar.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Under 90-talet lovade jag dyrt och heligt att jag aldrig skulle använda (någon del av) det hemska uttrycket "surfa på informations-supermotorvägen".

Jag har en 8" platta som jag använder för att läsa PDF:er, och att köra webläsare i när jag är ute och reser.
Den har ett tjockt cylindriskt batteri längs ena långsidan som är utmärkt att hålla i, och som också kan vridas för att veckla ut dess inbyggda ställ. Tunna plattor kan slänga sig i väggen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Använder min iPad för att kolla film/serier när jag är på motionscykeln och innan jag sover. De 22 andra timmarna av dagen ligger den bara.
Någon enstaka gång händer att jag använder den för Remote Desktop för att fixa något enkelt på datorn men det är sällan.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Mest spel är jag rädd , typ patiens, sudoku.

Men även studier i form av Canvas, läsning. Lite gamified learning som mimo/sololearn.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen