Nostalgisk bluff – påhittad minnesdubblering med Soft RAM

Permalänk
Melding Plague

Nostalgisk bluff – påhittad minnesdubblering med Soft RAM

Den som använde Windows under 90-talet minns kanske Soft RAM, applikationen som påstods dubblera primärminnet genom mjukvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har inte gått på just denna bluff, men på 90-talet var det ju vanligt med disk-dubblerare, diverse hack som förbättrade responsen hos operativsystemet, cache-hanterare som med rätt mängd RAM gjorde diskhantering snabbare, osv. Och dessa funkade ju, mer eller mindre, oftast. Det var alltså inte så konstigt att några gick på "minnesdubblering". För egen del körde jag ju Amiga och hade en massa roliga program som ändrade filsystem, lade till cache, trimmade task-schedulern eller bytte ut den, osv, etc.

Tror jag körde Hypercache (eller en gratisvariant) på Amigan, när jag uppgraderat till vansinniga 8MByte minne, exempelvis. Gjorde diskhantering snabbare, absolut, speciellt fillistningar som ju var det man ofta upplevde som segt. (Laddtider var inte mycket att gnälla om när många program var 10-100kbyte)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Var det inte en artikel eller åtminstone en tråd om detta för bara ett par veckor sedan?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Kunde man inte bara ladda ner mer RAM på den tiden?

Skrivet av Mayhem SWE:

Var det inte en artikel eller åtminstone en tråd om detta för bara ett par veckor sedan?

Det var någon som gjorde ett Youtube-klipp om detta för några veckor sedan, kanske det du minns.

Permalänk
Medlem

I dag funkar detta:

https://downloadmoreram.com/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag minns så väl när pappa kom hem med 256kb mer RAM till vår 286:a. Vi gick från 256kb RAM till hissnande 512kb. Jag satt som klistrad efter omstarten och fick se när datorn bootade och räknade upp till den nya minnesmängden

Den burken körde Win 3.1, jag stötte dock aldrig på detta program eller bluff.

//Tobbe

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Mayhem SWE: Vi har inte skrivit en artikel om det, men det kan säkert varit en tråd om det som jag missat. Finns fler videos om liknande bluffar, Nostalgia Nerd tar upp flera olika i sitt klipp exempelvis.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Ram Doubler för MacOS fungerande visst lite bättre.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Hade 2 mb ram i burken och jag och min bror gick ihop och köpte 2 mb till. Det var tider det. 386/33mhz.
Kostade massor med pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Ram Doubler för MacOS fungerande visst lite bättre.

Yepp, jag använde denna för Mac. Hade en Quadra 900 med 24 MB ram och 240 HD och det var riktigt hardcore på den tiden:)

Permalänk
Medlem

"Som drivespace fast för ram"

Permalänk
Medlem

VA var den en bluff??? Det hade jag ingen aning om...……..

Skrivet av dlq84:

Kunde man inte bara ladda ner mer RAM på den tiden?

Med ett 28.8k modem?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tänkte precis på det - RAMDoubler fungerade ju. Det var en kombination av virtuellt minne och minneskompression, två tekniker som finns, fungerar och är standard i moderna operativsystem (även om Windows inte inkluderade minneskompression förrän så sent som 2017).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nortons programvaror som tog 800 år på sig att defragmentera hårddisken, gjorde typ ingen skillnad och sen var disken nästan helt fragmenterad igen på en vecka. Eller, ingen skillnad är ju fel. Det slöade ned resten av systemet något rejält.

FÖ, missad ingress - A trip down memory lane (höhö)

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vissa sony-ericsson telefoner fick ju zram för att komprimera appar i bakgrunden vilket gjorde att de klarade en android-uppdatering till trots snålt med minne. Det verkar finnas kvar i ChromeOS https://en.wikipedia.org/wiki/Zram

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det var någon som gjorde ett Youtube-klipp om detta för några veckor sedan, kanske det du minns.

Ahh, nu när jag undersöker saken så var det nog denna videon som passerade mitt YouTube-flöde nyligen. Kanske så att redaktionen också såg den och blev inspirerade

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Är det $80 efter inflation, eller innan inflation?
Oavsett så snackar vi $56 000 000 eller närmare $100 000 000 som dom drog in på 700k enheter sålda. Det är helt galet

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@trickeh2k: Höhö Våra engelska kollegor världen över har det förspänt sett till ingresserna

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@trickeh2k: Höhö Våra engelska kollegor världen över har det förspänt sett till ingresserna

Ptja, går väl å skoja till det på svenska också.

När minnet sviker
"Minnesvärd" programvara från förr

I refuse to show myself out :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det finns liknande tekniker för Linux såsom ZRAM som lägger swap i komprimerad RAM-disk. Kan åtminstone teoretiskt göra skillnad om det som läggs i RAM kan komprimeras men på bekostnad av CPU användningen.

Jag lade in zram på min Raspberry Pi för att undvika felmeddelanden om slut på minne när jag skulle kompilera en programvara som krävde 2GB RAM för att kompileras (Min Raspi 3B+ har 1 GB RAM). Detta fick kompileringen att fungera! Visst det tog lång tid men fungerade. Hjälpte inte att ha vanlig swap på minneskortet men i kombination med swap på zram så gick det bra.

Så tekniken som sådan behöver inte vara bluff.

Permalänk
Medlem

Intressant att ingen på 90-talet reversade detta och kunde sett att det inte gjorde något?

Permalänk
Medlem

Alla vet ju att det är Pemex memory doubler man ska använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Intressant att ingen på 90-talet reversade detta och kunde sett att det inte gjorde något?

Mja, det var väl ganska känt redan då att det enda den gjorde var att öka virtuella minnet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jan-banan:

Intressant att ingen på 90-talet reversade detta och kunde sett att det inte gjorde något?

Det var just det de gjorde, bluffen avslöjades.
https://en.wikipedia.org/wiki/SoftRAM#FTC_investigation

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Haha, ja den minns man
Som sagt det var känt redan då att det var ett hittepå program

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Hehe själv tweakade man config.sys och autoexec.bat på jakt efter ledigt minne.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Mayhem SWE: ja som gammal teknik-uv brukar jag kolla igenom massa retrovideos av allehanda slag på Youtube, så det var inte överraskande för mig att den dök upp, men även @UndaC hade sett den nyligen så det verkar som att just den här videon figurerar i teknikintresserades flöden på tuben just nu

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nortons programvaror som tog 800 år på sig att defragmentera hårddisken, gjorde typ ingen skillnad och sen var disken nästan helt fragmenterad igen på en vecka. Eller, ingen skillnad är ju fel. Det slöade ned resten av systemet något rejält.

FÖ, missad ingress - A trip down memory lane (höhö)

Det där med att defragmentera är en sån där grej som ingen verkar ha fattat vad det var på den tiden det behövdes.

Att filer fragmenteras om disken är full är inget konstigt - det råkar alla filsystem ut för. Kommer också att hända om en fil först är liten och sedan växer. Är i praktiken inget stort problem så länge man ser till att aldrig fylla disken till bredden. Bekymret var filsystemet FAT. FAT var aldrig avsett för hårddiskar och har ingen s.k. free space bitmap - en karta som visar vilka sektorer på disken som är lediga. När det skall skriva en ny fil väljer systemet en sektor utan att veta om det finns nog med plats i ett fragment för att få plats med hela filen. Gör det inte det, så fragmenterar den även om man skriver första gången och det fanns ett tillräckligt stort fragment ledigt. Att defragmentera FAT-diskar var således ett Sisyfos-arbete eftersom OSet omedelbart fragmenterade skiten igen. Däremot kunde det absolut göra datorn snabbare under en period, men det gick snabbt över.

Mer om den detaljen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Design_of_the_FAT_file_system#F...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det där med att defragmentera är en sån där grej som ingen verkar ha fattat vad det var på den tiden det behövdes.

Att filer fragmenteras om disken är full är inget konstigt - det råkar alla filsystem ut för. Kommer också att hända om en fil först är liten och sedan växer. Är i praktiken inget stort problem så länge man ser till att aldrig fylla disken till bredden. Bekymret var filsystemet FAT. FAT var aldrig avsett för hårddiskar och har ingen s.k. free space bitmap - en karta som visar vilka sektorer på disken som är lediga. När det skall skriva en ny fil väljer systemet en sektor utan att veta om det finns nog med plats i ett fragment för att få plats med hela filen. Gör det inte det, så fragmenterar den även om man skriver första gången och det fanns ett tillräckligt stort fragment ledigt. Att defragmentera FAT-diskar var således ett Sisyfos-arbete eftersom OSet omedelbart fragmenterade skiten igen. Däremot kunde det absolut göra datorn snabbare under en period, men det gick snabbt över.

Mer om den detaljen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Design_of_the_FAT_file_system#F...

Är detta löst med NTFS?

Permalänk
Medlem

Minns att det fanns program som enl. egen utsago "defragmenterade" RAM-minnet också.
Hade några bekanta på LAN-träffar som runt millennieskiftet körde sånt, kändes lagom meningslöst.

Visa signatur