är det här standard?

Permalänk

är det här standard?

Hej!
Har nyligen fått datorn rensad och har skapat ett offline inlogg till den. Undrar om alla dessa användare och apparna som är markerade är ngt som brukar finnas som standard ?

C:\Users\a\Desktop\Ny mapp\Namnlös1.png

C:\Users\a\Desktop\Ny mapp\Namnlös.png

C:\Users\a\Desktop\Ny mapp\appar1.png

C:\Users\a\Desktop\Ny mapp\appar.png

Permalänk
Medlem

Välkommen till SweC.

Använd dig med fördel av t.ex Imgur för att dela bilder.
Bilder som ligger lokalt på din dator blir svåra att se.

Permalänk
Medlem

Du kan inte länka till lokala filer.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Hej! Nu kanske det funkar tack för hjälpen.

https://imgur.com/a/UwtVDga

Permalänk

jag får även upp flera error messages om admid/systemadmin har blockerat både det ena och det andra. Om jag är admin HUR kan det bli så ?

https://imgur.com/a/QTNGg0x

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lite frågor, vad är det för maskin? Är det en jobbdator eller en skoldator eller en privatköpt dator som är ny eller begagnad?

Permalänk
Medlem

Kan du göra oss en tjänst. I startmenyn, sök eller skriv CMD. Starta ”Kommandotolken”

Skriv nedan och tryck enter;

systeminfo > c:\temp\systeminfo.txt

Gå sedan till den filen som skapats och klistra in innehållet åt oss.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

@Kalasis: Det är en nyköpt privatlaptop. Lenovo Ideapad S-130

Permalänk
Medlem

allt du länkar är standard i windows.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oliver91:

allt du länkar är standard i windows.

Han länkar ingenting egentligen, det han visar i bilderna är knappast standard i Windows

Permalänk
Medlem

@tcntad, @Oliver91: Roligt nog har det länkarna pekar på ändrats sedan jag kollade den här tråden sist. Så jo, det som gömde sig bakom länkarna förut var definitivt standard-Windows-grejer. Jag tänker inte uttala mig om det som nu syns bakom länkarna eftersom det kanske hinner ändra sig igen

Permalänk
Medlem

TS, ladda ned Media Creation Tool (du behöver ett 8GB USB-minne) och blås om datorn. Du verkar ju ha lyckats installera den med ett företagskonto, som att den skulle styras av en domän eller någonting.
(Allting på datorn kommer att försvinna och ersättas av ett nytt Windows, så spara de filer du vill spara innan)

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

@Dreijer:
Nja, har han köpt den privat så brukar ju W10 vara installerat när man köper den.

Permalänk

Köpte datorn från Elgiganten. De har hjälpt mig med att återställa datorn o enligt de ska den vara "totalt rensad". Förra gången jag fick den "totalt rensad" startade jag den på plats o skapade ett offlinekonto. Nu har jag fått den återställt o "tot.rensad" igen. Jag startade datorn igår kväll o gjorde ett offlinekonto igen o har inte varit kopplad till ngt nät.

Permalänk
Skrivet av KAD:

@tcntad, @Oliver91: Roligt nog har det länkarna pekar på ändrats sedan jag kollade den här tråden sist. Så jo, det som gömde sig bakom länkarna förut var definitivt standard-Windows-grejer. Jag tänker inte uttala mig om det som nu syns bakom länkarna eftersom det kanske hinner ändra sig igen

Vad är det som har ändrats menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

TS, ladda ned Media Creation Tool (du behöver ett 8GB USB-minne) och blås om datorn. Du verkar ju ha lyckats installera den med ett företagskonto, som att den skulle styras av en domän eller någonting.
(Allting på datorn kommer att försvinna och ersättas av ett nytt Windows, så spara de filer du vill spara innan)

Är verkligen inget att rekommendera!

På en Windows 10 laptop så gör man (gäller även stationära märkesdatorer):

  • Start (Windows flaggan)

  • Inställningar

  • Updatering och Säkerhet

  • Återställning

  • Återställ den här Datorn.

Allt ska ligga på en dold partition med Windows install ihop med alla drivrutiner för hårdvaran.

Att starta en extern installation kan betyda en massa extra krångel, i värsta fall att man blåser den dolda partitionen som har allt för en komplett återställning till fabriksinställningar..

På många Lenovo så finns det även en (svåråtkomlig) knapp på sidan som tar en direkt till fabriks återställning, kolla i manualen.

@lostinspaceinf:
Ovan så har du hur du kan få en total fabriksåterställning, verkar som att service kör som Dreijer.
Så vi får hoppas att dom inte blåst återställningspartitionen, om så så skulle jag direkt reklamera laptopen.

Edit: Win tune som ex. är inte ett Windows standar program/app, det säger mig att teknikern inte har en susning...
Visual C är däremot nödvändigt för en del drivrutiner, troligen även för Windows själv.
På min stationära så har jag 9 olika varianter....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Är verkligen inget att rekommendera!

På en Windows 10 laptop så gör man (gäller även stationära märkesdatorer):

  • Start (Windows flaggan)

  • Inställningar

  • Updatering och Säkerhet

  • Återställning

  • Återställ den här Datorn.

Allt ska ligga på en dold partition med Windows install ihop med alla drivrutiner för hårdvaran.

Att starta en extern installation kan betyda en massa extra krångel, i värsta fall att man blåser den dolda partitionen som har allt för en komplett återställning till fabriksinställningar..

På många Lenovo så finns det även en (svåråtkomlig) knapp på sidan som tar en direkt till fabriks återställning, kolla i manualen.

@lostinspaceinf:
Ovan så har du hur du kan få en total fabriksåterställning, verkar som att service kör som Dreijer.
Så vi får hoppas att dom inte blåst återställningspartitionen, om så så skulle jag direkt reklamera laptopen.

Edit: Win tune som ex. är inte ett Windows standar program/app, det säger mig att teknikern inte har en susning...
Visual C är däremot nödvändigt för en del drivrutiner, troligen även för Windows själv.
På min stationära så har jag 9 olika varianter....

Så fort jag kommer hem efter en "total rensning" o ska kolla mail, youtuba lr kolla min G-account så börjas dessa systemadmin/admin grejer poppa upp o då gör jag precis som du skrev ovan men då får jag felmeddelanden om att det inte går återställa/fabriksåterställa. Då är det bara o åka tillbaka till elgiganten ännu en gång....suck.

Permalänk

UTF-8 är det inkluderat i url i domänadresser?

Här kommer lite info.

https://imgur.com/user/lostinspaceinf12

Tack för era svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är verkligen inget att rekommendera!

På en Windows 10 laptop så gör man (gäller även stationära märkesdatorer):

  • Start (Windows flaggan)

  • Inställningar

  • Updatering och Säkerhet

  • Återställning

  • Återställ den här Datorn.

Allt ska ligga på en dold partition med Windows install ihop med alla drivrutiner för hårdvaran.

Att starta en extern installation kan betyda en massa extra krångel, i värsta fall att man blåser den dolda partitionen som har allt för en komplett återställning till fabriksinställningar..

På många Lenovo så finns det även en (svåråtkomlig) knapp på sidan som tar en direkt till fabriks återställning, kolla i manualen.

@lostinspaceinf:
Ovan så har du hur du kan få en total fabriksåterställning, verkar som att service kör som Dreijer.
Så vi får hoppas att dom inte blåst återställningspartitionen, om så så skulle jag direkt reklamera laptopen.

Edit: Win tune som ex. är inte ett Windows standar program/app, det säger mig att teknikern inte har en susning...
Visual C är däremot nödvändigt för en del drivrutiner, troligen även för Windows själv.
På min stationära så har jag 9 olika varianter....

Jo, det gör man visst det. Man får en ren installation utan någon som helst bloat och det går att shift-omstart-återställa på det viset. Har aldrig haft problem med Media Creation Tool.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

@Dreijer: det går inte att ladda hem vissa program

Permalänk
Medlem
Skrivet av lostinspaceinf:

@Dreijer: det går inte att ladda hem vissa program

Menar du Mediacreationtool som Dreijer pratade om?

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Det är den nedre blå knappen "ladda ned verktyget nu" som man bruka använda. Den laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm.

Kan dock var intressant att testa dator tillverkarens fabriksåterställning först. Det händer att den inte längre går att använda efter vissa fel eller om man försökt installera om på andra sätt.

Tydligen finns det ett hål på antingen vänster eller höger sida som man stoppar in nån nål eller nått. Jag har inte kollat videorna så noga så se dom som exempel. Av erfarenhet av andra laptops så vet jag att det inte alltid ser ut exakt som i videor och guider man hittar.

https://www.youtube.com/watch?v=K3H5V987DHs
Vid tiden 0:20
https://www.youtube.com/watch?v=Jm68C9nDZSQ
Vid tiden 2:07

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jo, det gör man visst det. Man får en ren installation utan någon som helst bloat och det går att shift-omstart-återställa på det viset. Har aldrig haft problem med Media Creation Tool.

Visst går det, men jag skrev att det inte var att rekommendera. Lite skillnad...

Personligen så skulle jag inte rekommendera metoden förrän allt annat är uttömt, eller att partitionen med fabriksåterställning är förstörd av någon orsak! Som att någon har rekommenderat att installera om från yttre media...

Även @Panpo98 nämner det ovan...

Edit: Att där finns en återtällningspartition är helt enkelt för att göra det enkelt för folk, som ex.
Att datorn hänger sig vid uppstart
Den starta om direkt vid uppstart pga. en felaktig installation
m.m.

Att då rekommendera att göra en ominstallation från yttre media är sanslöst dumt med tanke på att risken att återställnings partionen "kan" bli förstörd eller borttagen.

Skulle något sen hända och datorn är den enda som personen har, så är enda vägen att lämna in den eller terrorisera bekanta för att återigen få igång datorn.

Snälla tänk alla steg fullt ut!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Kollar man spec på datorn så har den Windows 10 Home S-Mode.

FAQ hos MS säger "Windows 10 in S mode is a version of Windows 10 that's streamlined for security and performance, while providing a familiar Windows experience. To increase security, it allows only apps from the Microsoft Store, and requires Microsoft Edge for safe browsing."

Här har du en länk med info på svenska + instruktioner hur du går ut S-läget.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4020089/windows-10-i...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

@MadFred: En bra observation.

Men får fråga hur du fann ut att den har Windows 10 Home S-Mode, på Lenovos sida så står endast att det är Windows 10 64.bit

@lostinspaceinf:
Men om det nu är S versionen så är det än viktigare att göra rätt.
How to reset your laptop to factory defaults using Lenovo OneKey Recovery (OKR) hos Lenovo

Kan även vara bra för dig @Dreijer att veta

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@MadFred: En bra observation.

Men får fråga hur du fann ut att den har Windows 10 Home S-Mode, på Lenovos sida så står endast att det är Windows 10 64.bit

@lostinspaceinf:
Men om det nu är S versionen så är det än viktigare att göra rätt.
How to reset your laptop to factory defaults using Lenovo OneKey Recovery (OKR) hos Lenovo

Kan även vara bra för dig @Dreijer att veta

Jag kollade specifikationerna hos Elgiganten och såg Windows 10 Home S-Mode, som jag aldrig hört talas om tidigare.
Dubbelkollade sen hans skärmdumpar och såg att det är S-mode han kör, sen blev det lite google-magic

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@MadFred: En bra observation.

Men får fråga hur du fann ut att den har Windows 10 Home S-Mode, på Lenovos sida så står endast att det är Windows 10 64.bit

@lostinspaceinf:
Men om det nu är S versionen så är det än viktigare att göra rätt.
How to reset your laptop to factory defaults using Lenovo OneKey Recovery (OKR) hos Lenovo

Kan även vara bra för dig @Dreijer att veta

Tack för info.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Jag kollade specifikationerna hos Elgiganten och såg Windows 10 Home S-Mode, som jag aldrig hört talas om tidigare.
Dubbelkollade sen hans skärmdumpar och såg att det är S-mode han kör, sen blev det lite google-magic

OK! Tack!
Denna då? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Då vet man lite mer
Är lite dåligt att Lenovo inte skriver ut att det är S-varianten om det nu inte är regions specifikt.

Samtidigt så förefaller den redan vara tagen ur S-läget, då Wintune är ett tredjeparts program som inte ska kunna gå att installera i S-läge.
Eller att någon redan har kört Media Creation Tool.

Oavsett, har ingen skada skett så ska den kunna fabriksåterställas med knappen One Key Recovery

Och vill han sen gå ur S-läget (gratis att gå till Home eller Education) så:

  1. Om du har Windows 10 i S-läge på din dator väljer du Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering.

  2. I avsnittet Växla till Windows 10 Home eller Växla till Windows 10 Pro väljer du Gå till Store. (Om du även ser avsnittet Uppgradera din Windows-utgåva måste du vara noga med att inte klicka på länken Gå till Store som visas där.)

  3. På sidan Växla bort från S-läge (eller liknande) som visas i Microsoft Store väljer du knappen Hämta. När du ser ett bekräftelsemeddelande på sidan kan du installera appar från andra ställen än Microsoft Store.

Edit: är förresten från din länk

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

OK! Tack!
Denna då? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Då vet man lite mer
Är lite dåligt att Lenovo inte skriver ut att det är S-varianten om det nu inte är regions specifikt.

Samtidigt så förefaller den redan vara tagen ur S-läget, då Wintune är ett tredjeparts program som inte ska kunna gå att installera i S-läge.
Eller att någon redan har kört Media Creation Tool.

Oavsett, har ingen skada skett så ska den kunna fabriksåterställas med knappen One Key Recovery

Och vill han sen gå ur S-läget (gratis att gå till Home eller Education) så:

  1. Om du har Windows 10 i S-läge på din dator väljer du Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering.

  2. I avsnittet Växla till Windows 10 Home eller Växla till Windows 10 Pro väljer du Gå till Store. (Om du även ser avsnittet Uppgradera din Windows-utgåva måste du vara noga med att inte klicka på länken Gå till Store som visas där.)

  3. På sidan Växla bort från S-läge (eller liknande) som visas i Microsoft Store väljer du knappen Hämta. När du ser ett bekräftelsemeddelande på sidan kan du installera appar från andra ställen än Microsoft Store.

Edit: är förresten från din länk

Man ser att Windows är i S-mode på bilden han la upp https://i.imgur.com/K18xOkb.jpg

Sen tror jag inte att Wintune är installerat, kollar man bilderna så står det Wintun-windows, vilket jag tror är WinTUN. Det kan vara något som Lenovo inkluderat i installationen t.ex.
Jag vet inte vilken frihet/möjlighet Lenovo har att installera program/drivrutiner på Windows S-mode, men WinTun kanske räknas som drivrutin.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Man ser att Windows är i S-mode på bilden han la upp https://i.imgur.com/K18xOkb.jpg

Sen tror jag inte att Wintune är installerat, kollar man bilderna så står det Wintun-windows, vilket jag tror är WinTUN. Det kan vara något som Lenovo inkluderat i installationen t.ex.
Jag vet inte vilken frihet/möjlighet Lenovo har att installera program/drivrutiner på Windows S-mode, men WinTun kanske räknas som drivrutin.

Ja, kan ju vara något Lenovo specifikt. Helt klart..

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!