Anslutningen går ner flera gånger om dagen. (Ownit)

Permalänk
Medlem

Anslutningen går ner flera gånger om dagen. (Ownit)

Hej.
Jag börjar bli lite desperat. För några veckor sedan så började mitt internet (Ownit) att kopplas ner lite då och då. Ibland kommer det tillbaka efter någon minut men har även hänt att det varit nere i några timmar. När jag går in i routern och kollar så står det att min ISP's DHCP strular.

Jag har självklart kontaktat Ownit. Dom säger att dom inte kan se något fel. Utan att det måste vara min utrustning det är fel på.
Så jag har provat med annan router. Jag har köpt ny kabel från väggen till routern. Jag har kört på wifi. Jag har bytt dator. Jag har kört sladden direkt till uttaget i väggen. Jag har uppdaterat routern, har även testat med en äldre programvara till routern. Men felet kvarstår.

Ownit tycker nu att jag ska kontakta dom när jag har problemet. Så i går när det hände så ringde jag dom direkt, 62 i kön före mig. Så problemet var borta när jag väl kom fram. I deras loggar kan dom se att min router har plockat en IP som sedan låser sig, så jag tilldelades ännu en IP vilket resulterade i att jag kan byta till min andra router när det väl händer för att få tillbaka anslutningen med den andra IP'n. Men jag tappar ju fortfarande anslutningen.

Så nu sitter jag här, Ownit säger att det är min utrustning det är fel på och jag vet inte vad mer det kan vara fel på som jag inte redan testat att byta?

Vill även tillägga att jag aldrig tappar anslutningen till routern. Det är från routern till Ownit som är problemet.

Så min ISP är då Ownit.
Min router är Asus GT-AX11000
Nya kabeln är en Cat6e (resten ansluts med wifi)

Tack på förhand.

Visa signatur

johi.cjb.net

Permalänk
Keeper of the Bamse

Går det att replikera felet "live" om du kör en "ipconfig /release" och sedan en "ipconfig /renew" i en cmd.exe? För då kan du ju ringa upp först, och sen när du har dem på tråden, släppa IP och be om en ny.

edit: går bara om du kopplar förbi routern, så att du är uppkopplat direkt mot väggen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Printscreen: Intressant. Det vet jag inte. Men ska helt klart prova när jag kommer hem. Får återkomma med resultatet.

Visa signatur

johi.cjb.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Printscreen:

Går det att replikera felet "live" om du kör en "ipconfig /release" och sedan en "ipconfig /renew" i en cmd.exe? För då kan du ju ringa upp först, och sen när du har dem på tråden, släppa IP och be om en ny.

Men om man gör så är det inte mot Ownit man begär en ny adress utan routern, kommandot måste köras i routern mot Ownits dhcpserver om det är den man vill prova.

Tycker TS ska prova att koppla förbi routern för att felsöka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi har haft liknande problem med Ownit i min förening i ca ett halvår. Supporten har kört samma lögner som med dig. "Det syns inget på vår sida" eller "vi har inga problem med kapaciteten". Pingplotter visar packetloss upp till 90-100% i cirka 5-10 minuters stötar. Viss trafik tar sig igenom men på HTTP är det bara att glömma.

Efter att vi konstaterat att det är många i området som är drabbade och en fysisk genomgång av utrustningen i föreningen visar det sig att det troligen är dålig router hos Ownit och katastrofal montering av utrustningen.

Vi väntar fortfarande på åtgärd.

Gå inte på deras ljug-support direkt. Det behöver inte alls vara problem med din utrustning.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det kan vi lösa. Så om jag stoppar in sladden direkt till väggen utan router så borde jag kunna prova det "live"?

Visa signatur

johi.cjb.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JoHi:

@mrqaffe: Det kan vi lösa. Så om jag stoppar in sladden direkt till väggen utan router så borde jag kunna prova det "live"?

Ja och du har ju också tagit bort en möjlig felorsak, för felsökning är det bra att blanda in så lite saker som det bara går.
Vet inte hur det är med maclås i ditt nät men finns det brukar de släppas via en timer så då är det bara att vänta så ska det starta efter ett tag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Samma problem. Dock säger dom inte att dom inte ser problemet utan det har gått att fixa på några sekunder. Jag har inte undersökt saken närmare men dom har sagt att det är ett känt fel och att det är en bugg som gör att "rätt uppgifter inte skickas ut till din router". Har inte frågat närmare men något fel är dom medvetna om.

Tycker deras support brukar vara väldigt bra, väldigt skönt att slippa Telenor som är det värsta jag vart med om.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@McFacer: Jo jag har haft det på känn. Och mina problem började när dom bytte switchar i vårat område. Men det var inte så här illa tidigare. Det har eskalerat här på slutet. I början hade jag väldiga problem med bandbrädden. Även om det är OK nu så har jag stunder då jag går ner på 200mbit/s och ännu lägre på uppload. (har 1000mbit/s). Kanske får börja höra runt i föreningen om det är fler som har problem! =(

Visa signatur

johi.cjb.net

Permalänk
Medlem

@frong: Ok. Skulle de vara så att det hända kanske någon gång i veckan så skulle det inte vara så stort problem. Men för mig händer det 3 - 5 gånger på en kväll. Blir svårt att panga HS på cs när man tappar anslutningen lite då och då. =(

Visa signatur

johi.cjb.net

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså, du har ju redan gjort allt du ska göra i det här ärendet. Du har provat olika utrustningar. Stå på dig och säg som det är, att felet kommer och går att du inte därför kan ringa dem när problemet uppstår för det tar för lång tid att komma fram.

De får hitta en lösning på problemet, och under tiden så ska du inte behöva betala för din internetanslutning. En anslutning som har den här typen av problem är att räkna som en icke fungerande anslutning. Om du betalar den som en del av hyran eller via avgiften till BRF:en får du ta det med din hyresvärd eller med BRF:ens styrelse.

Tänk så här, vad hade Gösta, 82, som måste ringa sin son varje morgon för att han glömmer var powerknappen på sin dator sitter, sagt eller gjort i din situation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoHi:

@McFacer: Jo jag har haft det på känn. Och mina problem började när dom bytte switchar i vårat område. Men det var inte så här illa tidigare. Det har eskalerat här på slutet. I början hade jag väldiga problem med bandbrädden. Även om det är OK nu så har jag stunder då jag går ner på 200mbit/s och ännu lägre på uppload. (har 1000mbit/s). Kanske får börja höra runt i föreningen om det är fler som har problem! =(

Exakt samma scenario här. De grävde sönder utrustning tidigt på våren och efter reparationerna började skiten.

Med skillnaden förstås att jag får ungefär 40kbit när det drar igång som värst.

Permalänk
Medlem

@McFacer: Har även hört med lite grannar och dom har samma problem tyvärr. Så det är nog garanterat något annat fel än min utrustning. Får nog ta och skriva till föreningen och höra med dom.

Visa signatur

johi.cjb.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoHi:

@mrqaffe: Det kan vi lösa. Så om jag stoppar in sladden direkt till väggen utan router så borde jag kunna prova det "live"?

Jag vet inte om det kan vara intressant men där jag bodde tidigare stödde fiberkonvertern (switch) endast 100Mbit men olika leverantörer erbjöd upp till 1000Mbit. Den tidigare ägaren hade 100Mbit som löpte året ut.
Jag beställde 250Mbit och uppkopplingen var helt plötsligt extremt instabil. Funkade bra ibland och ibland inte alls. De såg inget fel från sitt håll heller. Jag tror jag fick reda på den när jag kollade på specifikationerna för fiberswitchen.
Så det blev reklamation på 250Mbit då de inte kunde leverera det till mig

Leverantörerna tyckte det var BRF som skulle ta kostnaden för att uppgradera fiberswitcharna. BRF tvärtom.

Edit: Ser att du har 1000mbit. Då måste du ha en riktigt bra router också. Föreslår som någon annan här: koppla in en dator direkt i uttaget och se hur det funkar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Redan provat att köra direkt i datorn. Är samma problem då.
Jag kan bara ha Ownit som leverantör. Så det är dom som byggt nätet i vårat område. Och dom bytte switchar här för ca: 1 år sedan. Det var då problemen började. Innan det har vi haft 100/100 i flera år med minimalt med driftstörningar.

Min router är en Asus GT-AX11000. Så om inte den klara av det så vet jag inte vilken man ska ha.

Visa signatur

johi.cjb.net