Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Jag har den känslan lite oftare än dig i den här tråden

Haha nä jag får den känslan mest hela tiden jag också!
Jag borde nog snarare skrivit att det var något jag inte kände igen över huvud taget, från en tidsperiod och ungefärlig genre som jag ändå trodde jag hade viss koll på

Skrivet av UndaC:

Då kontrar jag med den här. Lite roterad och inverterad och croppad osv för att göra det några snäppp svårare

Flight of the amazon queen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Då kontrar jag med den här. Lite roterad och inverterad och croppad osv för att göra det några snäppp svårare

https://i.ibb.co/LN8YTgy/hqdefault.jpg

Åh, favoriten!! Bästa Indiana som tyvärr inte finns som film, Fate of Atlantis!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Videoapan:

Åh, favoriten!! Bästa Indiana som tyvärr inte finns som film, Fate of Atlantis!

Korrekt!

Helt klart en av mina favoriter inom point and click adventures.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Roger W:

Flight of the amazon queen?

Wow. Aldrig sett förut. Milt uttryckt inspirerat av spelet jag postade

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Korrekt!

Helt klart en av mina favoriter inom point and click adventures.

Älskade det och hur ens spelstil påverkade spelets uppbyggnad senare. Känns nästan nyskapande än idag.

Jag ska lägga upp ny bild snart, har en på gång.

Edit:
Här kommer det, ett spel jag såg bilder på i en engelsk speltidning och tjatade på min storebror att skaffa men tror aldrig jag testade det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Wow. Aldrig sett förut. Milt uttryckt inspirerat av spelet jag postade

Hehe jepp
(Indiana Jones spelet verkade nästan för enkelt så jag tänkte inte på att gissa på det )

*edit*
Coolt spel @Videoapan - tror inte jag sett det förut!
Ser lite ut som ett Carrier Command för C64...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hehe jepp
(Indiana Jones spelet verkade nästan för enkelt så jag tänkte inte på att gissa på det )

*edit*
Coolt spel @Videoapan - tror inte jag sett det förut!
Ser lite ut som ett Carrier Command för C64...

Carrier command har jag testat på PC som abandonware, är inte så likt, mer actionfokus i detta av vad jag förstått. Måste kanske testa det bara för att ha kört det..😁

Och jag blev så osäker av din gissning på FotAQ att jag var tvungen att snabbt kolla genom en walkthrough av Indy för att vara säker.😑

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Älskade det och hur ens spelstil påverkade spelets uppbyggnad senare. Känns nästan nyskapande än idag.

Jag ska lägga upp ny bild snart, har en på gång.

Edit:
Här kommer det, ett spel jag såg bilder på i en engelsk speltidning och tjatade på min storebror att skaffa men tror aldrig jag testade det.

https://i.ytimg.com/vi/j8eV0oPsmhM/hqdefault.jpg

Tänkt att det fanns en tid när detta var något man längtade efter och ville spela
Jag har ingen aning om vad det är, inget jag spelat eller sett. Några speltidningar såg jag inte förrän 90-talet.

En liten ledtråd skulle behövas.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Tänkt att det fanns en tid när detta var något man längtade efter och ville spela
Jag har ingen aning om vad det är, inget jag spelat eller sett. Några speltidningar såg jag inte förrän 90-talet.

En liten ledtråd skulle behövas.

Det är till C64 men kom till flera andra format. För tiden avancerat och titel antyder strategi och strid.. väldigt få videos på nätet, blir mest träffar på tvåan till Atari ST.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det är till C64 men kom till flera andra format. För tiden avancerat och titel antyder strategi och strid.. väldigt få videos på nätet, blir mest träffar på tvåan till Atari ST.

Med dina generösa ledtrådar jag jag kommit fram till att det är ATF (Advanced Tactical Fighter)
Ännu ett spel som undgått mig men som jag nog hade gillat när det begavs

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Med dina generösa ledtrådar jag jag kommit fram till att det är ATF (Advanced Tactical Fighter)
Ännu ett spel som undgått mig men som jag nog hade gillat när det begavs

Ahaaaa, ATF 2 har jag ju faktiskt sett bilder på (och kanske spelat till och med), och såhär i efterhand så ser jag kopplingen!
Är jag superkinkig ordmärkare, så skulle jag väl kunna säga att Videoapan missledde lite: strategi och taktik är inte samma sak
(strategi är storskaligt planerande och taktik är småskaligt utförande)

Bra quizbild!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ahaaaa, ATF 2 har jag ju faktiskt sett bilder på (och kanske spelat till och med), och såhär i efterhand så ser jag kopplingen!
Är jag superkinkig ordmärkare, så skulle jag väl kunna säga att Videoapan missledde lite: strategi och taktik är inte samma sak
(strategi är storskaligt planerande och taktik är småskaligt utförande)

Bra quizbild!

Vet, men det skulle vara ledtrådar, inte helt korrekt så ni fick tänka liiite åtminstone 😁 sen blev avancerad strategisk strid ASS vilket i sig var värt felsyftning 😂

Måste testa spelet ikväll känner jag, och ser fram mot nästa inlägg att gissa på.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Med dina generösa ledtrådar jag jag kommit fram till att det är ATF (Advanced Tactical Fighter)
Ännu ett spel som undgått mig men som jag nog hade gillat när det begavs

Helt rätt! Bra luskat, jag hade själv svårt att hitta spelet då det är så få bilder på det och jag kom ihåg namnet som ACE vilket försvårade lite..

Din boll

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Helt rätt! Bra luskat, jag hade själv svårt att hitta spelet då det är så få bilder på det och jag kom ihåg namnet som ACE vilket försvårade lite..

Din boll

Jag var också lite inne på ACE när jag först såg det men konstaterade snabbt att det inte var så likt.
Kul med en riktig kluring men ändå inne på mina domäner, bläddrade förbi många gamla klassiker på vägen
Då slänger jag upp en ny lite senare

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Då kommer nästa spel här, försökte ta en lite klurig bild då det annars blir lite för lätt (tror jag)

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Då kommer nästa spel här, försökte ta en lite klurig bild då det annars blir lite för lätt (tror jag)

https://i.imgur.com/XV38m9u.png

Utan att googla noterar jag ödle/grodtass där nere, tänkte först Battletoads men litr udda grafik för det i övrigt. GEX?

Edit: meeen så googlade jag och fann Fuzzys world of miniature golf..😁

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Utan att googla noterar jag ödle/grodtass där nere, tänkte först Battletoads men litr udda grafik för det i övrigt. GEX?

Edit: meeen så googlade jag och fann Fuzzys world of miniature golf..😁

Battletoads har jag missat men det ser ju riktigt kul ut

Visst är det Fuzzy's , ett spel jag njöt mycket av, det var lite lagom fjantigt och kul, och inte för svårt.

Din tur!

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Videoapan:

Utan att googla noterar jag ödle/grodtass där nere, tänkte först Battletoads men litr udda grafik för det i övrigt. GEX?

Edit: meeen så googlade jag och fann Fuzzys world of miniature golf..😁

Det ser onekligen ut att vara rätt.

Av någon anledning tyckte jag färgpaletten kändes väldigt Jaguar- eller Amiga-aktig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Battletoads har jag missat men det ser ju riktigt kul ut

Visst är det Fuzzy's , ett spel jag njöt mycket av, det var lite lagom fjantigt och kul, och inte för svårt.

Din tur!

Då testar jag ett nytt sätt då jag är på jobbet och det inte går att gå in på spel-sajter (ja, lite udda blockering).

Vad får denna bild er att tänka på för klassiskt spel?

Skrivet av UndaC:

Det ser onekligen ut att vara rätt.

Av någon anledning tyckte jag färgpaletten kändes väldigt Jaguar- eller Amiga-aktig.

Jag insåg direkt efter min första chansning att paletten var lite typisk för någon som precis upptäckt övergångar och att det fanns fler färger att leka med, kändes Windows 3.1 för mig

EDIT: Och innan jag glömmer, testade ATF och jag hade nog älskat det om jag fått det som liten, nu kändes det inte riktigt värt att sätta sig in i..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@Videoapan Ear cleaning simulator?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Videoapan:

Vore ju att ta i att kalla det klassiker men den får mig att tänka på Yoshis Woolly World

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vore ju att ta i att kalla det klassiker men den får mig att tänka på Yoshis Woolly World

Ah, detta blev alltså lite svårare än väntat. Föremålet på bilden är nyckeln till gåtan.
Och att den råkade vara i garn är bara en slump, och yoshi kan säkert behöva en sådan ibland..😁

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ah, detta blev alltså lite svårare än väntat. Föremålet på bilden är nyckeln till gåtan.
Och att den råkade vara i garn är bara en slump, och yoshi kan säkert behöva en sådan ibland..😁

Q-Bert? (Jag tänker att det är en q-tip på amerikansk engelska)

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Q-Bert? (Jag tänker att det är en q-tip på amerikansk engelska)

Bra chansning! Men fel.. Om ni använder föregående ledtråd och tar er en grog blir det mindre scumt

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@Videoapan: Secret of Monkey Island!

Bra ledtrådar vilket fick mig som faktiskt inte spelat serien att hitta svaret.

"scummvm" "q-tip" var allt som behövdes... ja lite fusk förstås..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Fasen, jag tyckte att det luktade Monkey Island med de ledtrådarna men hade inget minne av någon q-tip. Tji fick jag.

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem

Här kommer nästa då jag är relativt säker:

Många timmars nötande framför detta även med farsan.. bra skit!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av tuomi:

Här kommer nästa då jag är relativt säker:
https://i.imgur.com/KBaM4Fn.png

Många timmars nötande framför detta även med farsan.. bra skit!

Är 100 på att det är Leaderboard Golf på C64, men vilket av dem vet jag inte. Har för mig det fanns två eller tre stycken.
Så... jag chansar på originalet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag insåg direkt efter min första chansning att paletten var lite typisk för någon som precis upptäckt övergångar och att det fanns fler färger att leka med, kändes Windows 3.1 för mig

Ja, jag fick lite Jazz Jackrabbit vibbar av nån anledning, så var väl lite på samma spår som dig... Men ändå var man rätt fel ute!

Skrivet av l-d:

Fasen, jag tyckte att det luktade Monkey Island med de ledtrådarna men hade inget minne av någon q-tip. Tji fick jag.

Minns inte det där pusslet alls jag heller! Länge sen man spelade genom hela ettan dock...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ah, detta blev alltså lite svårare än väntat. Föremålet på bilden är nyckeln till gåtan.
Och att den råkade vara i garn är bara en slump, och yoshi kan säkert behöva en sådan ibland..😁

Kul med lite annorlunda ledtrådar 😊👍

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a