Western Digital nya regler vid garanti ärende!

Permalänk
Medlem

Western Digital nya regler vid garanti ärende!

Western Digital har infört nya regler för garanti ärenden som borde uppmärksammas vid köp av diskar så som nya och begagnade med garanti kvar på diskarna.

En gång i tiden så räckte det med ett serienummer för att skicka in disken till tillverkaren vid ett garanti ärende så fick man ut en ny utbytes disk, men nu har WD ändrat på det och har lagt in diskarna i två kategorier OEM och RETAIL.

Utöver det så ska man ha proof of purchase om man väljer att skicka in det till tillverkaren om det är en RETAIL disk så klart är det en OEM disk så vänder man sig dit man har handlat disken ifrån om det nu är en butik eller onlinebutik osv.

Det räcker inte med ett serienummer längre då jag fick reda på det idag.

Visste inte om detta och ville bara uppmärksamma andra medlemmar att inte göra samma misstag som mig och bli 1800kr fattigare.

MOD får gärna flytta till rätt forumdel, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasra:

Western Digital har infört nya regler för garanti ärenden som borde uppmärksammas vid köp av diskar så som nya och begagnade med garanti kvar på diskarna.

En gång i tiden så räckte det med ett serienummer för att skicka in disken till tillverkaren vid ett garanti ärende så fick man ut en ny utbytes disk, men nu har WD ändrat på det och har lagt in diskarna i två kategorier OEM och RETAIL.

Utöver det så ska man ha proof of purchase om man väljer att skicka in det till tillverkaren om det är en RETAIL disk så klart är det en OEM disk så vänder man sig dit man har handlat disken ifrån om det nu är en butik eller onlinebutik osv.

Det räcker inte med ett serienummer längre då jag fick reda på det idag.

Visste inte om detta och ville bara uppmärksamma andra medlemmar att inte göra samma misstag som mig och bli 1800kr fattigare.

MOD får gärna flytta till rätt forumdel, tack.

Bara för tydlighets skull, varför blev du 1800kr fattigare? Du har inget kvitto?
Och garantin är längre (eller i annat avseende mer generös) än reklamationsrätten?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bara för tydlighets skull, varför blev du 1800kr fattigare? Du har inget kvitto?
Och garantin är längre (eller i annat avseende mer generös) än reklamationsrätten?

Köpte en oöppnad disk helt nytt här på marknaden av en användare som gick sönder.
Tänkte skicka in det till WD och när jag försöker skapa ett RMA så nekades returen för att det var en OEM disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasra:

Köpte en oöppnad disk helt nytt här på marknaden av en användare som gick sönder.
Tänkte skicka in det till WD och när jag försöker skapa ett RMA så nekades returen för att det var en OEM disk.

Okej, då förstår jag sammanhanget bättre iaf.

Om den hade varit köpt i butik känns det ju som att det hade löst sig, oavsett ändrade regler...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Det har dom haft sen pc city fanns fortfarande, köpte en retail hårddisk och när den gick åt skogen så försökte jag göra garanti ärende, pc city var borta så tog kontakt med wd.. Visade sig vara OEM disk.
Nekad.

Felgiganten & Có

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Förståligt att WD gjorde detta efter WD Stacks incidenten. Där folk köpte hårddiskar för hundratusentals kronor till fraktpris. Känner en som försökte skapa ett garantiärende på vissa av dem. Skickade in och WD skickade en faktura på diskens pris för att få ersättningsdisken eller den trasiga tillbaka.

Kvittot visade att det var en WD Stacks disk. WD förlorade förmodligen en hel del pengar på den "rean".

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Om man ska handla diskar nytt eller begagnat i framtiden se till att diskarna är inhandlat ifrån dessa butiker som ska tydligen vara RETAIL enligt WD.
Apple
ARP
Dustin
EL Giganten
Inet
Komplett
MediaMarkt Sweden
NetOnNet
Teknik Magasinet
Webhallen

Permalänk
Medlem

@Nasra:
OEM & Retail har WD alltid delat in diskarna i.
Kravet på kvitto är dock nytt för mig.

OEM är diskar som sitter i märkesdatorer samt diskar som finns i externa diskar.
Retail är alla diskar som säljs seperat även de som är så kallad bulk.

Risken att få en OEM disk om man köper en ny disk från en (seriös) butik är minimal, däremot är den överhängande om man köper en begangnad disk, då säljaren kan ha tagit den en märkesdator eller en extern disk.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.