Är lost på grafikkortsmarknaden

Permalänk

Är lost på grafikkortsmarknaden

Tjena!

Jag sitter just nu på ett GTX 970, som jag köpte begagnat för något år sedan, och börjar inse att det inte riktigt håller måttet. Specifikt så orkar det inte lira Colin McRae Rally 2.0 på min 2560x1080, inte ens på Low håller det 100 fps stabilt.

Jag inser samtidigt att det inte kan ha hänt mycket på grafikkortsmarknaden iallafall de senaste typ 3 åren? Det känns som att modeller som är flera år gamla har sålts på begagnatmarknaden för samma pris under en oskönt lång tid. Är det helt dött med nya kort? Är det något på G som pekar mot att gamla serierna kommer sjunka i begagnatpris snart?

Jag har inte hängt med i svängarna de senaste åren och ni får gärna svara på funderingarna ovan så jag kan avgöra om jag bör vänta med att köpa ett bättre kort. Vilka kort är en tillräckligt ordentlig prestandapush i dagens utbud och vad kostar det mig isåfall? Värt att nämna är att en titel jag spelar mycket, FIFA, inte gillar AMD-kort av någon anledning

Allt gott
Andreas

Permalänk

Visst är gtx 3000 serien på gång nu till hösten ca? Det lär vara värt att vänta på i så fall. Som du säger så har det inte hänt så mycket senaste tiden. Även om korten blivit bättre har priserna stigit kraftigt. Jag köpte ett gtx 1070 begagnat för ett bra tag sedan för 2000 kr. Det blir ett lyft från ditt kort, så kan du hitta något sånt för kanske ner mot tusenlappen nu kan det möjligen vara en idé, eller ett gtx 980. Eller vänta lite på gtx 3000 serien, det skulle jag gjort om det inte var allt för bråttom. Då kommer fler begagnade ut på marknaden samtidigt som nya (kanske okej pris?) kommer.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

@andreas.ringstad: Om du har ett GTX 970 och köper 1080ti eller ett 2070 så kommer du verkligen märka vad som hänt efter ditt 970.
Ditt kort var inte ens i topp när det kom.

Fast innan någon kan rekommendera dig något alls så behöver vi veta vad du har för cpu, skärm och budget.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@andreas.ringstad: Om du har ett GTX 970 och köper 1080ti eller ett 2070 så kommer du verkligen märka vad som hänt efter ditt 970.
Ditt kort var inte ens i topp när det kom.

Fast innan någon kan rekommendera dig något alls så behöver vi veta vad du har för cpu, skärm och budget.

Jag är medveten om att 970 är ett äldre kort och inte hänger med i alla svängar längre. Hur min rigg är just nu i övrigt är egentligen inte intressant utan jag vill endast veta vilka grafikkort som kan tänkas ge ett tillräckligt stort lyft för att göra skaplig skillnad. Jag vet att grafikkortet är flaskhalsen i de titlar jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Jag är medveten om att 970 är ett äldre kort och inte hänger med i alla svängar längre. Hur min rigg är just nu i övrigt är egentligen inte intressant utan jag vill endast veta vilka grafikkort som kan tänkas ge ett tillräckligt stort lyft för att göra skaplig skillnad. Jag vet att grafikkortet är flaskhalsen i de titlar jag spelar.

Hur ska vi veta vilket grafikkort som ger dig lyft utan att veta vad du har för cpu???

Ta min burk tex. Jag har en 2600k @4400 med ett 1070.
Ett 2080S är bortkastade pengar för mig. Min cpu hänger inte med.

Men kan säga att ett 1070 ger dig ett lyft. Det lär vara sant.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hur ska vi veta vilket grafikkort som ger dig lyft utan att veta vad du har för cpu???

Ta min burk tex. Jag har en 2600k @4400 med ett 1070.
Ett 2080S är bortkastade pengar för mig. Min cpu hänger inte med.

Men kan säga att ett 1070 ger dig ett lyft. Det lär vara sant.

För att jag specifikt inte ber er om tips för min rigg utan endast vill jämföra grafikkort? Jag är inte nybörjare så jag har koll på att man ska balansera sina komponenter

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

För att jag specifikt inte ber er om tips för min rigg utan endast vill jämföra grafikkort? Jag är inte nybörjare så jag har koll på att man ska balansera sina komponenter

Hur du nu skall kunna avgöra om det är balanserat eller inte när du enligt egen utsago inte har någon koll på senare års grafikkort?
Att du ställer en specifik fråga är ingen garanti för att svaret ger dig den information du behöver - mängder av folk ställer fel frågor. Det är däför folk här på forumet så ofta ber om mer information.

Om vi håller oss till Nvidia så är i princip alla kort från GTX1060 och uppåt snabbare än ett GTX970. Vill du ha närmare rekommendation än så krävs mer information - inte minst om budget.