Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Kommer dem fortfarande ge ut SIP info? Har Bahnhof sedan 10 år tillbaka och kört med SIP i telefonen istället för deras utrustning.

Nej det gör dem inte. Även jag fick informationen om att gamla SIP-boxar kommer sluta fungera. Har sett att de körde kampanjer tidigare då man fick en gratis box om man band upp sig i 24-månader vet inte om det fortfarande går?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Jag har en Tilgin 2711 kopplad efter min Asus RT-AC68U, öppnade ett antal portar enligt anvisning på Bahnhofs hemsida, funkar bra det lilla telefonen används, jag har upp till fem enheter jag kan registrera hos Bahnhof så jag kunde lika gärna sätta en switch efter fiberdosan och koppla in båda routrarna i switchen och sluppit port-forward i Asusen.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Någon som kör en Tilgin HG2711? Hur bra är den? Jag kommer nog inte vilja använda den som min huvudrouter, men jag kan tänka mig koppla den i serie med min huvudrouter, helst efter min router. Det borde väl inte vara några problem?

Jag skaffade en HG2711 för några månader sedan. Det enda strulet var att när jag aktiverade MAC-adressen på https://dhcp.bahnhof.se för att få publik IP så fick jag inte längre någon IPv4 adress... Trots att jag lät mediaomvandlaren vara strömlös i en timme, sen startade den utan något inkopplat och när den var igång kopplade in routern och startade den. Det var en konstig känsla att bara kunna surfa på native IPv6 sidor. Nästa morgon hade jag fått en IPv4 adress och efter det har allt fungerat.

Gällande prestandan i routern har jag inte haft några problem, Wifit har tillräckligt bra räckvidd för att fungera i hela lägenheten trots icke optimal placering av routern. Det trådade nätverket har som väntat inga problem alls.

Värt att känna till är att gränssnittet för att konfigurera routern är komplicerat och fullt av avancerade inställningar där man kan ha olika VLAN på olika LAN-portar och liknande power-user alternativ. Jag som kört Tomato på min tidigare router gillar alla valmöjligheter som finns i HG2711 men jag skulle inte kalla det användarvänligt eller enkelt att hitta och ändra inställningar.

För sitt pris och för mig som inte har några större krav på wifi räcker den gott och väl. Så långt bort jag kan komma från routern i lägenhet med betongväggar snittar jag ~30Mbit/s på 2,4GHz, i samma rum som routern snittar jag ~97Mbit/s på 5GHz och ~43Mbit/s på 2,4GHz (Bredbandskollen får ~97Mbit/s även med kabelanslutning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag har flera portar i mediaomvandlaren... eller ja, det är ju en typ av gateway, jag bor i lägenhet och har fiber till källaren bara. Så jag skulle kunna ha min egen router i en port där och deras router/SIP box i nästa port (eller om man kör med en kabel från mediaomvandlaren till en switch så kan man separera där istället). Men frågan är om Bahnhof kommer låta folk ha mer än 1 IP adress (publik eller privat).

Du bör väl kunna få flera privata? De flesta KOs ger 4 st IP-adresser, de som sköter DHCP. Det är ju bara att testa.

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Nej det gör dem inte. Även jag fick informationen om att gamla SIP-boxar kommer sluta fungera. Har sett att de körde kampanjer tidigare då man fick en gratis box om man band upp sig i 24-månader vet inte om det fortfarande går?

Var inte det bara för nya kunder? Annars kan jag tänka mig att de sänker priset lite, för det är ju inte ett helt fritt val man gör nu när man tvingas köpa deras router för att få använda tjänsten.

De inleder ju meddelandet med:
"Du har varit kund hos oss länge"...

Och som tack för den tiden:
"din telefonitjänst [...] ska avvecklas."

Som ett jämförbart exempel så kommer alla ComHem hus i hela Sverige att gå över till digitala sändningar i september i år. Det påverkar i första hand kunder som idag har endast grundutbudet genom sin bostadsvärd. Så för att hjälpa kunder som har en gammal analog TV så erbjuder ComHem nu sin egen digitalbox från Humax till nästan halva priset, och helt utan att man måste skaffa premium TV-abonnemang, så den är helt obunden.

Man ska premiera sina kunder, för det är lätt att bli av med dem men svårt att skaffa nya. Tycker jag i alla fall.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du bör väl kunna få flera privata? De flesta KOs ger 4 st IP-adresser, de som sköter DHCP. Det är ju bara att testa.

KO? Kommunikationsoperatör? Jo, jag testade idag att koppla in min dumbox (SIP) och den fick en privat IP adress (100.x.x.x). Så då har man ju CGN skydd? Så då borde det väl inte vara så enkelt att hacka för gemene man? Man måste vara bra duktig och ha resurser för att hacka Bahnhofs routrar och komma in i min SIP box här hemma om jag sitter på deras privata IP. För jag tänker... hur skulle man annars få tag på SIP kontouppgifter? Om man är en hackare då alltså som vill åka snålskjuts på en annans bekostnad? För det är det som många var oroliga för när det gäller SIP, att andra ska ringa samtal på din bekostnad. Eller avlyssning/skanning/probing från Kina och Ryssland som @Stefanp67 skrev:

"Funderade på att skrota sip skiten ca 2014 men läste en artikel om att sip var jättevanligt att hacka så jag loggade trafiken några dagar och såg att sip-telefonen konstant utväxlade data med i princip hela världen speciellt Kina och Ryssland."

Eller tänker jag fel? CGN kanske ger ett falskt skydd? Jag ser att följande pekas ut som en nackdel med det (Wikipedia länken ovan):

"It has significant security, scalability, and reliability problems, by virtue of being stateful."

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

KO? Kommunikationsoperatör? Jo, jag testade idag att koppla in min dumbox (SIP) och den fick en privat IP adress. Så då har man ju CGN skydd? Så då borde det väl inte vara så enkelt att hacka för gemene man? Man måste vara bra duktig och ha resurser för att hacka Bahnhofs routrar och komma in i min SIP box här hemma om jag sitter på deras privata IP. För jag tänker... hur skulle man annars få tag på SIP kontouppgifter? Om man är en hackare då alltså som vill åka snålskjuts på en annans bekostnad? För det är det som många var oroliga för när det gäller SIP, att andra ska ringa samtal på din bekostnad. Eller avlyssning/skanning/probing från Kina och Ryssland som @Stefanp67 skrev:

"Funderade på att skrota sip skiten ca 2014 men läste en artikel om att sip var jättevanligt att hacka så jag loggade trafiken några dagar och såg att sip-telefonen konstant utväxlade data med i princip hela världen speciellt Kina och Ryssland."

Eller tänker jag fel? CGN kanske ger ett falskt skydd? Jag ser att följande pekas ut som en nackdel med det (Wikipedia länken ovan):

"It has significant security, scalability, and reliability problems, by virtue of being stateful."

I princip alla fibernät ger minst 2 st publika eller privata IP-adresser, då det är nätägare eller KO som hanterar DHCP. 4 st är vanligast.

Att attackera direkt via en publik IP är ju inte enda sättet. Osupportad/EOL:ad hårdvara vill man ha bort från sina nät hur som helst. Inget jag har intresse av att diskutera mer än så.

Att Bahnhof avvecklar det är helt enkelt för att det inte går att ge support. Spelar ju ingen roll om Bahnhof säger att det saknas support, men här är uppgifterna. Folk kommer ju ändå ringa in.

Permalänk
Medlem

@ElectroGeeza:

Japp, håller med om att det hade varit schysst att bjuda på det. Men efter att ha pratat med supporten gick det bra att binda upp sig 24mån och få en router kostnadsfritt!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Visste ni att namnet "Tilgin" kommer från ordet "tillgång"? Kul kuriosa! Jag läste lite om den Tilgin SIP box som jag har här hemma och så kom jag över lite gamla nyhetsartiklar (2004) om Tilgin eller i3 Micro som företaget hette förr (före 2006).

https://linuxdevices.org/stylish-linux-based-residential-gate...

https://news.cision.com/tilgin-ab/r/i3-micro-technology-becom...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Men för att besvara din fråga så vet jag inte det. Det hade jag också gärna velat veta. Som jag har förstått det så kommer de att göra någon teknisk förändring hos sig, som kommer rendera din utrustning värdelös. Jag vet inte vad de har hittat på. SIP 2.0? Aahaha! De tiger om det, och säger bara att de har gått över till ett nyare och modernare system. Jag tror att de kör en luring med oss bara!

Har varit i kontakt med Supporten nu. De ger inte ut någon info öht längre pga "boxen är inte deras", hade boxen varit från "bahnhof så hade man fått det, det handlar inte om att dem vill sälja på dig en router" - Men man måste ju köpa vems-det-nu-är router för att få telefonin att fungera...

För att använda deras ip-telefoni så MÅSTE man ha den boxen. Skaffar man inte boxen så kommer även ditt abonnemang att sägas upp och även ditt nummer, du har till 15 Juni 2020 på dig att skaffa boxen. De vill inte bjuda på boxen heller.

"Vi vill inte sälja på någon våran router" - my ass

Permalänk
Skrivet av ToirRisker:

Har varit i kontakt med Supporten nu. De ger inte ut någon info öht längre pga "boxen är inte deras", hade boxen varit från "bahnhof så hade man fått det, det handlar inte om att dem vill sälja på dig en router" - Men man måste ju köpa vems-det-nu-är router för att få telefonin att fungera...

För att använda deras ip-telefoni så MÅSTE man ha den boxen. Skaffar man inte boxen så kommer även ditt abonnemang att sägas upp och även ditt nummer, du har till 15 Juni 2020 på dig att skaffa boxen. De vill inte bjuda på boxen heller.

"Vi vill inte sälja på någon våran router" - my ass

Det här låter mer och mer som utpressning.

Något för utpressningskollen.se kanske? Aahaha! Joke's on you Bahnhof!

Jo, jag såg också att de hade flyttat fram datumet. Vet inte vad de vinner på det? Istället för att sänka priset på boxen.

De behöver ju inte skänka bort den. De säger att den kan användas till Internet också. Vilket är fantastiskt! Men jag som inte tänker använda den till det vill ju ogärna betala 995 kr för den, bara för att kunna fortsätta använda telefonin. Det räcker med att jag måste ha deras box för telefonin, inte ska jag tvingas ha den för Internet också.

Jag kan tänka mig betala 500 - 600 kr för att ha den enbart som telefonidosa. Räcker inte det så får de väl gå in i den och spärra alla "premium" funktioner för mig (som jag inte behöver ändå). Eller erbjuda en billigare variant? Det går säkert att få fram enklare boxar från Tilgin, så att det ändå blir "Bahnhof" boxar, men som är billigare.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Nu när du säger det så kommer jag ihåg att Bahnhof har gått ut med den informationen, att de som tidigare har beställt deras tjänst skulle få fortsätta använda egna SIP boxar (bl.a. jag), övriga var tvungna att köpa deras.

Hur upptäckte du i efterhand att den var hackad? Du pratar om sega menyer, hade du då en SIP telefon eller en SIP box?

Intressant att du nämner avbrutna samtal. Jag har varit med om att någon har ringt mig på den fasta telefonen och om det har varit ett längre samtal så har det blivit avbrutet, och jag började lägga märke till att det nästan alltid bryts efter 30 minuter. Så de har fått ringa tillbaka eller så har jag fått ringa upp för att starta nytt samtal.

Så nog ligger det något i det du säger om SIP. Jag får nog börja tänka om jag också, titta kanske på andra lösningar.

Vad jag först märkte var att sip-telefonen (Siemens Gigaset) blev galen, kunde få samtal med utländska röster alla dygnets timmar sen blev Gigaset'en ultraseg, pågående samtal kunde avbröts titt som tätt och om jag tex klickade på en telefonmeny för att byta ringsignal tog det flera minuter.

Först tänkte jag att sip var skit och tänkte lägga ner det helt och hållet men hamnade på en sida om sip hackning så jag började logga sip trafiken, hade en Ubiquiti EdgeRouter 3 Lite då så avancerad loggning var ganska enkelt.

Loggade några dagar och såg många anslutningar till Gigaset'en från hela världen speciellt Tyskland, Ryssland och Kina men i princip alla länder + mellanöstern så jag gjorde en factory reset på Gigaset telefonen och la till regler i Ubiquitin att Gigaset'en bara kunde prata med bahnhofs sip subnät.

Sen fungerade Gigaset'en riktigt bra några år tills jag skrotade fast telefoni helt och gick över till mobil. Så logga trafiken ett tag tills du ser vilket subnät Bahnhofs sip servrar finns på (kommer inte ihåg vilket det var) tillåt sedan bara trafik från sip boxen till det subnätet

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

@ElectroGeeza:

Räkna med att vanlig voip/sip är ungefär som att skrika till grannen i huset mittemot, alla på gården kan höra allt ni säger och även se vem som pratar med vem.

Secure voip/sip hade inte Bahnhof när jag körde sip, testade konfigurera det några gånger men tyvärr det fungerade inte eller stöddes inte.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Osäker om det svarats på men en DG150 kan man definitivt konfigurera om. Dock ger ingen (otroligt få fall) ISPer ut SIP-uppgifterna utan säljer oftast sin egna färdiga lösning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har konfigurerat o använt en Gigaset 530 mot Bahnhof sen 2015, nu har jag som övriga fått mail om nerstängning.
Istället för att skaffa deras router (eller säga upp fasta telefonin..) valde jag att byta operatör till Internetport som tillåter egna boxar (samt inte har nån månadsavgift).
Bytet har inte slagit igenom än (dröjer 5 dagar) så jag får återkomma med kvalitén på deras tjänst.

Permalänk
Medlem

@Sso:

Är nog fler än du som tycker Internetport är intressant som ersättning när Bahnhof stänger ner, står så här på deras sida:

Tillfälligt meddelande
Vi har just nu förlängd leveranstid på telefonbox och telefon med upp till 2 veckor.

@Petterk:
Skulle nog säga att Internetport verkar erbjuda en SIP-lina som passar mina behov. Det kostar lite per samtal, men för att få ha möjligheten att ringa via mina datorer/Asterisk de få tillfällen jag gör det så är detta en riktigt fin lösning. Enda bekymret är att jag ska ha tid över att göra inställningarna först... Hoppas det går problemfritt.

Permalänk
Medlem

@Balconette: Rapportera gärna hur det går, inte allt för många som kör Asterisk hemma men intressant för de som så gör.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Javisst. Det lär nog dröja ett bra tag innan jag har tid med det men jag ska ha det i bakhuvudet när det är dags.

Permalänk
Medlem

Återkoppling från min sida, så fort Internetport tog över abonnemanget så funkade det utan problem, ändrade konfigureringen av Gigaseten med nya inloggningsuppgifter såklart, men allt funka som det skulle där.

Jag behövde ju inte någon ny box heller, så den behövde jag inte vänta på

Permalänk
Medlem

Nån som skaffat Bahnhofs box och kollat om man kan se SIP-konfigurationen där? Kanske man kan se vilka inställningar och standarder de kör nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

Nån som skaffat Bahnhofs box och kollat om man kan se SIP-konfigurationen där? Kanske man kan se vilka inställningar och standarder de kör nu?

Tror inte folk kör HG2711 hackad/upplåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

Nån som skaffat Bahnhofs box och kollat om man kan se SIP-konfigurationen där? Kanske man kan se vilka inställningar och standarder de kör nu?

Jag kikade och det verkar inte gå se det som standard, då det bara är stjärnor. Funkar däremot fint att placera HG2711 bakom Unifi USG så länge som porten 5060 är öppen

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Jag kikade och det verkar inte gå se det som standard, då det bara är stjärnor. Funkar däremot fint att placera HG2711 bakom Unifi USG så länge som porten 5060 är öppen

Lite surt då jag inte tror det är mycket skillnader på inställningarna... har för mig att port 5060 är för okrypterad trafik och 5061 är för krypterad trafik.

Permalänk
Skrivet av burger_:

Lite surt då jag inte tror det är mycket skillnader på inställningarna... har för mig att port 5060 är för okrypterad trafik och 5061 är för krypterad trafik.

Bra gissat! 😉

Citat:

"Port 5060 is commonly used for non-encrypted signaling traffic whereas port 5061 is typically used for traffic encrypted with Transport Layer Security (TLS)."

https://en.wikipedia.org/wiki/Session_Initiation_Protocol#Pro...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Internetport verkar vara ett bra alternativ till Bahnhof. Men just nu blir det svårt att få deras telefonidosa:

Citat:

"På grund av semestertider så hanterar vi inga beställningar av Telefoniabonnemang eller Telefoniprodukter till och med 2020-08-03

Bredbandsbeställningar hanteras däremot enligt önskat aktiveringsdatum under vanlig kontorstid.

Trevlig sommar!

Vänliga hälsningar,
Kundservice"

Det kan vara intressant att veta att deras telefonidosa kostar 495 kr (plus 129 kr i frakt), vilket är betydligt billigare än 995 kr som Bahnhof vill ha. De kunde ha haft billigare frakt, annars är priset OK. Ett abonnemang för privatperson kostar 29 kr/månad, vilket är skillnad mot 0 kr/månad hos Bahnhof om man även har Internet via dem (annars samma pris där).

För privatperson så är nog Internetport det billigaste alternativet som finns. Jag känner inte till företaget alls, men de ser ut att ha prisvärda tjänster och det ser ut att gå mycket bra för dem ekonomiskt. Så jag är lite sugen på att testa deras telefonitjänst. Men jag ska först se om jag kan komma överens om något med Bahnhof. I dagsläget har jag inte en fungerande telefon hemma. De höll sitt löfte och klippte navelsträngen precis som utlovat.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111