Första nybyggda datorn och verkar inte få kontakt med varken skärm eller mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumbo:

Förresten är det någon som vet vart jag ska koppla in chassits (corsair Carbide 678c) USB 3.1 Gen2 TYPE-C någonstans?

Ditt moderkort har ingen header för det. B450-styrkretsen har bara anslutningar för två såna portar, och Asus har valt att använda båda till på I/O-panelen (de röda USB-portarna).

Det finns PCIe-kort man kan sätta i med en gen 2 header, men om jag inte missat något så måste du då antingen offra PCIe-linor från grafikkortet eller nöja dig med 5 Gb/s istället för 10 Gb/s till Type-C-porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ditt moderkort har ingen header för det. B450-styrkretsen har bara anslutningar för två såna portar, och Asus har valt att använda båda till på I/O-panelen (de röda USB-portarna).

Det finns PCIe-kort man kan sätta i med en gen 2 header, men om jag inte missat något så måste du då antingen offra PCIe-linor från grafikkortet eller nöja dig med 5 Gb/s istället för 10 Gb/s till Type-C-porten.

Ah okej då vet jag rack för svar! 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Windows kan du helt strunta i tills vidare, det första steget är att få någon bild ö.h.t. och komma in i BIOS. Så de enda komponenterna du behöver är moderkort, cpu (+kylare förstås), minne samt grafikkort. Om det inte fungerar så testa även att flytta runt minnet i olika portar, AMD är ibland rätt kinkigt när det gäller minne.

Det sitter även fyra lysdioder på moderkortet i närheten av fläktuttagen för CPU-kylaren som ska tändas och släckas under boot. Om någon av dem fortsätter lysa så indikerar det ett problem, där färgerna är: gulgrön = boot, vit = grafikkort, gul = minne, röd = cpu.

Nu har jag kopplat in eatx 12v kabeln till cpun som jag missade. Nu har musen börjat lysa iallafall men skärmen är svart har fortfarande ingen signal/kontakt med datorn. Och diodern vid ram minnena lyser gulgrönt ser det ut som.

Permalänk
Medlem

Om gulgrönt = boot hur ska jag kunna boota utan skärmbild? ☹️

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du kanske ta en eller några bilder på hur du har gjort? Ibland kan man se saker på bilder som kan ha missat.

Kolla min signatur för hur du lägger in bilder på forumet.

Permalänk
Medlem

Har skärmen inställd på rätt ingång? Kabeln sitter i ordentligt i grafikkortet? Glöm moderkortets HDMI helt. Du behöver inte ens ha mus eller tangentbord fungerande för att datorn skall visa något på skärmen. Det sista du behöver är en USB-DVD med Windows 7 som jag verkligen avråder från att använda med moderna processorer.

Permalänk
Medlem

Grabbar!!! Jag tröck bara av och på dataskärmen och så gick ja bild!! Jag är inne i UEFI Bios nu. Detta är helt nytt för mig har aldrig handskats med de tidigare. Ska ja köra Windows först, eller grafikkorts skivan eller modekortsskivan först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Har skärmen inställd på rätt ingång? Kabeln sitter i ordentligt i grafikkortet? Glöm moderkortets HDMI helt. Du behöver inte ens ha mus eller tangentbord fungerande för att datorn skall visa något på skärmen. Det sista du behöver är en USB-DVD med Windows 7 som jag verkligen avråder från att använda med moderna processorer.

Okej jag tänkte att ja uppgraderar Windows 7 till Windows 10 när jag väl installerat de då jag har en Windows 7 skiva med key sen tidigare. Men tycker du ja ska gå och köpa Windows 10 skiva istället direkt?

Permalänk
Hedersmedlem

Installera Windows 10. Installera inte Windows 7, har du en nyckel för Windows 7 är det bara att skriva in den när du installerar Windows 10.

Du kan inte heller inte installera några drivrutiner innan du installerar Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Installera Windows 10. Installera inte Windows 7, har du en nyckel för Windows 7 är det bara att skriva in den när du installerar Windows 10.

Du kan inte heller inte installera några drivrutiner innan du installerar Windows.

Okej tack då vet jag! 😊

Permalänk
Medlem

@Mumbo: ladda hem Windows 10 från Microsofts hemsida och använd nyckeln för din Windows 7 för att aktivera Windows EFTER att du gjort klart installationen.

https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/you-can-still...
Istället för upgrade this PC now väljer du create media.
På datorn skall du göra en ny install, ingen upgrade, EFTER installationen kan du, om har internetanslutning, aktivera Windows 10 med en Windows 7 nyckel.

Fel länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

@Mumbo: ladda hem Windows 10 från Microsofts hemsida och använd nyckeln för din Windows 7 för att aktivera Windows EFTER att du gjort klart installationen.

https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/you-can-still...
Istället för upgrade this PC now väljer du create media.
På datorn skall du göra en ny install, ingen upgrade, EFTER installationen kan du, om har internetanslutning, aktivera Windows 10 med en Windows 7 nyckel.

Jag har nu laddat hem Windows 10 på en usb sitcka och installerat Windows. Nu har jag stött på nästa okända problem. Efter att datorn har varit på och inloggad i typ 1 minut så fryser den sig helt. De går inte att röra musen, trycka crtl+alt+delete eller någonting? Den reagerar inte på något utan fryser sig helt. Någon som vet vad detta kan vara som spökar?

Permalänk
Medlem

Jag har bilden kvar på bakgrunden och så men den är helt fryst så att säga. Har provat starta om burken 2 gånger men samma problem uppstår efter drygt 1 minut varje gång ☹️

Permalänk
Medlem

Jag skrev in min Windows 7 nyckel under installeringen ska nämnas och inte efter att installationen var klar. Kan detta ha ställt till de för mig eller gör det ingen skillnad om man skriver in nyckeln innan eller efter installationen är klar?

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, det spelar ingen roll när man matar in nyckeln.

Att datorn hänger sig kan vara på grund av överhettning, felaktigt monterat kylare? Men då borde den ju inte ha klarat att köra igenom installationen täcker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nä, det spelar ingen roll när man matar in nyckeln.

Att datorn hänger sig kan vara på grund av överhettning, felaktigt monterat kylare? Men då borde den ju inte ha klarat att köra igenom installationen täcker jag.

Kylaren är monterad så att Nzxt texten är vertikal (på höjden). Har de betydelse om den är det? Jag tänker också då borde den vill inte klara Windows installationen.. 😕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumbo:

Jag skrev in min Windows 7 nyckel under installeringen ska nämnas och inte efter att installationen var klar. Kan detta ha ställt till de för mig eller gör det ingen skillnad om man skriver in nyckeln innan eller efter installationen är klar?

Nej det spelar ingen roll, det har inte alltid gått att mata in gamla nycklar innan man har internetanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumbo:

Kylaren är monterad så att Nzxt texten är vertikal (på höjden). Har de betydelse om den är det? Jag tänker också då borde den vill inte klara Windows installationen.. 😕

Uppdatera BIOS och drivrutiner (moderkort/amd)