Permalänk
Medlem

Jag har inget emot Feelgood per se, bara att det är högst individuellt om man skall lägga pengar på det. Maximalt icke objektivt.
Personligen skulle jag inte något emot en McIntosh rigg med rör slutsteg, enbart för utseendets skull

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsp:

Dessutom är recensionen av en äldre generation som inte ens har samma DAC som i dagens modeller. Tummen ner för den alltså.

Fast vad spelar det för roll vilken modell det är om de eventuellt har problem med strömmatningen? Om du läst recensionen så står det att även Stereophile hade samma problem med sitt testexemplar. Men visst, förhoppningsvis har det åtgärdats.
Bra att du är nöjd i alla fall, för på pappret är det ju en kompetent enhet. Snygg dessutom, och med den troligen bästa volymreglage-känslan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsp:

Men herregud, snacka om att jämföra äppen och päron. Du kan ju inte jämföra studiomonitorer med doningar som är tänkta att fylla ett rum med musik. KEF gör bra högtalare men riktar sig inte till samma målgrupp som Phantom. Nu har jag bara hört vanliga LS50 och inte W-varianten och de är kompetenta men jag skulle välja Phantom alla dagar i veckan för att exempelvis fylla ett stort vardagsrum med musik men för fokuserad lyssning så skulle jag inte välja någon av dem.

Att studiomonitorer inte skulle kunna "fylla ett rum" är bara hittepå. Jag lovar att mina monitorer kan fylla mitt stora vardagsrum, och dessutom spela brutalt högt utan att låta illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Vi tar det en sista gång. Du försöker överbevisa om att det du har är bäst. Bara för att du tror dig veta bäst. Vi andra går ej på det du försöker bevisa. Ännu en gång skriver du att vi andra är inkompetenta. Jag eller någon annan behöver inte bevisa något. Utan försöker komma till en poäng att rent tekniskt har du fel. Som sagt försök du fortsätta hänvisa till dina kunskaper. Vi andra orkar ej bry oss längre.

Nej, du konstruerar ju gång på gång en massa halmgubbar. Jag har inte försökt att "överbevisa" att det jag har är bäst. Vad är är "bäst" är ytterst individuellt och beror på vilken musik man lyssnar på, vilka högtalare och övriga komponenter man har men framförallt tycke och smak. Sedan ljuger du igen och skriver att jag kallat dig inkompetent igen vilket inte stämmer. Läs igenom dina inlägg innan du postar dem så kanske det blir lättare att följa vad du menar.

Skrivet av oatp1b1:

Fast vad spelar det för roll vilken modell det är om de eventuellt har problem med strömmatningen? Om du läst recensionen så står det att även Stereophile hade samma problem med sitt testexemplar. Men visst, förhoppningsvis har det åtgärdats.
Bra att du är nöjd i alla fall, för på pappret är det ju en kompetent enhet. Snygg dessutom, och med den troligen bästa volymreglage-känslan.

Hela strömmatningen är totalt utbytt mellan den modellen i recensionen och de aktuella modellerna. Så jo, jag skulle nog vilja påstå att det är ganska relevant. Jag läste hela första sidan i forumtråden men orkade inte läsa följande 36 sidor. Fanns det något mer matnyttigt där eller en uppdatering från recensenten?

Sedan tänker jag absolut inte gå i något försvar för att Devialet skulle vara felfria, långt därifrån. Det har genom åren varit en hel del strul men det har främst berott på mjukvaran och det har fixats via firmware-uppdateringar. Vissa fel har tagit bra lång tid att åtgärda också och där finns det all anledning att vara kritisk. Det är dock inga fel som drabbat mig personligen men jag är medveten om dem då jag läst om dem.

Skrivet av DasIch:

Att studiomonitorer inte skulle kunna "fylla ett rum" är bara hittepå. Jag lovar att mina monitorer kan fylla mitt stora vardagsrum, och dessutom spela brutalt högt utan att låta illa.

Jag tror inte att du riktigt förstår poängen. Studiomonitorer är designade för att ge optimalt ljud i en sweetspot, gärna inom närområdet. De är inte designade för att låta bra var du än befinner dig i rummet även om de kan fylla sagda rum med ljud utan att det låter illa. För att få ett genomgående bra och korrekt ljud i olika positioner i ett rum behöver du en annan designfilosofi. Radialstrålande högtalare är en sådan design som låter ruggigt bra trots sämre placering eller udda lyssningspositioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsp:

Jag tror inte att du riktigt förstår poängen. Studiomonitorer är designade för att ge optimalt ljud i en sweetspot, gärna inom närområdet. De är inte designade för att låta bra var du än befinner dig i rummet även om de kan fylla sagda rum med ljud utan att det låter illa. För att få ett genomgående bra och korrekt ljud i olika positioner i ett rum behöver du en annan designfilosofi. Radialstrålande högtalare är en sådan design som låter ruggigt bra trots sämre placering eller udda lyssningspositioner.

Nej, det är just det där som är hittepå. Studiomonitorer fungerar som vanliga traditionella högtalare. Det är bara att bruket av högtalare placerade på nära håll, ovanpå mixerborden, i olika studios har skapat en massa förvirrande hittepå-mumbojumbo. Någonstans på 80-talet började det heta "närfältsmonitorer" och har sedan tillskrivits en massa märkliga egenskaper.
Myten om en sweetspot kommer antagligen ifrån att placera högtalarna på nära håll (vilket för övrigt inte är optimalt med någon högtalare). Sitter du nära högtalare som är direkt riktade mot dig är det klart att du får en smalare sweetspot. Hur den sweetspoten sen artar sig beror på högtalarna (alla har ju en sweetspot), men det är knappast någon egenskap som skiljer studiomonitorer från andra.

Permalänk
Medlem

Kanske jag som har helt fel här men studiomonitorer för mig är en högtalare som är så neutral och ofärgad som möjligt för att skaparen ska kunna få till sitt ljud som hen vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kanske jag som har helt fel här men studiomonitorer för mig är en högtalare som är så neutral och ofärgad som möjligt för att skaparen ska kunna få till sitt ljud som hen vill.

Det är ett vanligt påstående men det funkar precis som med vilka högtalare som helst. Vissa är mer neutrala än andra. Ska man prata om generella skillnader så handlar det om marknadsföring, design och prislapp (ofta får du mycket mer högtalare för pengarna med studiomonitorer men de ser inte lika snygga ut och du tvingas stå ut med mer sladdhelvete). Typ så. Generellt alltså.