SSL_ERROR_INTERNAL_ERROR_ALERT för Nextcloud via snap

Permalänk
Medlem

SSL_ERROR_INTERNAL_ERROR_ALERT för Nextcloud via snap

Hej.

För några dagar sedan slutade min Nextcloud att fungera. Installerade tjänsten via installationen av Ubuntu v20.04, då man kunde välja bland annat den som ett förinstallerat paket.

När man går till cloud.edgren.blog möts man av felmeddelandet SSL_ERROR_INTERNAL_ERROR_ALERT. Jag försökte lösa det i går genom att förnya certifikatet, men det gick inte så värst bra. Jag och en till som är mer kunnig än vad jag är inom Linux, vet inte vad felet är. Vänder mig nu till kunniga SweClockare.

Körde följande kommando för att förnya certifikatet: nextcloud.enable-https lets-encrypt. När jag nu körde det kommandot igen, så får jag inga felmeddelanden eller varningar alls.

Men om jag kör nextcloud.enable-https lets-encrypt -t (test av certifikat), så visar den följande:

Please enter your domain name(s) (space-separated): cloud.edgren.blog Attempting to obtain certificates... error running certbot: Saving debug log to /var/snap/nextcloud/current/certs/certbot/logs/letsencrypt.log Plugins selected: Authenticator webroot, Installer None Renewing an existing certificate You've asked to renew/replace a seemingly valid certificate with a test certificate (domains: cloud.edgren.blog). We will not do that unless you use the --break-my-certs flag!

Loggfilen visar inget mer märkvärdigt; HTTP 200, nginx-server och några debug- och info-rader. En av debug-raderna hade texten "existing abnormally" och är en traceback. Där säger den följande:

Traceback (most recent call last): File "/snap/nextcloud/21413/bin/certbot", line 8, in <module> sys.exit(main()) File "/snap/nextcloud/21413/lib/python2.7/site-packages/certbot/main.py", line 1364, in main return config.func(config, plugins) File "/snap/nextcloud/21413/lib/python2.7/site-packages/certbot/main.py", line 1249, in certonly lineage = _get_and_save_cert(le_client, config, domains, certname, lineage) File "/snap/nextcloud/21413/lib/python2.7/site-packages/certbot/main.py", line 115, in _get_and_save_cert renewal.renew_cert(config, domains, le_client, lineage) File "/snap/nextcloud/21413/lib/python2.7/site-packages/certbot/renewal.py", line 302, in renew_cert _avoid_invalidating_lineage(config, lineage, original_server) File "/snap/nextcloud/21413/lib/python2.7/site-packages/certbot/renewal.py", line 295, in _avoid_invalidating_lineage "unless you use the --break-my-certs flag!".format(names))

chat.sermo.nu (som använder sig av SSL också och då även på samma server) fungerar roligt nog klockrent!

Vet ni vad problemet kan vara och hur jag kan åtgärda det? Vill gärna kunna börja synkronisera min telefon, bokmärken och annat igen, utan att behöva installera om Nextcloud

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr:

Disclaimer: Jag kan ingenting om Nextcloud eller Snap.

Jag tycker inte det ser ut som att problemet är i certifikatet i sig, utan i SSL-konfigurationen. Sökväg till privkey/pubkey/certificate chain, protokoll/schifferkonfiguration kan vara fel, t ex.

Se nedan:

openssl s_client -connect cloud.edgren.blog:443 CONNECTED(00000003) 140365640762496:error:14094438:SSL routines:ssl3_read_bytes:tlsv1 alert internal error:../ssl/record/rec_layer_s3.c:1544:SSL alert number 80 --- no peer certificate available --- No client certificate CA names sent --- SSL handshake has read 7 bytes and written 309 bytes Verification: OK --- New, (NONE), Cipher is (NONE) Secure Renegotiation IS NOT supported Compression: NONE Expansion: NONE No ALPN negotiated Early data was not sent Verify return code: 0 (ok) ---

Raden "no peer certificate available" är mest intressant, där.

Vidare hittar jag inte "-t" i certbots manual, men jag misstänker att -t är shorthand för "--test-cert". Vilket INTE - som du skriver - är ett "test av certifikat". Utan istället en begäran om ett testcertifikat (istället för ett skarpt certifikat). Detta är inte vad du vill göra.

Se följande meddelande:

You've asked to renew/replace a seemingly valid certificate with a test certificate (domains: cloud.edgren.blog). We will not do that unless you use the --break-my-certs flag!

Det signalerar att du redan har ett skarpt certifikat på plats. Vilket också styrker min teori om att din SSL-konfiguration är fel.

Edit: Läste lite snabbt om Nextcloud och tolkar det som att det inte är en "fristående" server utan att applikationen behöver en fristående webbserver, vilket i ditt fall verkar vara Aapache. Så SSL-konfigurationen måste göras där snarare än i Nextcloud.

Här är ett exempel på hur relevanta delar av SSL-konfigurationen i Apache kan se ut:

SSLEngine on SSLCertificateFile /etc/letsencrypt/live/cloud.edgren.blog/cert.pem SSLCertificateKeyFile /etc/letsencrypt/live/cloud.edgren.blog/privkey.pem SSLCertificateChainFile /etc/letsencrypt/live/cloud.edgren.blog/chain.pem

Permalänk
Medlem

@felplacrd: Tack för ditt svar. Hittade några kommandon när jag sökte runt lite mer på nätet och som jag även körde (se nedan). Kunde bekräfta att certifikaten är korrekt konfigurerade. Nextcloud funkade klockrent ett bra tag och sen förra veckan eller nått sånt... poff! SSL_ERROR_INTERNAL_ERROR_ALERT. Jag har inte gjort något alls med servern efter första konfigurationen, mer än att köra apt update & apt upgrade. Kanske det som har orsakat problemet... uppdateringarna?

root@server-home:~# systemctl status snap.nextcloud.apache ● snap.nextcloud.apache.service - Service for snap application nextcloud.apache Loaded: loaded (/etc/systemd/system/snap.nextcloud.apache.service; enabled; vendor preset: enabled) Active: active (running) since Wed 2020-06-10 18:15:11 UTC; 359ms ago Main PID: 1363760 (run-httpd) Tasks: 5 (limit: 4499) Memory: 3.6M [...] Jun 10 18:15:11 server-home systemd[1]: Started Service for snap application nextcloud.apache. Jun 10 18:15:11 server-home nextcloud.apache[1363760]: Making sure nextcloud is setup... Jun 10 18:15:11 server-home nextcloud.apache[1363881]: System config value redis => host set to string /tmp/sockets/redis.sock Jun 10 18:15:12 server-home nextcloud.apache[1363939]: System config value redis => port set to integer 0 Jun 10 18:15:12 server-home nextcloud.apache[1363998]: System config value memcache.locking set to string \OC\Memcache\Redis Jun 10 18:15:14 server-home nextcloud.apache[1364056]: System config value memcache.local set to string \OC\Memcache\Redis Jun 10 18:15:14 server-home nextcloud.apache[1364117]: No such app enabled: updatenotification Jun 10 18:15:15 server-home nextcloud.apache[1363789]: Making sure nextcloud is fully upgraded... Jun 10 18:15:16 server-home nextcloud.apache[1364238]: Nextcloud is already latest version Jun 10 18:15:16 server-home nextcloud.apache[1363760]: All set! Running httpd... Jun 10 18:15:16 server-home nextcloud.apache[1364252]: Certificates have been activated: using HTTPS only Jun 10 18:15:16 server-home nextcloud.apache[1364252]: Certificates look to be in order: enabling HSTS Jun 10 18:15:16 server-home nextcloud.apache[1364292]: AH00558: httpd: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1. Set the 'ServerName' directive globally to suppress this message Jun 10 18:15:16 server-home nextcloud.apache[1364292]: (98)Address already in use: AH00072: make_sock: could not bind to address [::]:80 Jun 10 18:15:16 server-home nextcloud.apache[1364292]: (98)Address already in use: AH00072: make_sock: could not bind to address 0.0.0.0:80 Jun 10 18:15:16 server-home nextcloud.apache[1364292]: no listening sockets available, shutting down Jun 10 18:15:16 server-home nextcloud.apache[1364292]: AH00015: Unable to open logs Jun 10 18:15:16 server-home systemd[1]: snap.nextcloud.apache.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE Jun 10 18:15:16 server-home systemd[1]: snap.nextcloud.apache.service: Failed with result 'exit-code'. Jun 10 18:15:16 server-home systemd[1]: snap.nextcloud.apache.service: Scheduled restart job, restart counter is at 18073. Jun 10 18:15:16 server-home systemd[1]: Stopped Service for snap application nextcloud.apache. Jun 10 18:15:16 server-home systemd[1]: Started Service for snap application nextcloud.apache. Jun 10 18:15:17 server-home nextcloud.apache[1364295]: Making sure nextcloud is setup... Jun 10 18:15:21 server-home nextcloud.apache[1364414]: System config value redis => host set to string /tmp/sockets/redis.sock root@server-home:~# /snap/bin/nextcloud.occ status - installed: true - version: 18.0.4.2 - versionstring: 18.0.4 - edition: root@server-home:~# snap refresh All snaps up to date. root@server-home:~# snap disable nextcloud nextcloud disabled root@server-home:~# snap enable nextcloud nextcloud enabled

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr:

Som sagt kan jag inte Nextcloud eller Snap så bra, så jag vet inte riktigt om snap kan orsaka "dubletter" av paket, eller om man kan ha två paket som kolliderar med varandra på något sätt men jag noterade nedan i loggen du visade.

Jun 10 18:15:16 server-home nextcloud.apache[1364292]: AH00558: httpd: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1. Set the 'ServerName' directive globally to suppress this message Jun 10 18:15:16 server-home nextcloud.apache[1364292]: (98)Address already in use: AH00072: make_sock: could not bind to address [::]:80 Jun 10 18:15:16 server-home nextcloud.apache[1364292]: (98)Address already in use: AH00072: make_sock: could not bind to address 0.0.0.0:80 Jun 10 18:15:16 server-home nextcloud.apache[1364292]: no listening sockets available, shutting down Jun 10 18:15:16 server-home nextcloud.apache[1364292]: AH00015: Unable to open logs Jun 10 18:15:16 server-home systemd[1]: snap.nextcloud.apache.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE

Apache meddelar att det inte kan starta på grund av att en annan process lyssnar på port 80.

Jag tänker att du kanske har två två Apache-instanser igång, där den ena inte har en korrekt SSL-konfiguration? Du kan ju kolla runt litet med ps netstat (sudo netstat -tulpno), osv.

Permalänk
Medlem

@felplacrd: Hm. Ja, det både låter och ser ut som att det skulle vara så, men kommandot du gav mig visade att det finns två portar för UDP-porten 5353, men "State" är tom för de båda. systemctl status apache gav "Unit apache.service could not be found".

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr:

Hmm, märkligt att netstat inte visar något på TCP port 80. Eftersom att apache inte kan knyta till den porten så hade jag förväntat mig att se nåt i stil med (grovt förenklat) tcp 0.0.0.0:80 LISTEN apache2. Någonting ligger ju onekligen där.

Du kan ju, lite för skojs skull testa sudo ss -tlpn istället för netstat.

Att systemctl status apache inte visar något beror på att apache-tjänsten heter apache2.

Edit: Förresten, utifrån så ser det ut som Caddy (inte apache):

curl -I cloud.edgren.blog HTTP/1.1 404 Not Found Content-Type: text/plain; charset=utf-8 Server: Caddy X-Content-Type-Options: nosniff Date: Wed, 10 Jun 2020 21:22:58 GMT Content-Length: 59

Permalänk
Medlem

@felplacrd: Jag skickar ett PM till dig, där jag visar fullständig logg. Eller har du Telegram?

Angående ditt resultat för curl, så får jag detsamma (404) om jag anger serverns IP-adress i adressfältet, istället för webbadressen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr:

Poängen med min edit ovan var inte 404-felsidan, utan vilken webbserver som lyssnar på porten tar emot anslutningen.

Tar mig friheten att klistra in en rad från loggarna som skall vara "lugnt". Den avslöjar ingenting känsligt eller annat som vi inte redan pratat om i tråden.

Netstat visar (bl a):

tcp6 0 0 :::80 :::* LISTEN 745/caddy off (0.00/0/0) tcp6 0 0 :::443 :::* LISTEN 745/caddy off (0.00/0/0)

Som du ser har Caddy bundit både port 80 och port 443. Det är sannolikt anledningen till att Apache inte lirar. Jag kollade snabbt på snapcraft-filen för Nextcloud (här) och det verkar inte som Nextcloud använder Caddy, utan - just precis - Apache.

Vad använder du Caddy till? Du kan ju testa att tillfälligt stänga av Caddy och starta om (snap) nextcloud och se om det lirar då.

Dvs nåt i stil med (jag vet inte exakt, det beror på var caddy kommer ifrån):

sudo systemctl stop caddy sudo snap restart nextcloud

Obs: En del osäkerheter här som du ser. Jag vet inte var Caddy kommer ifrån eller vad du använder det till, och har aldrig jobbat med snap eller nextcloud.

Permalänk
Medlem

@felplacrd: Caddy är (vad jag minns) för Rocket.Chat (Sermo Chat). Trots att jag försökte stoppa caddy (vilket inte gick (se nedan)) och startade om Nextcloud, så åtgärdade det inte problemet. Fortfarande samma felmeddelande :/

root@server-home:/home/edgren# systemctl stop caddy Failed to stop caddy.service: Unit caddy.service not loaded. root@server-home:/home/edgren# snap restart nextcloud Restarted. root@server-home:/home/edgren#

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Gah, just det ...

Skrivet av Airikr:

chat.sermo.nu (som använder sig av SSL också och då även på samma server) fungerar roligt nog klockrent!

Men är det då inte så enkelt att både Nextcloud/Apache och Rocket Chat/Caddy försöker binda till 80 och 443, och av en händelse så har Rocket Chat/Caddy "hunnit först" och Nextcloud/Apache kan inte starta. När vi sedan ansluter till cloud.edgren.blog i ett försök att nå Nextcloud/Apache så är det i själva verket Caddy/Rocket Chat som svarar. Men Caddy/Rocket Chat's vhost/SSL-konfiguration är för chat.sermo.nu (INTE cloud.edgren.blog), och då smäller det.

Är du med? Det är Caddy som orsakar SSL_ERROR_INTERNAL_ERROR_ALERT, inte Nextcloud. Nextcloud körs inte ens.

Du kan inte ("utan vidare" - för jag antar att du inte har någon reverse proxy) köra både Nextcloud/Apache och Caddy/Rocket Chat på 80/443. En tänkbar lösning är att du konfigurerar den ena tjänsten att lyssna på 8080 och 8443, istället. Och gör motsvarande port forwards/redirects i din brandvägg, så klart.

Här beskriver Nextcloud hur man ändrar sin port-konfiguration när applikationen är installerad via snap: https://github.com/nextcloud/nextcloud-snap#httphttps-port-co...

Permalänk
Medlem

Om det inte löser sig finns ju möjligheten att fråga på Ubuntu-Sverige och skulle det inte heller hjälpa finns AskUbuntu där många ytterst kunniga Ubuntu-användare hänger

Permalänk
Medlem

@felplacrd: Yepp! Jag hänger med Jag ändrade portarna för Nextcloud till de i guiden, öppnade upp porten 444 i routern och gick till cloud.edgren.blog. "Unable to connect". Lade till :444 i slutet av adressen. Då funkade det! Jag kom åt mitt moln

Minns nu att chat.sermo.nu:3000 (som den låg listad på först) nåddes inte på grund av SSL-problem. Men för någon vecka sedan kunde jag nå den via chat.sermo.nu, men inte cloud.edgren.blog. Så det du säger låter faktiskt väldigt vettigt Tack!

Men! Hur gör jag så att man bara behöver skriva in cloud.edgren.blog istället för cloud.edgren.blog:444?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Men! Hur gör jag så att man bara behöver skriva in cloud.edgren.blog istället för cloud.edgren.blog:444?

Well, Att ha olika vhosts/domännamn räcker inte, tyvärr. Om du nu ska hosta bägge tjänsterna på samma server med ett externt ip så är det enda sättet (jag kan komma på) att sätta upp/konfigurera en proxy/tunnel framför som sedan vidarebefordrar trafiken "upstream" till de riktiga tjänsterna. Du skulle t ex kunna använda Apache med hjälp av modulen mod_proxy, eller installera en "riktig" proxy såsom haproxy eller squid.

Du skulle kunna börja kika här: https://httpd.apache.org/docs/2.4/howto/reverse_proxy.html och/eller här: https://docs.nextcloud.com/server/15/admin_manual/configurati... Det kan bli väldigt lärorikt för dig, men känn efter om inte ett vanligt bookmark är tillräckligt, först.

Permalänk
Medlem

@felplacrd: Ok. Tack Kikar på det vid tillfälle, för vad jag vet just nu. Jag använder mig av :444 i slutet av webbadressen tills vidare

Stort tack för all hjälp!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr
Jupp ser att du genererat ett par stycken ^^

Kan rekommendera att du genererar ett wildcard cert till din domän istället så de blir
*.edgren.blog

* = kommer att hantera / acceptera alla andra subdomäner du lägger till via din DNS-hanterings portal.

Utöver det så behöver din proxy .conf för nextcloud vara korrekt.

Hjälpte en användare på reddit, efter att han fick min nextcloud konfig så löste sig allt för honom 😋
https://www.reddit.com/r/NextCloud/comments/ezea8l/help_fixin...

Kolla gärna igenom min konfig och updatera tråden om du behöver mer hjälp efter
Lycka till!

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

@Zidichy: Haha! Ja, jag är inte bra på Linux xD Skulle gärna betala någon mycket kunnigare att hantera mina servrar, eller endast en av dem

Tack för länken! Ska kika igenom den vid tillfälle, och tack för tipset med wildcard

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr
Nps
Ingen är bra på linux från början, juh mer du sitter och testar och leker juh bättre blir du 😋
Practice makes perfect you know 😊

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

@Zidichy: Det är så sant som du säger

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr Kanske lite off topic, men denna gör det hela lite enklare: https://github.com/nextcloud/vm/releases

TLS inkluderat, och enkel att administrera ---> Löser ditt problem, gratis.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@enoch85: Det där såg ju supersmidigt ut! Tack!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Airikr:

@enoch85: Det där såg ju supersmidigt ut! Tack!

Jag skulle rekommendera helt tvärt om

Om du kör en pre-built så kan du absolut noll om ditt eget system om det fallerar.
Om du kör snap, ganska mycket samma sak. 10 minuter att få upp - sedan har man 0 kunskap om vad man kör.

Jag skulle rekommendera att du installerar nextcloud standalone

https://docs.nextcloud.com/server/latest/admin_manual/install...
Då kan du köra den webbserver du redan kör till dina andra edgren siter, de verkar du ha fått rätt på med https redan juh

Finns också guider som (oftast är bra) problemet (imo) är att de ofta innehåller lite egna lösnignar av de som skriver dem, vilket gör - att när något går sönder - så står man där som ett pucko.

Jag installerade om min NC miljö c:a 10ggr innan jag blev nöjd xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag skulle rekommendera helt tvärt om

Jag håller med. Självklart kan man inte förvänta sig att alla ska göra allt från scratch -- Och någonstans ska man dra gränsen avseende hur mycket "automagi" man vill ha. Jag menar liksom inte att någon som villl köra Nextcloud måste köra Gentoo och kompilera allt från källkod. Men i det här fallet så tror jag delar av grundproblemet bottnade i att OP förväntade sig att "sudo snap install nextcloud rocketchat-server" bara skulle fungera (vilket är en rimlig tanke, för det är ju så dessa hjälpmedel marknadsförs).

Men "under huven" installerades (bl a) Apache, MySQL, Redis, PHP-FPM, Caddy, MongoDB, NodeJS, Certbot ... Och tråden skapades därför att Apache och Caddy inte tog hänsyn till varandra.

Oavsett om man väljer att köra sina tjänster mha snap, docker, virtuella maskiner eller någonting annat så blir det ofta svårare att anpassa/felsöka/lösa problem om man tagit för många genvägar. I synnerhet om man har flera tjänster som riskerar att kollidera med varandra på något sätt eller vill börja skräddarsy sin miljö och, t ex, vilja serva två applikationer på samma port via en proxy.

Att inte ta några genvägar och göra saker den "långa vägen" som jag och Allexz (om jag förstår honom rätt) pratar om är jäkligt väl investerad tid bland annat eftersom man tvingas lära sig vilka komponenter som krävs och hur de passar ihop. Och då blir det lättare att fixa eleganta och skräddarsydda lösningar, samt att fixa potentiella problem. Och dessutom kan man slippa den bloat och/eller "abstraktion" som genvägar så som docker och snap tenderar att skapa.

Inte för jag är någon Linux-guru direkt, och ni såg ju hur jag reserverade mig eftersom att jag inte är bekant med snap, osv. Men jag tror att jag kunde hjälpa till ändå till stor del på grund av att jag lärt mig den långa vägen och därför kunde sätta mg in i snap relativt fort.

Menar inte att skapa ett krig mellan apt, snap, docker eller virtuella maskiner här -- Alla har sin plats och jag använder själv samtliga (med undantag för just snap, då, hehe). Men för mig känns det bra att veta att oavsett vad nästa "genvägsteknik" blir så har jag hyffsat koll på grunderna och kommer kunna förhålla mig till det.

Edit: Sen hade det kanske varit artigt av enoch85 att nämna att han är maintainer för den VM han länkade till. Inte för att jag misstror honom -- Projektet är ju FLOSS, men i ett annat sammanhang hade det kanske varit viktigare för att förekomma eventuella diskussioner om egenintressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:
Skrivet av Allexz:

Givetvis är det upp till var och en hur svårt man vill göra det för sig själv.

Snap är en sak, VM en annan. I snappen är du helt nedlåst i princip, och ja, det är svårt att komma runt saker om man inte har kunskapen. VMen däremot är en "standalone" installation, helt öppen att modifiera hur man vill. Så med andra ord,

- Alternativ 1: Gör en egen installation
- Alternativ 2: Använd en färdig lösning som är resultatet av en egen installation, gjord av någon som kan Nextcloud ut och in i sömnen. VMen är Ubuntu Server default, med de dependencies som behövs för att köra Nextcloud. Sen väljer du själv om du vill ha något extra. Oavsett vad är allting mycket enklare, och varför ska man felsöka om allting bara funkar?

Visst är det vettigt att lära sig själv genom att gå den långa vägen, men att få lite hjälp på traven är inte helt fel det heller. Om man senare behöver hjälp så finns ju faktiskt hjälp att få.

Jo, det råkar vara jag som gör den officiella VMen till Nextcloud, något som tagit år av min tid. Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget? Självklart förespråkar jag något som jag vet funkar, precis som alla andra gör.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se