Bloomberg: "Playstation 5 får begränsad tillgång och högt pris"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag tror vi har olika definitioner på ordet ”struntsumma”. En struntsumma för mig är något man kan slänga iväg utan att behöv tänka efter ifall det är värt det eller inte samt ifall man har råd eller inte.

En tjugolapp är en struntsumma. Jag kan också gå så långt att säga att en tusenlapp eller två är en struntsumma i relativa termer om det kommer till t.ex. konsoller. Men att kalla 6.000 för en struntsumma? Nej.

Som jag redan nämnt tycker jag det är fel att kalla något för en struntsumma bara för att man har råd med det eller inte.

Dessutom:
7 % av de som arbetar bor i hushåll vars totala inkomst är så låg att EU klassar det som ”risk för fattigdom”. Jag kommer inte ihåg hur de definierar risk för fattigdom men jag skulle gissa att de inte har råd med att lägga ut 6k per månad på lyxkonsumtion. (källa: scb. Från minnet så jag reserverar mig för eventuella fel.)

Utöver de redan nämnda 7 % har vi även ca 7 % arbetslöshet i Sverige (scb) och jag utgår från att den allra största majoriteten av dessa också har det ganska knapert ekonomiskt.

Samt de som är långtidssjukskriva (var i alla fall 100-150k för ett par år sedan), fattigpensionärer, studenter, ensamstående barnföräldrar m.fl.

Observera att jag inte säger emot ditt påstående om att de flesta har råd att lägga 6.000 kronor på lyxkonsumtion varje månad, även om jag ärligt talat är lite tveksam om man räknar med all annan ”nödvändig” konsumtion, pensionssparande, semestersparande och dyl. Jag tar bara upp det här eftersom det verkar vara vanligt att det i forum likt dessa där det är en hög andel höginkomsttagare så glöms det gärna bort att väldigt många inte har råd med sånt här, åtminstone inte utan att spara ett par månader.

Mycket kan även handla om prioriteringar. Man får ta en nudelmånad. De flesta saknar även intresse. Känner flera som kanske borde hålla mer i pengarna bränna 10-20 tusen på en ny tv även om den gamla är felfri, lån för detta köp är även det vanligt....prioriteringar...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Dessutom:
7 % av de som arbetar bor i hushåll vars totala inkomst är så låg att EU klassar det som ”risk för fattigdom”. Jag kommer inte ihåg hur de definierar risk för fattigdom men jag skulle gissa att de inte har råd med att lägga ut 6k per månad på lyxkonsumtion. (källa: scb. Från minnet så jag reserverar mig för eventuella fel.)

Utöver de redan nämnda 7 % har vi även ca 7 % arbetslöshet i Sverige (scb) och jag utgår från att den allra största majoriteten av dessa också har det ganska knapert ekonomiskt.

Samt de som är långtidssjukskriva (var i alla fall 100-150k för ett par år sedan), fattigpensionärer, studenter, ensamstående barnföräldrar m.fl.

Observera att jag inte säger emot ditt påstående om att de flesta har råd att lägga 6.000 kronor på lyxkonsumtion varje månad, även om jag ärligt talat är lite tveksam om man räknar med all annan ”nödvändig” konsumtion, pensionssparande, semestersparande och dyl. Jag tar bara upp det här eftersom det verkar vara vanligt att det i forum likt dessa där det är en hög andel höginkomsttagare så glöms det gärna bort att väldigt många inte har råd med sånt här, åtminstone inte utan att spara ett par månader.

Han skrev ju iofs förutsatt att man har jobb...

Om livet bara går ut på att betala räkningar och äta nudlar så är det nog rätt många av dessa som har 6000 kr över varje månad. Så jag vill ge Barf rätt, har man inget liv så är 6000 kr ofta en struntsumma för den arbetande.

Själv har jag inte 6000 kr över varje månad. Har delad ekonomi med frugan.
Jag betalar räkningar/sparande och så tar hon resten.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tur man övergett konsoler. Så himla dyra under sin livstid....

Skrivet av Aka_The_Barf:

Mycket kan även handla om prioriteringar. Man får ta en nudelmånad. De flesta saknar även intresse. Känner flera som kanske borde hålla mer i pengarna bränna 10-20 tusen på en ny tv även om den gamla är felfri, lån för detta köp är även det vanligt....prioriteringar...

Tänkte DIREKT på lyxfällan 😛

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Tur man övergett konsoler. Så himla dyra under sin livstid....

Är du ironisk eller trollar du?

Permalänk
Inaktiv

Håller mig nog till PC även när det kommer till att spela i vardagsrummet (då med kontroll) Ser bra ut på papper med playstation/xbox men man är så jävla hjälplös när man sen köper ett spel och sedan ser att utvecklaren har valt att låsa på 30/60fps och dessutom med vsync, sån skit slipper jag på PC och har 120fps i alla titlar. Dessutom fungerar alla spel, gamla som nya.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Håller mig nog till PC även när det kommer till att spela i vardagsrummet (då med kontroll) Ser bra ut på papper med playstation/xbox men man är så jävla hjälplös när man sen köper ett spel och sedan ser att utvecklaren har valt att låsa på 30/60fps och dessutom med vsync, sån skit slipper jag på PC och har 120fps i alla titlar. Dessutom fungerar alla spel, gamla som nya.

Du har inte helt fel, men inte helt rätt heller. Bakåtkompatibiliteten är rätt bra på konsoler nu, man kan spela en massa spel från förra generationen på dagens generation, och kommer att kunna fortsätta med det under nästa generation också. Jag har till och med ett antal spel som släpptes till den första XBoxen på min XBone. Jag har haft mycket större problem att få igång gamla PC-spel än dessa, med virtuella maskiner, gamla OS, registerhack och hexeditering för att ens få dem att starta på annat än gammal hårdvara och så vidare.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Fearnox:

Är du ironisk eller trollar du?

Eller så tycker jag faktiskt så? Ja, det gör jag faktiskt 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Du har inte helt fel, men inte helt rätt heller. Bakåtkompatibiliteten är rätt bra på konsoler nu, man kan spela en massa spel från förra generationen på dagens generation, och kommer att kunna fortsätta med det under nästa generation också. Jag har till och med ett antal spel som släpptes till den första XBoxen på min XBone. Jag har haft mycket större problem att få igång gamla PC-spel än dessa, med virtuella maskiner, gamla OS, registerhack och hexeditering för att ens få dem att starta på annat än gammal hårdvara och så vidare.

Visst, bakåtkompabilitet är det minst viktiga för mig personligen dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Visst, bakåtkompabilitet är det minst viktiga för mig personligen dock

Jo, men även på andra områden är det inte alls lika illa som folk ger sken av. Min nya TV stöder exempelvis 1080p och 1440p i 120Hz och 4K i 60Hz. Sätter jag min XBox i 1440 eller 1080p med VRR igång så funkar det bara direkt, även om spelen förstås sätter sina egna begränsningar i många fall. Kopplar jag min PC till teven så är det väldigt svårt att få Windows att faktiskt ansluta i annat än 4K oavsett vilken upplösning jag sätter och då får man väldigt begränsad VRR, med ett max på 60 FPS förstås. Jag fick lägga till en egendefinierad upplösning i Radeon-inställningarna och inte bara själva upplösningen utan timings och en massa annat som jag var tvungen att googla fram. Inget oöverkomligt men bra mycket mer komplicerat än vad det kunde varat och säkerligen för mycket för många gamers. Sen funkade det förstås bättre på PC när jag väl hade fått det att funka, spelen har bättre stöd för olika upplösningar och grafikinställningar förstås, men ändå.

Pris på spel är fortfarande ett problem förstås, men också där är det inte så självklart. Exempelvis funderade jag på att köpa Borderlands 3 härom dagen, i Xbox butik är det rea på det spelet nu och det kostar 349 typ, vilket det har varit nere på ett antal gånger sedan release. På Epic eller Steam kostar det 59,90 euro. Fysiska spel är ofta billigare än "digitala" men det gäller ju både på PC och konsol, skillnaden är dock att man får en "digital" kopia på PC även om man köper ett "fysiskt" spel medan man på konsolerna måste ha koll på skivan och stoppa i den för att kunna spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Eller så tycker jag faktiskt så? Ja, det gör jag faktiskt 🙂

Ja, om du tycker att 65kr i veckan är för mycket att lägga på sin hobby så får du väl känna så.
Du får inte mycket för dom pengarna annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ja, om du tycker att 65kr i veckan är för mycket att lägga på sin hobby så får du väl känna så.
Du får inte mycket för dom pengarna annars.

Även om jag håller med föregående talare om att vad som anses vara värt är personligt så skulle även jag säga att det rent kostnadsmässigt inte är så illa med en konsol. Om man har det någorlunda bra ställt och om man faktiskt använder konsolen.

Men... Jag har aldrig egentligen gillat den sortens argument du framför. För att dra till ett lite extremare exempel skulle man med det resonemanget tycka att en säng för över hundratusen inte är så mycket. Timpriset blir ju ändå bara någon enstaka krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Även om jag håller med föregående talare om att vad som anses vara värt är personligt så skulle även jag säga att det rent kostnadsmässigt inte är så illa med en konsol. Om man har det någorlunda bra ställt och om man faktiskt använder konsolen.

Men... Jag har aldrig egentligen gillat den sortens argument du framför. För att dra till ett lite extremare exempel skulle man med det resonemanget tycka att en säng för över hundratusen inte är så mycket. Timpriset blir ju ändå bara någon enstaka krona.

Får du ut så mycket extra för en säng som kostar hundratusen än en som kostar femtontusen?
En annan sak som inte är så dyr med tanke på hur mycket man använder det är bekväma datorstolar, det kan göra stor skillnad för din ergonomi.

Använder man inte konsolen så ska man naturligtvis inte köpa den, det vore ju väldigt onödigt.
Att tycka att något man knappt tänkt använda är dyrt är väl lite konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Tur man övergett konsoler. Så himla dyra under sin livstid....

Dock knappast dyra jämfört med PC. Konsoler brukar ha väldigt bra prissatt hårdvara (det är inte ens sällsynt att de säljs med förlust) medan PC-komponenter är dyrare (än dyrare om man inte bygger själv), samt att hårdvaruuppgraderingar tenderar vara klart mer frekventa på PC-sidan, vilket ytterligare ökar kostnaden. Mitt senaste PC-bygge kostade betydligt mer än vad de kommande konsolerna kommer kosta, och då struntade jag ändå i att uppgradera grafikkortet (vilket är den enskilt högsta kostnaden) för att istället göra det när något nytt, grafiktungt spel känns lockande.

PC är den dyrare, mer högpresterande lösningen.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Fearnox:

Ja, om du tycker att 65kr i veckan är för mycket att lägga på sin hobby så får du väl känna så.
Du får inte mycket för dom pengarna annars.

65:- veckan är klart överkomligt. Fast det täcker ju konsolen över 2 år. Ska ju ha lite spel också o då kommer priset springa iväg rejält....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

65:- veckan är klart överkomligt. Fast det täcker ju konsolen över 2 år. Ska ju ha lite spel också o då kommer priset springa iväg rejält....

Om du läser tidigare kommentarer så ser du att 65Kr(skrev 75Kr först fast då räknade jag med att det var 4 veckor i månaden) räcker för 3st 600Kr spel om året, PS Plus och en konsol på 7000Kr.

Det kommer alltså inte springa iväg i pris och jag skulle väl säga att dom flesta inte brukar köpa fler än 21st spel som kostar 600Kr styck under konsolens levnadstid. Man får då också 168st spel genom PS Plus(räknar med 2st i månaden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

65:- veckan är klart överkomligt. Fast det täcker ju konsolen över 2 år. Ska ju ha lite spel också o då kommer priset springa iväg rejält....

Och till PC behöver man inte spel eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vart får ni allt ifrån? Tvärtom så går (iaf fram tills nyligen) Sonys speldivision extremt bra, bättre än någonsin.

Jo deras spel division går bra men det är också de ända. Deras mobiler, kameror osv går sämre än vad det någonsin gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ja jo Horizon Zero Dawn är ju bekräftat att komma till PC men precis som med RDR II så ville jag inte vänta. Samma med FF VII Remake, jag kommer troligen köpa det även om det snackats om att det kommer till PC. Beror på.

Vad har du fått ifrån att det skulle gå dåligt för Sony?

Det är ju ett faktum att alla deras andra divisioner (Förutom spel divisionen) går dåligt. Alltså kameror, mobiler osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Jo deras spel division går bra men det är också de ända. Deras mobiler, kameror osv går sämre än vad det någonsin gjort.

Så vad du säger är: Det märks att Sonys mobildivision går dåligt, eftersom de släpper ett 3 år gammalt spel till PC? Ehm, ok.

Du har förövrigt helt fel ang Sonys hälsa. Alla stora divisioner förutom Mobile Communications går med vinst, så har inte alltid varit fallet. Sony som helhet får sägas vara väldigt välmående (senaste avslutade finansår var något av ett rekordår, mer än 8 miljarder dollar i vinst) - mycket, mycket bättre än för säg 10 år sen.

https://www.sony.net/SonyInfo/IR/library/presen/er/pdf/18q4_s...

Skrivet av Moton:

Det är ju ett faktum att alla deras andra divisioner (Förutom spel divisionen) går dåligt. Alltså kameror, mobiler osv.

Antingen förstår du inte årsrapporten eller så sitter du bara, av nån märklig anledning, och hittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Det är ju ett faktum att alla deras andra divisioner (Förutom spel divisionen) går dåligt. Alltså kameror, mobiler osv.

Som du redan fått förklarat för dig så är det snarare tvärtom. Dom flesta av deras divisioner förutom mobil går med vinst.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Du måste lägga till vad du längre fram betalar extra i form av dyrare spel och spelande. Inte sjutton räknar Sony med att prylen kommer att gå med förlust.

Jag håller mig till PC. I slutändan billigare även om prislappen initialt är högre.

Både PC och konsol har sina olika fördelar. Det ena måste inte alltid absolut utesluta det andra.

Det som jag gillar med upplägg som Xbox Play Anywhere är att man bara betalar för spel en enda gång, oavsett om du lirar på PC:en eller på konsolt. Grymt smidigt, och till helt OK priser!

Hoppas att Sony kommer med något liknande (de har ju på senare tid blivit lite mindre nerlåsta, och öppnat dörren på glänt för PC).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

För mig har konsol aldrig handlat om hårdvaran, någonsin, utan spelen. Det är också anledningen till att jag äger alla Nintendos konsoler samt PS2, PS3 och PS4.

Nja, hade det handlat om alla spelen så hade du även ägt några kryssboxar, och då minst 360.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag är föredrar PC men jag ska ge dig mina anledningar till att jag äger ett PS4 och potentiellt kan tänka mig ett PS5;

  • God of War

  • Last of Us: Remastered

  • Horizon Zero Dawn

  • SpiderMan

  • Red Dead Redemption II (kom till PC senare men jag orkade inte vänta)

Är Sony smidiga och kundvänliga så gör de ju dessa spelen tillgängliga även för deras nuvarande PS4-kunder (och helst även till PC, för de som föredrar maximal spelupplevelse).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Irrelevant vad en själv är beredd att betala. Ska konsolerna bli en succé så får de bli något som väldigt många har råd med. Skillnaden nu och förr, vad att tidigare kostade en bra telefon 2000kr. Ungdomarna ville heller inte ha laptops och annat. Så den totala summan på allt som de vill ha gör det dyrt. För de ungdomar och vuxna med jobb så är detta inget problem. Men ska man se försäljningsvolymer så bör föräldrar till yngre barn också ha råd.

Tror dessa kunder är vad främst Nintendo riktar sig in emot (Sony och Microsoft vänder sig oftare till lite äldre och kapitalstarkare användare/publik).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Horizon zero dawn och Last of us kommer också till PC. Det går egentligen inte jätte bra för Sony och det märks. Man kan anta att dom kommer flytta flera exklusiva titlar till PC och bara köra tids exklusivt till konsolerna.

Jo, de går helt klart åt det hållet. Vilket jag tycker är trevligt (sedan är det inte fel att äga en PS5 ändå för många).

Bra om de ger konsumenterna mindre inlåsning, och mer valfrihet! Gillar "nya" Sony!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Som nämnts ovan med så är det inget motsattsförhållande att vara PC-spelare och äga konsol. Det går bra båda två.

Väl talat!

Har mest spelat på datorer (sedan min första Sinclair och Apple II i början av 80-talet), och senare PC, men är aldrig fel att även äga ett gäng konsoler.

Utmärkta mediaspelare (till skillnad från de flesta usla, men dyra TV), och dessutom så är det ibland enklare och smidigare.

+/- med bägge typer av enheter!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om man kallar 6.000 för en struntsumma så hoppas jag man förstår att man har det ganska bra ställt

Kom ihåg att många (dock inte jag själv) köper nya telefoner varje/vartannat år för mer än det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det var 2006 då knappt HDTV (som i 1080p) fanns, och väldigt dåligt med BD-försäljning/utbud.

När BD-försäljning tog fart runt 2010, och då majoriteten av befolkningen börjat se på större 1080p-TV, så låg priset på de billigaste BD-spelarna mellan 700 - 1000 kr (från både LG och Samsung).

Så lite miss av Sony där med PS3 tycker jag.

Däremot med PS2 och DVD så träffade de helrätt; vid lanseringen av PS2 var det väldigt vanligt sätt att få en prisvärd DVD-spelare, och många vanliga Svensson som gjorde så (till skillnad från PS3; då var det endast fåtalet entusiaster, som knappt hade varken bra TV för 1080p, eller ens utbud på skivor att tillgå).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du har inte helt fel, men inte helt rätt heller. Bakåtkompatibiliteten är rätt bra på konsoler nu, man kan spela en massa spel från förra generationen på dagens generation, och kommer att kunna fortsätta med det under nästa generation också. Jag har till och med ett antal spel som släpptes till den första XBoxen på min XBone. Jag har haft mycket större problem att få igång gamla PC-spel än dessa, med virtuella maskiner, gamla OS, registerhack och hexeditering för att ens få dem att starta på annat än gammal hårdvara och så vidare.

Håller med. Helt outstanding enkelt att både köpa och spela gamla spel, från både XB OG och 360, på min XB1X. Grymt att de fortsätter på det spåret med nya generationens konsoler!

På PC kräver det mycket mer jobb/bök att spela 10-20 år gamla spel som gjordes för XP, om man bara har nya maskiner med W10.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, de går helt klart åt det hållet. Vilket jag tycker är trevligt (sedan är det inte fel att äga en PS5 ändå för många).

Bra om de ger konsumenterna mindre inlåsning, och mer valfrihet! Gillar "nya" Sony!

Ja absolut, detta gynnar ju alla inklusive Sony. Ska bli trevligt att se vad en öppnare framtid kommer innebära, ifall dom går Microsofts Xbox linje och skapar en riktigt bra Windows app där man kan prenumerera på fast det är Sonys grejer som får dom mina pengar också!