Samsungs bärbara datorer återvänder till Sverige

Permalänk
Melding Plague

Samsungs bärbara datorer återvänder till Sverige

En trio bärbara datorer står på agendan när Samsung återvänder till Sverige, där både pris och form fokuseras på premiumsegmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gärna! Ser ut att vara riktigt trevliga maskiner, touchskärm på bärbar är underskattat.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Har hållt koll på Galaxy book flex en längre tid, med ett pris på ca 1300$ utomlands trodde jag den skulle hamna på en betydligt trevligare prislapp här i Sverige. Gillar verkligen formfaktorn där det inte blir mellanrum mellan skärm och tangentbord i tablet läge.

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Discokungen
Skrivet av firstofmay:

Gärna! Ser ut att vara riktigt trevliga maskiner, touchskärm på bärbar är underskattat.

Ja, jag är beredd att hålla med där sedan jag skaffade en gammal Zenbook med touchskärm. Det enda jag egentligen saknar är att kunna vrida runt skärmen så det blir en stor platta.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Datavetare

Tycker touchskärm är användbart när skärmen kan vridas runt som hos Book flex, utan det stödet har då i alla fall inte jag hittat någon direkt användning för touchskärm på en laptop.

Anser att 1920x1080 minskar värdet av en 2-in-1, med en högupplöst skärm hade annars Book flex varit riktigt intressant. För en "vanlig" laptop fungerar självklart 1920x1080 bra. Men vill man läsa böcker, PDF:er och liknande blir upplevelsen lidande om man inte har riktigt hög pixeldensistet (en "retinaskärm" behöv där).

Då Book flex är utrustad med Iris Graphics känns det också som man lämpligen utnyttjar det just genom en mer tungdriven skärm. Högre pris och sämre batteritid är tyvärr baksidan, men går man på 2-in-1 har man redan visat att man kan kompromissa.

Blir väldigt spännande att se hur Lakefield presterar. Skiljer förvånansvärt lite skillnad i vikt mot de andra modellerna, är mest tjockleken som får Galaxy Book S att sticka ut nu. Förutsätter i.o.f.s. att Galaxy Book S blir fläktlös, det är ju värt en hel del!

Förstår Samsungs val att gå till Lakefield. ARM är rent tekniskt det bättre valet för den här typen av enheter om man bara tittar på HW. Men HW är värdelöst utan programvarustöd och Microsoft radat tyvärr upp tågvrak när det kommer till Windows på ARM

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Förutsätter i.o.f.s. att Galaxy Book S blir fläktlös, det är ju värt en hel del!

Erhm.. Kanske inte får säga något så tar bort det där

Äh dem har ju släppt info så jag kan hinta om att den ska vara fläktlös

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@yoshman @Zippeer från nyheten "En gemensam faktor mellan de två modellerna är att Lakefield-processorn tillåter fläktlös drift"

I Samsungs pressmaterial står det också "Galaxy Book S har en fläktfri design som både möjliggör för ett tunnare chassi och hjälper datorn att köras tyst även under intensiva arbetsperioder".

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Datavetare
Skrivet av loevet:

@yoshman @Zippeer från nyheten "En gemensam faktor mellan de två modellerna är att Lakefield-processorn tillåter fläktlös drift"

I Samsungs pressmaterial står det också "Galaxy Book S har en fläktfri design som både möjliggör för ett tunnare chassi och hjälper datorn att köras tyst även under intensiva arbetsperioder".

Pfft, vem läser mer än titeln. Där står inget om fläktlös!

Nä: mitt fel här, hårdstuderade tabellen men läste uppenbarligen resten lite väl slarvigt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Yoshman: Visst är det så, "rubrik or it didn't happen"

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@yoshman @Zippeer från nyheten "En gemensam faktor mellan de två modellerna är att Lakefield-processorn tillåter fläktlös drift"

I Samsungs pressmaterial står det också "Galaxy Book S har en fläktfri design som både möjliggör för ett tunnare chassi och hjälper datorn att köras tyst även under intensiva arbetsperioder".

Står ju dock bara att den tilllåter fläktlös drift, Behöver inte betyda att den är fläktlös

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Zippeer: det är underförstått, men ok, nu är formuleringen väldigt konkret på den frågan

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Gärna! Ser ut att vara riktigt trevliga maskiner, touchskärm på bärbar är underskattat.

Ja jag kommer på mig själv ganska ofta med att försöka scrolla och trycka på vissa saker på den jobbdatorn utan touch. Ingen dealbreaker men verkligheten nice to have.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Näbbdjuret: Men jag ville ju ha cykel på köpet.

Tycker ändå det säger en del att de skickar med en surfplatta på köpet.

Permalänk
Medlem

15-20 papp för en bärbar "kontorsdator" är väldigt mycket pengar. Skulle aldrig få för mig att lägga de pengarna på en dator som blir omodern på några år.

Permalänk
Medlem

Hade den haft gaming grafikort, åtmindstånde den stora, kanske man hade fått en liten ilning av ha begär...inte nu.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Samsung februari 2011 och ja vad ska man säga... Alltså jag är så besviken på Samsung, när min förra Samsung laptop inte ens var två år gammal så beslutade Samsung att avsluta supporten för den. Det innebar inga utlovade drivrutiner för Windows 8. Och en föråldrad dator på nolltid. Min stationära som jag byggde vid samma tidpunkt var mindre kraftfull men fungerar klockrent idag med Windows 10 medans min kraftfulla topoftheline Samsung är en föråldrad tegelsten med Windows 7 bara för att Samsung valde att inte supporta datorn mer än två år. Aldrig mera Samsung.

Kompletterade med inköpsdatum...
Permalänk
Medlem

Inget som kommer tilltala folk som jobba med sina laptoppar. 16:9 wtf... ska jag behöva ha förstorings glas?

Designen e nice, men ingen 3:2 skärm, inget köp.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Äntligen en fläktlös laptop! Hade faktisk en fläktlös Samsung Q30 (OEM Dell X1) redan 2007, sedan blev Windows och program/appar större och trögare så alla datorer fick lov att ha fläkt. Skall bli roligt att se hur Lakefield-processorerna står sig mot Ice Lake Y-serien som finns i bla. MacBook Air?

Permalänk
Medlem

Var det länge sedan jag köpte en bärbar, men det låter som helt sjuka ockerpriser?
Tror jag köper en surfplatta istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Jag köpte min Samsung februari 2011 och ja vad ska man säga... Alltså jag är så besviken på Samsung, när min förra Samsung laptop inte ens var två år gammal så beslutade Samsung att avsluta supporten för den. Det innebar inga utlovade drivrutiner för Windows 8. Och en föråldrad dator på nolltid. Min stationära som jag byggde vid samma tidpunkt var mindre kraftfull men fungerar klockrent idag med Windows 10 medans min kraftfulla topoftheline Samsung är en föråldrad tegelsten med Windows 7 bara för att Samsung valde att inte supporta datorn mer än två år. Aldrig mera Samsung.

Intressant. Vi har haft rätt olika upplevelser. Jag skriver detta på en Samsung från januari 2013. Med Windows 10 på.

Jag har pluggat i en 240GB SSD, det är allt. Det gjorde en fantastisk skillnad då, men maskinen är onekligen rätt trött nuförtiden, och det känns litet märkligt att den fick uppgraderas till Windows 10.

Den ligger på 8GB minne, vilket var rätt mycket när det begav sig. Kanske därför de fortsatte supporta den? Eller kanske för att den hade en AMD APU, och AMD fortsatte komma med drivrutiner??

Hur som helst väldigt olika upplevelser.

Visa signatur

Gammal och gnällig