Permalänk

Köpråd för ny dator

Jag ska bygga en helt ny dator och ge bort min gamla till min lillebror och behöver lite hjälp med att göra den komplett.
Jag har gjort en lista av några saker jag vill ha till den nya: https://www.inet.se/kundvagn/visa/13778626
Men ändringar och förslag är varmt välkomna!

Min budget är relativt hög men är inte så sugen på att lasta upp för en 2080 Ti då jag inte riktigt behöver det.
Spelar för det mesta Path of Exile och MW Warzone för tillfället men ser mig själv spela 5+ år framöver.

Så behöver hjälp som sagt med att göra den komplett med grafikkortet.
Jag har själv funderat på en 2070 Super men osäker på ifall en 2080 är värt det då jag som sagt planerar att spela ett bra tag till.

I min kundvagn finns det ingen SSD då jag redan har en Samsung 970 EVO Plus 1TB.

Alla förslag är varmt välkomna men letar som sagt efter något prisvärt som håller i längden och ifall ni har andra synpunkter angående allt annat jag valt i min kundvagn så är jag all ears!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13778626/hjalp

Permalänk
Medlem

Välj snabbare minnen. 3200mhz. Sen ser det bra ut.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Egentligen bara snabbare minnen som @Streamdog skriver.

Kan ju välja ett Seasonic Focus GX 750 och spara 150 kr då det är lika bra.

Förutom det kan du ju fundera över om du verkligen behöver ett så stort chassi som du håller på att välja. Personligen hade jag kört på ett Define 7 Compact, men det är ju en smaksak och beroende av behov på utrymme för diverse komponenter.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk

Tack så mycket för den jättesnabba hjälpen!

Ska kolla lite på snabbare ram minnen, chassi och PSU då :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av matrimLOL:

Jag ska bygga en helt ny dator och ge bort min gamla till min lillebror och behöver lite hjälp med att göra den komplett.
Jag har gjort en lista av några saker jag vill ha till den nya: https://www.inet.se/kundvagn/visa/13778626
Men ändringar och förslag är varmt välkomna!

Min budget är relativt hög men är inte så sugen på att lasta upp för en 2080 Ti då jag inte riktigt behöver det.
Spelar för det mesta Path of Exile och MW Warzone för tillfället men ser mig själv spela 5+ år framöver.

Så behöver hjälp som sagt med att göra den komplett med grafikkortet.
Jag har själv funderat på en 2070 Super men osäker på ifall en 2080 är värt det då jag som sagt planerar att spela ett bra tag till.

I min kundvagn finns det ingen SSD då jag redan har en Samsung 970 EVO Plus 1TB.

Alla förslag är varmt välkomna men letar som sagt efter något prisvärt som håller i längden och ifall ni har andra synpunkter angående allt annat jag valt i min kundvagn så är jag all ears!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13778626/hjalp

Valde en 10700K - då den brukar prestera bättre i spel (går dock förstås att välja 10900K istället om du vill, kostar ungefär lika mycket som 3900X). Valde också ett annat bra (och lite billigare) chassi, samt snabbare minnen och ett RTX 2070 Super. Kortet bör räcka dig långt. Det går relativt simpelt att klocka upp till RTX 2080-prestanda (ej "Super") eller någon procent över.

Ska tillägga att jag har just den modellen av RTX 2070 Super själv och är supernöjd. Väldigt tyst och låga temperaturer. Mitt har jag klockat upp till nästan 2150Mhz.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.