Permalänk
Medlem

Semi-custom loop?

Jag kör idag ett Corsair H150i Pro med Noctua-fläktar till processorn. Tycker det har funkat rätt bra. Temperaturerna är rätt bra i förhållande till ljudnivån, även om det gärna hade fått kyla lite bättre (jag skulle ju trots allt kunna klämma ur en 100Mhz till från processorn om kylningen var bättre, och vem vill inte ha 100Mhz? ).

Ett par saker jag stör mig på dock:

Skillnaden i kylningen mellan att ha pumpen i tyst läge mot balanserat läge (typ 1000rpm mot 2000rpm, eller vad det blir) är rejäl. Säkert 10-15c. Det blir ytterligare ett påtagligt hopp att köra den på max. Alltså, det blir en riktigt stor skillnad i kylning om bara vattnet cirkulerar bättre. Inget konstigt med det, men det gör ju också att jag vill att vattnet ska cirkulera på bra.

Nu är det tyvärr så att ljudet från pumpen också ökar påtagligt med högre varvtal. Den är egentligen rätt tyst i balanserat läge men just det där typiska tickande ljudet är något som går mig på nerverna. Ännu värre blir det av att det produceras ett högfrekvent vinande. Ni vet hur det kan låta med fönster som inte är riktigt täta - det vinande ljudet som uppstår? Precis så låter det. Svagt förvisso, men jag har nog nån form av autism för jag blir fullkomligt galen på det.

Hursomhelst, det här gett upphov till en idé om att helt enkelt byta pumpen. Jag vet att Alphacool har pumpblock som inte är jättedyra. Kanske finns det även andra alternativ? Skulle en sån mod vara värt det eller måste man gå på separat pump och block för att det ska bli ordning på't?

En relaterad fundering. Jag har en Fractal Design Kelvin S36 som bara ligger i en kartong och skräpar. Känns lite onödigt. Skulle det göra någon nytta att bygga en loop med två radiatorer? Tänker bara för processorn då. Just nu vill jag i varje fall inte lägga pengar på ett vattenblock för GPU;n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kör idag ett Corsair H150i Pro med Noctua-fläktar till processorn. Tycker det har funkat rätt bra. Temperaturerna är rätt bra i förhållande till ljudnivån, även om det gärna hade fått kyla lite bättre (jag skulle ju trots allt kunna klämma ur en 100Mhz till från processorn om kylningen var bättre, och vem vill inte ha 100Mhz? ).

Ett par saker jag stör mig på dock:

Skillnaden i kylningen mellan att ha pumpen i tyst läge mot balanserat läge (typ 1000rpm mot 2000rpm, eller vad det blir) är rejäl. Säkert 10-15c. Det blir ytterligare ett påtagligt hopp att köra den på max. Alltså, det blir en riktigt stor skillnad i kylning om bara vattnet cirkulerar bättre. Inget konstigt med det, men det gör ju också att jag vill att vattnet ska cirkulera på bra.

Nu är det tyvärr så att ljudet från pumpen också ökar påtagligt med högre varvtal. Den är egentligen rätt tyst i balanserat läge men just det där typiska tickande ljudet är något som går mig på nerverna. Ännu värre blir det av att det produceras ett högfrekvent vinande. Ni vet hur det kan låta med fönster som inte är riktigt täta - det vinande ljudet som uppstår? Precis så låter det. Svagt förvisso, men jag har nog nån form av autism för jag blir fullkomligt galen på det.

Hursomhelst, det här gett upphov till en idé om att helt enkelt byta pumpen. Jag vet att Alphacool har pumpblock som inte är jättedyra. Kanske finns det även andra alternativ? Skulle en sån mod vara värt det eller måste man gå på separat pump och block för att det ska bli ordning på't?

En relaterad fundering. Jag har en Fractal Design Kelvin S36 som bara ligger i en kartong och skräpar. Känns lite onödigt. Skulle det göra någon nytta att bygga en loop med två radiatorer? Tänker bara för processorn då. Just nu vill jag i varje fall inte lägga pengar på ett vattenblock för GPU;n.

Nu vet jag inte vad det är för radiator men jag tog min Fractal Design Celsius S36 och skruvade loss pump, slangarna och satte dit egna när min custom loop byggdes. Sen om du kan göra en custom loop av din Corsair och denna blir nog svårt och du måste köpa all slang, fittings, reservoir,pump,cpu block. Jag köpte ju cpu block begagnat men slangar, och reservoir/pump,fittings köptes nytt.
Jag tyckte att det var värt det men för 100mhz så hade jag nog inte gjort det, är ju mer om man verkligen vill ha det.
Jag är dock inte jätte kunnig om detta men AIO vs Custom loop så tar jag custom loop alla dagar i veckan men är ju för att jag har intresset och kör min 5960x klockad.
Alphacool ska ju även ha slutna loopar man kan bygga ut ?
Sen att du hör pumpen på din Corsair"?" tycker jag inte är något konstigt, hörde min pump hela tiden på min H100iV2 när den var fungerande

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med en riktig custom loop är att det blir så dyrt. Liksom, pump, reservoir, vattenblock, slang och fästen verkar landa på minst 2000Kr. Då får man väga det mot Alphacools Eisbaer Extreme som kommer med 2st 140mm Silenwings, en pump som tydligen inte ens hörs på max varvtal och en fet radiator.

Därför jag tänker just vattenblock med inbyggd pump, som exempelvis Eisbaer Aurora. 700-800Kr plus slang är ju överkomligt. Jag vet dock inte om det är en bra pump eller värt pengarna/besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det tråkiga med en riktig custom loop är att det blir så dyrt. Liksom, pump, reservoir, vattenblock, slang och fästen verkar landa på minst 2000Kr. Då får man väga det mot Alphacools Eisbaer Extreme som kommer med 2st 140mm Silenwings, en pump som tydligen inte ens hörs på max varvtal och en fet radiator.

Därför jag tänker just vattenblock med inbyggd pump, som exempelvis Eisbaer Aurora. 700-800Kr plus slang är ju överkomligt. Jag vet dock inte om det är en bra pump eller värt pengarna/besväret.

Mjo det kostar lite men är ju bra grejer dock vet jag inte hur bra Aurora är men vet att min mor har en Alphacool till sin 2700x och den funkar riktigt bra och varken pump eller fläktar hörs. men du får nog kolla runt lite på nätet och leta tester och fundera på det , alt om någon på forumet här vet mer.

Permalänk

Verkar vara stor skillnad mellan custom och AIO. På min skiljer det typ inget i temp över 50% pumphastighet.

Hittar du ett custom för 2000 är det bara slå till. Mitt landade på drygt 8500 och det är basic prylar, med lite RGB.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Verkar vara stor skillnad mellan custom och AIO. På min skiljer det typ inget i temp över 50% pumphastighet.

Hittar du ett custom för 2000 är det bara slå till. Mitt landade på drygt 8500 och det är basic prylar, med lite RGB.

Det är väl en rätt klen pump och troligtvis ett ganska restriktivt system. En bättre pump skulle säkert inte behöva gå på så höga varv för att maximera effekten.

8500Kr är galet mycket så det kan knappast vara basic-prylar. Men nu letar jag efter billiga alternativ att förbättra det jag har. Alltså, använda fläktar och någon av radiatorerna jag redan har (eller båda radiatorerna. Exempelvis genom en bättre integrerad pump/block-kombo. Om det finns.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är väl en rätt klen pump och troligtvis ett ganska restriktivt system. En bättre pump skulle säkert inte behöva gå på så höga varv för att maximera effekten.

8500Kr är galet mycket så det kan knappast vara basic-prylar. Men nu letar jag efter billiga alternativ att förbättra det jag har. Alltså, använda fläktar och någon av radiatorerna jag redan har (eller båda radiatorerna. Exempelvis genom en bättre integrerad pump/block-kombo. Om det finns.

Det är prylar från Alpacool och EK. Bara blocken kostar runt 2500. Vet inte var man ska hitta en custom CPU loop för 2000kr.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det är prylar från Alpacool och EK. Bara blocken kostar runt 2500. Vet inte var man ska hitta en custom CPU loop för 2000kr.

Det är knappast basic när det finns vattenblock för 500 spänn. Sen skrev jag förvisso att det landar på minst 2000Kr för block, pump, reservoir och slangar plus kopplingar.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är knappast basic när det finns vattenblock för 500 spänn. Sen skrev jag förvisso att det landar på minst 2000Kr för block, pump, reservoir och slangar plus kopplingar.

Man ska nog inte gå på det billigaste när det kommer till vatten. Ett läckage och du kan vara en hel dator fattigare. Slangar och vatten kan man spara in på men sen ska man nog hålla sig till märkesprodukter.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är knappast basic när det finns vattenblock för 500 spänn. Sen skrev jag förvisso att det landar på minst 2000Kr för block, pump, reservoir och slangar plus kopplingar.

En bra D5 pump+tank combo kostar typ 2000spänn

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

En bra D5 pump+tank combo kostar typ 2000spänn

https://www.aquatuning.se/vattenkylning/pumpar/d5-serie/d5-fo...

Så, kan vi fokusera på ämnet nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag skulle aldrig köpa en som inte var pwm styrd idag, kanske för 7-10 år sen.
Iofs fungerar dom lika bra om man har plats att komma åt rpm skruven i botten.

Men nu har du 880kr kvar att köpa radiator+slang+nipplar+block+ någon vätska.
Ska man köpa en customloop som blir tyst så kommer du inte undan för 2000 spänn iallafall.

Köp en Eisbaer Extreme typ customloop, går utan problem att expandera med fler radiatorer + gpu block om så önskas.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk

Detta tycker jag är ett vettigt grundpaket. Ska du sen även köra GPU skulle jag satsa på 360 eller motsvarande för 140mm fläktar.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13783534

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag har inte frågat efter full custom loop eller era åsikter om vad det kostar. Håll er till ämnet.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jag har inte frågat efter full custom loop eller era åsikter om vad det kostar. Håll er till ämnet.

Du frågar ju på om du skulle tjäna något på CL. Svar ja. Både ljud och prestanda förbättras. Styr pump/fläktar genom vattnet så får du mer ljudet rejält.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Kan ju hända att S36 är bättre i ditt fall. Varför inte prova den? Den är ju dessutom byggd för att kunna expanderas så pumpen är nog 100x bättre än soppan i corsairpaketet.

https://www.youtube.com/watch?v=EQYNBiYJn8w

Se på bilderna i det testet så ser det ut som om att pumpen i S36 är klart bättre vid lägre varv än hos Corsair. Kör S36 pumpen i så hög rpm att du kan leva med det så är jag ganska säker på att du kan köra dubbla radiatorer.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Du frågar ju på om du skulle tjäna något på CL. Svar ja. Både ljud och prestanda förbättras. Styr pump/fläktar genom vattnet så får du mer ljudet rejält.

Jag frågar i första hand om Alphacools pumpblock (dvs samma som sitter i deras slutna system), eller liknande. De kostar för övrigt runt 700-800Kr. Sedan skriver jag i tredje inlägget att custom loop är dyrt.

Alltså, jag undersöker möjligheterna att utöka kapaciteten billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kan ju hända att S36 är bättre i ditt fall. Varför inte prova den? Den är ju dessutom byggd för att kunna expanderas så pumpen är nog 100x bättre än soppan i corsairpaketet.

https://www.youtube.com/watch?v=EQYNBiYJn8w

Se på bilderna i det testet så ser det ut som om att pumpen i S36 är klart bättre vid lägre varv än hos Corsair. Kör S36 pumpen i så hög rpm att du kan leva med det så är jag ganska säker på att du kan köra dubbla radiatorer.

Pumpen i S36 (Kelvin, inte Celsius) är en äldre modell än den som sitter i H150i och den väsnas mer. Radiatorn är dock förmodligen bättre (tjockare och gjord i koppar istället för aluminium), så det blir förmodligen att använda den. Om jag kan byta pumpen till nåt bättre alltså.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara bygga en egen loop? Känns ju lite fel att prata om reservoarer/pumpar för 1200-2000 kr när TS pratar om H150i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför inte bara bygga en egen loop?

Vad syftar du på då? Typ, använda en radiator jag redan har och sen fixa block, pump och reservoir till? Om det går att fixa till ett pris som är under gränsen för "nää, fan inte värt det". Exakt var den gränsen går är väldigt flytande, men vi kan väl säga en bra lösning till en väldigt pressad budget.

Ett alternativ kan ju vara att kolla ebay men jag vet inte exakt vad jag ska kolla efter. Sen måste det väl ändå finnas bra alternativ till reservoarer? Jag menar, ofta ser man plastcylindrar för 700-800Kr. Det känns inte rimligt för nåt som kostar max 10 spänn att tillverka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Vad syftar du på då? Typ, använda en radiator jag redan har och sen fixa block, pump och reservoir till? Om det går att fixa till ett pris som är under gränsen för "nää, fan inte värt det". Exakt var den gränsen går är väldigt flytande, men vi kan väl säga en bra lösning till en väldigt pressad budget.

Ett alternativ kan ju vara att kolla ebay men jag vet inte exakt vad jag ska kolla efter. Sen måste det väl ändå finnas bra alternativ till reservoarer? Jag menar, ofta ser man plastcylindrar för 700-800Kr. Det känns inte rimligt för nåt som kostar max 10 spänn att tillverka.

Reservoar är mer praktiskt/snyggt än tvunget, du kan köra utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Reservoar är mer praktiskt/snyggt än tvunget, du kan köra utan.

Jo, fast det blir väl ett riktigt hundjobb att fylla på och lufta systemet utan reservoar?

Permalänk
Medlem

@DasIch: Man behöver inte en stor flashig reservoar, eller egentligen någon alls. Nu har inte jag haft vidare koll på vattenkylning på mer än 15 år, men du kan antagligen bygga för t.ex. 500 kr CPU-block, 400 kr pump, 800 kr radiator och 400 kr för resten eller med block med inbyggd pump för typ 900 kr. Kanske lite mer om du vill ha fläskigare radiator (tjockare).

Stör man sig på pumpljud kanske man behöver gå igenom några för att hitta en som passar. Pumpar i sitt grundutförande brukar dock inte kosta mer än 300-600 kr. Det är när pumparna blev vattenkylningsprodukter på riktigt som priset gick upp på de, det är väl i.o.f.s. dessa du vill ha om de ska vara PWM-styrda. Ska du inte just ha en D5 så är det nog ändå under 800 kr för PWM-styrd pump.

Finns ju kit du får montera själv för samma pris som en H150i Pro exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@DasIch: Man behöver inte en stor flashig reservoar, eller egentligen någon alls. Nu har inte jag haft vidare koll på vattenkylning på mer än 15 år, men du kan antagligen bygga för t.ex. 500 kr CPU-block, 400 kr pump, 800 kr radiator och 400 kr för resten eller med block med inbyggd pump för typ 900 kr. Kanske lite mer om du vill ha fläskigare radiator (tjockare).

Stör man sig på pumpljud kanske man behöver gå igenom några för att hitta en som passar. Pumpar i sitt grundutförande brukar dock inte kosta mer än 300-600 kr. Det är när pumparna blev vattenkylningsprodukter på riktigt som priset gick upp på de, det är väl i.o.f.s. dessa du vill ha om de ska vara PWM-styrda. Ska du inte just ha en D5 så är det nog ändå under 800 kr för PWM-styrd pump.

Finns ju kit du får montera själv för samma pris som en H150i Pro exempelvis.

Radiator känns inte som nåt jag vill lägga pengar på när jag har två stycken redan. Tänker att S36-radiatorn borde funka bra. Jag har också extra fläktar så jag kan köra push-pull.

Funderar på om ett sånt här block skulle funka. Såg nån recension som var positiv. Det är dock aluminium så jag vet inte hur lämpligt det är med kopparradiator.
https://www.webhallen.com/se/product/311877-Alphacool-Eisbloc...

D5 och DDC är väl populära pumpar. Alphacool tror jag har nån VP-nånting som ska vara riktigt bra också. Vore ju trevligt om man kan hitta nåt sånt och en liten reservoar till bra pris. I så fall är det bara slang och kopplingar som saknas. Funderar på om det går att fixa bättre och billigare genom exempelvis Hydroscand. Då kan man kanske slippa det extra påslaget för att prylen råkar vara riktat mot datorentusiaster.

Permalänk
Medlem

Alphacool Eisstation DC-Ultra inkl DC-LT 2600 kostar 400 kr från Aquatuning (i lager hos Coolerkit för 570 kr).

Vill du hellre ha en PWM-styrd pump så har Inet en Phobya DC12-400 PWM 12Volt för 549 kr (returex).

De gamla hederliga akvariepumparna kostar runt 300-600 kr.

Alphacool NexXxoS XP³ som Webhallen har i lager är i koppar.

Phobya UC-2 LT som är i koppar kostar 325 kr på Aquatuning.

Allt möjligt finns alltså, det beror helt på vad man vill göra vad som är lämpligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Radiator känns inte som nåt jag vill lägga pengar på när jag har två stycken redan. Tänker att S36-radiatorn borde funka bra. Jag har också extra fläktar så jag kan köra push-pull.

Funderar på om ett sånt här block skulle funka. Såg nån recension som var positiv. Det är dock aluminium så jag vet inte hur lämpligt det är med kopparradiator.
https://www.webhallen.com/se/product/311877-Alphacool-Eisbloc...

D5 och DDC är väl populära pumpar. Alphacool tror jag har nån VP-nånting som ska vara riktigt bra också. Vore ju trevligt om man kan hitta nåt sånt och en liten reservoar till bra pris. I så fall är det bara slang och kopplingar som saknas. Funderar på om det går att fixa bättre och billigare genom exempelvis Hydroscand. Då kan man kanske slippa det extra påslaget för att prylen råkar vara riktat mot datorentusiaster.

Hydroscand blir knappast billigt heller, g1/4 brukar vara standard på de flesta block och radiatorer.

Skillnaden mellen den vp755 och en d5 är flödesvolymen.

vad för fittings vill du ha?
https://www.aquatuning.se/vattenkylning/anslutningar/slangnip...

Har kört med en Eisebear 280mm AIO och en customloop slår den alla dagar i veckan, pumpen gör ca 60l/min istället för en d5 som gör 1500l/min.

Men köper man det mesta beg så kan man komma riktigt biliigt undan.

Har lagt ca 1500 för tjock 360 rad + fläktar, cpu block, d5 pump combo, gpu block.

Beror som sagt på hur fort du vill ha det och om det måste vara nytt.

När jag gjorde senaste Custom loopen så landade jag på minst 5000 om jag inte minns fel, pga köp av nya block

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk

Testade på att köpa en alphacool eisbaer extreme på skoj, och har en alphacool eiswolf 240 på mitt 2080 sen tidigare. Kopplade ihop dom och det håller temperaturerna acceptabla på min 9900K med alla cores på 5.1ghz. Hade inte skadat med ytterligare en radiator, men det är väl bara att lägga till när man känner för.

Eisbaer’en har en ordentlig pump och inbyggd reservoar.

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34