Permalänk
Medlem

Köpa hus utan fiber

God kväll på er!

Har suttit hela dagen igår och idag och läst om personers upplevelse mellan 4g samt fiber...

Jag och flickvännen är i budkrig gällande ett hus i Stockholmstrakterna, en kåk modell 1969, som vid tillfället då fibern drogs in i hushållen hade en mycket gammal tant boende i sig utan några som helst avsikter att gå ombord fiber-tåget. (Förstår henne, 80+ tanter klarar sig nog utmärkt på 4g...)

Frågan är då, hur långt klarar man sig på 4g? Självklart är visionen att efteransluta fibern, men om inga andra på gatan har det behovet så kan det bli hutlösa pengar om så som jag förstått det, 50-150k för att efteransluta enskilt hus. Dessvärre finns det inte rör fram till ''vårt'' hus, utan det blir att gräva gatan ner till skåpet.

Vi är i dagsläget ganska internet hungriga, spelar mycket, streamar 4k atmos filmer, har hela huset fullt av google-assistenter och smart tvs... Så som jag förstått det så ska 4g täcka behovet väl gällande just mbps, men det kan finnas akilleshäl gällande MS och onlinespelandet? Har vänner som sitter ute i skogen med mobilt bredband, vid regn och snöstorm kan de helt enkelt inte spela... Ping på 1000 och uppåt. Gäller det även i större städer? Vi har en Telenormast ca 500m ifrån huset.

Ni som sitter på 4g idag och kollade på ett hus med begränsade möjligheter att efteransluta, hade ni valt bort huset just på grund utav att ni vill / behöver fiber?

Det hjälper inte att företaget som äger fibern där (Teknikbyrån, uppköpta av IPonly) ger intrycket av att vara ytterst oseriösa när man ringer dom...

Hoppas ni förstår frågan

Trevlig kväll på er!

Permalänk
Medlem

100k är väl ungefär en eftermiddag i budgivningen, fokusera på om det finns saker ni inte kan fixa med huset (läge, hussvamp, motorväg 3 m bort) och se till att komma ur budgivningen med medel för att göra huset beboeligt.

Permalänk
Medlem

Vanligtvis hade jag sagt att fiber är en så pass liten kostnad relativt sett huspriset att ni bör lägga med det i er "budget" för husletandet. Men eftersom ni är i skarpt läget och redan budar på ett hus så är det väl inte så mycket att välja på?

Gilla läget och ta kostnaden för fibern så snart som möjligt. 4G kommer ni störa ihjäl er på med de vanor du listar, det finns inte på kartan att man klarar ett helt hushåll på 4G-uppkoppling idag.

Däremot känns det kanske inte så lustigt att en liten och oseriös aktör äger nätet. Hur tänkte samfällighetsföreningen där? För jag utgår från att det finns en förening om andra fastigheter i området har fiber sedan det grävdes.

Att nätägaren inte skulle ha dragit fiber när de ändå grävde i gatan låter helt absurt, men kanske missförstår jag husets geografiska läge. De flesta villor i Stockholm med omnejd ligger ju förhållandevis "tätt" till grannliggande fastigheter. Teknikbyrån/iPoly måste ju söka tillstånd och bråka med kommunen, servitut etc för att få gräva i gatan (om det är kommunal mark). De borde ha förberett även gamla damers hus, om inte annat så för att bespara sig omaket att gräva på exakt samma ställe igen 3-4 år senare.

En anslutningsavgift >100 Tkr i ett miljonprogramsområde i Stockholmstrakten låter otroligt dyrt måste jag säga. Om det saknas förening som tagit tag i så basala gemensamma projekt som fiber hade jag personligen börjat fundera på om det verkligen är ett område jag vill göra livets kanske största investering i.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa hus utan fiber eller direkt möjlighet till fiber.

Permalänk
Medlem

Samma här. Fiber indraget, annars inget köp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Jag har i mitt förra hus använt 4G och det funkade bra så länge man va ensam, dvs, jag kunde spela, men då fick inte sambon kolla tv eller surfa på mobil. så för en familj är det absolut inte att rekommendera. på vintern är de även hopplöst om man har mycket träd runt huset, då dom snöfyllda grenarna tar upp alla dina signaler.
I värsta fall kan ni ha ett 4g abonnemang för Tvn 1 för dator och 1 för mobiler, så gjorde vi tillslut. blir cirka 1200kr i månaden om man ska ha obegränsat. dvs över 13k om året, planerar du att bo kvar i huset de närmsta 10 åren så är definitivt fiber att rekomendera. fiber installation ökar oftast värdet på huset med, så inte en dålig investering.

Permalänk
Inaktiv

Ok, vi har ett fall där ett yngre par köper ett hus. Första huset. Byggt 1969. Tidigare ägaren en gamling.

Något säger mig att vi har ett par som rätt kvickt inte kommer att ha tid för varken streamande eller spelande. Något säger mig att dom om ett år kommer att ha köpt verktyg som dom idag inte har en susning om vad dom heter, än mindre hur man använder dom.

Om sedan naturen får ha sin gång dröjer det nog inte länge innan den lilla fritid som blev kvar har försvunnit in i en dimma av blöjbyten och dålig nattsömn.

4G räcker gott.

Permalänk
Medlem

4G kan ju funka med extern riktantenn + slipade QoS-regler.

Men kan ett alternativ annars vara 4G + VDSL? xDSL i storstäderna är fortfarande ett vettigt alternativ när fiber inte finns. Vi körde så ett tag, hade en router med 2x WAN där jag sedan satte upp ett par VLAN, där alla bandbreddshungriga enheter körde via 4G länken och min stationära gaming-dator fick en gräddfil ut på VDSL.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Fiber indraget eller på gång.
Streaming, spelande och framförallt jobb med massor av fjärrstyning och filöverföringar på ibland 25GB om dagen gör allt annat helt ointressant.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Blixtsnabba svar som vanligt! Tack till alla er som tar er tid och svarar

Jag vet inte i dagsläget exakt hur svårt det blir att efteransluta just detta hus, men vi får ändå räkna med det värsta... Teknikbyrån är minst sagt trötta och inte alls hjälpsamma i frågan när man ringer de, och tar god tid att svara på mail. Och jag känner inte heller förtroendet för dom att de håller vad de lovar... Så i grund och botten köper vi ju ett hus utan fiber. Det blir vårat första husköp så såklart är summan, i det här fallet 3.3miljoner läskigt hög (men ändå i sammanhanget villapris i Stockholmsförort väldigt liten summa...)

Det känns ju skrämmande om det blir problem att få dit dom för att efteransluta, och så många utav er här väljer bort hus om det inte finns fiber framdraget. Kanske blir svårsålt i framtiden?

Det är så tråkigt, annars är huset för våran del 10/10, och precis det vi önskar i dagsläget.

Någon annan som efteranslutit? Var det problemfyllt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Ok, vi har ett fall där ett yngre par köper ett hus. Första huset. Byggt 1969. Tidigare ägaren en gamling.

Något säger mig att vi har ett par som rätt kvickt inte kommer att ha tid för varken streamande eller spelande. Något säger mig att dom om ett år kommer att ha köpt verktyg som dom idag inte har en susning om vad dom heter, än mindre hur man använder dom.

Om sedan naturen får ha sin gång dröjer det nog inte länge innan den lilla fritid som blev kvar har försvunnit in i en dimma av blöjbyten och dålig nattsömn.

4G räcker gott.

Hehe du är jäkligt nära! Är elektriker och spenderade första 4 åren med att bygga just nyproduktion villor. Sista 2 åren serviceelektriker i gamla fastigheter med inriktning reparation. Där min kunskap brister finns gott om kontakter som är behjälpliga Så mycket riktigt, finns saker att åtgärda i huset! Men förhoppningen är att det ska gå förhållandevis smidigt

Permalänk
Medlem

Slutpriset blir ju baserat på att fastigheten saknar fiber, så se bara till att ni har råd att bekosta indragningen när ni/om ni vinner budgivningen. (fiberindragningen i sin tur har sen också höjt värdet på fastigheten).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@adde318: Finns VDSL? Du kan söka på adressen för att ta reda på vilket. VDSL2 hyfsat nära stationen kan man klara sig på, och slipper tänka på externa antenner och liknande.

Permalänk
Medlem

Går väl fortfarande få ADSL, 4G som primär anslutning skulle jag aldrig välja.

Vi har några siter på jobbet som kör det, gissa vilka som ringer in flera gånger per vecka om att det går långsamt, klipper eller inte fungerar alls?

Då är det ändå professionella 4G-enheter och externa antenner och annat inblandat, ändå så är det skit en stor del av tiden och vi har inga större krav på bandbredd heller, bara att ha 24/7 anslutning.

Permalänk
Medlem

Huset vi köpte för ett årsen hade inte heller fiber indraget, men IP only hade iaf förberett när de grävde i resten av området första vändan. Fick också snabbt svar från dem om pris, men tidsplanen var lite svävande. Vi la iaf in priset i vår budget (ca 24 tkr) när vi budade. Sen levde vi på VDSL i ett halvår innan fibern kom. Finns ju som sagt en hel del att pilla med när man har hus, men stabil uppkoppling är najs de kvällarna man har tid...

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem

Ja, om möjligt, kolla med nätägaren om det är förberett för anslutning. Ofta planeras ett helt bostadsområde från början, och då kan man dra rör ända fram till tomtgränsen vid gatan, så att det bara behöver grävas lite på tomten, blåsa fiber från närmaste fördelare och sen koppla in. Borde inte bli särskilt dyrt i det fallet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Allefråsmålandsskogar:

Jag har i mitt förra hus använt 4G och det funkade bra så länge man va ensam, dvs, jag kunde spela, men då fick inte sambon kolla tv eller surfa på mobil. så för en familj är det absolut inte att rekommendera. på vintern är de även hopplöst om man har mycket träd runt huset, då dom snöfyllda grenarna tar upp alla dina signaler.
I värsta fall kan ni ha ett 4g abonnemang för Tvn 1 för dator och 1 för mobiler, så gjorde vi tillslut. blir cirka 1200kr i månaden om man ska ha obegränsat. dvs över 13k om året, planerar du att bo kvar i huset de närmsta 10 åren så är definitivt fiber att rekomendera. fiber installation ökar oftast värdet på huset med, så inte en dålig investering.

Vi körde den lösningen med flera 4G-uppkopplingar för olika ändamål innan vi fick fiber och det gick inte på några 1200 ens med obegränsat. När vi hade obegränsat abonnemang gick det på ca 600/mån inkl ett par extrakort (då med Tele2) och när vi inte hade obegränsat gick det på ca 400/mån.

Skrivet av cyklonen:

Ja, om möjligt, kolla med nätägaren om det är förberett för anslutning. Ofta planeras ett helt bostadsområde från början, och då kan man dra rör ända fram till tomtgränsen vid gatan, så att det bara behöver grävas lite på tomten, blåsa fiber från närmaste fördelare och sen koppla in. Borde inte bli särskilt dyrt i det fallet.

Han skriver ju att just det du skriver inte är gjort/förberett?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Går väl fortfarande få ADSL, 4G som primär anslutning skulle jag aldrig välja.

Vi har några siter på jobbet som kör det, gissa vilka som ringer in flera gånger per vecka om att det går långsamt, klipper eller inte fungerar alls?

Då är det ändå professionella 4G-enheter och externa antenner och annat inblandat, ändå så är det skit en stor del av tiden och vi har inga större krav på bandbredd heller, bara att ha 24/7 anslutning.

Tanten körde via telejack, men såvida jag förstått håller allt vad ADSL med fler på att avyttras? Fler och fler kommuner lägger ner sina kopparanslutningar pga för höga driftkostnader mm... Känns lite oroligt i längden det med.

Skrivet av Criuzer:

Huset vi köpte för ett årsen hade inte heller fiber indraget, men IP only hade iaf förberett när de grävde i resten av området första vändan. Fick också snabbt svar från dem om pris, men tidsplanen var lite svävande. Vi la iaf in priset i vår budget (ca 24 tkr) när vi budade. Sen levde vi på VDSL i ett halvår innan fibern kom. Finns ju som sagt en hel del att pilla med när man har hus, men stabil uppkoppling är najs de kvällarna man har tid...

Så det gick med andra ord ganska smidigt att efteransluta med IP only?
Det tråkiga i det hela är att på denna gatan var det Teknikbyrån som grävde ner fibern 2014, och nu nyligen blev teknikbyrån uppköpta av IP only. Min kollega bor tvärsöver längs samma gata, och berättade idag om killen 2 hus bredvid honom, som inte anslöt sig 2014. Han har försökt att efteransluta ett bra tag nu, men IP only vill inte dit vad jag kunde förstå då det inte är förberett för de husen som inte ville ansluta sig 2014, så då behöver man gräva hela vägen igen. Så den grannen lär väl bli bästis med oss, om det är fler på gatan som vill ansluta. Summa summarum, så är det inte förberett med rör fram...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adde318:

Hehe du är jäkligt nära!
<klipp>

Har vart där själv ...

Hursomhelst, se fördelen i att konkurrensen om objektet inte är så hård när det inte finns fiber. Köp. Flytta in. Bekanta dig lite med grannarna. Hör hur läget är. Det där budet på 100k är nog med mycket höjdtagning. Klart att dom vill ha dig som kund. Att gräva ner ett rör till tomtgränsen och ut till gatan skall inte så kosta så mycket, du kommer säkert ha en grävare där ändå vad det lider.

Elektriker. Hm. Någon granne som behöver något fixat? En granne som kanske händelsevis möjligtvis eventuellt har en ledig ingång på sin router för en Cat 5 slängd genom buskarna? Eller bara låter dig sätta upp en egen WiFi-router. Sådant här går alltid att fixa.

Det klassiska med en sådan här pryl är att det är väldigt högt prioriterat i början men innan det är klart så har ni ändrat era vanor så när det äntligen blev inkopplat så använder ni det inte så mycket (men tycker att det var nog bra ändå att få det fixat).

Sedan är det nog ett lyxproblem. Tycker det bara var i förrgår jag uppgraderade från 9600 till ett 56k-modem. Jäklar vad fort det gick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Tanten körde via telejack, men såvida jag förstått håller allt vad ADSL med fler på att avyttras? Fler och fler kommuner lägger ner sina kopparanslutningar pga för höga driftkostnader mm... Känns lite oroligt i längden det med.

Vet ingen kommun (Telia är ägaren) som avvecklat i tätorter, jag menar stationen kommer ju fortsätta användas för att fiberanslutningarna (i regel) går dit. Ute i obygden och småorter (under 200 boende) så läggs ju stationen ofta ner, fibern som byggs använder annan infrastruktur då dessa småstationer inte var anslutningspunkter för att komma ut i världen.

ADSL2+ tycker jag inte värt att köra längre, VDSL2 däremot kan vara värt det. 40/10 som man kan väntas få någon km från station är helt okej och det kommer vara stabilare än 4G.

Permalänk
Avstängd

Letade hus i tre år och fiber i gatan eller indraget var mer eller mindre ett krav och då är vi inte lika uppkopplade som du låter det som. Du bör väl kunna ringa bolaget som äger fibern och få en mer eller mindre exakt siffra vad det kostar att efteransluta och om det ens går. Ta med i budgeten så är det lugnt.
Jag hade tur att paret innan precis dragit in fiber i huset som jag köpte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Jag spelar ganska mycket och ligger på mellan 30-60ms i ping. Bor strax utanför centrala Umeå. Har fungerat hur bra som helst för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Blixtsnabba svar som vanligt! Tack till alla er som tar er tid och svarar

Jag vet inte i dagsläget exakt hur svårt det blir att efteransluta just detta hus, men vi får ändå räkna med det värsta... Teknikbyrån är minst sagt trötta och inte alls hjälpsamma i frågan när man ringer de, och tar god tid att svara på mail. Och jag känner inte heller förtroendet för dom att de håller vad de lovar... Så i grund och botten köper vi ju ett hus utan fiber. Det blir vårat första husköp så såklart är summan, i det här fallet 3.3miljoner läskigt hög (men ändå i sammanhanget villapris i Stockholmsförort väldigt liten summa...)

Det känns ju skrämmande om det blir problem att få dit dom för att efteransluta, och så många utav er här väljer bort hus om det inte finns fiber framdraget. Kanske blir svårsålt i framtiden?

Det är så tråkigt, annars är huset för våran del 10/10, och precis det vi önskar i dagsläget.

Någon annan som efteranslutit? Var det problemfyllt?

Vi har inte direkt efteranslutit, men här (även Stockholmsområdet) så körde de tre kampanjer med fiberanslutning och vi hoppade på fiber den andra gången. Så kan vara läge höra med grannarna hur det ser ut där du är. Ifall de redan kört flera omgångar o hur länge sen det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Vi har inte direkt efteranslutit, men här (även Stockholmsområdet) så körde de tre kampanjer med fiberanslutning och vi hoppade på fiber den andra gången. Så kan vara läge höra med grannarna hur det ser ut där du är. Ifall de redan kört flera omgångar o hur länge sen det var.

Ska höra med kollegan imorgon hur länge hans granne har försökt få in fibern. Var de IP only också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Så det gick med andra ord ganska smidigt att efteransluta med IP only?
Det tråkiga i det hela är att på denna gatan var det Teknikbyrån som grävde ner fibern 2014, och nu nyligen blev teknikbyrån uppköpta av IP only. Min kollega bor tvärsöver längs samma gata, och berättade idag om killen 2 hus bredvid honom, som inte anslöt sig 2014. Han har försökt att efteransluta ett bra tag nu, men IP only vill inte dit vad jag kunde förstå då det inte är förberett för de husen som inte ville ansluta sig 2014, så då behöver man gräva hela vägen igen. Så den grannen lär väl bli bästis med oss, om det är fler på gatan som vill ansluta. Summa summarum, så är det inte förberett med rör fram...

För oss gick det smidigt trots allt man läst om IP only. Det som gjorde att vi vågade buda var att vi fick en prisuppgift på efteranslutning samt att det fanns koppar som tillfällig lösning. Jag beställde dessutom fibern innan tillträdet med en fullmakt från förre ägaren, så totalt tog det väl nästan ett år... Men då låg det ju tomrör till tomtgränsen, i ditt fall är det mer osäkert

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå en del åsikter i tråden, men sitter själv ute på landet och får 60-100Mbit och 20ms stabilt på 4G via mobilens hotspot.

Problemet är att sådant kan variera beroende på antal abonnenter som är aktiva på matsen och andra faktoer som kan variera med veckodagar och tid på dygnet.

Det är ju dock möjligt att testa först och uppgradera till fiber senare om man inte är nöjd

Permalänk
Medlem

Vi köpte hus utan fiber. Det skulle bli indragning, men efter 4 års väntetid (!) så drog sig Telia ur hela utbyggnaden. Hade 8/1 ADSL för nästan 500kr/mån tidigare, det var ohållbart om något för 2 personer.

Har nu lyckats sätta upp en riktantenn mot en mast som är 2,5-3km bort fågelvägen med träd emellan och kör Tele2 obegränsat 4G. Jag har ett gäng master att välja mellan och utåt landsbygden så diffar det en del vilken frekvens de sänder på. Den masten jag låst på just nu kör jag 2600MHz-bandet enbart och kommer upp i 45-70Mbit ner stabilt och 13Mbit upp, ca 30ms svarstider. Det fungerar över förväntan bra såhär långt.

Jag har 6-7km fågelvägen till en annan mast, den använder 1800MHz-bandet och då är det mer ostabilt ner, mellan 10-40Mbit ner och 30-40Mbit upp och 40-50ms svarstider. Jag har provat köra CA på 1800MHz och 2600MHz-bandet och kommit upp i över 100Mbit nedströms, men det pendlar också pga ostabilt 1800MHz-band (eller rättare sagt, riktantennen är riktad mot 2600MHz-masten så det är väl inte jättekonstigt. Jag uppnådde dock inte högre hastigheter med antennen riktad mot 1800MHz-masten, däremot något stabilare.)

Har du 500m till masten, fri sikt och bor i någorlunda tätbebyggt område så lär du inte ha problem att komma upp i över 100Mbit via 4G med en modern router/modernt modem.

TL;DR; Jag hade inte skippat huset om det nu är ett 10/10-hus i övrigt! Fibern kommer definitivt lösa sig i framtiden, ni har ju uppenbarligen alla förutsättningar. Köp huset!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det där är ju så svårt att säga, beror helt på var du bor och hur många runtomkring som använder det.
Jag fick fiber indraget nyligen, innan dess har jag och föräldrarna, när jag bodde hos dem, haft mobilt bredband sedan 2004.
I många år skulle jag kunna hålla med om att det var ostabilt och slött (3G). Men på senare år när jag skaffade Telias obegränsade 4G, så har det fungerat över förväntan.
ca 3år av nästintill konstant upptid, alltid 20ms svarstid och ca 60-70Mbit/s. Detta mitt ute i skogen i Småland. Dock på senaste tiden innan jag drog in fiber så kunde man märka att det gick lite långsammare vid vissa tider (40-50Mbit/s), säkert fler och fler som började använda det då andra operatörer inte funkar bra här.

Svårt att säga där huset du kollar på ligger, kanske är riktigt illa vid eftermiddag/kväll. Det krävs nästan att man testar.
Men som sagt där jag bor har det fungerat som vilken fast uppkoppling som helst, inga avbrott alls, alltid snabbt. Detta är ca 1km till masten utan riktantenn.

Permalänk
Viking

Jag säger så här. Du kommer att hata 4G! Jag har det själv och håller på att bli tokig (som tur är får jag fiber nästa vecka).
Du kan helt glömma att titta på film i 4k på fler än en enhet. Kan själv inte ens titta i 1080p på YT. Just nu tittar jag i 480p, och så brukar det vara. Att spela är helt bedrövligt med 4g. Varannan minut ligger jag på 1000+ ping (mätaren är alltså maxad), och ibland är det helt spelbart ett tag innan pingen stiger igen.
Att ladda ner stora spel är ju inte kul det heller. Laddar du ner ett spel på datorn kommer du inte kunna streama på tv:n eller på nån annan enhet. Nedladdningshastigheten överstiger aldrig 1,5 MB/s, men ligger oftast under 1 MB/s.
Jag har fått väntat på fiber i över 2 år nu, så det var ju ingen kort väntetid heller. Men tror du att du skulle få fiber inom snar framtid så skulle väl 4g funka ett tag. Men ingen längre tid.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Ska höra med kollegan imorgon hur länge hans granne har försökt få in fibern. Var de IP only också?

Nej, det var två gånger Telia öppen fiber och sen kom ComHem sist.