Microsoft uppdaterar Windows 10 utan medgivande

Permalänk

Frågan blir om det är nåt att opponera sig över, det är ju ingen kioskvältare i nya funktioner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Som jag skrev tidigare, dom har så mycket användare att dom måste ta hänsyn till stora massan, inte spetsiga entusiaster som t.ex. på sweclockers.

En Äpple version utav Windows för den stora skaran och en vanlig Windows version för dom som önskar att köpa frihet samt lugn och ro och inte använder pekskärmar. Det hade kanske varit en variant.

Men med samma kärna i grunden så att drivrutiner och program kan skrivas för en och samma målplattform, men där allt som heter auto och pekskärmsfinesser är frånslagna i den vanliga versionen som grundinställning och måste slåss på manuellt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: Tackah (obs ironi)

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Alltid kul att håna kollegorna varje gång de får sitta och stirra på en progress-bar i 45min innan de kan börja jobba en tisdagmorgon.

Hemma har jag stängt av det med GPO:er. Vet inte hur många gånger jag vaknat upp med en ledsen smiley på skärmen efter att den bestämt sig för att installera trasiga uppdateringar mitt i natten.

Vad är det för något dom har om det tar 45 minuter?
Han inte ens att hämta kaffe vid uppdatering från 1909 till 2004, nej, jag bryggde inte kaffet under tiden.

Blåskärm har jag sällan (nästan aldrig) sett under W10, däremot en irriterande drivrutin uppdatering på min förra laptop som rullade tillbaka drivrutinen till en W10 beta ett antal gånger.
Misstänker att jag till viss del får skylla på den udda kombinationen av A8 4500m + HD 7730m som Asus fick för sig, laptopen är nu förpassad till dom sälla markerna sedan en aningen tyngre katt tycket det var gott att ligga över tangentbord och skärm.

Blåskärm är normalt ett tecken på att någon hårdvara har problem att komma överens med någon annan ingående hårdvara.

Förtydligade med - under W10,
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag sitter med Windows 10 2004 och har inte haft det här problemet, men jag gjorde en ren-installation så snart det fanns tillgängligt via Media Creation Tool. Däremot så verkar funktionen att pausa uppdateringar i X-antal dagar ha försvunnit. Förut så fanns det möjlighet att pausa dom under olika perioder beroende på vad för sorts uppdatering det var, och det är borta idag.

Lite illa då jag gärna väntar en vecka eller två för att barnsjukdomar ska hinna åtgärdas innan det släpps in.

Intressant!
Fick 2004 för två dagar sedan och har fortfarande valet att (överst) pausa i en vecka, samt mer personliga inställningar (underst) i Avancerade Inställningar.

Skillnaden är att jag undviker "Media Creation Tool", förutom då vid nybygge eller om det är absolut sista utväg.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Till mig säger den att min dator inte är redo för uppdateringen, det låter lite konstigt.

Det betyder att allt inte är klart för den hårdvara du har, när det är klart så får du reda på att det OK att uppdatera.

Antagligen därför många får problem då dom är otåliga och inte kan vänta, så dom tvingar in en ren installation med "Media Creation Tool". Som exempel...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Efter 2004 fungerar ej auto skärmsläckning eller sleep längre. Ställt om power-settings, startat om, stängt av, kopplat bort hibernate igenom cmd blabla. Lades också till brittisk-engelska som keyboardlayout vilket win tyckte var coolt att byta till helt random, trodde först jag fått en ursäkt att skaffa ny keyboard.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Printscreen:

Folk som blir påtvingade har nog skjutit på sina uppdaterar så länge att Windows tar eget beslut om att nu är det fasen dags.

Det stämmer inte. Min 10'a på jobbet körandes två VM'ar (VS och debugmaskin) bara prompt måste uppdatera till 2004 i onsdags kväll. Då bytte den Teamviewer-ID (som inte gick att uppdatera till nyaste på 1909) så den fick RDP'as över VPN och sen uppgradera TV och då fick den tillbaks sitt gamla Teamviewer-ID (doh!). Nu sitter det två "0% downloading" sedan o torsdag och väntar. Har provat allt som föreslås, men icke då... FSCK Microsoft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Build 1909 suga ballar!!

Tänkte först fråga vad du har PC till... Men nej, vill nog inte veta....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

FSCK Microsoft!

Och det ligger mycket mer i detta än vad det ser ut först...

detta kan tolkas som:

Dennis Ritchie: “So fsck was originally called something else”
Question: “What was it called?”
Dennis Ritchie: "Well, the second letter was different"

och då skall man veta att göra en påtvingad fsck på ett unix-filsystem på sin tid var själva definitionen av en riktigt, riktigt dålig dag för en Unix-administratör - för det här tog tid och nästan säkert indikerade att det skulle bli ännu mycket värre... - för att förstå hur skrämmande det var för unixadmin så fanns begreppet "scary devil monastery" vilket var ett annat namn för newsgruppen alt.sysadmin.recovery där man kunde vältra sig i olyckor, diskhaverier och helt osannolika kedjefel som slutade i total förödelse och brända helger och semestrar för unixadm, då det gärna hände just timmarna inför helger och långledigheter....

och med CDA 1996 - 1997 (där man som amerikan kunde hamna i fängelse för skrivna f-ord skickade över Internet) också som utbytesord för de berömda f-orden i news och usernet pga. denna lag.

Men uttrycket kan också tolkas som 'Go fsck yourself, Microsoft' vilket är en skarp uppmaning att gå igenom sina attitydsproblem och hanterande mot användare lika grundläggande noga som fsck går igenom ett filsystem efter grundläggande fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Intressant!
Fick 2004 för två dagar sedan och har fortfarande valet att (överst) pausa i en vecka, samt mer personliga inställningar (underst) i Avancerade Inställningar.

Skillnaden är att jag undviker "Media Creation Tool", förutom då vid nybygge eller om det är absolut sista utväg.

Är det den här sidan du menar?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom:
Ja!

Det är den biten...

Har inte haft något annat sen jag byggde PC'n vid årsskiftet. Har för mig att jag nästan direkt gick upp till 1909, så kan ha missat om där var något annat alternativ tidigare.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har väldigt fel attityd, operativsystem ska inte behöva uppdateras utan de ska fungera, fungerar de inte ska de inte släppas ut på marknaden.
Det är mycket underligt att folk accepterar att mjukvara får säljas när den inte är funktionsduglig för inom andra produktkategorier förekommer det sällan att man beter sig lika illa och lurar kunderna genom att sälja prototyper.

Du vet att det inte finns en enda modern produkt kvar du kan använda nu va?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LeonHart:

Du vet att det inte finns en enda modern produkt kvar du kan använda nu va?

Det påverkar inte det faktum att det är fel att acceptera att tillverkarna kan sälja ren skit som inte fungerar som det borde, ingen annan bransch säljer saker som garanterat måste repareras och dessutom oftast flera gånger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter med 1909 och vill meddela missnöje eftersom jag inte fått 2004

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det påverkar inte det faktum att det är fel att acceptera att tillverkarna kan sälja ren skit som inte fungerar som det borde, ingen annan bransch säljer saker som garanterat måste repareras och dessutom oftast flera gånger.

Håller verkligen inte med dig. Det är snarare tvärtom. Det är service och underhåll som gör att en produkt kan leva längre. Vad går inte sönder och håller i all evighet?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LeonHart:

Håller verkligen inte med dig. Det är snarare tvärtom. Det är service och underhåll som gör att en produkt kan leva längre. Vad går inte sönder och håller i all evighet?

Mjukvaran säljs ofärdig, det är problemet. Att man kan lägga till funktioner är inget fel men att det man får från början inte fungerar är en helt annan sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig märkt någon skillnad egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mjukvaran säljs ofärdig, det är problemet. Att man kan lägga till funktioner är inget fel men att det man får från början inte fungerar är en helt annan sak.

Jag vet inte vad som ska klassas som ofärdigt. Det måste väl vara om det saknas funktionalitet. Spel är ju ofta ett bra exempel på det så där har du rätt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LeonHart:

Jag vet inte vad som ska klassas som ofärdigt. Det måste väl vara om det saknas funktionalitet. Spel är ju ofta ett bra exempel på det så där har du rätt.

Det gäller även när det finns för mycket funktioner från början som säkerhetsbrister, de är ju funktioner som inte ska finnas från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det gäller även när det finns för mycket funktioner från början som säkerhetsbrister, de är ju funktioner som inte ska finnas från början.

Jag vill ju tro att man inte medvetet gör funktioner med säkerhetsbrister men jag kanske är naiv.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LeonHart:

Jag vill ju tro att man inte medvetet gör funktioner med säkerhetsbrister men jag kanske är naiv.

Man underlåter att testa om saker gör nått utöver det som de förväntas göra innan produkterna når konsumenten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man underlåter att testa om saker gör nått utöver det som de förväntas göra innan produkterna når konsumenten.

Det känns som en kraftigt förenklad version av sanningen. Jag skulle gärna höra om något företag som inte gör några tester, även om det såklart finns ett spann om hur mycket tester görs sett till problembilden. Programmering kan dock vara väldigt komplex, och mjukvaran kommer ofta användas på väldigt många olika hårvarukonfigurationer om man gör något till PC, så det finns alltid en klar risk att även höga nivåer av test missar saker.

Om man ska jämföra det med andra produkter bör man göra det med produkter av samma komplexitet, som används på lika många olika sätt och motsvarande hårdvarukonfigurationer, för att det ska säga något. Det blir ytterst sällan relevant att jämföra skillnaden mellan tillverkning av smör och bilar. Det lättaste sättet att få mjukvara att hyfsat väl jämföras med andra produkter är om de låser en från att endast använda den på ett visst sätt, på specifik hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag skulle gärna höra om något företag som inte gör några tester

Jag skulle kunna namnge ett av dom större bolagen på detta klot som bl.a. utvecklar mjukvara, där våra kollegor i Finland inte vet vad ordet test är för något förrän vi märker det när vi installerar en uppgradering här i Sverige.

Alla större företag skär på kostnaderna, och en vanlig variant är just att släppa en produkt som klarar CE, UL och lite andra obskyra bokstavskombinationer mest så att Pelle inte råkar bli en levande fackla eller att Agda inte dör av en elstöt.

Men resten är skitsamma verkar det som. Slutkunderna verkar vara försökskaniner utan att dom gått med på det.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag skulle kunna namnge ett av dom större bolagen på detta klot som bl.a. utvecklar mjukvara, där våra kollegor i Finland inte vet vad ordet test är för något förrän vi märker det när vi installerar en uppgradering här i Sverige.

Alla större företag skär på kostnaderna, och en vanlig variant är just att släppa en produkt som klarar CE, UL och lite andra obskyra bokstavskombinationer mest så att Pelle inte råkar bli en levande fackla eller att Agda inte dör av en elstöt.

Men resten är skitsamma verkar det som. Slutkunderna verkar vara försökskaniner utan att dom gått med på det.

Intressant. Jag är rätt imponerad av programmerarna om de får till det med bara några fel utan att ens testa vad de skrivit.

Permalänk
Medlem

Kanske blir läge att stämma Microsoft i USA, då version 2004 kan förkorta livslängden på SSD:er?

"Ny defragmenteringsbugg i Windows 10 riskerar att skada SSD-diskar"
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/windows-10-al...

Själv är jag glad att jag backade från version 2004 direkt. Kanske inget stort problem för er som kör stationära datorer, men för mig som ofta rebootar datorn, så hade det kunnat vara förödande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av walkir:

Kanske blir läge att stämma Microsoft i USA, då version 2004 kan förkorta livslängden på SSD:er?

"Ny defragmenteringsbugg i Windows 10 riskerar att skada SSD-diskar"
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/windows-10-al...

Själv är jag glad att jag backade från version 2004 direkt. Kanske inget stort problem för er som kör stationära datorer, men för mig som ofta rebootar datorn, så hade det kunnat vara förödande.

Spännande, ytterligare en anledning till astt inte hålla på att starta om datorn så ofta som en del verkar göra-Ironiskt att näst största fördelen med ssd är snabbare omstarter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Spännande, ytterligare en anledning till astt inte hålla på att starta om datorn så ofta som en del verkar göra-Ironiskt att näst största fördelen med ssd är snabbare omstarter.

Jag dual-bootar Linux på min laptop, så för mig finns det inte så många alternativ. Datorn slukar även batteri i standby, så det blir att jag stänger av datorn istället.

Tycker det även är lite ironiskt att Microsoft optimerade indexeringen (Windows Search) för att lätta trycket på diskarna och lyckades istället få till en schemaläggning för automatiskt underhåll med minne som en guldfisk.

Det är iofs inte speciellt svårt att göra en workaround för detta, men tyvärr är det lätt att glömma alla tweaks som ska göras på varje installation jag har. Bäst hade varit att knåpa ihop ett PowerShell-script för allt som jag idag gör manuellt, men men...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av walkir:

Jag dual-bootar Linux på min laptop, så för mig finns det inte så många alternativ. Datorn slukar även batteri i standby, så det blir att jag stänger av datorn istället.

Tycker det även är lite ironiskt att Microsoft optimerade indexeringen (Windows Search) för att lätta trycket på diskarna och lyckades istället få till en schemaläggning för automatiskt underhåll med minne som en guldfisk.

Det är iofs inte speciellt svårt att göra en workaround för detta, men tyvärr är det lätt att glömma alla tweaks som ska göras på varje installation jag har. Bäst hade varit att knåpa ihop ett PowerShell-script för allt som jag idag gör manuellt, men men...

Det lär nog komma en rättnnig på denna nya dumhet de introducerade men synd om nån hinner med att slita ut sin ssd i förtid genom att starta om datorn..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har väldigt fel attityd, operativsystem ska inte behöva uppdateras utan de ska fungera, fungerar de inte ska de inte släppas ut på marknaden.
Det är mycket underligt att folk accepterar att mjukvara får säljas när den inte är funktionsduglig för inom andra produktkategorier förekommer det sällan att man beter sig lika illa och lurar kunderna genom att sälja prototyper.

Du har en konstig attityd. Jag har haft en massa burkar genom tiderna och nästan aldrig har en windows update gjort så att min dator krånglat mer än vad som tar 15 minuter att fixa. Microsoft gör ett grymt arbete, men ni har risig attityd.

Jag har fått betydligt mer funktioner än jag köpt på windows 10 som jag dessutom använder. Vilket jag är otroligt tacksam för har tillkommit, dessutom GRATIS!!.

Får jag problem med en uppdatering 1 gång per som gör att jag väljer en enkel återställningspunkt eller googlar 15 minuter för att fixa så är det inget som jag har problem med.

Egde browser, uppdaterad direct x, urklipp funktionen, snabbare sök, bluetooth uppdatering som gör att jag ser procent batteri på enheter i windows, enklare bluetooth parning. Detta är bara en bråkdel av de saker som tillkommit i uppdateringar och som jag använder.

Nä dom får gärna fortsätta ge oss uppdateringar och skulle även kunna tänka mig betala en slant för det, liknande season pass i spel.

Men det kommer alltid finnas folk som dig som
klagar på allt fantastiskt som du får gratis och som ex microsoft i detta fall lagt hur många timmar som helst på och betalat ut löner för. Så att du kan få något bättre.