Permalänk
Medlem

Switch eller Swith Lite?

Nu så, nu har bestämt mig för att köpa en Nintendo Switch!
Det var det första beslutet. Nästa beslut är vilken modell....

Jag är mest intresserad utan singleplayerspelen - Båda Zelda spelen, Mario Odessey och Pokemon tex, och 4 av 5 gånger kommer den säkert spelas i handhållet läge.

Vad är argumenten för en Switch 2019 i handhållet gentemot en Lite? Om jag ändå, förmodligen, kommer spela mest handhållet är en Lite kanske en bättre ide, den ser ut att ligga bättre i handen och den har högre PPI pga mindre skärm. Och så kostar den 1800kr mindre samt finns i lager.

Vad har ni? Spelar ni någonsin på TVn?

Permalänk
Inaktiv

Jag har lanseringsmodellen av Switch samt en Lite. Föredrar Lite i 99 spelsessioner av 100. Handhållet all the way för mig, att kunna ta med spelandet är något jag saknar på övriga plattformar. Även fast Lite är en avskalad och enklare konsol mot för vanlig Switch ser jag den som den bättre. Enda felet i mitt tycke är att den saknar all möjlighet att koppla till TV. Men stabiliteten man får med fasta kontroller, railsen till vanlig Switch ger en lite klen och instabil känsla för mig. Lite är lite mindre men samma upplösing, vilket ger en marginellt högre DPI på skärmen vilket ger intryck av att den är skarpare. Perfekt format för mina ändå ganska stora händer.

Jag hade hoppats på uppdaterade modeller av Switch, och då en Lite med möjlighet att kunna anslutas till bildskärmar. Och en med högre prestanda och gärna bättre skärm. Avsaknad av skärm är en svaghet, kan du tänka dig att vilja spela soff-COOP så är det nog Switch 2019 som gäller. Men tror du att du klarar dig utan detta, Lite. Framförallt mycket billigare.

Min vanliga Switch används sälla för soff-spel, eller spel i sängen då jag har två dockningsstationer (två gamla Switchar, en Lite). Jag tycker själv det är lite onödigt med alla dessa Switchar men vill fortfarande ha möjligheten kvar.

Permalänk
Medlem

@anon5930: känns skärmen på Lite för liten tycker du?

Vilka spel är kul för soff-Coop? För det känns som att att singleplayer spel är överrepresenterade.
Jag kollade gameplay på Mario Party och det såg rätt segt ut. Mario kart och Smash Bros kommer nog också gå bort. Det enda som lockar mig är ett nytt Mario Bros i så fall.

Lite lockar mer faktiskt. Stadigare kontroller då det är "inbyggda" som du säger. Och köper man en vanlig känner man sig lite tvungen att köpa till en Pro Controller också för att spela på TVn.
Just BotW är lockande att spela på TVn dock.

Permalänk
Medlem

@anon5930: vilka spel spelar du i bärbart läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@anders190: känns skärmen på Lite för liten tycker du?

Vilka spel är kul för soff-Coop? För det känns som att att singleplayer spel är överrepresenterade.
Jag kollade gameplay på Mario Party och det såg rätt segt ut. Mario kart och Smash Bros kommer nog också gå bort. Det enda som lockar mig är ett nytt Mario Bros i så fall.

Lite lockar mer faktiskt. Stadigare kontroller då det är "inbyggda" som du säger. Och köper man en vanlig känner man sig lite tvungen att köpa till en Pro Controller också för att spela på TVn.
Just BotW är lockande att spela på TVn dock.

Ifall du har en Dual Shock 4 eller Xbox One (Bluetooth) kontroller så går det att köpa en 8 Bit Do adapter så funkar bra.

Edit https://www.webhallen.com/se/product/285528-8Bitdo-USB-Wirele...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Jag spelar ganska mixat.
Tar med mig zelda från tv'n till sovrummet, dragon quest från soffan till bilen när man ska spendera en natt på ett tråkigt hotell.

Så jag hade känt att jag missat saker om jag hade en lite.
Sedan har t.ex. Mario kontroller som är anpassat för att få lite mer ut av spelet för joycons.

Dock spelar jag bara singel. Men spelar alla spel jag har både bärbart och dockat (typ 20st)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tBiorrith:

@anders190: känns skärmen på Lite för liten tycker du?

Vilka spel är kul för soff-Coop? För det känns som att att singleplayer spel är överrepresenterade.
Jag kollade gameplay på Mario Party och det såg rätt segt ut. Mario kart och Smash Bros kommer nog också gå bort. Det enda som lockar mig är ett nytt Mario Bros i så fall.

Lite lockar mer faktiskt. Stadigare kontroller då det är "inbyggda" som du säger. Och köper man en vanlig känner man sig lite tvungen att köpa till en Pro Controller också för att spela på TVn.
Just BotW är lockande att spela på TVn dock.

Skrivet av tBiorrith:

@anders190: vilka spel spelar du i bärbart läge?

Jag tycker skärmen känns lagom faktiskt. Har det varit ett tag sedan jag använt en vanlig Switch känns den förstås större, men skillnaden är inte jättestor faktiskt. Tycker Lite är alldeles lagom, har haft de flesta handhållna konsoller sedan tidigare, DS, 3DS, New 3DS XL och PSP och Vita och även Lite känns stor mot för dessa. Inte för stor utan mest lagom.

Främst Mario Kart här, men det finns en hel del titlar. Jag använder mest min för single play, undantaget Tetris 99 i tid och otid. För stunden är Animal Crossing mitt regelbundna spelande även om jag försöker släppa det för att återvända till andra spel. Jag gillar JRPGs handhållet så dessa nappar jag gärna på.
Håller på med blandannat Dragon Quest XI, men som jag kommit av mig från. Likaså Final Fantasy VII, Tales of Vesperia och liknande titlar. Okami, Witcher 3 är några andra jag spelar, men kommit av mig. Har någonstans mellan 50-100 spel totalt, varav den första förstås var Breath of the Wild. BotW och Stardew Valley är bland de bästa spelupplevelser jag haft på Switch så här långt.

Både vanlig Switch och Lite kan köra externa kontroller. Jag har två Pro-kontroller, dock används dessa med min vanliga Switch. Väl dockad så blir eventuell upplevd instabilitet med vanlig Switch inget problem, såvida man inte använder joycons från soffan då.

Jag spelar allt bärbart. Ett fåtal spel spelas dockat, större delen av Zelda: Links Awakening spelades så blandanat. 98% av Breath of the Wild spelades handhållet.

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Baserat på intrycken jag får av det du skriver och vad jag har för egna preferenser blir det nog en Lite!

Visst hade det varit kul att docka den till TVn ibland, men i ärlighetens namn kommer det nog aldrig att hända.
Jag tittade lite på vilka spel som var intressant - BotW, Links Awakening, Luigi's Mansion, Mario Odessey, Oxenfree, Stardew Valley - alla är spel som jag spelar ensam och kommer då att paxa TVn och förpassa min sambo till att ha tråkigt med mobilen när hon ammar.

Lite ser mer bekväm ut i handhållet, och är dessutom billigare. Skulle man dessutom absolut vilja går det fortfarande att ansluta en riktig handkontroll.

Permalänk
Medlem

@orig_rejser: Nu har jag sambo och 4 ungar, så min tillgång till TVn är minst sagt begränsat! Förmodligen hade jag kopplat den till TVn för att prova, och sen aldrig spelat på TVn mer, haha.
Nä, jag satsar på en Lite. Den verkar vara bättre på det handhållna.

Permalänk
Medlem

I min familj spelas det 95% på TVn eftersom vi spelar tillsammans. Nintendo är ju en familjekonsoll, verkar dumt att låsa ute familjen hehe.

Kommer köpa en till TV till ungarnas rum bara för att köra Switchen på så kan vi sitta i myshörnan och köra Minecraft ihop.

Permalänk
Medlem

Jag spelar mer som @orig_rejser gör, dvs blandat handhållet och stationärt. Senaste tiden mest stationärt med pro controller, i början (2017, när vårt barn sov flera ggr per dag) mer handhållet i soffan/sängen. Att kunna byta mellan de två lägena är guld värt tycker jag. Men ser du switchen mer som en ersättning för en gameboy eller 3ds så kör på en Lite.

Tråkigt med de höga priserna bara! Det är nästan så jag borde kunna sälja min launch-switch till dåvarande inköpspris eller iaf bra nära..

Permalänk
Avstängd

Tycker switchen är för klumpig för att köra handhållen, släpa med osv så körs uteslutande på tvn. För att vara efterklok så hade en lite passat mig bättre.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Inte Lite om du har möjlighet att köpa vanliga, pajar joycons (vilket dom ofta gör, även på Lite) så måste du byta ut/skicka iväg hela maskinen.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig välja en lite framför vanliga men jag spelar en hel del local mp på tv:n.

I värsta fall kan du ju sälja Lite och köpa en vanlig senare. Nintendo har ju styrt upp sig gällande digitala köp som nu är knutna till kontot och inte konsolen. Med deras Online tjänst finns ju clous saves också.

Permalänk
Medlem

Tror man ska vara väldigt övertygad om att man endast är intresserad av switchen som en handhållen enhet ifall man väljer lite. Man förlorar rätt mycket på att inte kunna docka den. Jag kör den oftast dockad till tvn, spelen ser snyggare ut och jag kan använda tillbehör som pro-kontrollen samt köra splitscreen med andra. Sen om jag vill spela handhållet så är det bara att lyfta ur den ur dockan.

edit:

Fördelar med lite är förstås priset och att den är något mindre och smidigare att ha med sig. Även om jag själv mestadels spelar dockat så känner jag flera som i princip bara använder den i handhållet läge.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

ska du spela mer handhållet så köp en lite den är desutom skönare att hålla vad jag förstår, det gjorde jag o skillnaden i priset som jag sparade köpte jag spel för istället.. tycker den vanliga switchen är på tok för dyr.. Är man mycket på resande fot eller bara vill ta med sig den är det ytterligare en anledning varför lite är bättre.

Har redan en ps4 så för min del hade det varit för bökigt ha 2 konsoller kopplade till samma tv vad är vitsen liksom? rätt skönt spela bärbart tycker inte alls det är nåt problem.. många spel är som gjorda köra i handheld.. inte så man har switchen för imponerande grafik det har jag min ps4 till.

ok ser nu priset på webhallen, vanliga switch 3900 vs lite 2568... alltså nästan 1500 kr i skillnad... som sagt jag köper hellre 3 spel för 1500 än betalar det överpriset för den vanliga..

fy va dyrt alltså om man vill köpa den vanliga, först 4000 för den, sen några spel, lägg till nån kontroller o nåt annat tillbehör o du är uppe i nästan det dubbla.. helt makalöst.... o detta är en konsoll främst riktad till barn men priserna är ju helt åt pipan.....

Permalänk

Jag har min switch främst till att spela med vänner, och då fungerar ju inte handhållen. Men hade jag bara spelat SP-spel hade jag lätt köpt switch lite, prisskillnaden är väldigt stor

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

fy va dyrt alltså om man vill köpa den vanliga, först 4000 för den, sen några spel, lägg till nån kontroller o nåt annat tillbehör o du är uppe i nästan det dubbla.. helt makalöst.... o detta är en konsoll främst riktad till barn men priserna är ju helt åt pipan.....

Det är faktiskt ganska bisarrt, verkar inte gått ner något i pris sedan jag skaffade min vintern 2017.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Det är faktiskt ganska bisarrt, verkar inte gått ner något i pris sedan jag skaffade min vintern 2017.

Kronan är svagare nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Kronan är svagare nu

Nej, den är ganska stark igen men inflation och tillverkningskostnaden har säkerligen gått upp på dem.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

@tBiorrith *Trådar sammanfogade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla era erfarenheter! Jag har ännu inte köpt konsol, så det är inte omöjligt att jag ångrar mig men det lutar fortfarande mest åt en Lite.
Har hittat en Lite beggat för 1700kr, annars kostar de 2200kr nya på Elgiganten. Lite skillnad mot 4000kr som vanliga Switch brukar kosta begagnat, man får oftast med en Pro Controller dock.

Skrivet av Ernesto:

I min familj spelas det 95% på TVn eftersom vi spelar tillsammans. Nintendo är ju en familjekonsoll, verkar dumt att låsa ute familjen hehe.

Kommer köpa en till TV till ungarnas rum bara för att köra Switchen på så kan vi sitta i myshörnan och köra Minecraft ihop.

Vi har redan en Wii U. Vi spelade en hel del New Mario Bros men inte så mycket mer. Mariokart var det ingen som riktigt gillade. Så jag tror inte att konsolen kommer att användas av många fler än mig.
De spelar såklart Minecraft som alla andra barn, men de har var sin iPad.

Skrivet av lnd1437:

Tycker switchen är för klumpig för att köra handhållen, släpa med osv så körs uteslutande på tvn. För att vara efterklok så hade en lite passat mig bättre.

Och eftersom att jag förmodligen kommer att spela mes handhållet är jag inne på en Lite som sägs ligga bättre i handen och vara mer portabel. Jag uppfattar som Switch att vara handhållen mer i nödläge om du förstår vad jag menar.

Skrivet av danneee:

Skulle aldrig välja en lite framför vanliga men jag spelar en hel del local mp på tv:n.

I värsta fall kan du ju sälja Lite och köpa en vanlig senare. Nintendo har ju styrt upp sig gällande digitala köp som nu är knutna till kontot och inte konsolen. Med deras Online tjänst finns ju clous saves också.

Nja, då hade jag hellre börjar med en vanlig. De verkar vara dödslätta att sälja beggat. Till och med över inköpspris!

Skrivet av Ragin Pig:

Tror man ska vara väldigt övertygad om att man endast är intresserad av switchen som en handhållen enhet ifall man väljer lite. Man förlorar rätt mycket på att inte kunna docka den. Jag kör den oftast dockad till tvn, spelen ser snyggare ut och jag kan använda tillbehör som pro-kontrollen samt köra splitscreen med andra. Sen om jag vill spela handhållet så är det bara att lyfta ur den ur dockan.

edit:

Fördelar med lite är förstås priset och att den är något mindre och smidigare att ha med sig. Även om jag själv mestadels spelar dockat så känner jag flera som i princip bara använder den i handhållet läge.

Jag är såklart sugen på att smälla upp det på TVn och spela Full HD. Frågan är bara hur ofta jag "får lov".

Skrivet av HazZarD:

ska du spela mer handhållet så köp en lite den är desutom skönare att hålla vad jag förstår, det gjorde jag o skillnaden i priset som jag sparade köpte jag spel för istället.. tycker den vanliga switchen är på tok för dyr.. Är man mycket på resande fot eller bara vill ta med sig den är det ytterligare en anledning varför lite är bättre.

Har redan en ps4 så för min del hade det varit för bökigt ha 2 konsoller kopplade till samma tv vad är vitsen liksom? rätt skönt spela bärbart tycker inte alls det är nåt problem.. många spel är som gjorda köra i handheld.. inte så man har switchen för imponerande grafik det har jag min ps4 till.

ok ser nu priset på webhallen, vanliga switch 3900 vs lite 2568... alltså nästan 1500 kr i skillnad... som sagt jag köper hellre 3 spel för 1500 än betalar det överpriset för den vanliga..

fy va dyrt alltså om man vill köpa den vanliga, först 4000 för den, sen några spel, lägg till nån kontroller o nåt annat tillbehör o du är uppe i nästan det dubbla.. helt makalöst.... o detta är en konsoll främst riktad till barn men priserna är ju helt åt pipan.....

Det är precis i den sitsen jag är! Jag har redan en PS4 jag med, och vill ha nåt att spela på när jag inte är hemma eller bara vill gå och gömma mig i ett annat rum.
Och precis som du säger, man sparar över 1500kr på att köpa en Lite istället, det blir till en del spel!

Skrivet av siglolmic:

Jag har min switch främst till att spela med vänner, och då fungerar ju inte handhållen. Men hade jag bara spelat SP-spel hade jag lätt köpt switch lite, prisskillnaden är väldigt stor

Det är mest de konsol exklusiva SP jag är inne på. MP har jag nästan tappat intresset för helt numera.

Permalänk

Skaffa en vanlig, så slipper du skicka iväg hela konsolen när dina joy-cons börjar drifta Verkar inte som att alla får detta problem, men det verkar vara ganska vanligt.

Den vanliga är även mer bekväm om du har stora händer. Behövde skaffa ett gripcase för den vanliga för att händerna inte skulle börja krampa efter 20 minuter. Lite är ännu värre i detta avseendet, men det finns grip cases för den också för de som har stora händer.

Permalänk
Medlem

Vanlig alla dagar i veckan, annars kan man ju inte spela smash bros på stor skärm med polarna.

Permalänk
Medlem

@Oliver91:
USD och YEN kostar båda ~20% mer nu än ~2017

Permalänk
Medlem

@Oliver91: fast nej, skiljer nästan 1 krona per dollar mot 2017, sen har du fått en fin kemikalieskatt på det.
Idiotiskt påfund förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nej, den är ganska stark igen men inflation och tillverkningskostnaden har säkerligen gått upp på dem.

Det snackas också om världsomspännande brist på konsoler pga COVID-19 och ökad efterfrågan. Distributörerna brukar sällan vara sena att utnyttja sådant.

----

På ämnet: har en vanlig Switch, och spelar nästan aldrig handhållet. Tycker den är aningens för klumpig. Jag ser den främst som en stationär konsol.

Ser att man varit inne på handkontroller i tråden också. 8Bitdo SN30 Pro+ är ett grymt alternativ till den officiella Pro-controllern om man inte tycker det är rimligt att slanta upp > 700 spänn för en handkontroll med dassig D-pad.

Vågar gå så långt som att säga att den, kanske med undantag för Xbox360-controllern, är den bästa/skönaste jag använt under alla år, givetvis med reservation för att sådant är högeligen subjektivt. Den enda nackdelen förutom det hemska namnet - någon på marknadsföringsavdelningen borde få sparken - jag hittat hittills är att det inte går att väcka Switchen ur sleep mode från den, men är ju å andra sidan inte jättejobbigt att trycka på Switchens powerknapp heller. Kan leva med en tvåmeters omväg förbi mediabänken när det ska spelas. Annars är den mer eller mindre perfekt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

@Oliver91:
USD och YEN kostar båda ~20% mer nu än ~2017

Skrivet av Alrik:

@Oliver91: fast nej, skiljer nästan 1 krona per dollar mot 2017, sen har du fått en fin kemikalieskatt på det.
Idiotiskt påfund förövrigt.

Ja och? snackar om senaste månaden där kronan har repat sig rejält efter att ha legat chockerande lågt ett tag.

Sen har komponentpriset ökat markant pga brist under covid-19 därav högre tillverkningskostnader samt efterfrågan på konsoler är säkerligen betydligt högre just nu när många stannar hemma, har själv köpt konsol igen dock ett ps3

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja och? snackar om senaste månaden där kronan har repat sig rejält efter att ha legat chockerande lågt ett tag.

Den senaste månadens kurs är helt irrelevant i en diskussion om hur priser utvecklats över 3-4 år.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Skiljer fortfarande 1 krona från 2017 NU usd/sek kurs idag.
var ännu mer i mars, då var usd över 10 kronor för oss, men det spelar ju ingen roll för dagens kurs.