High end gaming dator startar inte efter 2 dagar som ny...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmakaren:

Har installerat alla mina spel på min Externa Hårddisk på 2TB.

Detta är troligen problemet, skulle gissa att spelen ska ladda något från disk och den inte kan sända informationen snabbt nog vilket leder till fryslagg medan datorn väntar på informationen. Du vill installera dina spel på, om inte en ssd, i varje fall en intern disk.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmakaren:

När jag spelar t.ex. Star Wars så fryser bilden i typ nästan 1 Sekund, sen fortsätter det problemfritt ett tag, sedan kommer det igen. Vad kan detta beror på?
...
Har installerat alla mina spel på min Externa Hårddisk på 2TB. En del spel funkar helt super klockrent, men en del spel, asså känns ospelbart? Har haft Ultra settings på alla spel, men A Plague Tale har t.ex. ''värre'' systemkrav än Assassins Creed oddyseus

Tror externa hårddisken är del av förklaringen. Om vissa spel knappt använder hårddisken så går den kanske ner i viloläge, och sen när den behövs igen så tar det tid att få fart på den. Kan förklara "en sekunds-frysningar".
Rekommenderar inte att du lägger spel där!
Flytta åtminstone spelet till interna hårddisken.

*edit* @Daz hann före

Synd att du inte kunde snacka till dig åtminstone en 256 gigs SSD, eller betalt emellan för en 512 gigs eller 1TB SSD så du kan lägga några av de mer krävande favoritspelen där... Din burk förtjänar det!

Om ett spel som Plague tale pendlar mellan 100-150fps borde inte vara något som märks i praktiken. Skulle kunna vara spelet som är dåligt optimerad men vet ej.

Vad har du för skärm?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmakaren:

Tjena vänner!

Tackar för all hjälp jag fick innan. Fick datorn den 9:e Juni. Men startade den först 12 Juni, p.g.a att jag jobbar på andra orter. Problemet var Hårddisken som var sönder redan från start, fick en ny, konstnadsfri. Även en SSD på 126 GB som de installerade Windows på.

Nu när jag har testat Spel som t.ex GTA V, the witcher 3, CS GO, Assassins Creed oddyseus osv...funkar datorn utan några som helst problem, går klockrent.

Men i vissa spel som t.ex....Star Wars: Fallen Order.... A Plague Tale...min fps droppar konstant hela tiden i dessa spelen? Har även hittat massa fel i Windows loggboken. När jag spelar t.ex. Star Wars så fryser bilden i typ nästan 1 Sekund, sen fortsätter det problemfritt ett tag, sedan kommer det igen. Vad kan detta beror på?
Har installerat alla mina spel på min Externa Hårddisk på 2TB. En del spel funkar helt super klockrent, men en del spel, asså känns ospelbart? Har haft Ultra settings på alla spel, men A Plague Tale har t.ex. ''värre'' systemkrav än Assassins Creed oddyseus

Med tanke på den datorn, priset, så tänker man att man inte borde ha FPS drops? Spelat alla spel utan V-sync. När jag spelar A Plague Tale, ligger FPS:en stabilt på 150, sedan helt plötsligt blir den 100??
Alla mina drivrutiner, exakt alla är up to date, skärmen inne i grafikkortet. Någon som har några ideer? Kan knappast vara komponenterna igen, CPUN ligger på cirka 65-70 grader i nästan alla spel, GPUN på 100 % o.s.v. Ser ut som att det inte är några delar. Kan det vara att det är något ''fel'' på spelen? Minnet ligger dock nästan på 40 - 66 % hela tiden när jag inte spelar, kan det beror på det?

Ursäkta att jag frågar så dumma frågor, men jag är gammal och trög

"Har installerat alla mina spel på min Externa Hårddisk på 2TB. " <--- där har du problemet, ALLA spel ska köras från en SSD år 2020, spel från HDD var något man körde på för 10 år sedan, själv har jag inte haft en HDD i min stationära sen tidigt 2010...

HDD's och gamingdatorer hör bara inte ihop, man kör helt enkelt inte spel från en HDD och speciellt inte ett monsterbygge som du har... det är som att köpa en ferrari och sen strypa den till 5 hästkrafter.

HDD har en enda användning idag och det är lagring, man kan t.ex. lagra de spelen i sitt steam bibliotek man inte spelar just nu och flytta på dem när det är dags eller lagra foton, videos osv.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Har du spelen på en extern disk?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

TS, köp en ordentlig ssd, du har ju en kanonburk, den förtjänar så mycker mer än att du ska hålla på och krånga med hårddiskar, än mer med en extern hårddisk. Det känns nästan lika ovärdigt som @webhallen usla service i det här fallet. Att köpa en splitter ny dator som de tog en månad på sig att laga är fan under all jävla kritik. Jag har alltid fått superservice både i butik och via chatten, men det här var fan uselt!

Nån av de här kanske: https://www.inet.se/kundvagn/visa/13785711

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Gud vad alla försöker klanka ner på TS att han har en HDD och inte SSD. Bara för att man inte har spel installerade på en SSD ska inte spelen krångla .. Visst att det tar längre tid i loadingscreens eller kanske att texturer tar längre tid att dyka upp, men utöver det ska det ju inte vara några problem.

Köra spel via extern hårddisk kan ju eventuellt introducera problem, men kör du @Snusmakaren verkligen med det? Du menar inte den 2TB-hårddisk som sitter i datorn?

A Plague Tale verkar ha lite problem efter en snabb Googlesökning. Enligt vissa har det varit bättre att köra i "Borderless" istället för "Fullscreen". https://steamcommunity.com/app/752590/discussions/1/164879215...

Fallen Order vet jag inte .. men du kan väl testa att röra lite på grafikinställningarna.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

120gb räcker utan problem som OS disk. Jag skulle inte skaffa större än 1tb SSD. Då drar det iväg för mycket. Jag kör 970 Evo plus 256 till os, 970 Evo 256 som speldisk, 3 Tb mekanisk som lagring och 860 Evo som privat lagring.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Köra spel via extern hårddisk kan ju eventuellt introducera problem, men kör du @Snusmakaren verkligen med det? Du menar inte den 2TB-hårddisk som sitter i datorn?

Hmm du har rätt, kanske vi som missförstår trådskaparen!
Spelen borde flyta på utan de issues som nämns, om det är en vanlig hårddisk inne i burken.
(men KAN vara förklaringen till problemen, ifall spelen ligger på en extern USB-ansluten hårddisk)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Vad kör du för upplösning och vilken refreshrate har din skärm? Vissa spel kan vara riktigt dåligt optimerade med instabil fps som följd. Jag utgåt från att du spelar på ganska hög upplösning och höga settings (gpu belastning närmare 100% medans cpu ligger runt 60-70%). Testa att sänka grafikkvalitet något och sikta på 70/70 eller 80/80 så ska du nog få bättre flyt. Jo, fps kan hoppa rejält även i bra optimerade titlar. Har du en g-sync/freesync kompatibel skärm? Om du har testa att aktivera så borde du få en smidigare upplevelse när fpsn droppar. Trevlig burk du skaffat

Glhf!!!

Permalänk

Inte en chans att jag skulle accepterat. Skulle reklamera skiten och aldrig beställa där igen. För ca 15 år sedan beställde jag en dator som de inte hade satt dit grafikkortet. Den låg väl inne i burken och skramla. Kan bara säga att det inte var webbhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Gud vad alla försöker klanka ner på TS att han har en HDD och inte SSD. Bara för att man inte har spel installerade på en SSD ska inte spelen krångla .. Visst att det tar längre tid i loadingscreens eller kanske att texturer tar längre tid att dyka upp, men utöver det ska det ju inte vara några problem.

Köra spel via extern hårddisk kan ju eventuellt introducera problem, men kör du @Snusmakaren verkligen med det? Du menar inte den 2TB-hårddisk som sitter i datorn?

A Plague Tale verkar ha lite problem efter en snabb Googlesökning. Enligt vissa har det varit bättre att köra i "Borderless" istället för "Fullscreen". https://steamcommunity.com/app/752590/discussions/1/164879215...

Fallen Order vet jag inte .. men du kan väl testa att röra lite på grafikinställningarna.

Skrivet av Roger W:

Hmm du har rätt, kanske vi som missförstår trådskaparen!
Spelen borde flyta på utan de issues som nämns, om det är en vanlig hårddisk inne i burken.
(men KAN vara förklaringen till problemen, ifall spelen ligger på en extern USB-ansluten hårddisk)

Han skriver ju i trådstarten att han har en "https://www.newegg.com/seagate-barracuda-st2000dm008-2tb/p/N8...". Var fick ni idén om en ext. disk ifrån? I så fall har jag missat det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmakaren:

Har installerat alla mina spel på min Externa Hårddisk på 2TB.

Skrivet av Dreijer:

Han skriver ju i trådstarten att han har en "https://www.newegg.com/seagate-barracuda-st2000dm008-2tb/p/N8...". Var fick ni idén om en ext. disk ifrån? I så fall har jag missat det.

Kan ju vara bra att läsa det senaste inlägget av TS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Kan ju vara bra att läsa det senaste inlägget av TS.

Japp, se där. Det hade jag missat.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Tack så jättemycket för alla svar och hjälp. Uppskattar det.
Har nog varit otydlig med en del, så tänkte jag kunde förtydliga lite.

Min lokal disk (c:) är min SSD på 126 gb.
Min HDD ligger på (D:)
Och min Usb Seagate på 2TB ligger på (E:)

Har alla spelen installerade på HDD. Inga på SSD, har bara windows på min SSD och program som Steam, Spotify o.s.v...
Testade även Far Cry 5 imorse för att se, där går spelet som ett rinnande vatten, inga problem. Men en del spel, fy fan, helt ospelbara? Är inte det konstigt att det bara är en del spel som ger mig FPS drops? Hjälper det att sätta på VSYNC i de spelen som inte fungerar, kanske locka den på 60 fps.

Om min skärm:
https://www.webhallen.com/se/product/311620-Acer-Nitro-XZ272U... Köpte den samtidigt som jag köpte burken.

Har läst alla era svar, ni är guld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmakaren:

Tack så jättemycket för alla svar och hjälp. Uppskattar det.
Har nog varit otydlig med en del, så tänkte jag kunde förtydliga lite.

Min lokal disk (c:) är min SSD på 126 gb.
Min HDD ligger på (D:)
Och min Usb Seagate på 2TB ligger på (E:)

Har alla spelen installerade på HDD. Inga på SSD, har bara windows på min SSD och program som Steam, Spotify o.s.v...
Testade även Far Cry 5 imorse för att se, där går spelet som ett rinnande vatten, inga problem. Men en del spel, fy fan, helt ospelbara? Är inte det konstigt att det bara är en del spel som ger mig FPS drops? Hjälper det att sätta på VSYNC i de spelen som inte fungerar, kanske locka den på 60 fps.

Om min skärm:
https://www.webhallen.com/se/product/311620-Acer-Nitro-XZ272U... Köpte den samtidigt som jag köpte burken.

Har läst alla era svar, ni är guld!

Vissa spel är helt enkelt inte så bra optimerade, så kan absolut vara värt i vissa fall att låsa sin FPS. Testa som sagt att justera grafikinställningarna också. Försök att själv googla på det spel och det problem du har ifall andra haft samma problem och kunnat lösa det.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmakaren:

Tack så jättemycket för alla svar och hjälp. Uppskattar det.
Har nog varit otydlig med en del, så tänkte jag kunde förtydliga lite.

Min lokal disk (c:) är min SSD på 126 gb.
Min HDD ligger på (D:)
Och min Usb Seagate på 2TB ligger på (E:)

Har alla spelen installerade på HDD. Inga på SSD, har bara windows på min SSD och program som Steam, Spotify o.s.v...
Testade även Far Cry 5 imorse för att se, där går spelet som ett rinnande vatten, inga problem. Men en del spel, fy fan, helt ospelbara? Är inte det konstigt att det bara är en del spel som ger mig FPS drops? Hjälper det att sätta på VSYNC i de spelen som inte fungerar, kanske locka den på 60 fps.

Om min skärm:
https://www.webhallen.com/se/product/311620-Acer-Nitro-XZ272U... Köpte den samtidigt som jag köpte burken.

Har läst alla era svar, ni är guld!

Om de ligger på din vanliga HDD (D:) så är det superkonstigt och jag tycker att det enda rimliga vore om @Webhallen ser till att du får en ny burk eller en på dagen reperation där de även bör kunna bjuda på en ssd i en rimlig storlek som kompensation för allt strul. Datorn är splitter ny, monterad och konfigurerad av Webhallen och de bör därför ta ansvar för att du får en burk som fungerar.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Gissar fortsättningsvis på att HDD är problemet. Eller rättare sagt som någon redan nämnde, spel år 2020 ska inte ligga på HDD. Vissa spel funkar helt bra på HDD medan vissa funkar inte alls. Många spel numera använder content streaming och andra tekniker som läser direkt från lagringsmedia så det inte behöver använda tokmycket RAM.
HDD funkar uselt för alla såna tekniker och plötsliga framedrops eller "fryslagg" i en sekund är vanliga symptom på att spel försöker göra nåt med HDD som den inte hänger med på.

Permalänk
Medlem

Star Wars fryser sig och laggar då och då även installerat på den snabbaste SSD, när nya assets laddas in. I alla fall när det var nytt och jag spelade det; det kanske är patchat sedan dess. Men jag kan ju bara tänka mig hur otrevligt det hade varit med en mekanisk hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmakaren:

Vad kan detta beror på?
Har installerat alla mina spel på min Externa Hårddisk på 2TB. En del spel funkar helt super klockrent, men en del spel, asså känns ospelbart? Har haft Ultra settings på alla spel, men A Plague Tale har t.ex. ''värre'' systemkrav än Assassins Creed oddyseus

Din dator ska alltså läsa spelet genom din USB port på datorn, en extern hårddisk är inget du har spel på, utan något där man lagrar gamla familjebilder och filmer. Spel har du på en intern hårddisk inget annat. Med största sannolikhet det som spökar.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmakaren:

Tack så jättemycket för alla svar och hjälp. Uppskattar det.
Har nog varit otydlig med en del, så tänkte jag kunde förtydliga lite.

Min lokal disk (c:) är min SSD på 126 gb.
Min HDD ligger på (D:)
Och min Usb Seagate på 2TB ligger på (E:)

Har alla spelen installerade på HDD. Inga på SSD, har bara windows på min SSD och program som Steam, Spotify o.s.v...

Det är bäst vi är supermega övertydliga här: har du alltså alla spel på D:?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Det är bäst vi är supermega övertydliga här: har du alltså alla spel på D:?

Precis, jag har varenda spel på min (D:). Alltså inga spelar på min SSD, eller min 2tb Segate. Funderar på att dra till en lokal webhallen butik och be dem åtgärda det snarast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeJoke:

Din dator ska alltså läsa spelet genom din USB port på datorn, en extern hårddisk är inget du har spel på, utan något där man lagrar gamla familjebilder och filmer. Spel har du på en intern hårddisk inget annat. Med största sannolikhet det som spökar.

Nej det är inte en extern HDD, han skrev fel.

Syns i detaljspecen på datorn att det är en intern HDD. Fortfarande betydligt sämre att ha spel där såklart.

Men känns också svårt att klaga på datorn när det endast är vissa spel?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Om de ligger på din vanliga HDD (D:) så är det superkonstigt och jag tycker att det enda rimliga vore om @Webhallen ser till att du får en ny burk eller en på dagen reperation där de även bör kunna bjuda på en ssd i en rimlig storlek som kompensation för allt strul. Datorn är splitter ny, monterad och konfigurerad av Webhallen och de bör därför ta ansvar för att du får en burk som fungerar.

En hårddisk kan ju gå sönder utan flera anledningar. Tycker inte Webbhallen ska hållas ansvarig för det. Den fungerade ju förmodligen när dom installerade os. Ok om det var en av deras egna produkter kan dom ju ge någon form av goodwill men dom ska absolut lägga hela ärendet som en prio etta.

Hade du haft en butik som sålde hårddiskar och en kund kom tillbaka med disken efter 3 dagar och sagt att den inte fungerade. Skulle du då skickat med en SSD som kompensation?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Webhallen

Sen in i matchen igen! Att ha spel på en intern hårddisk ska inte göra något nämnvärt tokigt. Det är optimalt att ha dem på en SSD men det ska fungera mer eller mindre felfritt annars också.
Jag vet att Ryzen processorerna tidigare haft strul med vissa spel, men det är gammal information så jag vet inte om det är något som fortfarande är aktuellt. Eftersom det verkar gälla enstaka spel så är det svårt att avgöra vad som är problemet.

///Staffan

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Tjena!

Såg att jag har fått flera meddelande i min inkorg där folk har undrat vad som har hänt i mitt fall. Så tänker att jag kan förklara här och varna folk för att köpa sina datorer från Webhallens Custom Config. I mitt fall, så är detta nu löst.

Så här ser historian ut nu:
Har totalt lämnat in datorn 6 gånger på reperation, för samma fel. Dock har de även hittat massvis med extra fel i datorn, bland annat trasiga USB portar, SATA kablar, defekt SDD, defekt Hårddisk. Samt lite mindre fel.

Så efter min tredje reperation så startade jag ett ärende hos ARN samt konsumentverket. Då blev det fart på dem skall jag säga er.

Webhallen har brustit mot lagen, samt ljugit för mig. Eftersom det handlar om oehört mycket pengar så har jag nu fått rätt till att ansöka om skadestånd vid lidande, reseersättning med mera. Vilket jag kommer att göra, men generellt är den delen extremt lång. Cirka 2 månaders handlingstid.

Så tänker att jag ska förklara så tydligt jag kan vad lagen samt ARN sa i detta fall:
1. Det stämmer att butiken måste få en rimlig chans att hjälpa till med avhjälpningsförsök. På Custom Config datorer räknas detta med 2 gånger för samma fel, om det inte lyckats lösa sig de 2 första reperationerna. Alltså, när jag lämnade in datorn den tredje gången så har jag alltså grunden till hävning. Vad sa då Webhallens support om detta? Att det är 4 gånger inte 2. Första lögnen vi stöter på.

2. Extremt viktigt att dokumentera, filma samt spela in samtal med Webhallen. Detta är extremt viktigt då dem är expereter på att ljuga och tala osanning. Allt handlar om att slippa ge dig rätten till att häva köpet, vilket jag hade. Spela även in era samtal med deras kundtjänst via telefon om det handlar om datorer. Det hjälpte mig sjukt mycket, och du har inte brustit mot någon lag om du gör det.

3. Så 3 reperationer har nu gått, påväg in för fjärde gången. Du har jag grunden till att häva köpet, killen i kassan säger att detta inte är möjligt på Custom Config datorer. Jag har då stöd i Praxis från ARN att häva köpet, eftersom att samma problem som dokumenterats har kommit tillbaka efter två avhjälpningsförsök. Detta betyder att du då har rätt till prisavdrag, men har du dock redan betalat så kommer häva alternativet in.

4. Tänk på att fjärde gången inne på reparation så har du i lagens namn rätt att lämna ett skriftligt meddelande rätt att inte godta fler avhjälpningsförsök. Detta gjorde jag, bevisade meddelanden från konsumentverket samt citat från konsumentköpslagen till killarna i butiken. Då gav de med sig, och jag fick skriftligt att köpet ska hävas.

5. Två dagar efter att jag hade fått skriftligt att köpet ska hävas så mail:ar Webhallen mig och säger att det inte är möjligt, jag måste då skaffa intyg från ARN. Detta är en ren och skär lögn. De säger att de även måste undersöka den igen för att hitta minst ett fel i datorn, NEJ NEJ NEJ, Det måste de inte. Stå på dig.

Andra tips:
- Tänk på att använda din 1 månads, samt 6 månads lagstyrda bekvämenhet, extra starkt för oss konsumenter.
- Efter tre gånger inne på reparation har man som konsument extra privilegier, förutsatt att felen funnits kvar efter varje reparation, samt att felen är av väsentlig betydelse. Det är även nu skadeståndslagen tittar in och säger hej. Dessa 4 alternativ är avhjälpningsförsök, ny vara, prisavdrag och häva köp.
- Om ni hamnar i samma situation som jag med Webhallen, stå på er. Läs på om era rättigheter, tveka inte på att starta ett ärende hos ARN vid eventuella tvister.

Väsentlig betydelse av gaming-datorer:
Om du har köpt en datorer för t.ex 30 000 kr, som jag hade gjort så betyder detta väsentlig betydelse. Du har köpt datorn för ett enda bruk, Spela spel, stream:a med mera. Var extremt noga med att ta bilder, spela in. Kommer hjälpa dig längs vägen.

Om ni börjar känna er irriterande på att ni inte får hjälp, sluta kontakta deras support via mail. De är hopplösa och kan inte lagen. De får felaktig information från sin chef, som t.ex ljuger om att det krävs 4 försök till avhjälpning innan man får häva, krävs intyg från ARN innan man får häva o.s.v. Bättre att ta problemen med Webhallens fysiska butiker, samt med ARN. Drar du in ARN, tänk på att vara väldigt specifik, visa bilder, samt videos på era fel till ARN.

Så tänk på antal avhjälpningsförsök, läs på om lagen. Deras medarbetare på Webhallen kan ingenting sånt och gör allt för att slippa undan konflikter. Var inte konflikträdd om du hamnar i en tvist med detta företag, var beredd på att de är experter på att tala osanning om väldigt mycket, hatar när folk ljuger mig rätt upp i ansiktet i butiker.

Detta är bara en superkort sammanfattning om allting jag har varit med om, samt för att varna andra från att köpa datorer från Webhallens Custom Config. Detta företag är inte seriöst och de bör skämmas över hur de har behandlat mig längs vägen. Även om jag hänger ut dem som f*n här så bryr jag mig inte om det, jag skriver detta för att varna er andra gubbar som eventuellt haft tankar på att köpa från Webhallen. Jag har gett detta företag dåliga recensioner överallt man kan tänka sig, ta mina råd. När ni väl sitter där i klistret med en felaktig dator.

KÖP ALDRIG DATORER FRÅN WEBHALLENS CUSTOM CONFIG!

Permalänk
Medlem

Har du fått skadestånd och reseersättning?

6 gånger reparation?? Är väl praoelever som varit i farten.
Posta alla reparationsloggar och kvitton och reparationsbeskrivningar så vi kan se.

Webhallen är företag som vill tjäna pengar och såklart kommer de vela tjäna så mycket som möjligt av dig.