Fredagspanelen 196: Geforce RTX 3080, Playstation 5 och Intel Lakefield

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 196: Geforce RTX 3080, Playstation 5 och Intel Lakefield

Nvidias annorlunda referenskylare och designen på Playstation 5 hamnar i fokus i dagens fredagspanel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ett varannan veckans absolut måsten 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hur har ni redan lyckats få tag på en PS5:a?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av RekiN:

Hur har ni redan lyckats få tag på en PS5:a?

Kontakter.

Permalänk
Medlem

Tips till Kenneths pappa. Kika längre än 1:04:00

När ni svarade på frågan om varför man idag ofta rekommenderar nätaggregat med runt 650-750W jämfört med ett antal år tillbaka då "alla" skulle ha 1000W. Kan inte en av enledningarna till det vara att vi hade en period där gamingdatorer gärna hade dubbla grafikkort med crossfire eller SLI?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Joppis:

Tips till Kenneths pappa. Kika längre än 1:04:00

När ni svarade på frågan om varför man idag ofta rekommenderar nätaggregat med runt 650-750W jämfört med ett antal år tillbaka då "alla" skulle ha 1000W. Kan inte en av enledningarna till det vara att vi hade en period där gamingdatorer gärna hade dubbla grafikkort med crossfire eller SLI?

Lite så säkert, fast inte att så många faktiskt hade CF eller SLI. Däremot var det en trend av "jamen tänk om du vill köra dubbla grafikkort då?", och så fläskade folk på. För att sedan aldrig köpa det där andra grafikkortet.

Gud vad jag inte saknar CF/SLI.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Diggar att ofta när Jonas sitter och har en längre monolog om något så sitter Kenneth ofta som hype-man med någon form av medhållande min eller ljudeffekt.
Mitt favoritinslag i fredagspanelen.

Permalänk
Medlem

Ok så ps5 kommer få en ssd med läshastighet på 5500mb sek (enligt toms hardware) vilken tur att vi på pc sidan redan i sommar får samsung ssd 980pro så vi kan fortsätta vinna the masterrace med 6500mb sek stackars microsoft får en ssd på 2400mb sek(båda utan cashe minne) men som sagt i trådar förut så märker man ingen större skillnad på en sata ssd eller en pcie4 ssd så hype på konsoller precis som vanligt det enda positiva är att det kommer uppdatering för ssd er (hur det fungerar mjukvarumässigt) från microsoft på pc sidan också så där försvann ytterligare intresse av konsoller mao bara hype (men betydligt bättre än förra gen i alla fall.) Blir ingen ny konsoll för mig de jag haft har bara blivit multimediaspelare & ingen sköter det bra så bättre med en annan lösning än en konsoll (för mig i alla fall eftersom jag inte står ut att spela på dom)

P.s verkar dock som de dedikerar kärnor till i/o hantering precis som de alltid gjort (på konsoll) ska bli intressant vilka nyheter det dyker upp på windows sidan, e väl nåt på g för gpu användning också på pc sidan Linux har ju fått uppdatering av ssd användning så väntar med spänning på microsoft s lösning där. (pc)

P.S.s Det enda intressanta spelet från ps5 marketing streamen där var stray & det kommer till steam också så ännu en anledning att inte slänga pengar i sjön på ytterligare en konsoll, fast samtidigt vore det ju skönt om de kunde förvåna en & leda utvecklingen framåt för sorgligt nog så är vi ju beroende av konsoller, eftersom de oftast gör spel för alla/flera plattformar med de begränsningar det sätter, längtar efter ett nytt spel ala crysis som sätter press på utvecklingen. (förhoppningsvis kan de nya konsollerna ta ett litet steg framåt i utvecklingen åtminstånde (spel då))

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tips till Kenneths pappa. Kika längre än 1:04:00

När ni svarade på frågan om varför man idag ofta rekommenderar nätaggregat med runt 650-750W jämfört med ett antal år tillbaka då "alla" skulle ha 1000W. Kan inte en av enledningarna till det vara att vi hade en period där gamingdatorer gärna hade dubbla grafikkort med crossfire eller SLI?

Det plus att äldre CPU+1 grafikkort i sig typiskt använde mer pga. högre volt / sämre förmåga att anpassa klockhastighet.
Fast jag har ärligt sett få gamingdatorer (hos vanliga svenssons) som behöver så mycket, klart om du vet att du ska stoppa i ett eller fler kort till (alt. uppgradera till törstigare CPU/GPU), ja då behöver du definitivt dimensionera med kraftigare nätagg på kanske 800-1000W och uppåt, beroende på.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Gud vad jag inte saknar CF/SLI.

Tanken är ju god, men utförandet haltade och kanske framförallt dåligt med mjukvara som stödde det ordentligt. Personligen gillar jag ide’n med att koppla ihop flera komponenter över någon supersnabb buss. (för att få ner kostnaden per komponent).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Lite så säkert, fast inte att så många faktiskt hade CF eller SLI. Däremot var det en trend av "jamen tänk om du vill köra dubbla grafikkort då?", och så fläskade folk på. För att sedan aldrig köpa det där andra grafikkortet.

Gud vad jag inte saknar CF/SLI.

Nu är det CPU trådar man ska överdriva med istället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Sitter ni jämte varandra nu? Har Corona dött där ni jobbar?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ok så ps5 kommer få en ssd med läshastighet på 5500mb sek (enligt toms hardware) vilken tur att vi på pc sidan redan i sommar får samsung ssd 980pro så vi kan fortsätta vinna the masterrace med 6500mb sek stackars microsoft får en ssd på 2400mb sek(båda utan cashe minne) men som sagt i trådar förut så märker man ingen större skillnad på en sata ssd eller en pcie4 ssd så hype på konsoller precis som vanligt

Snarare okunskap, precis som vanligt.

Vad exakt är det som kommer "vinnas" med 980 Pro när du i samma andetag (punkt är överskattat) säger att PCIE4 och SATA idag inte gör nån skillnad?

Det faktum att det inte gör någon skillnad belyser väldigt väl varför Sonys lösning är rätt revolutionerande. Hint: Det handlar om mycket mer än teoretisk bandbredd.

Permalänk
Medlem

@ipac: Ok ge mig fakta på vad !
en snabb ssd utan casheminne dedikerad cpu kärna för att sköta i/o som precis som vanligt ser inget nytt under solen förutom i hype reklamsyfte men om du vet nåt annat så får du gärna berätta Med vänlig hälsning Arne
P.s Det om ssd er samsung osv var nog mest ironi mot hypen, en snabb ssd över pci-e4 men inte så mycket mer, på playstation, x box e väl en pcie 3 gissar jag) tips läs artikeln på toms hardware

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@ipac: Ok ge mig fakta på vad !
en snabb ssd utan casheminne dedikerad cpu kärna för att sköta i/o som precis som vanligt ser inget nytt under solen förutom i hype reklamsyfte men om du vet nåt annat så får du gärna berätta Med vänlig hälsning Arne

Börja vid 11 min någonstans.
https://youtu.be/ph8LyNIT9sg

Permalänk
Medlem

@ipac: gäller alla ssd så ?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@ipac: gäller alla ssd så ?

? Alla i PS5.
Edit: Vilket i sig är en biggie eftersom en utvecklare av ett PS5 exklusivt spel kan designa spelet efter förutsättningen att tiden mellan att data finns på massminne och att datat kan processas av cpu/gpu är extremt kort. Den förutsättningen kan man inte räkna med på PC/cross-gen titlar.

Permalänk
Medlem

@ipac: det märks att du e troende på ps5 s suveränitet jag vill ha fakta/oberoende tester inte bara reklam innan jag köper det MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@ipac: det märks att du e troende på ps5 s suveränitet jag vill ha fakta/oberoende tester inte bara reklam innan jag köper det MVH Arne

Njae, det är nog mera att du inte riktigt förstår dig på ämnet och inte riktigt kan ta till dig den tekniska informationen du blir serverad. Istället faller du in i nått platt "det är bara hype" men det är mera den oinsattes sätt att säga "jag förstår inte, men jag gillar det inte eftersom det inte rimmar med min agenda".

Eller har du nått argumentet för varför Sonys lösning inte kan (om den uttnyttjas, i slutändan hänger det på utvecklarna) vara synnerligen kraftfull?

Permalänk
Medlem

@ipac: Som sagt fakta inte reklam e det som säger nåt, om du kan komma med nåt fakta mässigt om hur det fungerar så skulle det vara bra inte bara köra på floskler eller sonys reklam, jag har kollat in det vi vet om ssd lösningen på toms hardware där fanns det inget revolutionerande om du har annan information så får du gärna delge denna men att blint tro på vad som sägs i en reklamfilm är bara dumt sen lägger du påstånden i min mun jag inte sagt så fakta annars e du bara en i högen av troende. Vore kul om de kom med nåt nytt! men som sagt fakta inte reklam. Att utnyttja tekniken till fullo hoppas jag de gör, men det säger inget om vilken prestanda den har. förutom att det är en ssd med 5500mb i sek i läshastighet utan cashe minne vilket e bra hastighet på hastighet, sen att det e 700 -800 gb minne (780gb om jag minns rätt får väl plats med en 10-15 spel eller nåt liknande) Men som sagt ser fram mot fakta.
Jag har själv sett fram mot både bulldozer andra produkter från amd som lovat underverk även Intels diton som lovat detsamma men det brukar visa sig efter ett tag om det bara är önsketänkande, hype eller bara reklam, för att visa vilken fantastisk produkt det är, vilket visar sig när oberoende tester visar hur det ligger till. Innan är det tro förhoppningar hype eller bara reklam. Men som jag påpekat vore kul om de kom med nåt revolutionerande men är själv mer intresserad av serversidan än både konsoll eller vanlig persondator anser mig någorlunda bevandrad i vad som händer i teknikvärlden & händer mer roliga saker i servervärlden än vad det händer i en billig AMD krets även om det är ett stort steg framåt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Sitter ni jämte varandra nu? Har Corona dött där ni jobbar?

Eller du var kanske seriös? Utgick från sarkasm eftersom hysterin har ju ballat ur lite...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Ase Toms hardware har ju inte ens förklarat hur SSDn fungerar så det säger sig självt att du inte hittar nått där.

Du har fått tillräcklig information om hur PS5 SSD-lösning ser ut. Förstår du ändå inte att den skiljer sig rätt mycket från en standard PC lösning så är det inte så mycket att göra, du får väl bara vänta in de praktiska resultaten.

Men om du är så intresserad av fakta så kan du ju börja med att undvika faktafel som att SSD-lösningen saknar cache.

Floskel?

Du har förövrigt fortfarande inte svarat på vad som ska "vinnas" med högre bandbredd när dagens bandbredd är uppenbart flaskhalsad/outnyttjad.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av emilakered:

Lite så säkert, fast inte att så många faktiskt hade CF eller SLI. Däremot var det en trend av "jamen tänk om du vill köra dubbla grafikkort då?", och så fläskade folk på. För att sedan aldrig köpa det där andra grafikkortet.

Gud vad jag inte saknar CF/SLI.

Preach brother! Vet inte hur många inlägg jag skrivit där jag i princip säger "MEN DU KOMMER JU ALDRIG UPPGRADERA!!!111".

Folk köpte ett kort och resonerade att de kommer uppgradera sen när kortet är för långsamt. Jaha, men då köper man ju nytt singelkort, inte ett till (numera två år gammalt) kort på beggatmarknaden...

Man köper SLI vid inköp eller inte alls. Idag så har ju nvidia löst det problemet och tvingar en till det senare.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Btw, @JonasT & @Kenneth. Hur många avsnitt av fredagspanelen är det kvar innan semestern? 1, 2st?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av RVX:

Btw, @JonasT & @Kenneth. Hur många avsnitt av fredagspanelen är det kvar innan semestern? 1, 2st?

Borde hinna med ett till, sen kanske det få bli ett litet uppehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Borde hinna med ett till, sen kanske det få bli ett litet uppehåll.

👍 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Ase:

@ipac: Som sagt fakta inte reklam e det som säger nåt, om du kan komma med nåt fakta mässigt om hur det fungerar så skulle det vara bra inte bara köra på floskler eller sonys reklam, jag har kollat in det vi vet om ssd lösningen på toms hardware där fanns det inget revolutionerande om du har annan information så får du gärna delge denna men att blint tro på vad som sägs i en reklamfilm är bara dumt sen lägger du påstånden i min mun jag inte sagt så fakta annars e du bara en i högen av troende. Vore kul om de kom med nåt nytt! men som sagt fakta inte reklam. Att utnyttja tekniken till fullo hoppas jag de gör, men det säger inget om vilken prestanda den har. förutom att det är en ssd med 5500mb i sek i läshastighet utan cashe minne vilket e bra hastighet på hastighet, sen att det e 700 -800 gb minne (780gb om jag minns rätt får väl plats med en 10-15 spel eller nåt liknande) Men som sagt ser fram mot fakta.
Jag har själv sett fram mot både bulldozer andra produkter från amd som lovat underverk även Intels diton som lovat detsamma men det brukar visa sig efter ett tag om det bara är önsketänkande, hype eller bara reklam, för att visa vilken fantastisk produkt det är, vilket visar sig när oberoende tester visar hur det ligger till. Innan är det tro förhoppningar hype eller bara reklam. Men som jag påpekat vore kul om de kom med nåt revolutionerande men är själv mer intresserad av serversidan än både konsoll eller vanlig persondator anser mig någorlunda bevandrad i vad som händer i teknikvärlden & händer mer roliga saker i servervärlden än vad det händer i en billig AMD krets även om det är ett stort steg framåt.

Om du orkar läsa den här genomgången av varför de nya konsolerna kan sätta igång något snudd på revolutionärt, gör det!
https://www.anandtech.com/show/15848/storage-matters-xbox-ps5...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av The Kristoffer:

Om du orkar läsa den här genomgången av varför de nya konsolerna kan sätta igång något snudd på revolutionärt, gör det!
https://www.anandtech.com/show/15848/storage-matters-xbox-ps5...

Bara det faktum att LinusTechTips gick ut med en ursäkt om sina uttalande om diskprestandan i PS4 tycker jag säger en del också.

Jag tror faktiskt att Playstation kommer leverera riktigt grym prestanda, kanske så pass att man byter från Xbox till Sony-lägret

Jag skiter ju i vad det är för logga på maskinen, bara jag får mina spel. Måste ha 4K BR också, och Forza Horizon... Usch vad svårt det kommer bli att välja i vinter!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Bara det faktum att LinusTechTips gick ut med en ursäkt om sina uttalande om diskprestandan i PS4 tycker jag säger en del också.

Jag tror faktiskt att Playstation kommer leverera riktigt grym prestanda, kanske så pass att man byter från Xbox till Sony-lägret

Jag skiter ju i vad det är för logga på maskinen, bara jag får mina spel. Måste ha 4K BR också, och Forza Horizon... Usch vad svårt det kommer bli att välja i vinter!

Men som artikeln nosar lite vid, så kommer alla gynnas av att de nya konsolerna får snabb diskprestanda med minimerat I/O-over head! : )
Nu kommer vi kunna se PC-spel som kan nyttja de där NVME-diskarna till fullo också.

känns som att det äntligen tar fart igen, nya unrealmotorn levererar raytracing med global ljussättning, snudd på oändlig detaljrikedom, fotorealistiska texturer, data kommer att kunna läsas in i RAM på en sekund, till skillnad från 30 sekunder de räknar med nu. Mer av det man ser på skärmen kommer att ligga i RAM, och det kommer att kunna kastas bort och läsas in på nytt väldigt fort.

Det kommer bli en ny GPU till Hösten för min del, nu äntligen kan det komma att kännas värt det, SSD-tåget hoppade jag på relativt tidigt, först SATA, sedan Intels PCIx-disk, sedan NVME, så där känns det som att man är hemma redan på något vis...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@The Kristoffer: Precis den jag läst visst sonys ssd är snabb en av de snabbaste i nuläget (tills samsung släpper sin nya så blir sonys ssd nr 2) sen har anantech en ganska bra genomgång i övrigt om ssd lösningen på sony ps5 men inte riktigt något nytt ie.

Visa signatur

Arne Berg