Asus introducerar NUC-klassad dator med AMD Ryzen 7 4800U under huven

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dlq84:

Det vore trevligt, något med 45W skulle vara trevligt, (H-serien?). Dock lär de behöva ha lite större burkar för att kylningen ska vara tillräcklig utan för mycket oljud.

Tror inte det behöver bli större för att kyla men en annan design där hela lådan effektivt fungerar som en passiv kylfläns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag tror du överskattar rejält hur mycket 4k tar, årets apuer speciellt från amd kommer klara av 4K sen är det ju inte svuret att det når magiska 60 fps men Xbox One X prestanda kan jag förvänta mig med.

4000-seriens APU:er har Vega-grafik. Det finns inte ens chans att de ska klara av moderna spel i 4K. Kanske typ Doom 2016, Fifa och WoW Classic på nära lägsta inställningar, och då pratar vi typ 30 FPS.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tycket denna produkt verkade väldigt intressant tills att jag såg Vega 7. Det är snabbare än vad Intel erbjuder dock är det för klent för att vara användbart. Så jag ser personligen inte användningsområdet som använder den starkare flertrådsprestandan men obetydligt snabbare igpu.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

4000-seriens APU:er har Vega-grafik. Det finns inte ens chans att de ska klara av moderna spel i 4K. Kanske typ Doom 2016, Fifa och WoW Classic på nära lägsta inställningar, och då pratar vi typ 30 FPS.

Jag klarade crash bandicoot 4k 30 fps med vega 56 så det är alltid något

Permalänk
Medlem

"Vill ha"-begäret är större än behovet... fan!

Permalänk
Medlem

I teraflops är den likvärdig en PS4 icke pro. Inte så dåligt för inbyggd grafik. Klart bättre än Intels NUC. Hyffsat pris med men 16GB RAM för 1k och en huffsat bra m.2 SSD för runt samma pris.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Sen undrar jag varför det är länkat till Inet i artikeln?
Enligt prisjakt är det ett helt gäng återförsäljare som har denna i lager??

Ja bättre att länka till Prisjakt, då behöver ju inte opartiskhet ifrågasättas

Permalänk
Medlem

Blir förvirrad av grafiken, varför står det Vega 7? Skall det inte vara vega 8 till 4800u?

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av NutCracker:

Håller fullständigt med om det, r5 harmoniserar bättre med de använingsområden som jag känner kan bli aktuella. Det jag undrar över är om denna har monteringsmöjlighet i ett Vesa-fäste, vilket om jag förstått rätt åtminstone vissa iNUC har.

VESA-kit brukar medfölja till PN-serien. Har skickat frågan vidare till Nordiska produktchefen för att att bekräfta att det också medföljer till PN50.

EDIT: De kan konfigureras med eller utan vid beställning. De två som har listats i denna tråden har VESA-kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Tycket denna produkt verkade väldigt intressant tills att jag såg Vega 7. Det är snabbare än vad Intel erbjuder dock är det för klent för att vara användbart. Så jag ser personligen inte användningsområdet som använder den starkare flertrådsprestandan men obetydligt snabbare igpu.

Man får inte riktigt en gamingmaskin i den storleken om man säger så. Jag tycker att den är extremt intressant som en server där jag kan hosta docker-containers och kanske någon byggagent.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag kan helt klart se ett användningsområde för denna PC i hemmet. Problemet är priset då det som sagt inte ingår primärminne, lagring och operativsystem så lär prislappen hamna lite över vad man kan anse det hela vara värt. Nästan så att det hade vart för dyrt med 6-papp även ifall dessa komponenter ingått?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Se på tusan, en NUC som dessutom inte är skitful (jag tänker specifikt jämfört med Intels NUC:ar, åtminstone från när jag senast såg en).

Skrivet av Swedman18:

Jag tror du överskattar rejält hur mycket 4k tar, årets apuer speciellt från amd kommer klara av 4K sen är det ju inte svuret att det når magiska 60 fps men Xbox One X prestanda kan jag förvänta mig med.

Jag tror du överskattar. "Klara av" är förstås en definitionsfråga. I min bok är det på gnällen att ett 2080 Ti "klarar av" 4K.

30 fps i medioker kvalitetsnivå, som verkar vara en allmän definition av "klara av 4K", är bara dumt i min mening. Då är det bättre att köra med högre kvalitetsnivå i lägre upplösning istället. Men alla får ju tycka som de vill, så länge som ingen strikt definition av "klara av" finns.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Pixo: Ja priset blir rätt saftigt om man tänker sig detta som en laptop utan skärm, tangentbord, minne, lagring och OS. Däremot ser lillebror PN50 rätt intressant ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NutCracker:

Ja bättre att länka till Prisjakt, då behöver ju inte opartiskhet ifrågasättas

På vilket vis vore det mindre opartiskt att stötta schibsteds sajt prisjakt över inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag klarade crash bandicoot 4k 30 fps med vega 56 så det är alltid något

Vet inte om du är allvarlig men Vega 56/64 var dedikerade grafikkort med bra prestanda.
Det AMD kallar Vega på deras laptopkretsar är strömsnåla, integrerade kretsar.

De är världar ifrån varandra i prestanda.

Exempelvis så har 4800U en TDP på 15W som CPU och GPU delar på.
Vega 56 har en TDP på 210W

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Hur mycket tycker/tror ni APUn är värd i SEK?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare

"Är en stationär dator i den här storleksklassen något du är intresserad av att använda, eller redan använder, i hemmet eller på jobbet?"

Har ett gäng NUCs på jobbet, två som hemma-servers (en hemma och en i sommarstugan).

Skulle vara intressant att veta hur pass väl dessa system säljer. De måste vara en hyfsat smal nisch då spelriggarna måste ha dGPUer medan majoriteten av PC-användarna migrerat till bärbara. Personligen gillar jag NUC-formfaktorn då den tar väldigt lite plats, vilket är praktiskt när man har relativt många system hemma...

Kommer helt klart bli en sådan här när/om AMD får ordning på GPGPU-drivarna till Linux (kör Ubuntu på alla mina NUCs). Just nu är den detaljen en sorglig läsning.

"3 June 2020 - Radeon Open Compute 3.5 (ROCm 3.5) is now available with a number of improvements but surprisingly still no GFX10/Navi support. "

Är en person (bridman) som av allt att döma är AMD-anställd som svarar på frågor på forumet, hen säger detta

"We have been making some changes to APU support (using GPUVM-based dGPU code paths rather than the original APU-specific ATC/IOMMUv2 paths) in order to let APUs be a better development platform for dGPUs and you should see that code start to fetch up soon as well. "

Så kanske inte superbäst jobbat av AMDs GPU-team när både Vega-baserade APUer och alla Navi-baserade kort fortfarande saknar GPGPU-stöd i det ramverk som AMD själva anser vara det man bör använda framåt, det ett år efter lansering (samma GPU i förra generationen mobil CPUer).

Flera projekt där AMD lagt sina egna resurser för att fixa GPGPU-stöd, t.ex. TensorFlow och PyTorch har enbart stöd för GPGPU på AMD kort via ROCm, så är bara ROCm-stöd som känns relevant att lägga möda på att lära jobba med just nu.

Pillar en hel del med GPGPU just nu och saknar tyvärr en "modern" (d.v.s. GCN eller rDNA) baserad AMD GPU just nu. Funktionen är viktigare än prestanda, har gjort det mesta i CUDA på ett 1030 och mesta tiden i närtid har lagt på Intels oneAPI+Iris Graphics 655. Så Vega 8 i 3800U duger utmärkt, finns faktiskt en del fördelar med delat RAM för GPGPU!

Skrivet av test0r:

Vet inte om du är allvarlig men Vega 56/64 var dedikerade grafikkort med bra prestanda.
Det AMD kallar Vega på deras laptopkretsar är strömsnåla, integrerade kretsar.

De är världar ifrån varandra i prestanda.

Exempelvis så har 4800U en TDP på 15W som CPU och GPU delar på.
Vega 56 har en TDP på 210W

Där har du en av flera exempel varför "stark iGPU" är rätt poänglöst om målet är spel: både bandbredd och för mobiler än mer TDP är rejäla flaskhalsar som både CPU och GPU måste dela på.

Men starka iGPUer har massor med poänger för GPGPU! Dels är det relativt vanligt att man då endera lastar GPU eller CPU. Vidare är delat RAM här en fördel i flera lägen, bl.a. är kommunikationslatens mellan GPU och CPU minimal samt ingen data behöver flyttals över en PCIe buss när olika delar processas av CPU alt. GPU.

Även om dessa iGPU inte kan tävla med high-end dGPU i råprestanda har ändå en Vega 8 ungefär samma beräkningskapacitet som 3900X~3950X när dessa använder alla kärnor och AVX! Skillnaden är att med GPGPU kan man få denna prestanda på 15-25 W.

Många fall (men dock inte alla) som är lämplig för GPGPU är primärt beräkningstunga, i det läget är det inget problem att iGPUerna har väldigt låg bandbredd. Finns självklart GPGPU fall som passar GPGPU just för att de behöver massive RAM-bandbredd, dessa fungerar då bara vettigt på dGPUer (men det är typiskt inte de saker som lämpar sig för GPGPU på skrivbordet)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vad kan en sådan här tänkas klara av för tv-spels-emulatorer tro?

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Trevligt, fler NUC aktörer. Snart kan man köpa sig en trevlig NUC med pra pris och prestanda.
Har länge varit sugen på att byta ut min TLBB mot en NUC.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Netgear:

Vad kan en sådan här tänkas klara av för tv-spels-emulatorer tro?

Fler än en Hallonpaj är en inte allt för vild gissning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Officiell information om lagringsanslutningar saknas fortfarande, men vi har uppdaterat nyheten med vad den troligtvis bestyckas med baserat på syskonet PN60. Då handlar det om en 2,5-tumsenhet och NVMe M.2 på lagringssidan.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedman18:

Jag tror du överskattar rejält hur mycket 4k tar, årets apuer speciellt från amd kommer klara av 4K sen är det ju inte svuret att det når magiska 60 fps men Xbox One X prestanda kan jag förvänta mig med.

Du ska nog vara glad om årets APUer kommer klara 1080p i spelbar bildfrekvens

Permalänk
Medlem

Säger som tidigare - NUC är onödigt liten. Optiplex Micro och Elitedesk Mini med sina 17x17x3 cm är en mycket vettigare storlek. Lättare att kyla, lättare att serva, fler och mer lättåtkomliga portar etc. Existerar det verkligen någon som har plats åt mus, tangentbord och en skärm på 24+ tum (Eller tv på 60+ tum) men som omöjligt kan ta steget 10x10x5 cm till 17x17x3 cm på datorn? Visst, den första NUC som Intel visade upp var skitcool. Men det var ett koncept. Varför det blivit någon typ av standardstorlek för små system övergår mitt förstånd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hakro807:

Säger som tidigare - NUC är onödigt liten. Optiplex Micro och Elitedesk Mini med sina 17x17x3 cm är en mycket vettigare storlek. Lättare att kyla, lättare att serva, fler och mer lättåtkomliga portar etc. Existerar det verkligen någon som har plats åt mus, tangentbord och en skärm på 24+ tum (Eller tv på 60+ tum) men som omöjligt kan ta steget 10x10x5 cm till 17x17x3 cm på datorn? Visst, den första NUC som Intel visade upp var skitcool. Men det var ett koncept. Varför det blivit någon typ av standardstorlek för små system övergår mitt förstånd.

Man fäster datorn på monitorn eller tvn i vesa fästet så tar den inget extra utrymme alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Jättemycket text

Bra inlägg!
Mitt största frågetecken angående dessa är just AMD's (eventuellt förmodade) support på linuxsidan.
Skönt att veta att de i alla fall gör nånting, även fast det låter som de borde göra det lite snabbare

Min nuvarande NUC är en i5:a, kommer nog att flytta minne och SSD från den (i den mån det är möjligt)
om jag uppgraderar. Men som sagt, det hänger på drivisarna.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nu när kärnor är billigare än nånsin har jag fått lusten tillbaka på htpc igen. Men jag skulle vilja ha möjlighet för ett max 75w turing-baserat grafikkort. Finns det? Eller måste man ha strömkabel på alla turingkort? 1650 super är väl fortfarande det "minsta" turingkortet?

Tror denna saknar strömkontakt och enbart kör från moderkortet. https://www.komplett.se/product/1128392/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

På vilket vis vore det mindre opartiskt att stötta schibsteds sajt prisjakt över inet?

Ja iofs, du har absolut en poäng i det, svårt att vara opartisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Sen undrar jag varför det är länkat till Inet i artikeln?
Enligt prisjakt är det ett helt gäng återförsäljare som har denna i lager??

Nej. Det finns ingen som har den i lager då den inte lanserats ännu.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Nej. Det finns ingen som har den i lager då den inte lanserats ännu.

Som saluför den menade jag såklart.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Formfaktorn är perfekt i tv-bänken. Kör NUC idag och kommer köra motsvarande under många år till

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb